• Anonym (?????????)

    Är vi verkligen så oansvariga föräldrar?????

    I helgen fick vi en utskällning av en person i vår närhet som anklaga oss för o va oansvariga föräldrar som ger våra barn som är 2 och 3 juice kakor o glass. Vi ger ju såklart inte det varje dag men på helgen o ibland på någon veckodag kan de få en kaka o saft eller juice till mellis. Är det verkligen oansvarigt av oss????? Vi är knappast de enda som ger våra barn sötsaker ..Vi blev väldigt förolämpade av den här personens påhopp o tycker inte vi förtjänade det.

  • Svar på tråden Är vi verkligen så oansvariga föräldrar?????
  • Anonym (Love)
    nnnnnnnn skrev 2021-04-20 09:50:34 följande:
    Anonym (pappa) skrev 2021-04-19 13:17:27 följande:
    Ja, vissa tycker ju att de vet bättre av att se något i deras ögon dåligt en gång, än föräldrar som har hela bilden. 

    Sedan hra jag också observerat att barn som får lite grann ett par gånger i veckan är bättre på att låta bli att råfrossa när de väl får något några gånger om året. Det är altid barnen som "aldrig" får som alltid ber om mer, eller sista kakbiten, eller har godiset slut 10 minuter in i filmen.

    Min erfarenhet är att det är motsatsen till det ni beskriver.
    Dvs att i familjer där barnen inte äter av godis mm = familjen låter det stå framme.
    Om barnen äter upp allt = familjen plockar undan.

    Det är alltså barnens beteende som avgör om godis är framme eller ej.


    INTE: godis framme => barnen äter ej.
    UTAN: barnen äter ej => godis framme

    Har flera exempel på detta i närheten och även i mitt eget hus.
    Vissa barn har inte spärren att låta bli = man skonar barnet från frestelser genom att låta detta vara utanför synfältet.
    Andra barn bryr sig ej om = det kan lika gärna stå framme.

    Har faktiskt börjat fråga de som hävdar att deras barn inte frossar eftersom de har sådant framme och INGEN har upplevt att barnen frossat men slutat genom att de låtit sådant stå framme jämt. Det är alltid så att de upptäckt att barnen inte bryr sig om det och därför får det stå kvar.

    Efterlyser även här exempel på familjer där kak/godis/kolhydrattokiga barn SLUTAT frossa sådant genom att man mättat deras sug genom att erbjuda dem detta konstant...
    Har du några exempel på detta så skriv gärna!


    Nu har vi aldrig haft godis framme eftersom jag inte ser det som en vacker inredningsdetalj men fri tillgång behöver ju inte betyda framme på bordet.


    Men du har säkert rätt att det snarare är barnens inställning som påverkar godistillgången snarare än tvärt om.


    Jag har som sagt en av varje, och har mycket svårt att tro att yngsta skulle sluta äta godis om vi gav honom fri tillgång, och jag tänker inte testa. 

  • Gameofthrones
    Anonym (Love) skrev 2021-04-20 11:44:00 följande:

    Nu har vi aldrig haft godis framme eftersom jag inte ser det som en vacker inredningsdetalj men fri tillgång behöver ju inte betyda framme på bordet.

    Men du har säkert rätt att det snarare är barnens inställning som påverkar godistillgången snarare än tvärt om.

    Jag har som sagt en av varje, och har mycket svårt att tro att yngsta skulle sluta äta godis om vi gav honom fri tillgång, och jag tänker inte testa. 


    Jag tror att nnnnn menar att det står framme på köksbordet nått sånt eller i en skål inte för en inredning skull.

    Jag kan köpa en Snickers nångång, påse jordnötter what ever. Jag slipper och plocka bort eftersom ingen rör det. Ibland tar man nga st för man är sugen på nått. En påse jordnötter, popcorn slår aldrig fel på en helgmys. Film med familjen är mysigt utan telefoner, datorer.

    För jag tror på ha en tillit till barnen och va konsekventa när dem börjar få smak på det.

    Jag har skrivit tidigare i tråden att barnen får äta på helger obegränsat. Men det blur inte det där vilja ha hela tiden som många barn har den tendens och tjata,tjata. Mina barn har inte tjatat nått när det gäller godis och snack. För dem vet att helgen kommer.

    Idag köper dem en påse Ahlgrens bilar, en chipspåse t e x. Och det är inte slut. Vissa helger är det slut på ett nafs vissa helger sparat.
  • Citronsaft
    nnnnnnnn skrev 2021-04-20 09:50:34 följande:

    Min erfarenhet är att det är motsatsen till det ni beskriver.

    Dvs att i familjer där barnen inte äter av godis mm = familjen låter det stå framme.

