• Amandannn

BIM MAJ, första barnet

Hej! Har inte sett någon bim maj tråd så tänkte att jag startar en nu för oss som ska försöka få vårat första barn. :)

Närmar ju sig ändå med stormsteg, detta blir vårat första riktiga försök.

Påbörjar listan i första inlägget. :)

Lycka till åt oss alla <3

• Svar på tråden BIM MAJ, första barnet
  • Linneado
    Clearmoon skrev 2021-05-01 09:47:02 följande:

Enligt NC har jag BIM imorgon men tycker jag ska testa många dagar efter....är det dumt att testa imorgon? Om inte mensen hinner före :(

Ta ett tidigt test!
  • RH93
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-05-01 08:46:36 följande:

Precis såhär tänker jag också, och jag har också en bakgrund av ätstörningar. Du är så himla stark som släppt lite på kontrollen <3

Tack <3
  • MAKL
    Clearmoon skrev 2021-05-01 09:47:02 följande:

Enligt NC har jag BIM imorgon men tycker jag ska testa många dagar efter....är det dumt att testa imorgon? Om inte mensen hinner före :(

NC sätter alltid att man ska testa några/flera dagar efter bim. Säkert för att dom tänker det är bästa tiden att testa då om inte mensen kommit. Men känner du för att testa imorgon så kör på. Tror inte du behöver ett testa tidigt utan du kan nog testa med vanliga test. Alla är olika när det kommer till om man vill testa eller vänta på eventuell mens så gör det som du känner att du vill göra. Jag är en av dom som verkligen inte vill testa massa innan bim eller på bim dagen. Blir ännu mer nedslagen av massa blanka test, så därför väntar jag hellre på om mensen dyker upp eller inte.
  • Elise96
    Msofie skrev 2021-05-01 07:49:44 följande:

Hörni, hur tänker ni gällande hälsan och kost? Fick ett hem ett "livsstilsråd" med blanketterna för IVF. Det tillsammans med den dåliga upplevelsen från fertilitetskliniken med min vikt sätter det definitivt griller i huvudet på mig. Äter ni inte alls socker? Röker och dricker aldrig? Dricker inte ens läsk pga koffein? Behöver nog göra hur andra tänker, för vill heller inte leva ett liv där behöver ha ångest över sånt.

Kan tillägga att jag tränar 4 dagar veckan, går några promenader i veckan, äter i princip bara hälsosam veg mat och socker endast på helger. Slutat med Kaffe och energidricka. Dricker alkohol 1 gång per månad och tar kanske en cigg i veckan (slutade för några månader sen, det är DEF det svåraste för mig)

Tycker det låter som att du har en hälsosam syn på kropp och hälsa och lever hur bra som helst! Enligt mig är det personen på kliniken som tabbat sig och inte sett till helheten, känns sjukt föråldrat att BMI är den enda faktorn som visar på hur "hälsosam" man är... Jag lever också ett balanserat liv med lite vin och festligare mat på helgerna varvat med hälsosam mat och promenader i veckorna. Kaffe dricker jag lite av men det är främst på grund av att min mage inte klarar av mer hahah. Försöker leva balanserat men vet att om jag levt som att jag var gravid varje månad hade jag tillsist blivit knäpp av alla "onödiga" begränsningar :) Livet pågår ju trots allt mellan ÄL och mens liksom. 
  • Emmalucy
    Soff skrev 2021-04-30 17:50:46 följande:

Hej! Ja, jag tror det bara ökar chanserna för vår del att strunta i det, då det bara blir ett kontrollbehov och stress att hålla på så. Jag har koll på cykeln tillräckligt för att veta vilken period vi behöver ha sex liksom. Vi har försökt i 1 år om en månad så förns då kan kliniken skicka en remiss för ivf, sen så kan vi tidigast få ivf i augusti om vi vill det då. Så kommer förmodligen boka in det då. 

Det känns bra! Jag känner mig också lugnare av det absolut. Oj okey! Jag har gått 1 gång i veckan, svårt att få till oftare än så med jobbet. Än så länge så har jag bara gått för stressen, men vi har pratat om att gå på fertiliteten så småningom. Jag har väl för mycket stress i kroppen nu bara för att gå på de punkterna. 

Jag tror att du kommer må mycket bättre av att slippa fokusera på äl dagen :) då kan man inte heller vara besatt över ett visst datum för BIM också, vilket jag tycker är jätteskönt! Jag gjorde också det, men med 2st konstiga cyklar på rad så tempar jag igen för att hålla koll så jag kan gnälla till kliniken om denna cykel fuckar upp. Men är cd13 idag och hade iaf inte äl igår så det går bättre :)

Jag var också lite lik med akupunkturen, hon bad mig göra 4st, och sen 4till, jag visste att kroppen var kass men jäklar hahah! Jag ser fram emot att höra om hur det går när/om du testar fertilitetsakupunktur, jag kommer boka in mig om ca 2veckor om denna cykel beter sig hyfsat normalt.

