Gulgja skrev 2021-05-04 13:19:47 följande:
Gällande slemhinna, vad kan du få för behandling mot det?
Tack!! Håller tummarna. Min gyn sa att jag kunde börja 24 timmar efter första positiva ÄL test men det kändes väldigt tidigt. Så jag googlade till mig och såg att många fått veta att det ska tas 3 dagar efter positivt ÄL test samt efter temp höjning. Så jag fick en temp höjning i söndags och då började jag med vagitorerna.
Gällande LP, min gyn (återigen) sa att jag ska räkna cykeldag 1 första dagen jag får spottings och inte när jag börjar blöda på "riktigt".
Vet inte riktigt vad jag ska tro längre. Jag har fått bli min egen vårdgivare och letat mig fram till svar på nätet. Tog progesteron prov på cykeldag 21 och 23, och då låg progestoronet på 40 som enligt henne var normalt. Men jag kunde inte känna mig bekväm med det just på grund av spottingsen då jag läst att det kan vara ett resultat av för lågt progesteron så därför ville jag ha vagitorer utskrivet, vilket jag fick!
Har du fortfarande problem med spottings?
Hmm, det låter ju snabbt efter äl att börja, som du skriver så bekräftar man temphöjning efter 3 dagar, och en positiv äl sticka betyder inte att man har äl den dagen, eller överhuvudtaget. Men bra att du kör nu oavsett! :)
Väldigt interessant att ditt gyn säger så om cykeldagar, jag har alltid läst och räknat med att den dagen du ser rött är din första mensdag, och mina spottings var alltid brun förut. Jag har inte längre det problemet, men har inte heller gjort något specifikt för att bli av med det. :/ Jag tror också att jag har lågprogesteron, jag tempar och mina temps är alltid riktigt låga efter äl, det blir knappt någon höjning, plus det med att få mens runt äl+10-11. Ska kolla en privatklinik om (eller säkert när) mensen kommer och se om jag kan få något annat utskrivit än en till kur på progesteron :)