    Om barnen äter upp allt = familjen plockar undan.

    Det är alltså barnens beteende som avgör om godis är framme eller ej.

    INTE: godis framme => barnen äter ej.

    UTAN: barnen äter ej => godis framme

    Har flera exempel på detta i närheten och även i mitt eget hus.

    Vissa barn har inte spärren att låta bli = man skonar barnet från frestelser genom att låta detta vara utanför synfältet.

    Andra barn bryr sig ej om = det kan lika gärna stå framme.

    Har faktiskt börjat fråga de som hävdar att deras barn inte frossar eftersom de har sådant framme och INGEN har upplevt att barnen frossat men slutat genom att de låtit sådant stå framme jämt. Det är alltid så att de upptäckt att barnen inte bryr sig om det och därför får det stå kvar.

    Efterlyser även här exempel på familjer där kak/godis/kolhydrattokiga barn SLUTAT frossa sådant genom att man mättat deras sug genom att erbjuda dem detta konstant...

    Har du några exempel på detta så skriv gärna!


    Eller så lär man barnen att man tar inte något innan man frågat. Låter helt sinnes att inte kunna ha något framme bara för att barnet frossar. Hur ska man då kunna lära sig att äta med måtta?
  • nnnnnnnn
    Citronsaft skrev 2021-04-20 12:57:47 följande:
    Eller så lär man barnen att man tar inte något innan man frågat. Låter helt sinnes att inte kunna ha något framme bara för att barnet frossar. Hur ska man då kunna lära sig att äta med måtta?
    Vi har flera barn, som alla frågar numera. Men ett av barnen har mycket svårt att avstå och har ertappats med att smygäta (även hos andra) av sådant som står framme. En släkting har tex alltid en stor chokladkartong och en skål med lock som innehåller stor mängd lösgodis ca ett halvt kilo. Där har vi hittat ett av barnen med mycket skyldig uppsyn...
    Vi har inte chokladkartonger och lösgodis framme på bord i vårt hus. Det är bara onödigt. Vi har däremot frukt och annat, som barnen frågar om de får ta och sen tar de om de får.

    Jag tycker det låter "helt sinnes" att jämt ha ett par kilo godis framdukat i ögonhöjd, för att inte ta av ...
    Man kan säkert lära sig att äta med måtta utan att ha fri tillgång.
  • Anonym (LS)
    Citronsaft skrev 2021-04-20 12:57:47 följande:

    Eller så lär man barnen att man tar inte något innan man frågat. Låter helt sinnes att inte kunna ha något framme bara för att barnet frossar. Hur ska man då kunna lära sig att äta med måtta?


    Barn är otroligt olika och man kan inte lära vissa barn att avstå, precis som att vissa vuxna ej hanterar att ha godis hemma.

    Det är bara att välja sina strider och faktiskt inte utsätta barnet för massor av "träning att avstå" som misslyckas!
    Anonym (?????????) skrev 2021-04-19 13:04:03 följande:

    I helgen fick vi en utskällning av en person i vår närhet som anklaga oss för o va oansvariga föräldrar som ger våra barn som är 2 och 3 juice kakor o glass. Vi ger ju såklart inte det varje dag men på helgen o ibland på någon veckodag kan de få en kaka o saft eller juice till mellis. Är det verkligen oansvarigt av oss????? Vi är knappast de enda som ger våra barn sötsaker ..Vi blev väldigt förolämpade av den här personens påhopp o tycker inte vi förtjänade det.


    Det går inte att säga att ni är oansvariga för att era barn äter kakor, glass och juice ibland, trots låg ålder.

    Det handlar rätt mycket om hur man erbjuder dessa saker och att barnen får i sig ordentligt med nyttigt också.

    Det är lätt att vara "hemmablind" om hur man själv vill fostra sina barn så det är väl bra att ni diskuterar frågan och själva tar ställning till om det är ett problem.

    Det finns ju ändå flertalet barn som får för lite bra mat och för mycket onyttigheter. Det är lättare att fostra in goda vanor på en 3 åring än på en 12 åring som redan hunnit vänja sig med vissa saker.
  • Citronsaft
    nnnnnnnn skrev 2021-04-20 13:12:48 följande:

    Vi har flera barn, som alla frågar numera. Men ett av barnen har mycket svårt att avstå och har ertappats med att smygäta (även hos andra) av sådant som står framme. En släkting har tex alltid en stor chokladkartong och en skål med lock som innehåller stor mängd lösgodis ca ett halvt kilo. Där har vi hittat ett av barnen med mycket skyldig uppsyn...

    Vi har inte chokladkartonger och lösgodis framme på bord i vårt hus. Det är bara onödigt. Vi har däremot frukt och annat, som barnen frågar om de får ta och sen tar de om de får.

    Jag tycker det låter "helt sinnes" att jämt ha ett par kilo godis framdukat i ögonhöjd, för att inte ta av ...

    Man kan säkert lära sig att äta med måtta utan att ha fri tillgång.


    Förmodligen gör ju ditt barn så just för att du har den inställningen att man inte kan ha sånt framme om man inte ska ta av det.

    Jag vill ha framme frukt, nötter, bröd, chokladask, godis, chips whaterver utan att varken barn eller vuxna är där och äter upp det. Precis som med övrig mat. Inte äter du upp en hel lax bara för att sen ligger framme.
  • Citronsaft
    Anonym (LS) skrev 2021-04-20 13:13:51 följande:

    Barn är otroligt olika och man kan inte lära vissa barn att avstå, precis som att vissa vuxna ej hanterar att ha godis hemma.

    Det är bara att välja sina strider och faktiskt inte utsätta barnet för massor av "träning att avstå" som misslyckas!Det går inte att säga att ni är oansvariga för att era barn äter kakor, glass och juice ibland, trots låg ålder.

    Det handlar rätt mycket om hur man erbjuder dessa saker och att barnen får i sig ordentligt med nyttigt också.

    Det är lätt att vara "hemmablind" om hur man själv vill fostra sina barn så det är väl bra att ni diskuterar frågan och själva tar ställning till om det är ett problem.

    Det finns ju ändå flertalet barn som får för lite bra mat och för mycket onyttigheter. Det är lättare att fostra in goda vanor på en 3 åring än på en 12 åring som redan hunnit vänja sig med vissa saker.


    Självklart kan man lära dom. Det finns inget man inte kan lära sig. Lär man det sig som barn så blir man inte den där vuxne som frossar så fort hen ser något gott hemma.
  • Citronsaft
    Citronsaft skrev 2021-04-20 13:24:58 följande:

    Självklart kan man lära dom. Det finns inget man inte kan lära sig. Lär man det sig som barn så blir man inte den där vuxne som frossar så fort hen ser något gott hemma.


    Precis som alla barn lär sig prata gå klä på sig äta själva läsa rita räkna. Varför skulle man inte kunna lära dom att inte frossa i sötsaker när det står framme? Så allt annat går bara inte det... Totalt ologiskt.
  • Spucks
    Citronsaft skrev 2021-04-20 13:26:01 följande:
    Precis som alla barn lär sig prata gå klä på sig äta själva läsa rita räkna. Varför skulle man inte kunna lära dom att inte frossa i sötsaker när det står framme? Så allt annat går bara inte det... Totalt ologiskt.
    Socker är beroende framkallande. Som vid alla saker som man kan bli beroende av faller vissa lättare för det en andra. Dessutom hade "naturen" goda anledningar i att göra folk gillar söt mat, speciellt barn. Det handlar inte helt enkelt om att lära sig att avstå.
    Det har absolut inget gemensamt med dem andra saker du nämde, vilka är naturliga delar av att växa upp och blir självständig.
  • Anonym (LS)
    Citronsaft skrev 2021-04-20 13:24:58 följande:

    Självklart kan man lära dom. Det finns inget man inte kan lära sig. Lär man det sig som barn så blir man inte den där vuxne som frossar så fort hen ser något gott hemma.


    Citronsaft skrev 2021-04-20 13:26:01 följande:

    Precis som alla barn lär sig prata gå klä på sig äta själva läsa rita räkna. Varför skulle man inte kunna lära dom att inte frossa i sötsaker när det står framme? Så allt annat går bara inte det... Totalt ologiskt.


    Fast bara för att du tycker något är logiskt och fungerar på ett visst sätt så fungerar det inte så!

    Precis som att barn har olika lätt för att lära sig simma, lära sig franska, lära sig första 100 decimalerna i ?, så har de olika lätt att avstå godsaker.

    Med barn som inte är sugna och inte tar, är det "bara" att lära dem att fråga innan de tar.

    Med barn som inte klarar denna utmaning är det rimligare att inte prioritera detta, utan att förvara godsaker mindre frestande.

    Att gå runt med en "utmaning" i hemmet är påfrestande.

    Personligen undviker jag även själv att förvara godsaker framme. Jag har inget behov av godis och mat som prydnad, utan det är undanplockat för ALLA i hushållets skull.

    Har du missat att vi har en pågående problem med fetma i samhället där vissa uppenbarligen har svårigheter att avstå. Att inbilla sig att det är lätt att avstå och ständigt frestas är bara löjligt. Många behöver SLIPPA se sådant som de ej bör äta!
Svar på tråden Är vi verkligen så oansvariga föräldrar?????