• Amandannn

BIM MAJ, första barnet

Hej! Har inte sett någon bim maj tråd så tänkte att jag startar en nu för oss som ska försöka få vårat första barn. :)

Närmar ju sig ändå med stormsteg, detta blir vårat första riktiga försök.

Påbörjar listan i första inlägget. :)

Lycka till åt oss alla <3

• Svar på tråden BIM MAJ, första barnet
  • Vickan31
    Msofie skrev 2021-05-04 15:37:39 följande:
    Thank you Lord! Äntligen flera dagar för sent fick jag en peak. Kroppen är allt bra konstigt, ingen aning vad som gjorde att det blev så sent.
    Ååh men vad bra! Skönt att veta att det blev en peak denna månad ändå, om än något försenad Skrattande
  • BoringBrick92
    Lisen91 skrev 2021-05-04 15:37:10 följande:

Ja det kan man undra :P

Åh okej, ja den sticker ju definitivt ut från mängden den där dippen. Hoppas så att det kan få bli vår tur!

Ja! Berättar du för din partner om symtom eller håller du det för dig själv? :-P vet ju att man tänker olika om hur man vill göra!
  • Emmalucy
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-05-04 12:36:17 följande:

Det känns så sjukt att skriva det här, och jag tvekade länge på om jag skulle göra det överhuvudtaget. Jag tog ett test i morse, helt övertygad om att det skulle vara negativt och bara få igång den försenade mensen.

Jag hade tokfel. Jag är gravid?! Det känns helt sjukt. Och jag har skuldkänslor också, för jag vet att så många av er har kämpat så länge, och här kommer jag. Nu hoppas jag bara att pyret vill stanna.

Shit vad mycket meddelande man missar när man försvinner ett par timmar hahah, stooort grattis! Och för dig som har varit här för så många i tråden denna månad, du är ju värt det! :) jag känner mig glad att du kommer att vara här ett tag till, du har verkligen varit underbar i denna månadstråd! Kram <3
  • Lisen91
    BoringBrick92 skrev 2021-05-04 16:17:53 följande:

Ja! Berättar du för din partner om symtom eller håller du det för dig själv? :-P vet ju att man tänker olika om hur man vill göra!

Jag har inte sagt något ännu pga skulle det inte bli något så skulle han bli ännu mer besviken än jag så vill inte spä på liksom. Men jag skulle väldigt gärna vilja berätta bara för att dela upplevelsen men som det är just nu får jag hålla det för mig själv. Du då? :)
  • Emmalucy
    Gulgja skrev 2021-05-04 13:19:47 följande:
    Gällande slemhinna, vad kan du få för behandling mot det?

Tack!! Håller tummarna. Min gyn sa att jag kunde börja 24 timmar efter första positiva ÄL test men det kändes väldigt tidigt. Så jag googlade till mig och såg att många fått veta att det ska tas 3 dagar efter positivt ÄL test samt efter temp höjning. Så jag fick en temp höjning i söndags och då började jag med vagitorerna.

Gällande LP, min gyn (återigen) sa att jag ska räkna cykeldag 1 första dagen jag får spottings och inte när jag börjar blöda på "riktigt".

Vet inte riktigt vad jag ska tro längre. Jag har fått bli min egen vårdgivare och letat mig fram till svar på nätet. Tog progesteron prov på cykeldag 21 och 23, och då låg progestoronet på 40 som enligt henne var normalt. Men jag kunde inte känna mig bekväm med det just på grund av spottingsen då jag läst att det kan vara ett resultat av för lågt progesteron så därför ville jag ha vagitorer utskrivet, vilket jag fick!

Har du fortfarande problem med spottings?
    Hmm, det låter ju snabbt efter äl att börja, som du skriver så bekräftar man temphöjning efter 3 dagar, och en positiv äl sticka betyder inte att man har äl den dagen, eller överhuvudtaget. Men bra att du kör nu oavsett! :) 

Väldigt interessant att ditt gyn säger så om cykeldagar, jag har alltid läst och räknat med att den dagen du ser rött är din första mensdag, och mina spottings var alltid brun förut. Jag har inte längre det problemet, men har inte heller gjort något specifikt för att bli av med det. :/ Jag tror också att jag har lågprogesteron, jag tempar och mina temps är alltid riktigt låga efter äl, det blir knappt någon höjning, plus det med att få mens runt äl+10-11. Ska kolla en privatklinik om (eller säkert när) mensen kommer och se om jag kan få något annat utskrivit än en till kur på progesteron :)

• MsTintin

Gud det händer så himla mycket i denna tråd att jag knappt hinner med, men det är så kul att följa!