Hörni, hur tänker ni gällande hälsan och kost? Fick ett hem ett "livsstilsråd" med blanketterna för IVF. Det tillsammans med den dåliga upplevelsen från fertilitetskliniken med min vikt sätter det definitivt griller i huvudet på mig. Äter ni inte alls socker? Röker och dricker aldrig? Dricker inte ens läsk pga koffein? Behöver nog göra hur andra tänker, för vill heller inte leva ett liv där behöver ha ångest över sånt.

Kan tillägga att jag tränar 4 dagar veckan, går några promenader i veckan, äter i princip bara hälsosam veg mat och socker endast på helger. Slutat med Kaffe och energidricka. Dricker alkohol 1 gång per månad och tar kanske en cigg i veckan (slutade för några månader sen, det är DEF det svåraste för mig)

Du ska vara stolt över det du gör nu, det är fan inte lätt!! :) jag försöker tänka på att leva som om jag var gravid så gott jag kan, så jag inte må extra kass när det väl äntligen händer för att man går ?cold turkey? på allt, brrr nej tack!

Jag är vegan som äter lchf konst för det mesta, men äter alltid lite snacks hit och dit (oops) har alltid haft tur med hyfsat bra gener och inte haft högt BMI, men jag blir väldigt trött och svullen av mycket kolhydrater. Jag var vegetarian för 16 år innan jag bytt till vegan för 2 år sen, jag behöver hålla koll på det jag äter men jag tycker om det :) är inte strikt på något vis med kolhydraterna dock. 
    Bytt till decaf kaffebönor och har 1-2 energidrink per vecka (brukar dela upp typ en halv på en dag men jag gillar när det finns inga bubblor kvar också) dricker inte eller röker heller.

Ang träning så har jag inte tränat på ett år eftersom jag hade SATS kort och flyttade till ett område där ingen anläggning fanns. ?Jag kan kör yoga på Youtube, varför betala för det och bli utsatt för smitta? men jag har gjort det typ en gång i månaden för jag har så dålig med själv motivation. Fick nyss ett kort på Actic som har 3st gym nära mig och jag går på klasser eftersom man typ MÅSTE "keep up" med klassen så jag kan inte fuska med hur hårt jag tränar :) för jag har verkligen noll ork själv hahah

• Emmalucy
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-05-01 08:44:58 följande:
     Nu ska jag köpa koffeinfritt snabbkaffe som jag kan dricka, och försöka gå ner till 1-2 koppar. Läsk dricker jag ibland!
    Giirrl whaaaaaaaat? Snabbkaffe?! Jag är en brit som drycker typ 5kopp te om dagen (inte svart te dock)! Och även jag vet skillnaden på snabb kaffe, brygg kaffe och att grinda sina egna bönor och kör direkt när de är färska. Har du en kaffemaskin hemma? Är man på jobbet utan möjlighet att brygga en hel kanna med koffeinfritt så förstår jag. Men unna dig, det är värt med lite mer fancy :) du kommer njuta mer av det och inte lida lika mycket tror jag hehe
  • Anonym (K)
    Emmalucy skrev 2021-05-01 11:17:31 följande:
    Jag tror att du kommer må mycket bättre av att slippa fokusera på äl dagen :) då kan man inte heller vara besatt över ett visst datum för BIM också, vilket jag tycker är jätteskönt! Jag gjorde också det, men med 2st konstiga cyklar på rad så tempar jag igen för att hålla koll så jag kan gnälla till kliniken om denna cykel fuckar upp. Men är cd13 idag och hade iaf inte äl igår så det går bättre :)

Jag var också lite lik med akupunkturen, hon bad mig göra 4st, och sen 4till, jag visste att kroppen var kass men jäklar hahah! Jag ser fram emot att höra om hur det går när/om du testar fertilitetsakupunktur, jag kommer boka in mig om ca 2veckor om denna cykel beter sig hyfsat normalt.Du ska vara stolt över det du gör nu, det är fan inte lätt!! :) jag försöker tänka på att leva som om jag var gravid så gott jag kan, så jag inte må extra kass när det väl äntligen händer för att man går ?cold turkey? på allt, brrr nej tack!

