• Anonym (Styvis)

Klarar inte min styvdotter!

Jag har bott tillsammans med denna styvdotter sedan hon var 13-14 år gammal och redan sedan start fungerade inte kemin mellan oss alls. Hon är idag 18 år gammal och jag hade hoppats på bättring. Men hon är fortfarande väldigt hård i sättet, hälsar knappt och visar klart och tydligt att hon inte gillar mig och att hon tycker jag är konstig.

Jag är en person som är otroligt social och försöker vara trevlig, ett tag. När jag bara får mothugg och en spydig skitunge emot mig så brister det tillslut för mig. Dessutom när hon inte lyssnar på pappan som bad henne anstränga sig och vara trevlig mot en ny person som flyttar in i deras hem. Jag fick ju inte ändra på något, utan fick flytta in som det var med deras saker och deras regler. När jag försökte ändra på småsaker som att man plockar undan efter sig när man ätit etc så valde den yngre sonen att flytta till mamman på heltid. Det fick jag skit för !

Dottern är dock kvar hos oss varannan vecka. För nästan ett år sedan var droppen nådd och jag talade om för henne vad jag tycker om henne. Hon grät och sa att om inte jag flyttar ifrån huset så flyttar hon, för hon klarar inte av mig. 

De är vana sedan många år att ha pappan helt för sig själv, och de klarar inte att pappan nu också har en vuxen i sitt liv som tar pappans energi och tid.

Hursomhelst så har åren gått och ingenting har blivit bättre. Pappan har fortfarande inte fått tillbaka sin son, utan sonen trivs bra hos mamman som är singel sedan 10 år. Dottern är fortfarande spydig och arrogant och hånler åt mig om jag skulle säga något fel. En riktig besserwisser. Skillnaden nu är att min sambo aldrig försvarar mig när jag säger att jag känner mig orättvist behandlad. jag känner att det är de 2 mot mig nu.och han skyller fortfarande på att sonen flyttade pga mig, att det är mitt fel.

Jag har sagt att enda sättet är att jag flyttar, så kanske alla blir lyckliga igen, men då gör han slut om jag flyttar. Så jag vet inte vad jag ska göra!? Känner att allt började så fel från början. han borde ha introducerat mig på ett annat sätt där de fått respekt för mig. Nu är det försent och jag vet inte vad jag ska göra? Har bara väntat på att dottern ska bli vuxen och eventuellt hitta en pojkvän och flytta, men hon har ett år till studenten och har än sålänge aldrig haft någon pojkvän ens i någon vecka. Hoppet känns kört. 

Min sambo har tappat kärleken och respekten för mig och det känns som att jag förlorat mig själv och inte har ork att ta mig ur detta.

• Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!
  • Anonym (Jojo)
    Wolfie13 skrev 2021-04-16 23:30:42 följande:

Men alltså din man kallar sin dotter het och hon åmar sig för honom? Seriöst?? Och han var fullkomligt normal då när ni träffades?? Det har jag väldigt svårt att tro... !

Såna där dysfunktionella grejor uppstår inte plötsligt av bara intet, i en från början normal familj.

Jag tror inte att han bara blev en snuskig typ över en natt, så något/någon har ju möjliggjort detta i alla år. Borde ju anmälas om inte annat, långt innan dottern blev vuxen. Är ju synd om henne som fått gå och tro att detta är OK. 

Kallas miniwife-syndrome i USA, det är väl liknande mekanismer som i TS styvdotters fall. Hon är svartsjuk som en försmådd fru. Jag tror att hade det inte varit jag utan en annan kvinna som var ihop med min man så hade det varit samma sak, samma i TS fall. Svårt att förklara! Inte att det handlar om incest eller att barnet har blivit utsatt.
  • Anonym (Styvis)
    Wolfie13 skrev 2021-04-16 23:30:42 följande:
    Men alltså din man kallar sin dotter het och hon åmar sig för honom? Seriöst?? Och han var fullkomligt normal då när ni träffades?? Det har jag väldigt svårt att tro... !
    Såna där dysfunktionella grejor uppstår inte plötsligt av bara intet, i en från början normal familj.

Jag tror inte att han bara blev en snuskig typ över en natt, så något/någon har ju möjliggjort detta i alla år. Borde ju anmälas om inte annat, långt innan dottern blev vuxen. Är ju synd om henne som fått gå och tro att detta är OK. 
    Detta citatet kommer inte ifrån mig!!!
  • Pope Joan II
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-16 15:56:30 följande:
    Jag har sålt en lägenhet mitt i storstaden så du har lite förutfattade meningar. Priserna har dock gått upp en del och nej, jag har inte just nu 12 miljoner att köpa någon lyxvilla med pool vid havet som min sambo har, men jag är en storstadsmänniska och nöjer mig med att bo i en central lägenhet.
    Ja, jag har förutfattade meningar men det var fortfarande inte om de förutfatatde meningarna jag skrev. Jag skrev att du förmodligen inte har tillgångar som räcker för "lyxhus och pool" och det bekräftar du ju själv att du inte har. 
  • Anonym (Styvis)
    Anonym (Jojo) skrev 2021-04-16 22:44:35 följande:
    Om han inte ens klarar av att upprätthålla en relation med sina vänner så kan han knappast klara av en partner.

Har du bra kontakt med hans ex? Själv kan jag ibland känna att hans ex ser till att göra dottern som en miniatyr av sig själv pga hatet mot mig. Dottern kan gå ut i underkläder och fråga pappa om hon är het och han svarar hetast i stan eller fråga om hon har fått en sexig rumpa av all träning. Det är gränslöst men jag har kommit över det. Jag tycker synd om henne som har daddy issues och han är en idiot som projicerar över på sin dotter att det är viktigare att vara snygg än intellektuell. Det kletiga kommer aldrig upphöra!
    Nej har verkligen ingen bra kontakt med hans ex och inte han heller. De har nästan brutit all kontakt förutom det nödvändigaste som handlar om barnen. Hon är inte det minsta intresserad av något samarbete, trots att jag vill göra allt för att alla ska må bra. Om hon och jag hjälptes åt så hade det säkert fungerat bättre, men hon vill inte blanda sig, utan jag känner tvärtom att hon hela tiden motarbetar pappan. Han försöker ha regler, men hon vill att barnen bestämmer, och då fungerar det ju inte. 
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-19 15:25:35 följande:

Nej har verkligen ingen bra kontakt med hans ex och inte han heller. De har nästan brutit all kontakt förutom det nödvändigaste som handlar om barnen. Hon är inte det minsta intresserad av något samarbete, trots att jag vill göra allt för att alla ska må bra. Om hon och jag hjälptes åt så hade det säkert fungerat bättre, men hon vill inte blanda sig, utan jag känner tvärtom att hon hela tiden motarbetar pappan. Han försöker ha regler, men hon vill att barnen bestämmer, och då fungerar det ju inte. 

Fast det där stämmer ju faktiskt inte för hade han velat ha regler så hade han stått upp emot henne och faktiskt sett till att inte låtit henne prägla ert hem. För det är ju det hon gör.

Jag vet att min man är en mes. Han avskyr sitt ex och han gör ibland tafatta försök till att få dottern att ta lite vuxet ansvar, då sparkas det bakut och mamman ringer och skäller ut min man för deras lilla dotter är minsann liiiiiiten fortfarande. Då backar han och fortsätter även han spela efter mammans manipulativa pipa vilket gör att jag skyller allt på honom.

Samma gäller med din, hade han försökt få till en skön hemmiljö som gynnade dig så hade han verkligen skapat det vid det här laget.
  • Anonym (Styvis)
    Anonym (Jojo) skrev 2021-04-19 15:53:26 följande:
    Fast det där stämmer ju faktiskt inte för hade han velat ha regler så hade han stått upp emot henne och faktiskt sett till att inte låtit henne prägla ert hem. För det är ju det hon gör.

Jag vet att min man är en mes. Han avskyr sitt ex och han gör ibland tafatta försök till att få dottern att ta lite vuxet ansvar, då sparkas det bakut och mamman ringer och skäller ut min man för deras lilla dotter är minsann liiiiiiten fortfarande. Då backar han och fortsätter även han spela efter mammans manipulativa pipa vilket gör att jag skyller allt på honom.

Samma gäller med din, hade han försökt få till en skön hemmiljö som gynnade dig så hade han verkligen skapat det vid det här laget.
    Sant!! Pappan är en mes och livrädd att förlora barnen eller att de ska trivas bättre hos mamman eller gå till mamman. Därav anledningen till att barnen alltid hotar med att gå till mamman för minsta lilla. Dock gör inte mamman det lättare för honom heller. Hon kunde ha försökt få sonen till att gå till pappan, istället för att hålla honom kvar hos sig när hon vet att det varken kan vara bra för en pojke att nästan aldrig få träffa sin pappa, och pappan mår jättedåligt.
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-19 16:57:26 följande:

Sant!! Pappan är en mes och livrädd att förlora barnen eller att de ska trivas bättre hos mamman eller gå till mamman. Därav anledningen till att barnen alltid hotar med att gå till mamman för minsta lilla. Dock gör inte mamman det lättare för honom heller. Hon kunde ha försökt få sonen till att gå till pappan, istället för att hålla honom kvar hos sig när hon vet att det varken kan vara bra för en pojke att nästan aldrig få träffa sin pappa, och pappan mår jättedåligt.

Det är känslomässig utpressning, får jag inte min vilja fram så lämnar jag dig. Det är min mans dotters mantra också och hon är ivrigt påhejad av sin mamma, där förstår jag att han är mesig för vem säger till sitt barn att då kan du dra som respons? Han fortsätter mata monstret bara för att hålla relationen vid liv.

Man kan be nån annan som ställer såna ultimatum till en att dra åt helvete men ens barn är det känsligaste man har. Det fattar man ju, däremot så kommer dessa personlighetsdrag inte gynna tjejerna i livet för det blir samma destruktiva beteenden i framtida relationer med partners.

Att sonen inte vill komma till honom beskyller han givetvis dig för men det är inte ditt fel. Han är en liten man som inte tar ansvar sina egna handlingar han kan inte skylla på dig att han har misslyckats så kapitalt i sin uppfostran av barnen.
  • Anonym
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-19 16:57:26 följande:
    Hur planerar du din sorti?
  • Anonym (J)
    Anonym (Jojo) skrev 2021-04-19 20:55:54 följande:

Det är känslomässig utpressning, får jag inte min vilja fram så lämnar jag dig. Det är min mans dotters mantra också och hon är ivrigt påhejad av sin mamma, där förstår jag att han är mesig för vem säger till sitt barn att då kan du dra som respons? Han fortsätter mata monstret bara för att hålla relationen vid liv.

Man kan be nån annan som ställer såna ultimatum till en att dra åt helvete men ens barn är det känsligaste man har. Det fattar man ju, däremot så kommer dessa personlighetsdrag inte gynna tjejerna i livet för det blir samma destruktiva beteenden i framtida relationer med partners.

Att sonen inte vill komma till honom beskyller han givetvis dig för men det är inte ditt fel. Han är en liten man som inte tar ansvar sina egna handlingar han kan inte skylla på dig att han har misslyckats så kapitalt i sin uppfostran av barnen.

Det är nog du , och inte hon. Så risken är liten att din mans dotter får liknande problem i sina förhållanden.
  • Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2021-04-19 21:05:21 följande:

Det är nog du , och inte hon. Så risken är liten att din mans dotter får liknande problem i sina förhållanden.

Samma gäller TS om hon hittar någon annan med lyxhus och lyxpool.
Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!