• Anonym (Styvis)

Klarar inte min styvdotter!

Jag har bott tillsammans med denna styvdotter sedan hon var 13-14 år gammal och redan sedan start fungerade inte kemin mellan oss alls. Hon är idag 18 år gammal och jag hade hoppats på bättring. Men hon är fortfarande väldigt hård i sättet, hälsar knappt och visar klart och tydligt att hon inte gillar mig och att hon tycker jag är konstig.

Jag är en person som är otroligt social och försöker vara trevlig, ett tag. När jag bara får mothugg och en spydig skitunge emot mig så brister det tillslut för mig. Dessutom när hon inte lyssnar på pappan som bad henne anstränga sig och vara trevlig mot en ny person som flyttar in i deras hem. Jag fick ju inte ändra på något, utan fick flytta in som det var med deras saker och deras regler. När jag försökte ändra på småsaker som att man plockar undan efter sig när man ätit etc så valde den yngre sonen att flytta till mamman på heltid. Det fick jag skit för !

Dottern är dock kvar hos oss varannan vecka. För nästan ett år sedan var droppen nådd och jag talade om för henne vad jag tycker om henne. Hon grät och sa att om inte jag flyttar ifrån huset så flyttar hon, för hon klarar inte av mig. 

De är vana sedan många år att ha pappan helt för sig själv, och de klarar inte att pappan nu också har en vuxen i sitt liv som tar pappans energi och tid.

Hursomhelst så har åren gått och ingenting har blivit bättre. Pappan har fortfarande inte fått tillbaka sin son, utan sonen trivs bra hos mamman som är singel sedan 10 år. Dottern är fortfarande spydig och arrogant och hånler åt mig om jag skulle säga något fel. En riktig besserwisser. Skillnaden nu är att min sambo aldrig försvarar mig när jag säger att jag känner mig orättvist behandlad. jag känner att det är de 2 mot mig nu.och han skyller fortfarande på att sonen flyttade pga mig, att det är mitt fel.

Jag har sagt att enda sättet är att jag flyttar, så kanske alla blir lyckliga igen, men då gör han slut om jag flyttar. Så jag vet inte vad jag ska göra!? Känner att allt började så fel från början. han borde ha introducerat mig på ett annat sätt där de fått respekt för mig. Nu är det försent och jag vet inte vad jag ska göra? Har bara väntat på att dottern ska bli vuxen och eventuellt hitta en pojkvän och flytta, men hon har ett år till studenten och har än sålänge aldrig haft någon pojkvän ens i någon vecka. Hoppet känns kört. 

Min sambo har tappat kärleken och respekten för mig och det känns som att jag förlorat mig själv och inte har ork att ta mig ur detta.

• Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-16 13:25:56 följande:

Jag tänker EXAKT som du!! Varför utsätter han sina barn, som han älskar och avgudar mer än någonting annat för mig?! Dottern har tom sagt att om jag flyttar så flyttar hon in till honom på heltid. Hon har även sagt, och även mamman att sonen med största sannolikhet kommer tillbaka om jag flyttar. Samtidigt så vet de att om jag flyttar pga barnen så kommer pappan att beskylla dem för att han aldrig kan behålla en kvinna i sitt liv. Så jag tror att barnen är lite rädda för att ställa för mycket krav och skylla på mig.

Hur han tänker förstår jag inte alls. Hade en man kommit in i min och min dotters liv och inte alls fungerat ihop med min dotter så hade jag naturligtvis bett honom flytta och testat särboskapet. Varför han vägrar särboskap är en gåta för alla. Innan mig ville han absolut inte bo ihop med någon kvinna. Hans egna ord är att han inte litar på mig, och att han redan första dagen sa till mig att hans mål är samboskap, inte särbo. Han vill vara en familj; inte resa eller vara ensam med sina barn, utan han vill ha en kvinna vid sin sida tillsammans med barnen. Han har nog fastnat i en dröm....

Men om han nu misslyckas vara en ansvarsfull vuxen så har ju du chansen att vara den större människan och flytta ut.