Först och främst - stort grattis till Link92, Amanda­nnn och Anonym (lite halvt) till era plus, så himla kul att det redan hunnit bli några plus denna månad!

NatMar005 - vad skönt att det löste sig med din sambo och vad härligt att ni kunde prata ut (på hans initiativ non the less!), jag blev som många andra i tråden rörd när du skrev vad han gjort :)

En helt annan fråga, jag genomgick ju en utredning i mars för infertilitet och de hittade inga fel. Jag tittade igenom min journal nu och såg att min AMH låg på 6,6. När jag sökt efter referensvärde verkar ju resultat på över 3,0 inte vara helt normalt, utan vara en indikation på PCOS. Detta var dock inget som min läkare påtalade, men man blir ju lite orolig...

Jag har inte högt BMI, har en ganska regelbunden cykel på ca 30 dagar, jag vet att jag ägglossar då detta bekräftades under två cykler med ultraljud, men kan det ändå vara så att jag har PCOS? Känner mig lite förvirrad och orolig i detta.

• Emmalucy
    Msofie skrev 2021-05-04 15:37:39 följande:

Thank you Lord! Äntligen flera dagar för sent fick jag en peak. Kroppen är allt bra konstigt, ingen aning vad som gjorde att det blev så sent.
    Hell yeah!! Solig dags för den sista babydance för cykeln då ;)
  • BoringBrick92
    Gulgja skrev 2021-05-04 13:49:26 följande:

Spännande! Håller tummarna.

Själv är jag på ÄL+4 och försöker fortfarande förstå mig på hela grejen med tempning. Igår gick min temp ner från 36.36 till 36.29 och imorde var den uppe på 36.64 igen.

Hur ska man läsa av tempen efter ägglossning? Är tempen fortsatt hög efter ägglossning till BIM dagen är man gravid eller hur funkar det?

Tack! detsamma för dig!

Är inte helt lätt att förstå tycker inte jag heller.

Tror att tempen håller sig över ?coverline? efter ÄL, tills BIM, brukar nog vara lite olika för folk exakt vilken dag kring BIM som tempen går ner, tror att vissa har någon dag efter mensens start, men precis, går inte tempen ner finns chans att man är gravid. Men din temp låter ju spännande också med höjningen! Hoppas det håller i sig!
  • BoringBrick92
    Lisen91 skrev 2021-05-04 16:49:46 följande:

Jag har inte sagt något ännu pga skulle det inte bli något så skulle han bli ännu mer besviken än jag så vill inte spä på liksom. Men jag skulle väldigt gärna vilja berätta bara för att dela upplevelsen men som det är just nu får jag hålla det för mig själv. Du då? :)

Förstår hur du tänker! Man vill ju inte ge för höga förhoppningar, men som sagt ändå skönt att kunna dela upplevelsen.

Jag delar en del, men brukar fråga honom innan hur mycket han vill vara delaktig i ?resan? så att säga. För det mesta vill han veta, men han är mån om att jag ska hålla mina förhoppningar lagom för att slippa bli lika besviken.
  • Gulgja
    Emmalucy skrev 2021-05-04 16:52:45 följande:

Hmm, det låter ju snabbt efter äl att börja, som du skriver så bekräftar man temphöjning efter 3 dagar, och en positiv äl sticka betyder inte att man har äl den dagen, eller överhuvudtaget. Men bra att du kör nu oavsett! :) Väldigt interessant att ditt gyn säger så om cykeldagar, jag har alltid läst och räknat med att den dagen du ser rött är din första mensdag, och mina spottings var alltid brun förut. Jag har inte längre det problemet, men har inte heller gjort något specifikt för att bli av med det. :/ Jag tror också att jag har lågprogesteron, jag tempar och mina temps är alltid riktigt låga efter äl, det blir knappt någon höjning, plus det med att få mens runt äl+10-11. Ska kolla en privatklinik om (eller säkert när) mensen kommer och se om jag kan få något annat utskrivit än en till kur på progesteron :)

Vad intressant att du säger att man räknar den dagen man ser rött. Mina spottings börjar alltid med brunt och utvecklar sig till rött. Får börja räkna från dagen jag ser rött då!

Har du kollat dina prolaktinvärden? Jag hade problem med förhöjt prolaktin som är en orsak till låg progesteron. Kan vara värt att kolla upp det! Det kan finnas flera orsaker till låg progesteron och man behöver oftast behandla grundorsaken innan man går på progesteronet enligt min endokriläkare.

Bor du i Stockholm? I så fall vill jag gärna ha tips på en bra privat klinik man kan gå till.
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet