• Lark

Jomshof

"Islam är en avskyvärd religion".

Vad tycker ni om uttalandet.
    Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Jomshof
  • Lark
    klyban skrev 2021-03-15 12:41:01 följande:

Tycker du inte det är rätt talande att du hoppar runt och undviker proklamationen i ditt resonemang?
    Än att inse viss fakta och svara där efter, varför gör du inte det?
    Undrar då det ser ut som en katt på ett plåttak, och hoppar runt som en tok för slippa viss argumentation.

En sak jag märker är hur du med koranen och som står dör gör fantastiska slutsatser om annat, och när det är exakt samma fast med bibeln, så låtsas du om att det är nått helt annat.
    Är du själv medveten om detta, undrar då det är så tydligt och att du borde förstå felen som blir och när man tror man kan glömma av saker och få samma sak betyder två olika saker beroende på din agenda.
    Sånt är intressant och de flesta ser det lätt också.

Lark skrev 2021-03-15 12:30:28 följande:
    Om någon blir dödad i kristendomens namn trots att Jesu lära predikar att älska varandra - är då detta verkligen kristendom?

Det blir ju väldigt intressant... men fullständigt ohållbart.
    Då kan ju vem som helst göra vad som helst i vilken ideologis namn som helst - och det är ideologins fel??

Även kristendomen hyser en massa ondska inom sig.
    Ondska inom kristna läran? Du menar älska din fiende?

Det är facit av kristendomen, och ändå så dödar kristna massor.
    Du är helt enkelt för selektiv.

Och nu är du igång igen. Jag undviker absolut ingenting.
    Hahaha... jag tror ingen glömmer något och jag tror att ALLA har sett denna diskussion. Jag döljer absolut ingenting.

Jag läser i skrifterna vad Muhammed och Jesus uppmanat sina följare att göra.
    Det är du som inte klarar av ett enkelt resonemang. Tråkigt.

En muslim som inte följer Muhammed och hans lära - är denne verkligen Muslim?
    En kristen som inte följer Jesus och hans lära - är denne verkligen kristen?

Enkelt.
  • Lark
    klyban skrev 2021-03-15 12:41:01 följande:

Det är facit av kristendomen, och ändå så dödar kristna massor.

Du är helt enkelt för selektiv.

Nope, det är inte facit av kristendomen. Det är facit av människors agerande med total avsaknad av stöd i den kristna läran.
    Inget stöd i kristna läran eller Jesus = inte kristendom.
    Jag är inte selektiv för fem öre.
    Jag läser vad Jesus uppmanar sina följare att göra. Älska.

Ganska enkelt.
  • Anonym (Tea)
    Anonym (HejaJimmie) skrev 2021-03-15 08:28:41 följande:
    Har läst flera politiskt aktiva muslimer som skriver händelsen som en "olycka".

Har hänt på många ställen i Europa och begriper inte att många är överraskade att det händer här.

Killen led knappast av någon psykisk störning utan ville hämnas på Sverige. Ett rasistiskt illdåd, precis som vid IKEA-morden.
    Precis, han visste vad han gjorde, precis som Akilov. Det är inte synd om dom och vänsterns vurmande av terrorister mår man illa av. Det är bara en tidsfråga innan det händer igen. Bilbränder och skjutningar är bara en försmak...
  • mari123
    Lark skrev 2021-03-15 08:13:13 följande:
    Dålig reklam? Förutom Vetlanda... vad syftar du på att muslimerna gör?
    Ja elfte september! IKEA-morden! Attacken på Drottninggatan! "Balkong-flickor"! "hedersmord"!  för att ta några exempel. Då menar jag INTE att alla muslimer gör sådant men det är ju inte konstigt om folk blir en smula skeptiska? "Islamofobi" är ju en ny åkomma!?
  • mari123
    mari123 skrev 2021-03-15 13:18:15 följande:
    Ja elfte september! IKEA-morden! Attacken på Drottninggatan! "Balkong-flickor"! "hedersmord"!  för att ta några exempel. Då menar jag INTE att alla muslimer gör sådant men det är ju inte konstigt om folk blir en smula skeptiska? "Islamofobi" är ju en ny åkomma!?
    *kom på att han som mördade mamman och sonen på IKEA kanske inte var muslim?
  • klyban
    Lark skrev 2021-03-15 12:54:51 följande:
    Och nu är du igång igen. Jag undviker absolut ingenting.
    Hahaha... jag tror ingen glömmer något och jag tror att ALLA har sett denna diskussion. Jag döljer absolut ingenting.

Jag läser i skrifterna vad Muhammed och Jesus uppmanat sina följare att göra.
    Det är du som inte klarar av ett enkelt resonemang. Tråkigt.

En muslim som inte följer Muhammed och hans lära - är denne verkligen Muslim?
    En kristen som inte följer Jesus och hans lära - är denne verkligen kristen?

Enkelt.
    Du undviker precis hela tiden de premisser du själv satte upp för avgöra om en religion är avskyvärd.
    Lark skrev 2021-03-15 12:46:35 följande:
    Intressant att höra:

Är uttalandet verkligen rasistiskt?

Vad är rasism? Etnicitet, ras, ursprung och hudfärg?
    Eller även ideologi/tro?
    Vi har lärt oss dessa omdefinieringar ska ta rasismen ur uttalandet och genom ge det en betydelse det inte har.

Och rasism kan ha hjälpord för beskriva annan rasism än just den om ras och är välanvänt, dock ej så väl använt som rasism allena.
    Lark skrev 2021-03-15 13:14:26 följande:
    Nope, det är inte facit av kristendomen. Det är facit av människors agerande med total avsaknad av stöd i den kristna läran.
    Inget stöd i kristna läran eller Jesus = inte kristendom.
    Jag är inte selektiv för fem öre.
    Jag läser vad Jesus uppmanar sina följare att göra. Älska.

Ganska enkelt.

Inget du sagt har ändrat detta liknande våld, inte ens en gång.

Utan det handlar hela tiden om att prata om annat för dig, det handlar om att glömma av mycket stora delar av bibeln och försöka påstå att gamlatestamentet inte är aktuellt, rätt bekvämt, dock ett litet problem det är få kristna som förkastat gamla testamentet, utan mest obskyra varianter som enbart har nya testamentet.
    Och vad du ska säga med dom få är det ingen som vet, då våldet av liknande art ändå finns kvar.

Och varför pratar du bara om jesus hela tiden och aldrig gud?
    Låter som du missat stora delar av kristendomen och just gud, hur gick det till

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Jamesdio
    Anonym (suck) skrev 2021-03-14 11:37:12 följande:
    Med andra ord hur mycket är ens ord värt om man inte lever upp till det
    Haha, fråga vilket valfritt parti eller makthavare som helst om det!
  • Anonym (Tea)
    klyban skrev 2021-03-15 13:25:32 följande:

Och varför pratar du bara om jesus hela tiden och aldrig gud?

Låter som du missat stora delar av kristendomen och just gud, hur gick det till

Men sälla du! För att Jesus ÄR centralt inom Kristendomen. Han är Guds son som sändes ner till jorden, la sina synder på sig och korsfästes för att människorna skulle vara utan synd. 
  • mari123

Märkligt av Jomshof, som är en smart man, att uttala sig så kategoriskt MEN det är väl kanske taget ur sitt sammanhang!? Brukar ju lätt bli så när ngn SD:are säger ngt.

(helt OT men Björn Söder ska ha sagt ngt om att samer inte är svenskar....*typ* och Gud vilket ramaskri.  MEN frågar man en same (äkta av blodet) om hen är svensk så blir det stolta svaret NEJ jag är SAME)

• klyban
    Anonym (Tea) skrev 2021-03-15 13:40:05 följande:
    Men sälla du! För att Jesus ÄR centralt inom Kristendomen. Han är Guds son som sändes ner till jorden, la sina synder på sig och korsfästes för att människorna skulle vara utan synd. 

Fortfarande missad i var inlägg, visst är det skumt.
    Kan det vara så att premisserna som gör så vi ska glömma av gud i kristendomen och det våld av liknande art i
    bibeln, kan det vara så enkelt tro?

Och på att jesus är guds son så måste jag säga no kidding på, den var såå ny.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Jomshof