Att stanna i detta kan ju inte vara den bästa lösningen?

Flytta och bygg ditt egna liv.

Särbo kan ju vara en möjlighet i fortsättningen och vill han inte så gå vidare ensam.
  • Anonym (Förstår rätt så bra)
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-16 13:35:45 följande:
    Försökte prata med mamman i somras angående vad hon tyckte om det hela och ifall hon tyckte att det vore det bästa för barnen om jag flyttade. Hon vill inte blanda sig, så blev inte klokare där heller. Hon kan inte svara på om sonen flyttade till henne pga mig eller inte. i denna familj "pratar" man inte, utan man biter ihop.
    Där har du nog kärnan. Hon påverkar barnen nog illa. Det är rätt typiskt att de som driver hatkampanj genom barnen döljer det utåt och avsäger sig ansvar. En otäck samhällsjuka. Under ytan ligger svartsjuka och hämnd. Ex vill ha bort dig och hon vill göra din partner djupt olycklig.

En bra person och en god förälder, om exet varit det, hade frågat mera och sagt att hon delar din omsorg om att det ska vara bra för alla. Hon skulle säga att umgängesschemat ska respekteras men att barnen ska stöttas och ni ska underlätta. Hon skulle sagt att barnen förstås är ledsna efter skilsmässan men att ni vuxna tillsammans ska visa dem att man kan klara av det bra med ömsesidig respekt. Hushållsregler har de flesta hem och de kan vara olika. Barnen får förstås vara med och utforma dem men att det är de vuxna som har huvudansvaret i sina respektive hem. 
  • Anonym (Styvis)
    Anonym (Jojo) skrev 2021-04-15 09:37:48 följande:
    Han misshandlar dig psykiskt! Min är likadan, man får höra att man är elak och värdelös o man ska isoleras från sin familj o vänner som är kritiska mot honom och hans barn. Det är bara hans omgivning som gäller, tyvärr för min mans del så har även hans familj och vänner börjat reagera på deras sjuka relation. Det är nackdel för dessa män när deras barn blir myndiga, omgivningen ser det inte som lika gulligt längre.
    Min man har också förlorat alla sina vänner som han hade när vi träffades. Enligt exfrun hade han inga vänner när de levde ihop heller. Han är en dålig attityd och besserwisser fasoner mot folk som många avskyr. Den enda idolen i hans liv är hans dotter. Han avskyr människor som äter mycket och som är tjocka, varför hans dotter, som ser upp till honom har ätstörningar hela tiden och nu helt slutat äta. Då ser han upp till henne och säger att hon är snygg och smal, istället för att ta tag i problemet och söka hjälp.
  • Pope Joan II
    Anonym (Förstår rätt så bra) skrev 2021-04-16 09:11:46 följande:
    Jag låtsas inte även om jag förstår utifrån inläggen och kan gissa på skribenternas bakgrund.

Det är väl inget att bli pryd och moraliskt harmsen över. TS menar väl att det är svårt att lämna hem och trygghet man byggt upp med pengar och ansträngning, massor av tid har lagts ner. Så resonerar många av oss med tillgångar (alla här på FL har det säkert gott ställt).

Det är ju därför många av oss biter ihop och försöker stå och och förändra situationen till det bättre. Hade vi varit särbos hade vi antagligen separerat mycket enklare. 

Förstår du nyanserna och det naturligt mänskliga att fundera på det sättet?
    En vuxen människa som bor i en lägenhet på 40 kvadratmeter är med stor sannolikhet inte någon som har några tillgångar. 
  • Anonym (Styvis)
    sextiotalist skrev 2021-04-15 14:25:44 följande:
    Nu är vi flera här, som lever med män med barn sedan tidigare och reagerar mot den dysfunktionella relationen.
    Jag tror jag tjatat om det så många gånger. Alla ska må bra, barnen, föräldern och den nya. Allt annat är fel och den som har huvudansvaret är föräldern

Jag får det intrycket att det många gånger är pappan som är den mest drivande med att bo ihop och då är det hans ansvar att det fungerar. Det är hans ansvar att hans barn mår bra i relationen men även hans ansvar att göra det så smidigt som möjligt att introducera denna nya medlem i hushållet för barnen.
    I de allra flesta fall så är det pappan som är "boven i dramat"

Men sedan finns det barn som jäklas. Det finns barn som aldrig vill se en ny kvinna i sin pappas liv (ofta har de mer tolerans med en ny man i mammans liv). Men fortfarande är ansvaret pappans (eller mammans) att få barnet att förstå att föräldrarna inte styrs av barnens nycker.

Nu verkar det i ts fall finnas en kombination av en pappa som verkar ha narcissitiska drag och en dotter som ärvt detta. En mardröm som jag tror ingen vill hamna i
    Det du skriver är klockrent och sant. De flesta barn verkar inte ha några problem med att mamman skaffar ny man, men oftast när pappan skaffar ny kvinna. Jag vet inte varför det är så, men det är det klassiska med den elaka styvmodern. Pappor är dessutom förvirrade av kärlek till en ny kvinna ifrån början och tänker inte så mycket med hjärnan, utan försummar och glömmer bort barnen och inbillar sig att de ska vara lika glada åt hans nya kärlek som han är. Efter några år när förälskelsen lagt sig så börjar han tänka till och förstår inte vad som hänt när barnen kanske vänder honom ryggen och även kvinnan.

I mitt fall är det som du skriver dock, att dottern och pappan båda har narcissistiska drag och håller ihop och tycker att jag är en svag liten sopa. Dottern säger själv "hur dum får man vara att man är kvar hos min pappa när han är så elak mot dig och inte ens älskar dig?". Detta gör att jag ännu mindre vill att hon ska få sin vilja igenom och bli av med mig. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-16 13:45:09 följande:

Min man har också förlorat alla sina vänner som han hade när vi träffades. Enligt exfrun hade han inga vänner när de levde ihop heller. Han är en dålig attityd och besserwisser fasoner mot folk som många avskyr. Den enda idolen i hans liv är hans dotter. Han avskyr människor som äter mycket och som är tjocka, varför hans dotter, som ser upp till honom har ätstörningar hela tiden och nu helt slutat äta. Då ser han upp till henne och säger att hon är snygg och smal, istället för att ta tag i problemet och söka hjälp.

Han har förlorat sina vänner han hade när ni träffades men han hade inga vänner tidigare enligt ex. frun?

Sen fyller du på med nytt som du inte nämnt tidigare.

Nu lämnar jag den här hittepåtråden så får ni som orkar fantisera vidare.
  • Anonym (Styvis)
    Anonym (pg) skrev 2021-04-15 15:29:26 följande:

Du har så mycket mer problem än vad som bara ryms inom styvkonstellationen. Han ägnar sig åt psykisk misshandel, vare sig han gör det för att medvetet skada dig eller inte, för att han medvetet vill manipulera dig eller om det sker omedvetet, men att prata illa om sin partners föräldrar ingår definitivt inom psykisk misshandel. 
    Dynamiken som du beskriver är en klassisk kvinnofälla, det sociala ansvaret faller ofta på kvinnor. Det var säkert barnens mamma som skötte den sociala biten med hans familj och sin egen familj, handlade alla klappar, presenter, höll reda på kalas och vem som föll år. Eller vad tror du? Nu är det du som tar den biten. Med den skillnaden att du gör det för någon annans barn som inte visar någon glädje alls utan tvärtom visar fientlighet för att du överhuvudtaget finns. Därmed befinner du dig inte enbart i den klassiska kvinnofällan utan även i den än mer tragiska styvmorsfällan. Ni arbetar inte ens för samma mål, du hjälper honom med hans barn, han hjälper inte dig med dina barn, eller ens med sina egna barn. 

Att det är så svårt att lämna någon även fast man vet att man rent logiskt kan se att man bara kan få det bättre om man lämnar, beror nog ofta på att man har investerat så mycket och inte fått något tillbaka. Det är som att man måste få någon slags "ränta" för allt arbete man har lagt ned, att det bara inte får vara förgäves och bortkastat. Men om du vänder på det och tänker på att all tid framöver som du inte längre lägger ned på honom och hans barn blir plus för dig, din familj och din dotter. Det som betyder något för dig. Det är det enda viktiga i ditt liv, eller hur? Du och din familj.

Detta var nog det bästa av alla inlägg. Mamman skötte mycket riktigt allt det som jag håller i nu. Och precis som du säger så känner jag att jag investerat 5 år i detta skit och vill på något sätt ha payback time. Därför det är så svårt att bara lämna. De flesta här har nog aldrig varit i denna sits själva.
  • Anonym (Styvis)
    Anonym (Polly) skrev 2021-04-15 17:23:19 följande:
    Vad är det för fel med att vilja har partid och semester utan barn? Helst utan vuxna barn?

Och att meddela att man dyker upp är väl helt okej. Här jobbar vi skift i olika former så när jag jobbar natt vill jag inte ha nån unge som dräller in hur och närsom. Om sambon jobbar kväll så behöver ju inte hans unge skena här, han är väl här för att träffa sin far inte mig.
    Exakt. håller med till 100%!!! Barnet kommer ju för pappans skull och inte för min! Hon vill helst klampa in när och hur som helst, men lite hänsyn måste man ju ta. Hon önskar samma tillbaka när vi är iväg och vill alltid att vi meddelar henne när vi kommer hem, eftersom hon älskar att vara ensam. Men hon vägrar förstå varför vi vill ha vuxen tid. Hon säger att ett barn alltid ska få tillhöra de vuxna och aldrig är i vägen. Hon vägrar förstå. Självklart måste väl vuxna i en icke kärnfamilj få resa ensamma utan barn. Barnen är ju vuxna själva, men hon vägrar vara vuxen när det gäller resor och att jobba och ta ansvar. Men när det gäller att tatuera sig och andra saker så vill hon plötsligt vara vuxen.
  • Anonym (Styvis)
    Anonym (Polly) skrev 2021-04-15 17:23:19 följande:
    Vad är det för fel med att vilja har partid och semester utan barn? Helst utan vuxna barn?

Och att meddela att man dyker upp är väl helt okej. Här jobbar vi skift i olika former så när jag jobbar natt vill jag inte ha nån unge som dräller in hur och närsom. Om sambon jobbar kväll så behöver ju inte hans unge skena här, han är väl här för att träffa sin far inte mig.
    Exakt. håller med till 100%!!! Barnet kommer ju för pappans skull och inte för min! Hon vill helst klampa in när och hur som helst, men lite hänsyn måste man ju ta. Hon önskar samma tillbaka när vi är iväg och vill alltid att vi meddelar henne när vi kommer hem, eftersom hon älskar att vara ensam. Men hon vägrar förstå varför vi vill ha vuxen tid. Hon säger att ett barn alltid ska få tillhöra de vuxna och aldrig är i vägen. Hon vägrar förstå. Självklart måste väl vuxna i en icke kärnfamilj få resa ensamma utan barn. Barnen är ju vuxna själva, men hon vägrar vara vuxen när det gäller resor och att jobba och ta ansvar. Men när det gäller att tatuera sig och andra saker så vill hon plötsligt vara vuxen.
  • Anonym (Styvis)
    Pope Joan II skrev 2021-04-16 13:48:49 följande:
    En vuxen människa som bor i en lägenhet på 40 kvadratmeter är med stor sannolikhet inte någon som har några tillgångar. 
    Haha! Så om man sagt upp sitt förra boende för att flytta in till min sambo och sedan hittar första bästa boende efter 2 års letande och det visar sig vara en modern och fin 2 rok på 40 m2 där man skall bo ensam, så är man en korkad vuxen enligt dig?? Är man mindre korkad om man väljer ett stort hus ute på landet istället???
Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!