• Amandannn

BIM MAJ, första barnet

Hej! Har inte sett någon bim maj tråd så tänkte att jag startar en nu för oss som ska försöka få vårat första barn. :)

Närmar ju sig ändå med stormsteg, detta blir vårat första riktiga försök.

Påbörjar listan i första inlägget. :)

Lycka till åt oss alla <3

• Svar på tråden BIM MAJ, första barnet
  • Vickan31
    apan95 skrev 2021-04-23 12:11:23 följande:
    Har du möjlighet att bifoga en bild på grafen så känns de lättare att förstå vad du menar! Jag har haft månader där min temp successivt stegrat lite innan ägglossningen om det är det du menar! :)
    Link92 skrev 2021-04-23 14:15:06 följande:
    Det finns ju så mycket som kan påverka! Spolningen kanske upplevdes som en stress av kroppen och därför skjuts sekret osv upp ett tag. Tycker som apan95 att det vore kul att se grafen :)

Jag skulle fortsätta tänka att ÄL inte skett några dagar till, ibland är appar lite snabba på att bekräfta ÄL, det hände mig själv denna cykel! Missar man ÄL-test-peaken kan en del appar gissa hej vilt tycker jag.
    Självklart, att jag inte tänkte på det! Har aldrig bifogat bild här tidigare, men testar hur det blir :) 

Bifogar även testerna där de nedre är för denna cykel, men tog även med slutet på förra då ni kan se att för mig brukar T/C ratio vara över 1,0 när strecken är lika starka eller det vänstra är starkare. Så i onsdags, CD 13, var strecken nästan lika starka men inte tillräckligt.

• Emma8904

Hej,

Har läst i denna tråd nu och först och främst: stort grattis till er som

Blivit gravida???? det skänker lite hopp och samtidigt är det en tröst att man inte är ensam i detta.

Jag har PCOS och min sambo och jag har försökt bli gravida ett år nu. Men innan resultat. Denna månad är jag inne på omgång tre med letrozol och har hittills tagit enkeldos med resultat ägglossning. Men idag på VUL hade ingen äggblåsa växt sig stor nog för ägglossning så helt plötsligt svarar inte kroppen på Letrozol. Det känns sådär så nästa gång kommer jag ta dubbel dos. Men är det fler som likt mig tagit Letrozol med resultat och sen helt plötsligt inte svarar på behandlingen? Jag följa gärna åt och det känns som om det blir en omstart av allt nu.

//Emma

• Emmalucy
    Vickan31 skrev 2021-04-22 11:01:10 följande:

Just ja, jag ville bara lägga till angående läkarbesöket en kommentar som gjorde mig så paff! Läkaren började prata om att det räcker med att ha sex varannan, var tredje dag, men "ni kan ju köra varje dag om ni vill såklart, men det blir ju inte så roligt. Eller jo, kanske för dig" sa han och pekade på min sambo. Alltså, så himla vanlig fördom och liksom typisk kommentar som i vårt fall inte ens stämmer! Att bara anta och skrocka lite över att min sambo, en man, förväntas vilja ha sex varje dag men inte jag som kvinna, medan det i själva verket är jag som har större sexlust än både min sambo och mina ex! Blev såklart så paff att jag inte sa något, och samma för min sambo som också reagerade på samma sak. Ville bara ventilera lite här, inte för att jag tog illa vid mig av kommentaren men bara för att jag blir så trött på dessa stereotyper.

Hej! Jag är en som slutade med kaffet nästan helt (men drack bara en på morgonen och en energidrink efter lunch) kan tipsa om att Johan & Nyström har väldigt god koffeinfritt kaffe, om du vill ersätta lite :) då kan man iaf njuta av en kopp kaffe utan att oroa sig för koffeinhaltet. Jag brukar slänga tips om fertilitetsyoga hit och dit, gillar Bettina Rae :) man vet inte hur stel man är tills man försöker ligga i vissa positioner, och jag t.o.m är ganska van med yoga haha!
    Vickan31 skrev 2021-04-22 11:01:10 följande:

Just ja, jag ville bara lägga till angående läkarbesöket en kommentar som gjorde mig så paff! Läkaren började prata om att det räcker med att ha sex varannan, var tredje dag, men "ni kan ju köra varje dag om ni vill såklart, men det blir ju inte så roligt. Eller jo, kanske för dig" sa han och pekade på min sambo. Alltså, så himla vanlig fördom och liksom typisk kommentar som i vårt fall inte ens stämmer! Att bara anta och skrocka lite över att min sambo, en man, förväntas vilja ha sex varje dag men inte jag som kvinna, medan det i själva verket är jag som har större sexlust än både min sambo och mina ex! Blev såklart så paff att jag inte sa något, och samma för min sambo som också reagerade på samma sak. Ville bara ventilera lite här, inte för att jag tog illa vid mig av kommentaren men bara för att jag blir så trött på dessa stereotyper.

Men vafan, tal om dålig humör... jag kan inte se att en kvinnlig läkare skulle skoja till din man om hur kul det var för honom att ha sex varje dag.. taskigt. Men som du sa, ett dåligt försök att sjoka lite.. hrm. När jag tittar på din NC bild så tycker jag inte att CD13 är starkare än CD14... undrar hur den räknar styrkan på stickorna? Jag var påväg att säga att du har haft äl, men dina 3 dagar ligger fortfarande ganska jämn i din ?innan äl? temps, det kommer att bli en tydlig ökning tror jag :) jag har dåliga temps efter äl men ändå blir det skillnad, ska försöka lägga upp en bild:
  • Emma8904

Hej! läst i denna tråd nu och först och främst: stort grattis till er som blivit gravida , det skänker lite hopp och samtidigt är det en tröst att man inte är ensam i detta.

Jag har PCOS och min sambo och jag har försökt bli gravida ett år nu. Men utan resultat. Denna månad är jag inne på omgång tre med letrozol och har hittills tagit enkeldos med resultat ägglossning. Men idag på VUL hade ingen äggblåsa växt sig stor nog för ägglossning så helt plötsligt svarar inte kroppen på Letrozol. Det känns sådär, så nästa gång kommer jag ta dubbel dos. Men är det fler som likt mig tagit Letrozol med resultat och sen helt plötsligt inte svarar på behandlingen? Jag följa gärna åt och det känns som om det blir en omstart av allt nu.

• Mimow11

ÄL just nu så min beräkning på 6/5 stämmer inte riktigt, uppdaterar min BIM till 11/5 enligt app

Stickling, bim 1/5, 33 år (11:e försöket, två missfall)

Amandannn - bim 5/5, 20 år (1:a försöket)

Mirabilis89 - Bim 5/5, 32 år (10:e försöket, tror jag?)

Link92 - BIM 5/5, 29 år (22:a försöket)

Camilla82 - Bim 5/5, 38 år (6e försöket)

MsTintin - bim 6/5, 29 år (13 försöket)

Vickan 31, bim 7/5, 31 år (11:e försöket)

MAKL, bim 7/5, 27 år (8:e försöket)

Lisen91, bim 8/5, 29 år (10:e försöket)

DrLavernius - bim 9/5, 27 år (1:a försöket)

Elise96 - bim 10/5, 24 år (1:a försöket)

BoringBrick92, BIM 10/5, 28 år (6:e försöket)

Gulgja - bim 10/5, 28 år, (1:sta försöket efter stabiliserade prolaktinvärden)

RH93, BIM 14/5, 28 år (10:e försöket)

Rungirl, BIM 14/5, 32 år (7:e försöket)

Msofie, BIM 15/5 25 år (15:e försöket)

apan95, BIM 16/5, 25 år (19:e försöket, ett mf)

NatMar005, BIM 17/5, 33 år (27:e försöket, 7 mf)

Lilja3389, BIM 20/5, 28 år 1 års försök varav 1 missfall och 3 månaders paus

Molybden, BIM 22/5, 26 år (11:e försöket, 4 eller 5 äl)

Mimow11 BIM 11/5, 29 år (2:a försöket

• Anonym (lite halvt)
    Vickan31 skrev 2021-04-23 15:34:13 följande:

Det finns koffeinfritt snabbkaffe, bryggkaffe men också hela bönor så om du vill går det säkert att lösa även för er maskin, men sen om du tycker att det är lika gott som vanligt kaffe vågar jag inte lova ;) 

Vad härligt att höra! Hittade du via Youtube eller på något annat sätt? Och ja, jag känner verkligen igen mig där att det är så lätt att gå händelserna i förväg och tänka jättelångt fram så att man på något sätt måste påminna sig själv om att stanna i nuet.

Aah, jag förstår. Ja det är såklart olika för alla hur och vad man vill och kan förändra inför att försöka skaffa barn, men för mig funkar det inte att vara "duktig" varje dag, men då vet jag att om jag försöker anstränga mig lite ungefär tre veckor i månaden i alla fall så har jag sen mensveckan då jag får äta och dricka lite vad jag vill :) 

Ja visst är det intressant att lära sig så mycket nytt om sin kropp, fertilitet och menscykel! Har också hört mycket bra om Natural Cycles så det låter ju spännade att du kanske ska börja med det :) 

Det ska jag kolla in! Jag tror att det blir lite för knepigt (och jag är lat) att tömma ur och fylla på nya bönor, men vi har ju en vanlig kaffebryggare också. :)

Youtube! Bettina Rae precis som Emmalucy tipsade om. Det var jättebra, lugna övningar som jag tycker passar bra för att grunda mig i mig själv. Sök på Bettina Rae fertility yoga, och så kör jag mest den som passar att använda oavsett var i cykeln man är. Jag tror att det finns för olika delar av cykeln också. :)

Jag förstår precis! 3 av 4 veckor är ju helt rimligt. Sen ska vi ju (förhoppningsvis, om det blir som alla vi här inne önskar) vara duktiga i 9 månader. Lite måste vi få unna oss innan dess. :)

