• klyban

    Varför blir kvinno så arga när man säger lugna dig till dom?

    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-01 13:58:13 följande:
    Vad är det som triggar igång upprörda kvinnor så vansinnigt när man säger lugn?

    Härskarteknik!
    Och du får ställa dig frågan om hur du reagerar när det sker i annan form och EMOT dig.
    Det är först då du komemr förstå, tills dess icke är min gissning.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (sådär) skrev 2021-04-01 15:14:47 följande:
    Nja, om en person är riktigt upprörd så är det ju inte härskarteknik att säga "lugn", för personen är ju inte lugn?

    Om du är arg och står och skriker och gapar på någon och personen säger, "lugna ner dig klyban"... på vilket sätt är det "härskarteknik"?

    Vad ska personen säga för att det inte ska vara "härskarteknik"? 

    I fallet som jag ser framför mig så är det härskarteknik, men visst finns det fåtal andra fall där det inte är.
    Undra vad du trodde de skulle ge oss och prata om.


     


    Är alltid lugn, så är omöjligt att lugna mig mer, så även ett fallerat exempel.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Just det) skrev 2021-04-01 16:27:45 följande:
    Vad betyder "Undra vad du trodde de skulle ge oss och prata om", respektive "så även ett fallerat exempel"?

    (Obs! Jag menar alltså inte att kritisera det du skrivit, eller sättet du skrivit det på; jag är bara nyfiken på vad du menar med just de här sakerna, eftersom de inte går att tyda på rent språklig basis)

    För mig var det EXTREMT självklart vad TS pratade om, och ta andra situationer utanför detta, vad ska det ge oss för TS?


     


    Hur som helst, nu vet vi vad jag avser och det är härskarteknik.
    Och de som tappat en arm efter olycka på motorvägen och lugna är en för mig en helt annan diskussion.
    Hoppas det är tydligt nu.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (sådär) skrev 2021-04-01 16:51:33 följande:
    Ja det är EXTREMT tydligt att TS pratar om upprörda kvinnor och inte om lugna kvinnor och ändå lyckas du komma till slutsatsen att det handlar om härskarteknik?

    Förklara gärna hur att be en upprörd person lugna sig är detsamma som härskarteknik?

    Härskarteknik och inbilla av att lugna i de lägena, hur är det att lugna någon?
    Om någon är upprörda så tar man reda på varför de är upprörda och sen agerar utifrån det.


    Anonym (Just det) skrev 2021-04-01 16:50:28 följande:
    Ja, alltså, jag undrade inte vad du menade med det du har att säga i stort, utan bara vad du menade med just de två sakerna jag citerade :) Jag fattar fortfarande inte riktigt vad du menade med just de sakerna - men det är ju inte så viktigt. Jag var bara nyfiken :)

    Jag pratar om just dessa inte där armen åkt av och de är i chocktillstånd.


    Kan du förklara mer exakt vad det är du inte förstår?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (sådär) skrev 2021-04-01 19:11:26 följande:
    Och hur tar man reda på det med en person som är upprörd?
    Är det inte bättre om personen lugnar ner sig först så man kan reda ut saker som vuxna?.

    Kan man tycka.


    Men om man inte vill förstå situationen och säger lugna dig som första sak, så är frågan är hur lugna dig kommer gå till om man ignorerar orsak.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Just det) skrev 2021-04-02 12:09:43 följande:
    Det jag inte förstod var själva formuleringarna, inte innehållet i stort. Min avsikt var alltså inte att klanka ned på din svenska; för det mesta går det att tolka ditt språk, och förstå vad du menar, även om svenskan i sig är "dålig" (ett exempel är det inlägg jag citerar här; bortsett från sista meningen är hela inlägget ju språkligt helt ute och cyklar, men man fattar ju ändå vad du menar) men just de formuleringarna som jag frågade om lyckades jag öht inte tolka. Lite svårt att förklara bättre vad det är jag inte förstår med de formuleringarna, eftersom jag inte förstår dem :)

    Vilken formulering?

    Vi är på det klara med att jag inte pratar om hysteriska kvinnor(män) som går med bara en arm på en motorväg?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Just det) skrev 2021-04-02 12:24:39 följande:
    De två formuleringarna jag frågade om i mitt första inlägg till dig - som jag har hunnit glömma hur de löd nu. Alltså, Klyban, det spelar ingen roll - jag fattar i stort ditt budskap; det var bara jag som var nyfiken på vad just de formuleringarna betydde eftersom det inte gick att tyda dem rent språkligt. 

    Och ja jag är helt på det klara med vad du pratar om i stort :)

    Oki.


     


    Jag säger aldrig till någon att lugna sig längre.
    Och hysteriska män/kvinnor alkoholberusade, då går jag ur rummet eller byter plats helt, nyktra har man större chans att nå.
    För det finns inga möjligheter att resonera med såna, då de är helt blockerade.
    Lärde mig detta som rätt ung och när en tjej hade slagit ut en liten flis i tanden och tyckte helikoptern skulle komma hämnat henne för laga tanden.(Vi var på en ö och midsommar)
    Insåg efter den händelsen att ibland är det enda man kan göra är att ignorera det.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Just det) skrev 2021-04-02 12:46:16 följande:
    Det är nog en bra strategi! Solig
    Det är en fantastiskt bra strategi och om man inte vill dras ned i en virvel av nonsens.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-04-02 13:14:04 följande:
    Jag gillade hur du skrev att det är ingen bra idé att säga "lugna dig" om det är det första man säger till en upprörd kvinna som kommer med anklagelser.

    Jag tänkte direkt: klyban vet nog vad han pratar om =)

    Det jag menar med en fantastisk bra strategi där, det är mot att du själv ska få egen lugn och ro och undvika en situation där man dras ned i en virvel av nonsens.
    För min lärdom i livet är att du undviker dessa om du inte vill dras in i menlösa diskussioner som sällan leder någonstans.


    Anonym (Man) skrev 2021-04-02 13:25:15 följande:
    Jag har blivit tillsagd att lugna mig. Men tänker man till då så inser man att det överreagerande sättet som triggade fram orden hos nån annan egentligen inte hjälper mig. Ett lugnt förhållningssätt är det mer seriösa o vuxna sättet att framföra något.

    Så det var ju helt rätt sagt emot mig då.

    Ja, det kan jag tro i efterhand, och sen beror det på situation också.


    EnAnonumius skrev 2021-04-02 13:46:14 följande:
    Skulle inte jag gjort... Om en person är bevisligen (redan) upprörd, så skulle jag inleda med att lugna ned den personen för att SEDAN ta reda på varför hen var upprörd över.
    Det är alltid lättare att prata och reda ut när en människa är lugn.

    Det har inget med härskartekniker att göra att lugna ner en upprörd person.

    Både läkare/poliser/psykologer/etc anmanar den taktiken.
    Är personen bevisligen upprörd så lugnar man ner personen FÖRST för att sedan snacka om vad som hade gjort personen upprörd för att agera där efter.


    Det är härskarteknik om man går in i situationen utan att bry sig och bara slänga ut lugna dig.
    Resten kan jag hålla med om, och för min del finns det mer än ett sätt, men jag lägger inte tid på nått som ofta är hopplösa fall.(Och jag pratar enbart om mina situationer och erfarenheter, och är 100% medveten de inte är de enda).


     


    Men den med att helikoptern skulle komma för en tandflis, där lärde jag mig mycket om hysteri och det var efter det tillfället jag börja undvika sånt.
    Då det bara är energidränerande och man kommer inte någonstans.


     


    Jag tror vi får börja särskilja vilket lugna vi pratar om, annars pratar vi över varandra.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Varför blir kvinno så arga när man säger lugna dig till dom?