• Sat 24 Apr 2021 16:36
    1838 visningar
    17 svar
    -3
    17
    1838

    Finns det fler mother warriors här ute? Kostbehandla autism

    Hej

    Jag är mamma till en 2 årig pojke som är under utredning för autism. Efter att ha läst Jenny McCarthys böcker samt Kathy Seroussi vill jag nu prova kostbehandling/ eliminations diet och homeopati för att hjälpa min sons autism. Finns det fler där ute? Skulle vara skönt att ha en stödgrupp att bolla tankar och idéer med...

    Kommentarer om att jag är ute och cyklar, att det inte kommer funka, att det är kvacksalveri undanbedes.

  • Svar på tråden Finns det fler mother warriors här ute? Kostbehandla autism
  • Magica­l
    Sat 24 Apr 2021 17:48
    #1
    +2
  • Magica­l
    Sat 24 Apr 2021 17:50
    #2
    +1
    Tempoo1 skrev 2021-04-24 16:36:40 följande:

    Hej

    Jag är mamma till en 2 årig pojke som är under utredning för autism. Efter att ha läst Jenny McCarthys böcker samt Kathy Seroussi vill jag nu prova kostbehandling/ eliminations diet och homeopati för att hjälpa min sons autism. Finns det fler där ute? Skulle vara skönt att ha en stödgrupp att bolla tankar och idéer med...

    Kommentarer om att jag är ute och cyklar, att det inte kommer funka, att det är kvacksalveri undanbedes.


    Jag har två ungdomar med autism. Ditt barn har inte ens fått diagnos än, om jag förstår dig rätt? 
    Klart att man vill göra allt för sitt barn, men det blir svårt att skriva något i den här tråden om du bara vill att man ska stryka medhårs. 
    Inget fel att ha bra kost, men om du tror att det kommer "ta bort" eventuell autism så blir du nog besviken. 
  • Sat 24 Apr 2021 18:09
    #3
    +1

    Kvacksalveri. Så där, så var det sagt. Du måste lyssna på vad läkarna säger, de som är utbildade alltså, inte de självutnämnda.

    Du kan göra mer skada än nytta!! Och skapa nya problem dessutom.

  • Sun 25 Apr 2021 10:51
    #5
    +1
    Nellynälla skrev 2021-04-25 09:13:40 följande:
    Det funkar, läkaren har inte alltid rätt och autism felbehandlas ofta, du bör sluta med all medicin, dessa är INTE bra!!!!! Man kan bota det med egengjorda kapslar på olivolja och muskotnöt, två gånger om dagen. Och även kombinerat med stimuli, typ gå till platser med mycket folk och intryck (när Corona lagt sig), det är som kbt fast man gör det själv

    Muskotnöt ska man vara försiktig med. De små mängder man använder som krydda är ofarligt (om man inte har oturen att vara allergisk) men i stora mängder är det giftigt.
  • Magica­l
    Sun 25 Apr 2021 11:01
    #6
    +1
    Nellynälla skrev 2021-04-25 09:13:40 följande:

    Det funkar, läkaren har inte alltid rätt och autism felbehandlas ofta, du bör sluta med all medicin, dessa är INTE bra!!!!! Man kan bota det med egengjorda kapslar på olivolja och muskotnöt, två gånger om dagen. Och även kombinerat med stimuli, typ gå till platser med mycket folk och intryck (när Corona lagt sig), det är som kbt fast man gör det själv


    Medicin? Det finns ingen medicin mot autism, så vad menar du att det är för medicin som folk skulle få mot det? 

    Man kan inte bota austim, Självklart kan man träna sig i att tex vistas till ställen med mycket folk om det är det man har svårt med, men det botar inte, det hjälper personen att hitta sätt att hantera men inom sig finns autismen ändå. 

    Muskontnöt och olivolja? Tillåt mig asflabba.  Om det var så enkelt skulle autism inte finnas alls. Fatta hur många som använder tex olivolja i sin matlagning. Märkligt då att det ändå finns autism. 
  • Magica­l
    Sun 25 Apr 2021 11:02
    #7
    +1

    Nu när jag tänker efter och läser TS igen så inser jag att detta måste vara en skämttråd. 

  • Sweene­yToad
    Sun 25 Apr 2021 11:07
    #8
  • Sun 25 Apr 2021 13:25
    #9
    -2

    Jag efterfrågade likasinnade som kämpar för sina barn så vi kan stötta varandra, inte nejsägare som "Magical" som gett upp och accepterat den begränsade kunskap som finns om autism idag: att det är en funktionsnedsättning som inte går att göra något åt.

    Förstår ärligt talat inte varför du ens kommenterar denna tråd? Trycka ner andras hopp, dra ner dom i autismgropen med dig där du valt att stanna?

    Även om det är 1% chans att något fungerar vill jag prova det. Jag vill kunna kolla min son i ögonen när han är 18år och säga att mamma gjorde allt för att hjälpa honom.

    Sen Nej innan någon reagerar på sättet jag ser på autism, det är inte hemskt det är inte en sjukdom som tex cancer, många blir fullt fungerande individer med sociala svårigheter. Men som jag ser det nu när barnen är små mår dom dåligt och är fast i "glaskulan" pga läckande tarm och det påverkar hjärnan och utvecklingen. Det är vår plikt att hjälpa barnen ut ur glaskulan!

    Magical och andra likasinnade: har du provat mjölkfri och glutenfri kost på dina barn i 6 månader? Gav det något resultat? Inte provat? Nehe varför inte det? rädd för att bli besviken? Rädd för att få näringsbrist? Ge ett kosttillskott så har du löst en av farhågorna iaf. Dummaste jag hört att inte ens ge det en chans...

  • Sun 25 Apr 2021 13:56
    #10
    Tempoo1 skrev 2021-04-25 13:25:51 följande:

    Men som jag ser det nu när barnen är små mår dom dåligt och är fast i "glaskulan" pga läckande tarm och det påverkar hjärnan och utvecklingen. Det är vår plikt att hjälpa barnen ut ur glaskulan!


    ?
  • Sun 25 Apr 2021 14:01
    #11
    Tempoo1 skrev 2021-04-25 13:25:51 följande:

    Jag efterfrågade likasinnade som kämpar för sina barn så vi kan stötta varandra, inte nejsägare som "Magical" som gett upp och accepterat den begränsade kunskap som finns om autism idag: att det är en funktionsnedsättning som inte går att göra något åt.

    Förstår ärligt talat inte varför du ens kommenterar denna tråd? Trycka ner andras hopp, dra ner dom i autismgropen med dig där du valt att stanna?

    Även om det är 1% chans att något fungerar vill jag prova det. Jag vill kunna kolla min son i ögonen när han är 18år och säga att mamma gjorde allt för att hjälpa honom.

    Sen Nej innan någon reagerar på sättet jag ser på autism, det är inte hemskt det är inte en sjukdom som tex cancer, många blir fullt fungerande individer med sociala svårigheter. Men som jag ser det nu när barnen är små mår dom dåligt och är fast i "glaskulan" pga läckande tarm och det påverkar hjärnan och utvecklingen. Det är vår plikt att hjälpa barnen ut ur glaskulan!

    Magical och andra likasinnade: har du provat mjölkfri och glutenfri kost på dina barn i 6 månader? Gav det något resultat? Inte provat? Nehe varför inte det? rädd för att bli besviken? Rädd för att få näringsbrist? Ge ett kosttillskott så har du löst en av farhågorna iaf. Dummaste jag hört att inte ens ge det en chans...


    ?Mamma gjorde allt? *facepalm*

    Vad gjorde pappa? Finns det inga ?father warriors?? Hur kan era män tillåta er att hålla på och experimentera såhär med era barn?
  • Mascar­aklump­ar
    Mon 26 Apr 2021 08:20
    #12

    Här är en sammanställning från SBU över de systematiska översikter som gjorts. På de sista sidorna presenteras en slutsats på någon/några meningar från varje artikel.

    www.sbu.se/contentassets/d6154781fd7149ce87213ab23d0d0b72/kost-vid-adhd-och-autismspektrumtillstand.pdf

    De flesta dieter/kosttillskott som diskuteras (undantaget tex ketogen kost som kan påverka barnets utveckling negativt på sikt) är ofarliga och även om det inte finns några säkra belägg för att de fungerar så finns ingenting som hindrar att man provar dem under en period. Här har vi provat det mesta men tyvärr har vi inte märkt någon skillnad på barnet.

  • Mon 26 Apr 2021 10:13
    #13
    +1

    Jag förstår att du vill kunna säga att du gjorde allt. Men "mamma försökte bota dina 'avvikelser' i hjärnan genom att inte ge dig mjölk och gluten"?

    Genom att kriga för rätt stöd och rätt hjälpinsatser får du känna dig stoltast!

  • Mon 26 Apr 2021 10:22
    #14
    +1
    Mascaraklumpar skrev 2021-04-26 08:20:33 följande:

    Här är en sammanställning från SBU över de systematiska översikter som gjorts. På de sista sidorna presenteras en slutsats på någon/några meningar från varje artikel.

    www.sbu.se/contentassets/d6154781fd7149ce87213ab23d0d0b72/kost-vid-adhd-och-autismspektrumtillstand.pdf

    De flesta dieter/kosttillskott som diskuteras (undantaget tex ketogen kost som kan påverka barnets utveckling negativt på sikt) är ofarliga och även om det inte finns några säkra belägg för att de fungerar så finns ingenting som hindrar att man provar dem under en period. Här har vi provat det mesta men tyvärr har vi inte märkt någon skillnad på barnet.


    Precis. Jag följde också forskningen ett tag - för 25 - 30 år sedan - redan då hade man ju kommit fram till att det inte verkade fungera. Det har funnits olika "vågor" med olika dieter, men inget fungerade. Omega fettsyror hjälpte lite mot min dotters humörsvängningar. Men det är ju belagt att det kan ha effekt. Allt annat... nej. 
  • Pilsne­r
    Mon 26 Apr 2021 12:01
    #15





  • Mon 26 Apr 2021 12:50
    #16
    Tempoo1 skrev 2021-04-25 13:25:51 följande:

    Magical och andra likasinnade: har du provat mjölkfri och glutenfri kost på dina barn i 6 månader? Gav det något resultat? Inte provat? Nehe varför inte det? rädd för att bli besviken? Rädd för att få näringsbrist? Ge ett kosttillskott så har du löst en av farhågorna iaf. Dummaste jag hört att inte ens ge det en chans...


    Ett rent praktiskt problem är ju ofta att du inte får kostintyg så barnet får anpassad kost på förskola av de orsaker du anger.

    Men det är lite intressant att de saker man ska ta bort ur kosten också är två av de vanligaste allergierna/intoleranserna. Utan att vara allt för konspiratoriskt lagd så kan man ju tänka sig att de barn som uppvisat en klar förbättring kanske inte tålde mjölk/vete/gluten från början och mår inte kroppen bra blir energin att klara av omgivningen och de krav som ställs på en väldigt lidande.

    Min son, som inte har någon diagnos, hade stora problem med bl a koncentration och humör t o m 10-årsåldern. Släktingar (med kunskap om diagnoser) sa t o m att mycket påminde om vissa diagnoser men att det ändå inte stämde.

    Sen visade det sig att ungen hade reflux, behövde medicin mot det och inte tålde mjölk. Han hade inga symtom på mjölkallergi förutom ont i magen och reflux men eftersom han aldrig vetat något annat så sa han inte en gång att det besvärade honom. Det var först med medicin och mjölkfri mat som han konstaterade att det inte längre kom upp kräk i munnen och inte längre gjorde ont i magen. Han började dessutom gå upp i vikt vilket gjorde underverk med hans ork och därmed fokus.

    Han blev ett helt annat barn med rätt kost. Från att jag på lågstadiet aldrig trodde han skulle lyckas få godkänt i nästan något ämne till att ha fokus i skolan och helt ok betyg. Men vi botade ju inte hans beteende, vi lagade det underliggande problemet.
  • Mon 26 Apr 2021 13:05
    #17
    +1

    Kommer inte hjälpa tyvärr är autistisk och blev inte botad av kostmetoden

  • Mon 26 Apr 2021 13:06
    #18
    +1
    SweeneyToad skrev 2021-04-25 11:07:43 följande:

    www.svt.se/nyheter/vetenskap/broccoli-lindrar-symtom-vid-autism


    Inte läst artikeln men levde på nästan bara broccoli ett tag min autism is still going strong haha
Svar på tråden Finns det fler mother warriors här ute? Kostbehandla autism