• Anonym (Styvis)

Klarar inte min styvdotter!

Jag har bott tillsammans med denna styvdotter sedan hon var 13-14 år gammal och redan sedan start fungerade inte kemin mellan oss alls. Hon är idag 18 år gammal och jag hade hoppats på bättring. Men hon är fortfarande väldigt hård i sättet, hälsar knappt och visar klart och tydligt att hon inte gillar mig och att hon tycker jag är konstig.

Jag är en person som är otroligt social och försöker vara trevlig, ett tag. När jag bara får mothugg och en spydig skitunge emot mig så brister det tillslut för mig. Dessutom när hon inte lyssnar på pappan som bad henne anstränga sig och vara trevlig mot en ny person som flyttar in i deras hem. Jag fick ju inte ändra på något, utan fick flytta in som det var med deras saker och deras regler. När jag försökte ändra på småsaker som att man plockar undan efter sig när man ätit etc så valde den yngre sonen att flytta till mamman på heltid. Det fick jag skit för !

Dottern är dock kvar hos oss varannan vecka. För nästan ett år sedan var droppen nådd och jag talade om för henne vad jag tycker om henne. Hon grät och sa att om inte jag flyttar ifrån huset så flyttar hon, för hon klarar inte av mig. 

De är vana sedan många år att ha pappan helt för sig själv, och de klarar inte att pappan nu också har en vuxen i sitt liv som tar pappans energi och tid.

Hursomhelst så har åren gått och ingenting har blivit bättre. Pappan har fortfarande inte fått tillbaka sin son, utan sonen trivs bra hos mamman som är singel sedan 10 år. Dottern är fortfarande spydig och arrogant och hånler åt mig om jag skulle säga något fel. En riktig besserwisser. Skillnaden nu är att min sambo aldrig försvarar mig när jag säger att jag känner mig orättvist behandlad. jag känner att det är de 2 mot mig nu.och han skyller fortfarande på att sonen flyttade pga mig, att det är mitt fel.

Jag har sagt att enda sättet är att jag flyttar, så kanske alla blir lyckliga igen, men då gör han slut om jag flyttar. Så jag vet inte vad jag ska göra!? Känner att allt började så fel från början. han borde ha introducerat mig på ett annat sätt där de fått respekt för mig. Nu är det försent och jag vet inte vad jag ska göra? Har bara väntat på att dottern ska bli vuxen och eventuellt hitta en pojkvän och flytta, men hon har ett år till studenten och har än sålänge aldrig haft någon pojkvän ens i någon vecka. Hoppet känns kört. 

Min sambo har tappat kärleken och respekten för mig och det känns som att jag förlorat mig själv och inte har ork att ta mig ur detta.

• Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!
  • Anonym (Hmm...,,,)
    Anonym (Förstår rätt så bra) skrev 2021-04-16 07:30:27 följande:

Funkar ju inte alls så. Märkligt ordval som om det var att inspektera ett ting - skyldighet att se till att det fungerar mellan ens partner och den nya partnern innan man flyttar ihop?

Människor ändrar sig och har eget ansvar, även ungdomar. Både TS, styvdottern och även partners ex har ansvar för att bete sig bra och kunna behärska sig respektfullt. Det låter som om partners ex ligger bakom nån sorts hatkampanj mot den nya familjen och att exet använder barnen som verktyg för att göra nya familjen olycklig. Bra föräldrar samarbetar efter skilsmässa och låter barnen ha en bra uppväxt. Bra föräldrar coachar barn att bete sig bra mot andra.

Har missat totalt, var kommer exet in i denna misär? Hon ställer ju upp för sina barn (gör det enda rätta) som lever/levde i ett destruktivt hem.
  • Anonym (pg)
    Anonym (Ja) skrev 2021-04-15 16:14:14 följande:
    Men varför ska styvis lyssna på dig när du drar egna slutsatser som ej är kopplade det hon skriver?

Då kan ju alla sitta och hitta på bäst de vill och inget i diskussionen blir givande för någon.

Det enda vi har att gå på är ju vad hon skriver. Allt annat är ju spekulationer.
    Vad vet du om vad jag dragit för slutsatser om något hon ej har skrivit? Jag läser det hon skriver och jag skriver till henne. Hon läser det jag skriver och hon kan själv välja om hon tycker att det jag skriver är något hon kan ta till sig av, eller inte. 
    Du är inte bättre på att läsa ordagrant än någon annan. Vargtrollet drar sina egna slutsatser och spekulerar. Hen går inte mer på vad Styvis har skrivit än vad du och jag gör. Du TROR att du läser ordagrant, men det gör du inte. Dina svar baserar sig på lika mycket spekulationer som du anser att andra gör. Du har din historia som du läser in i det som Styvis skriver. Ju mindre egen erfarenhet du har desto mer spekulerar du och läser in dina egna fantasier. 

Inbilla dig inte att just du läser ordagrant eller att diskussionen blir mer givande för att Vargtrollet ger sin tolkning av det som hen har läst. 

Diskussioner om huruvida du eller jag har förstått mest eller bäst är fruktansvärt ointressanta. Det är bara Styvis själv som vet vad som stämmer för henne. Den här tråden handlar ju faktiskt om henne och de råd som hon önskar. Att du är kåt på att hitta en tråd där du kan argumentera och diskutera är inte anledningen till att tråden har startats. 
  • molly50
    Jonnynilsson skrev 2021-04-16 09:49:21 följande:
    Jag tycker Mollys analys och slutsatser ganska väl sammanfattar hela den här tråden. Och resultatet kvarstår. Packa dina prylar och dra TS!

Molly: Snyggt sammanfattat. Vad jobbar du med? Du verkar härligt känslobefriat analytiskt lagd :)
    Tack! 

Jag är undersköterska inom äldreomsorgen. 
  • Anonym (Migdalia)

Oj men fy :/ låter sjukt dysfunktionellt... Har du någon kontakt med barnens mamma och kunnat prata med henne om dessa saker? Acceptera inte detta beteende.

• Anonym (Hmm...,,,)
    Anonym (Migdalia) skrev 2021-04-16 10:39:28 följande:

Oj men fy :/ låter sjukt dysfunktionellt... Har du någon kontakt med barnens mamma och kunnat prata med henne om dessa saker? Acceptera inte detta beteende.

Med tanke på att sonen har flyttat till mamman på heltid pga ts och att ts är avskydd även av dottern så står nog inte ts högt i kurs hos mamman. Ett samtal med henne skulle inte ge någonting.

Det enda ts kan och bör göra är att flytta hem igen och lämna denna familj ifred. Förhoppningsvis släpar inte mannen hem någon ny tant innan hon fungerar med båda hans barn så att även sonen kan få bo med sin pappa igen.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm...,,,) skrev 2021-04-16 11:08:48 följande:
    Med tanke på att sonen har flyttat till mamman på heltid pga ts och att ts är avskydd även av dottern så står nog inte ts högt i kurs hos mamman. Ett samtal med henne skulle inte ge någonting.

Det enda ts kan och bör göra är att flytta hem igen och lämna denna familj ifred. Förhoppningsvis släpar inte mannen hem någon ny tant innan hon fungerar med båda hans barn så att även sonen kan få bo med sin pappa igen.

Om jag förstår allt rätt, så kommer nog det komma en ny tant snart igen. Jag har så fruktansvärt svårt att förstå. Nu tänker jag på föräldern.
    Om det är så att det fungerar så dåligt mellan partnern och barnen, varför väljer man då att fortsätta att leva med den partnern. Det går ju utmärkt att ha ett särboförhållande, utan att blanda in barnen.

Jag anser självklart att ts ska lämna skutan och skapa ett eget liv. Men, ursäkta svenskan, varför tar inte den där jävla gubbstrutten SITT ansvar?
    Att anse att det är slut för att man inte fixar att bo under samma tak pga barnen är ju bara fånigt, för har man känslor för varandra så vill man ändå ha en relation, oavsett om det är under samma tak eller inte. Har man inga känslor, så vill man väl inte ha en relation alls och än mindre ha personen under samma tak.

• Anonym (Styvis)
    sextiotalist skrev 2021-04-16 11:58:03 följande:

Om jag förstår allt rätt, så kommer nog det komma en ny tant snart igen. Jag har så fruktansvärt svårt att förstå. Nu tänker jag på föräldern.
    Om det är så att det fungerar så dåligt mellan partnern och barnen, varför väljer man då att fortsätta att leva med den partnern. Det går ju utmärkt att ha ett särboförhållande, utan att blanda in barnen.

Jag anser självklart att ts ska lämna skutan och skapa ett eget liv. Men, ursäkta svenskan, varför tar inte den där jävla gubbstrutten SITT ansvar?
    Att anse att det är slut för att man inte fixar att bo under samma tak pga barnen är ju bara fånigt, för har man känslor för varandra så vill man ändå ha en relation, oavsett om det är under samma tak eller inte. Har man inga känslor, så vill man väl inte ha en relation alls och än mindre ha personen under samma tak.

Jag tänker EXAKT som du!! Varför utsätter han sina barn, som han älskar och avgudar mer än någonting annat för mig?! Dottern har tom sagt att om jag flyttar så flyttar hon in till honom på heltid. Hon har även sagt, och även mamman att sonen med största sannolikhet kommer tillbaka om jag flyttar. Samtidigt så vet de att om jag flyttar pga barnen så kommer pappan att beskylla dem för att han aldrig kan behålla en kvinna i sitt liv. Så jag tror att barnen är lite rädda för att ställa för mycket krav och skylla på mig.

Hur han tänker förstår jag inte alls. Hade en man kommit in i min och min dotters liv och inte alls fungerat ihop med min dotter så hade jag naturligtvis bett honom flytta och testat särboskapet. Varför han vägrar särboskap är en gåta för alla. Innan mig ville han absolut inte bo ihop med någon kvinna. Hans egna ord är att han inte litar på mig, och att han redan första dagen sa till mig att hans mål är samboskap, inte särbo. Han vill vara en familj; inte resa eller vara ensam med sina barn, utan han vill ha en kvinna vid sin sida tillsammans med barnen. Han har nog fastnat i en dröm....
  • Citronsaft

Låter fullt normalt. Hon måste varken gilla dig eller vara trevlig mot dig. Hon har inte valt dig eller att du ska flytta in i hennes hem.

• Anonym (Förstår rätt så bra)
    sextiotalist skrev 2021-04-16 09:10:06 följande:
    Absolut ändras personer. Men jag är nog av den åsikten att föräldern har det övergripande ansvaret när han/hon introducerar en ny partner i sina barns liv och det är han/hon som ska förbereda barnen inför förändringarna och skapa de bästa förutsättningarna. Sedan har den nya partnern sitt ansvar att bidra till att det blir så bra som möjligt.
    Det är en självklarhet. Det fråntar inte ex och stora barn att bete sig så bra det bara går utifrån deras ålder. Ex ligger bekom den här elaka hatkampanjen.
  • Anonym (Styvis)
    Anonym (Hmm...,,,) skrev 2021-04-16 11:08:48 följande:

Försökte prata med mamman i somras angående vad hon tyckte om det hela och ifall hon tyckte att det vore det bästa för barnen om jag flyttade. Hon vill inte blanda sig, så blev inte klokare där heller. Hon kan inte svara på om sonen flyttade till henne pga mig eller inte. i denna familj "pratar" man inte, utan man biter ihop.
Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!