Ja, det känns spännande! Jag tänker att det blir lite som en bekräftelse på att min andra app har hyfsat rätt. Å andra sidan tycker jag att det stämmer väldigt bra med flyttningar och så, så det borde väl vara en indikation.
  • Anonym (lite halvt)
    Emmalucy skrev 2021-04-23 16:57:41 följande:

Hej! Jag är en som slutade med kaffet nästan helt (men drack bara en på morgonen och en energidrink efter lunch) kan tipsa om att Johan & Nyström har väldigt god koffeinfritt kaffe, om du vill ersätta lite :) då kan man iaf njuta av en kopp kaffe utan att oroa sig för koffeinhaltet. Jag brukar slänga tips om fertilitetsyoga hit och dit, gillar Bettina Rae :) man vet inte hur stel man är tills man försöker ligga i vissa positioner, och jag t.o.m är ganska van med yoga haha!:

Jag misstänker att det här kanske var riktat till mig? Annars ber jag om ursäkt! Tack för tips! Jag ska kolla in Johan & Nyström! Vi dricker mest Arvid Nordquist idag, men jag gillar det mesta i kaffeväg. :)

Ja, det är Bettina Rae jag också har testat! Det måste vara ditt tips jag såg. Hon är toppen, men precis som du säger så inser man plötsligt hur jäkla stel man är! Hahaha
  • Anonym (lite halvt)
    Emma8904 skrev 2021-04-23 17:51:52 följande:

Hej! läst i denna tråd nu och först och främst: stort grattis till er som blivit gravida , det skänker lite hopp och samtidigt är det en tröst att man inte är ensam i detta.

Jag har PCOS och min sambo och jag har försökt bli gravida ett år nu. Men utan resultat. Denna månad är jag inne på omgång tre med letrozol och har hittills tagit enkeldos med resultat ägglossning. Men idag på VUL hade ingen äggblåsa växt sig stor nog för ägglossning så helt plötsligt svarar inte kroppen på Letrozol. Det känns sådär, så nästa gång kommer jag ta dubbel dos. Men är det fler som likt mig tagit Letrozol med resultat och sen helt plötsligt inte svarar på behandlingen? Jag följa gärna åt och det känns som om det blir en omstart av allt nu.

Välkommen! Jag är precis ny här, så jag har inte mycket erfarenhet att dela med mig av, men jag håller tummarna för er och hoppas att den nya dosen ska funka bra. :)
  • Emmalucy
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-24 14:01:18 följande:

Jag misstänker att det här kanske var riktat till mig? Annars ber jag om ursäkt! Tack för tips! Jag ska kolla in Johan & Nyström! Vi dricker mest Arvid Nordquist idag, men jag gillar det mesta i kaffeväg. :)

Ja, det är Bettina Rae jag också har testat! Det måste vara ditt tips jag såg. Hon är toppen, men precis som du säger så inser man plötsligt hur jäkla stel man är! Hahaha

Oj, insåg nu att jag citerat samma inlägg 2ggr hahah, jo det var till dig! :) jag känner att jag kan njuta av kaffet så mycket jag vill, utan att känna mig en aning guilty :D för att "make the most of it" så köper jag bönor så blir det ännu godare!

Ang. yoga i övrigt så vågade jag tillbaka till gymmet efter ett år, går bara på klasser, ta med egen nästa och munskydd. Känns som jag antingen gömmer mig inne för att undvika sjukdom men tränar aldrig och kroppen blir mjuk och trött, eller så chansar jag att jag kan bli sjuk men kroppen mår i övrigt mycket bättre av att träna. Plus km jag har träningsvärk så kan jag inte analysera symptom eftersom man har ont i bröst och mage osv från träningen också :D
    Emma8904 skrev 2021-04-23 16:40:58 följande:

Hej,

Har läst i denna tråd nu och först och främst: stort grattis till er som

Blivit gravida???? det skänker lite hopp och samtidigt är det en tröst att man inte är ensam i detta.

Jag har PCOS och min sambo och jag har försökt bli gravida ett år nu. Men innan resultat. Denna månad är jag inne på omgång tre med letrozol och har hittills tagit enkeldos med resultat ägglossning. Men idag på VUL hade ingen äggblåsa växt sig stor nog för ägglossning så helt plötsligt svarar inte kroppen på Letrozol. Det känns sådär så nästa gång kommer jag ta dubbel dos. Men är det fler som likt mig tagit Letrozol med resultat och sen helt plötsligt inte svarar på behandlingen? Jag följa gärna åt och det känns som om det blir en omstart av allt nu.

//Emma

Hej! :) välkommen, jag har ingen erfarenhet av letrozol, men jag råkade ha äl cd10 (alltså för tidig) när jag bytt min vitamin D tabletter, de var inte ens starkare dos men det är det enda som har ändrat för min äl att komma tidig. Iaf, vissa säger att vitamin D kan hjälpa mognad av ägget, och tar hög dos innan äl för att hjälpa till, kanske något som du vill läsa lite om :) lycka till!
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet