• Amandannn

BIM MAJ, första barnet

Hej! Har inte sett någon bim maj tråd så tänkte att jag startar en nu för oss som ska försöka få vårat första barn. :)

Närmar ju sig ändå med stormsteg, detta blir vårat första riktiga försök.

Påbörjar listan i första inlägget. :)

Lycka till åt oss alla <3

• Svar på tråden BIM MAJ, första barnet
  • Soff
    Emmalucy skrev 2021-04-30 16:14:41 följande:
    Jag är lite i samma sits som dig, försöker egentligen inte tänka på det - jag går på CSN just nu men trots att mitt SGI är skyddat så blir det verkligen inte mycket pengar :( men min kille tjänar bra så jag är tacksamma att han kan hjälpa till med stora inköp och jag kan göra de mindre - typ det jag vill :) gäller båda nu och i framtiden med bebisen
    hellow0rld skrev 2021-04-30 12:35:39 följande:

Hoppar in här då jag har följt inlägget ett tag. Har BIM 10/5 - min barnlängtan tar kål på mig.

Välkommen! :) är du programmerare eller bara tyckte att namnet var roligt? :DHej, kram! :( det låter bra att skita i appen och stickor, har man ett hum så kan man utgå ifrån det och då har man bra chanser utan att behöva veta exakta dagen :) hoppas det ger dig tillbaka lite ?sanity?! Vad blir nästa steg för dig i utredningen, är ni också tvugna att vänta innan IVF?

Hur känns det med akupunkturen? Jag blev mycket lugnare av det, men den månaden jag gick först till kliniken så hade jag tidig äl och en kemisk grav, nästa cykel hade jag akupunktur dag 2,3,4(och 5) och sen kom äl tidig igen så vi hann inte med dag 12,13,14. Jag pausar denna cykel och ska köra på nytt efter nästkommande mens :)

Hej! Ja, jag tror det bara ökar chanserna för vår del att strunta i det, då det bara blir ett kontrollbehov och stress att hålla på så. Jag har koll på cykeln tillräckligt för att veta vilken period vi behöver ha sex liksom. Vi har försökt i 1 år om en månad så förns då kan kliniken skicka en remiss för ivf, sen så kan vi tidigast få ivf i augusti om vi vill det då. Så kommer förmodligen boka in det då. 

Det känns bra! Jag känner mig också lugnare av det absolut. Oj okey! Jag har gått 1 gång i veckan, svårt att få till oftare än så med jobbet. Än så länge så har jag bara gått för stressen, men vi har pratat om att gå på fertiliteten så småningom. Jag har väl för mycket stress i kroppen nu bara för att gå på de punkterna. 

• Soff
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-30 17:03:53 följande:
    Håller tummarna för er <3 jag tror att det kan vara klokt att sluta tempa om du känner att det blir en inre stress. Jag är supernyfiken på akupunktur. Hur upplever du det? :)
    Tack så mycket <3 ja, tror nog det faktiskt. Ska lägga ner allt som har med kontroll att göra.. och bara "go with the flow". Jag upplever att jag blir lugnare av det! :) Har gått 1 gång i veckan i 6 veckor hittils, och ska fortsätta några gånger till. 
  • Msofie

Hörni, hur tänker ni gällande hälsan och kost? Fick ett hem ett "livsstilsråd" med blanketterna för IVF. Det tillsammans med den dåliga upplevelsen från fertilitetskliniken med min vikt sätter det definitivt griller i huvudet på mig. Äter ni inte alls socker? Röker och dricker aldrig? Dricker inte ens läsk pga koffein? Behöver nog göra hur andra tänker, för vill heller inte leva ett liv där behöver ha ångest över sånt.

Kan tillägga att jag tränar 4 dagar veckan, går några promenader i veckan, äter i princip bara hälsosam veg mat och socker endast på helger. Slutat med Kaffe och energidricka. Dricker alkohol 1 gång per månad och tar kanske en cigg i veckan (slutade för några månader sen, det är DEF det svåraste för mig)

• RH93
    Msofie skrev 2021-05-01 07:49:44 följande:

Hörni, hur tänker ni gällande hälsan och kost? Fick ett hem ett "livsstilsråd" med blanketterna för IVF. Det tillsammans med den dåliga upplevelsen från fertilitetskliniken med min vikt sätter det definitivt griller i huvudet på mig. Äter ni inte alls socker? Röker och dricker aldrig? Dricker inte ens läsk pga koffein? Behöver nog göra hur andra tänker, för vill heller inte leva ett liv där behöver ha ångest över sånt.

Kan tillägga att jag tränar 4 dagar veckan, går några promenader i veckan, äter i princip bara hälsosam veg mat och socker endast på helger. Slutat med Kaffe och energidricka. Dricker alkohol 1 gång per månad och tar kanske en cigg i veckan (slutade för några månader sen, det är DEF det svåraste för mig)

För mig har det varit bland det svåraste. Läst så mycket om vad man ska och inte ska stoppa i sig. Jag har dock lidit av ätstörningar större delen av livet och har ganska nyligen, för nåt år sen, släppt lite på kontrollen och försökt att bara äta varierat och röra på mig när jag känner för det. För mig personligen blir det otroligt ohälsosamt när man nu också ska få dåligt samvete över att ens livsstilsval påverkar fertiliteten. Jag slutade röka för ungefär ett år sedan, men kan ta en cigg nån enstaka gång om jag dricker alkohol. Till en början drack jag nästan ingenting när vi började försöka, men nu gör jag det när jag känner för det, oftast inte efter när jag tänker att ägget kan ha fäst. Drack tidigare 1-2 energidrycker om dagen, men har nu dragit ner på det men tillåter mig att dricka ibland när jag är sugen :) jag tror det bästa är att inte begränsa sig så mycket då det bara riskerar leda till att man mår dåligt. Men det kan såklart också för mig hänga ihop med min bakgrund.
  • Msofie
    RH93 skrev 2021-05-01 08:01:49 följande:

För mig har det varit bland det svåraste. Läst så mycket om vad man ska och inte ska stoppa i sig. Jag har dock lidit av ätstörningar större delen av livet och har ganska nyligen, för nåt år sen, släppt lite på kontrollen och försökt att bara äta varierat och röra på mig när jag känner för det. För mig personligen blir det otroligt ohälsosamt när man nu också ska få dåligt samvete över att ens livsstilsval påverkar fertiliteten. Jag slutade röka för ungefär ett år sedan, men kan ta en cigg nån enstaka gång om jag dricker alkohol. Till en början drack jag nästan ingenting när vi började försöka, men nu gör jag det när jag känner för det, oftast inte efter när jag tänker att ägget kan ha fäst. Drack tidigare 1-2 energidrycker om dagen, men har nu dragit ner på det men tillåter mig att dricka ibland när jag är sugen :) jag tror det bästa är att inte begränsa sig så mycket då det bara riskerar leda till att man mår dåligt. Men det kan såklart också för mig hänga ihop med min bakgrund.

Men vad skönt att du verkar tänka på samma sätt som jag! Kan kanske inte säga att jag har haft en ätstörning men jag hade en period för 7 år sen där det var mycket ångest kring mat och kropp, åt för lite och tränade för mycket. Har jobbat super hårt på detta och känner verkligen att jag hittat en balans i livet, och är egentligen mer hälsosam än någonsin! Men det är så enkelt att skuldbelägga sig själv.
  • RH93
    Msofie skrev 2021-05-01 08:11:56 följande:

Men vad skönt att du verkar tänka på samma sätt som jag! Kan kanske inte säga att jag har haft en ätstörning men jag hade en period för 7 år sen där det var mycket ångest kring mat och kropp, åt för lite och tränade för mycket. Har jobbat super hårt på detta och känner verkligen att jag hittat en balans i livet, och är egentligen mer hälsosam än någonsin! Men det är så enkelt att skuldbelägga sig själv.

Det krävs så himla mycket att komma till en sån plats i livet så jag tycker du ska bara vara stolt över dig själv och fortsätta på samma spår :) känner du att du är det hälsosammaste du kan vara så är det bra! Sen kan jag för mitt liv inte förstå varför BMI överhuvudtaget fortfarande används som någon måttstock när det inte alls visar på hur hälsosam en person är..
  • Anonym (lite halvt)

Heja dig som har gjort så stora förändringar! Jag har en bakgrund med ätstörningar, så jag aktar mig extremt mycket för att snöa in på saker och ting för mycket, för det triggar igång min ätstörningshjärna väldigt lätt.

Jag dricker ett glas vin fredag och ibland lördag, men kommer sluta med det när vi börjar försöka mer aktivt. Då kommer jag att dricka vin under mensveckan.

Jag tränar 3-4 ggr i veckan och går ca 45 min promenad om dagen utöver det. Jag har ett väldigt stillasittande jobb, så det behövs. Jag äter socker oftare än jag borde (lite godis 3-4 ggr i veckan, men inga jättestora mängder). Jag älskar kaffe, så jag har dragit ner från 10-12 koppar till 3-4. Nu ska jag köpa koffeinfritt snabbkaffe som jag kan dricka, och försöka gå ner till 1-2 koppar. Läsk dricker jag ibland!
  • Anonym (lite halvt)
    RH93 skrev 2021-05-01 08:01:49 följande:

Precis såhär tänker jag också, och jag har också en bakgrund av ätstörningar. Du är så himla stark som släppt lite på kontrollen <3
  • Molybden

Jag har typ ångest över både hälsa och kost. Jag har fått så mycket rekommendationer om att LCHF är bra när man PCOS. Jag känner att jag är rätt så begränsad i vad jag kan äta pga magproblem så tänkte att jag ska försöka införa det någon gång i veckan åtminstone. Annars har jag mest försökt att dra ner på socker då det är min största brist.

Angående träning så blir det inte mycket alls just nu. Rör mig mycket på jobbet och har hundar men utöver det så la jag gymmet på hyllan när jag började jobba skift igen. Jag ska försöka att börja träna hemma men får inte alls samma motivation.

Så tycker att det låter som att du sköter dig bra. Man ska nog undvika för många grejer att stressa och ha ångest över, tänker att det ska ju inte heller vara bra.
  • Clearmoon

Enligt NC har jag BIM imorgon men tycker jag ska testa många dagar efter....är det dumt att testa imorgon? Om inte mensen hinner före :(
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet