• Anonym (Styvis)

Klarar inte min styvdotter!

Jag har bott tillsammans med denna styvdotter sedan hon var 13-14 år gammal och redan sedan start fungerade inte kemin mellan oss alls. Hon är idag 18 år gammal och jag hade hoppats på bättring. Men hon är fortfarande väldigt hård i sättet, hälsar knappt och visar klart och tydligt att hon inte gillar mig och att hon tycker jag är konstig.

Jag är en person som är otroligt social och försöker vara trevlig, ett tag. När jag bara får mothugg och en spydig skitunge emot mig så brister det tillslut för mig. Dessutom när hon inte lyssnar på pappan som bad henne anstränga sig och vara trevlig mot en ny person som flyttar in i deras hem. Jag fick ju inte ändra på något, utan fick flytta in som det var med deras saker och deras regler. När jag försökte ändra på småsaker som att man plockar undan efter sig när man ätit etc så valde den yngre sonen att flytta till mamman på heltid. Det fick jag skit för !

Dottern är dock kvar hos oss varannan vecka. För nästan ett år sedan var droppen nådd och jag talade om för henne vad jag tycker om henne. Hon grät och sa att om inte jag flyttar ifrån huset så flyttar hon, för hon klarar inte av mig. 

De är vana sedan många år att ha pappan helt för sig själv, och de klarar inte att pappan nu också har en vuxen i sitt liv som tar pappans energi och tid.

Hursomhelst så har åren gått och ingenting har blivit bättre. Pappan har fortfarande inte fått tillbaka sin son, utan sonen trivs bra hos mamman som är singel sedan 10 år. Dottern är fortfarande spydig och arrogant och hånler åt mig om jag skulle säga något fel. En riktig besserwisser. Skillnaden nu är att min sambo aldrig försvarar mig när jag säger att jag känner mig orättvist behandlad. jag känner att det är de 2 mot mig nu.och han skyller fortfarande på att sonen flyttade pga mig, att det är mitt fel.

Jag har sagt att enda sättet är att jag flyttar, så kanske alla blir lyckliga igen, men då gör han slut om jag flyttar. Så jag vet inte vad jag ska göra!? Känner att allt började så fel från början. han borde ha introducerat mig på ett annat sätt där de fått respekt för mig. Nu är det försent och jag vet inte vad jag ska göra? Har bara väntat på att dottern ska bli vuxen och eventuellt hitta en pojkvän och flytta, men hon har ett år till studenten och har än sålänge aldrig haft någon pojkvän ens i någon vecka. Hoppet känns kört. 

Min sambo har tappat kärleken och respekten för mig och det känns som att jag förlorat mig själv och inte har ork att ta mig ur detta.

• Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!
  • Pope Joan II
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-16 14:15:15 följande:
    Haha! Så om man sagt upp sitt förra boende för att flytta in till min sambo och sedan hittar första bästa boende efter 2 års letande och det visar sig vara en modern och fin 2 rok på 40 m2 där man skall bo ensam, så är man en korkad vuxen enligt dig?? Är man mindre korkad om man väljer ett stort hus ute på landet istället???
    Korkad? Ja, det vet ju inte jag om du är - vad jag skrev var emellertid att du förmodligen inte har ekonomiska tillgångar som medger "lyxhus och pool". 
  • sextiotalist
    Citronsaft skrev 2021-04-16 13:29:14 följande:

Låter fullt normalt. Hon måste varken gilla dig eller vara trevlig mot dig. Hon har inte valt dig eller att du ska flytta in i hennes hem.

Man behöver inte gilla alla, men nog sjutton hade jag ansett att jag missat något väsentligt i sonens uppfostran om han anser sig har rätten att vara otrevlig mot de personer som hans föräldrar, syskon valt att ha i sin närhet för att han inte gillar dom (gäller även kollegor, kursare och andra han kommer möta i livet).
    Ja, man har en skyldighet att vara trevlig
  • Anonym (Migdalia)
    Anonym (Hmm...,,,) skrev 2021-04-16 11:08:48 följande:

Med tanke på att sonen har flyttat till mamman på heltid pga ts och att ts är avskydd även av dottern så står nog inte ts högt i kurs hos mamman. Ett samtal med henne skulle inte ge någonting.

Det enda ts kan och bör göra är att flytta hem igen och lämna denna familj ifred. Förhoppningsvis släpar inte mannen hem någon ny tant innan hon fungerar med båda hans barn så att även sonen kan få bo med sin pappa igen.

Nää men hon bör be mamman om hjälp.

Hon ska väl inte behöva flytta egentligen. Dottern är stor och barnen kan ju välja själva var de vill bo. Om ts inte tar hennes parti betyder det ju att hon inte är viktig för honom.
  • Anonym (Styvis)
    Pope Joan II skrev 2021-04-16 14:19:26 följande:
    Korkad? Ja, det vet ju inte jag om du är - vad jag skrev var emellertid att du förmodligen inte har ekonomiska tillgångar som medger "lyxhus och pool". 
    Jag har sålt en lägenhet mitt i storstaden så du har lite förutfattade meningar. Priserna har dock gått upp en del och nej, jag har inte just nu 12 miljoner att köpa någon lyxvilla med pool vid havet som min sambo har, men jag är en storstadsmänniska och nöjer mig med att bo i en central lägenhet.
  • Redpilled
    sextiotalist skrev 2021-04-16 14:42:54 följande:
    Man behöver inte gilla alla, men nog sjutton hade jag ansett att jag missat något väsentligt i sonens uppfostran om han anser sig har rätten att vara otrevlig mot de personer som hans föräldrar, syskon valt att ha i sin närhet för att han inte gillar dom (gäller även kollegor, kursare och andra han kommer möta i livet).
    Ja, man har en skyldighet att vara trevlig
    Jag instämmer helt och hållet. Bra skrivet.
  • Anonym (Valle)

Tyckte först lite synd om ts men i senare inlägg så verkar hon vilja ha det så här.

Även om mannen kastar ut dottern så är ju relationen skadad för alltid. Eller jag personligen förstår inte hur man kan ha så lite värde i sig själv att man någonsin skulle kunna tycka att saker kan bli bra igen efter det här?

Att du har så lite respekt för dig själv att stanna kvar och plågas för att du vill vinna över en självcentrerad tonåring begriper jag mig inte på. Har du inget eget liv? Tycker på riktigt synd om dig som står ut med det här för att du måste få igen mot en tonåring samt att du vill leva ett låtsaslyx liv du egentligen inte har råd med. Om du ändå vill vara olycklig och nedtryckt finns det rikare män du kan hitta och bli hönsad av än denna man som bara erbjuder en 12 miljonersvilla. Ta en värd 100 miljoner lika gärna om du ändå inte söker efter genuin respekt och kärlek i en relation liksom. För det här är bara en lose- lose situation. Du vinner inte någonstans.

Sedan förstår jag heller inte det här med att man som bonusförälder ska styra och ställa över bonusbarnen? Det gör man väl rimligen först EFTER att man förtjänat deras respekt. Efter att man givit till dem och förtjänat respekt, det är först då man också kan sätta ned foten. Det är nog därför många bonusrelationer blir så problematiska. Man går inte och ska styra och ställa över en person man inte är berättigad att göra det över. Man kan ju inte bara styra och styra och styra. Alla vet ju att ingen lyssnar på en ledare man inte respekterar. Således är det viktigt att först förtjäna den.

Hoppas du lärt till nästa relation och kapitel i livet.

• Anonym (Polly)
    Pope Joan II skrev 2021-04-16 13:48:49 följande:

En vuxen människa som bor i en lägenhet på 40 kvadratmeter är med stor sannolikhet inte någon som har några tillgångar. 

Varför är man korkad om man bor så litet? Det kanske är svindyra hyror där TS bor? Och en del hör och häpna tycker det är okej att bo litet. Du verkar vara väldigt inskränkt i ditt tänkande.
  • Anonym (fattar inte)
    Anonym (Polly) skrev 2021-04-16 17:48:53 följande:

Varför är man korkad om man bor så litet? Det kanske är svindyra hyror där TS bor? Och en del hör och häpna tycker det är okej att bo litet. Du verkar vara väldigt inskränkt i ditt tänkande.

Andra inlägget som skriver om "korkad"!? Det står väl inget om att vara korkad? Förstår inte var ni får det ifrån? Personen skriver att TS antagligen inte har några stora ekonomiska tillgångar. (Sen kan man väl välja att bo i en liten lägenhet även med tillgångar tänker jag, men det är ju en annan fråga)
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-16 13:45:09 följande:

Min man har också förlorat alla sina vänner som han hade när vi träffades. Enligt exfrun hade han inga vänner när de levde ihop heller. Han är en dålig attityd och besserwisser fasoner mot folk som många avskyr. Den enda idolen i hans liv är hans dotter. Han avskyr människor som äter mycket och som är tjocka, varför hans dotter, som ser upp till honom har ätstörningar hela tiden och nu helt slutat äta. Då ser han upp till henne och säger att hon är snygg och smal, istället för att ta tag i problemet och söka hjälp.

Om han inte ens klarar av att upprätthålla en relation med sina vänner så kan han knappast klara av en partner.

Har du bra kontakt med hans ex? Själv kan jag ibland känna att hans ex ser till att göra dottern som en miniatyr av sig själv pga hatet mot mig. Dottern kan gå ut i underkläder och fråga pappa om hon är het och han svarar hetast i stan eller fråga om hon har fått en sexig rumpa av all träning. Det är gränslöst men jag har kommit över det. Jag tycker synd om henne som har daddy issues och han är en idiot som projicerar över på sin dotter att det är viktigare att vara snygg än intellektuell. Det kletiga kommer aldrig upphöra!
  • Wolfie13
    Anonym (Jojo) skrev 2021-04-16 22:44:35 följande:
    Om han inte ens klarar av att upprätthålla en relation med sina vänner så kan han knappast klara av en partner.

Har du bra kontakt med hans ex? Själv kan jag ibland känna att hans ex ser till att göra dottern som en miniatyr av sig själv pga hatet mot mig. Dottern kan gå ut i underkläder och fråga pappa om hon är het och han svarar hetast i stan eller fråga om hon har fått en sexig rumpa av all träning. Det är gränslöst men jag har kommit över det. Jag tycker synd om henne som har daddy issues och han är en idiot som projicerar över på sin dotter att det är viktigare att vara snygg än intellektuell. Det kletiga kommer aldrig upphöra!
    Men alltså din man kallar sin dotter het och hon åmar sig för honom? Seriöst?? Och han var fullkomligt normal då när ni träffades?? Det har jag väldigt svårt att tro... !
    Såna där dysfunktionella grejor uppstår inte plötsligt av bara intet, i en från början normal familj.

Jag tror inte att han bara blev en snuskig typ över en natt, så något/någon har ju möjliggjort detta i alla år. Borde ju anmälas om inte annat, långt innan dottern blev vuxen. Är ju synd om henne som fått gå och tro att detta är OK. 
Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!