Jag är vegan som äter lchf konst för det mesta, men äter alltid lite snacks hit och dit (oops) har alltid haft tur med hyfsat bra gener och inte haft högt BMI, men jag blir väldigt trött och svullen av mycket kolhydrater. Jag var vegetarian för 16 år innan jag bytt till vegan för 2 år sen, jag behöver hålla koll på det jag äter men jag tycker om det :) är inte strikt på något vis med kolhydraterna dock. Bytt till decaf kaffebönor och har 1-2 energidrink per vecka (brukar dela upp typ en halv på en dag men jag gillar när det finns inga bubblor kvar också) dricker inte eller röker heller.
    Ang träning så har jag inte tränat på ett år eftersom jag hade SATS kort och flyttade till ett område där ingen anläggning fanns. ?Jag kan kör yoga på Youtube, varför betala för det och bli utsatt för smitta? men jag har gjort det typ en gång i månaden för jag har så dålig med själv motivation. Fick nyss ett kort på Actic som har 3st gym nära mig och jag går på klasser eftersom man typ MÅSTE "keep up" med klassen så jag kan inte fuska med hur hårt jag tränar :) för jag har verkligen noll ork själv hahah

Skulle verkligen rekommendera att börja äta animalier. Läs mer här om varför, men kort och gott: näringsbrist.

www.vulverine.se/blogg/kostrad-for-menscykeln/
  • Anonym (K)

Om man är seriös med att vilja bli gravid borde ju inte en kostomläggning och att till exempel sluta röka helt och sluta med socker vara en speciellt stor uppoffring. BMI ger för övrigt en ganska bra fingervisning kring ens vikt, och ligger du över 30 är du inte längre överviktig utan har obesitas. Du väger helt enkelt mer än vad som är hälsosamt för din längd. Det ska till väldigt mycket muskler, tänk bodybuilder, för att kunna bortförklara det faktumet. Och i detta fall så innebär det då en högriskgraviditet. Jag tycker inte det är rimligt att jag som skattebetalare ska betala för ivf till en högriskgraviditet när de allra flesta med relativt enkla medel och lite disciplin kan gå ner i vikt. Betalar du ur egen ficka så gör som du vill men du ökar ju dina egna chanser genom att ta hand om din hälsa. Vissa saker här i livet får man helt enkelt jobba hårt för hur orättvist det än känns.
  • BoringBrick92

Grattis till plusset Link92!! Hoppas allt går väl!

Intressanta tankar kring hälsa och mat. Tror också det är bra att hålla sig på en lagom nivå. Jag själv äter nog lite för mycket socker, men har däremot inte druckit en droppe kaffe i mitt liv. Dricker alkohol sådär en gång varannat år och aldrig rökt men trots detta verkar det inte göra så stor skillnad för oss.

Så att göra lagom stora uppoffringar för sig själv är nog bäst för att inte sluta leva helt.

Denna cykel känns på något vis annorlunda, kan inte riktigt förklara hur och varför dock. Tror vi fick till det de tre dagarna innan ÄL och sedan har jag gjort yoga som passar den här delen av cykeln. Hoppas att det ger resultat denna gång. Har inga direkta belägg för det, men är dock lite orolig kring om det skulle vara fel på eventuell spermie som tar sig fram.. min man är inte den mest hälsosamma så är mest där min noja finns tyvärr.. eftersom jag kan påverka min egen hälsa men inte hans så mycket.. Någon som känner igen sig?

(Sjukt rörigt inlägg känner jag..aja)

• Msofie
    Anonym (K) skrev 2021-05-01 12:23:54 följande:

Om man är seriös med att vilja bli gravid borde ju inte en kostomläggning och att till exempel sluta röka helt och sluta med socker vara en speciellt stor uppoffring. BMI ger för övrigt en ganska bra fingervisning kring ens vikt, och ligger du över 30 är du inte längre överviktig utan har obesitas. Du väger helt enkelt mer än vad som är hälsosamt för din längd. Det ska till väldigt mycket muskler, tänk bodybuilder, för att kunna bortförklara det faktumet. Och i detta fall så innebär det då en högriskgraviditet. Jag tycker inte det är rimligt att jag som skattebetalare ska betala för ivf till en högriskgraviditet när de allra flesta med relativt enkla medel och lite disciplin kan gå ner i vikt. Betalar du ur egen ficka så gör som du vill men du ökar ju dina egna chanser genom att ta hand om din hälsa. Vissa saker här i livet får man helt enkelt jobba hårt för hur orättvist det än känns.

Tycker du har en otroligt tråkig ton och hoppas att du funderar över den, för det finns inte plats för sådant i en sån här grupp. Och man kan vara vegetarian utan att ha näringsbrist, punkt.
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet