• Anonymen789123

Är detta våldtäkt?

Hej! Jag har en pojkvän som jag varit tillsammans med i ungefär 2 år. Han har gjort sexuella grejer med mig som jag anser att inte är helt ok. En händelse som jag har mått lite dåligt över och som jag pratat med min psykolog om hände i somras. Han var småberusad och vi sku lägga oss och sova. Han ville då ha sex, men jag ville inte och sa nej. Han fortsatte röra mig och jag sa nej ett flertal gånger och han lyssnade inte. Till slut vände jag mig om (med ryggen mot honom) för att sova. Han fortsatte ändå kort efter fortsätta röra mig och intala mig hur våt jag är och att han vet att jag visst vill ha sex var jag säger nej. Han väljer ändå att stoppa in den och jag blir ganska chockad och ledsen. Jag ligger där och vet inte vad jag ska göra. Jag vänder mig tillsist om för att bara få det undan. Jag vet att jag i situationen hade kunnat ropa eller bara försökt springa ut men jag tänkte inte klart då och blev så chockad att han gjorde så även då jag såå många gånger sagt nej och visat att jag inte ville.

Min fråga är nu om jag överdriver och det här inte alls är ett övergrepp? Vill bara höra andras åsikter för att jag själv kanske skall få ett svar då jag skuldbelägger mig själv mycket för händelsen men samtidigt mår lite dåligt ibland över den och kan ha mardrömmar.

• Svar på tråden Är detta våldtäkt?
  • Friger
    Anonymen789123 skrev 2021-05-05 20:53:37 följande:

Tack för alla svar, det gör det lite lättare att också höra era åsikter. Jag har pratat med honom men han förnekar det och förstår inte hur jag känner, utan säger alltid att det inte har hänt och att jag ska sluta tjata om det. Han har tidigare blivit anklagad för våldtäkt men vet inte om det stämmer eller inte. Men jag kan även ibland vakna av att han försöker ha sex med mig eller smeker mig där nere. Även annat har hänt.

Han är ju dum om han säger något annat än vad han sa till dig...

Det enda bevis som finns är ju om hans käft glappar.

Juridiskt är det hela jätteenkelt. Det han har gjort är våldtäkt. Anser jag att han ska dömas med dom bevis som ligger framme i den här tråden? Nej. Vi skulle få en otäck värld om det vore så enkelt att snacka in någon i fängelse.

Mår du dåligt av att vara med honom tycker jag att du ska lämna honom. Det han gör verkar ju ingå i priset.
  • Anonym (beklagar)

Orkar inte svara på konfliktsökande social justice warrior frågor. Men kanske är en förtydligande i ordning. Som du beskrev det TS, så är det ett övergrepp. Om du var rädd för att avbryta det och gå ifrån då är det ett våkdtäkt, om du inte var rädd men gick med på det för att det var enklare än att ta fajten då skulle jag inte kalla det för våldtäkt men övergrepp, ja.
    Om du är fortfarande i relation med den killen borde du ta en ordentlig funderare varför du stannar kvar med någon du är rädd för alt någon som inte respekterar dig.

• Anonym (Jojki)

Det är våldtäkt. Även om du i den stunden försökte göra det till sex.

Tyvärr så är detta vanligt. Att kvinnor inte klarat av att kännas vid att de blir utsatta försöker intalar sig själva att de egentligen ville, att det inte var så farligt eller försöker bli aktiv i övergreppet just för att det inte ska bli en våldtäkt eftersom det är en så fruktansvärd händelse och för många skamligt..

• Anonym (#metoo)
    Anonym (beklagar) skrev 2021-05-05 21:16:31 följande:

Orkar inte svara på konfliktsökande social justice warrior frågor. Men kanske är en förtydligande i ordning. Som du beskrev det TS, så är det ett övergrepp. Om du var rädd för att avbryta det och gå ifrån då är det ett våkdtäkt, om du inte var rädd men gick med på det för att det var enklare än att ta fajten då skulle jag inte kalla det för våldtäkt men övergrepp, ja.
    Om du är fortfarande i relation med den killen borde du ta en ordentlig funderare varför du stannar kvar med någon du är rädd för alt någon som inte respekterar dig.

Det kallas våldtäkt även om man är i en relation.
  • Anonym (Ställ mot väggen)
    Drottningen1970 skrev 2021-05-05 21:08:01 följande:

Det var våldtäkt alldeles oavsett hur TS eventuellt definierar det. Det är inte en definitionsfråga.

Ja, du har rätt att enligt lagen och paragrafer är det våldtäkt och håller med för fullt.

Jag ville bara få det till att ibland så är det individen som kanske har den den yttersta domarklubban baserat på vad hen känner och tycker.
  • Anonym (Lagen och moralen)
    Anonym (beklagar) skrev 2021-05-05 21:16:31 följande:

Sexuellt övergrepp

Med sexuellt övergrepp menas sexuella handlingar som inte är samlag eller jämförbara med samlag.

Den som utsätter en person som inte deltar frivilligt för en sexuell handling döms för sexuellt övergrepp. Straffet är fängelse i högst två år.

Våldtäkt

Den som genomför ett samlag eller en annan jämförbar sexuell handling med en person som inte deltar frivilligt döms för våldtäkt.
  • Anonym (beklagar)
    Anonym (Lagen och moralen) skrev 2021-05-05 21:39:06 följande:
    Sexuellt övergrepp

Med sexuellt övergrepp menas sexuella handlingar som inte är samlag eller jämförbara med samlag.

Den som utsätter en person som inte deltar frivilligt för en sexuell handling döms för sexuellt övergrepp. Straffet är fängelse i högst två år.

Våldtäkt

Den som genomför ett samlag eller en annan jämförbar sexuell handling med en person som inte deltar frivilligt döms för våldtäkt.
    Då är det så, lagligt sett. Vet inte och tänker inte googla. Jag menar att jag upplever at det finns en skillnad mellan att känna sig tvungen genom fysisk våld eller hot och rädsla och att känna sig tvungen genom emotionell utpressning, tjat osv. Att TS fortsatte vara i förhållande med mannen och kommer på det nu i efterhand ger en annan nians gälande rädsla och tvång. Men jag är inte ute efter att skuldbelägga TS! Och egentligen är det ointressant om det var våldtäkt eller inte. Det kommer inte bli några lagliga påföljder i alla fall. Men det som är ganska uppenbart, killen behandlar TS inte med respekt och hon måste ta sig ur.
  • Anonym (Mikael Jacksson)

Kommer inte leda till någon laglig påföljd, men du kanske ska fundera på om det här är en man du vill fortsätta leva med.

• Anonym (Man49)

Klart att du ska lämna , att gå runt å vara rädd i ett förhållande är inget liv.

Och det kommer troligen bara bli värre.

Nej , stick därifrån så du får lugn å ro och kan hitta tillbaka till dig själv igen.

Ta hjälp av nån kompis eller närstående så känns det lättare , stöd behöver du och gå nu vidare till ett mycket bättre liv.

• EpicF
    Anonymen789123 skrev 2021-05-05 19:37:42 följande:

Hej! Jag har en pojkvän som jag varit tillsammans med i ungefär 2 år. Han har gjort sexuella grejer med mig som jag anser att inte är helt ok. En händelse som jag har mått lite dåligt över och som jag pratat med min psykolog om hände i somras. Han var småberusad och vi sku lägga oss och sova. Han ville då ha sex, men jag ville inte och sa nej. Han fortsatte röra mig och jag sa nej ett flertal gånger och han lyssnade inte. Till slut vände jag mig om (med ryggen mot honom) för att sova. Han fortsatte ändå kort efter fortsätta röra mig och intala mig hur våt jag är och att han vet att jag visst vill ha sex var jag säger nej. Han väljer ändå att stoppa in den och jag blir ganska chockad och ledsen. Jag ligger där och vet inte vad jag ska göra. Jag vänder mig tillsist om för att bara få det undan. Jag vet att jag i situationen hade kunnat ropa eller bara försökt springa ut men jag tänkte inte klart då och blev så chockad att han gjorde så även då jag såå många gånger sagt nej och visat att jag inte ville.

Min fråga är nu om jag överdriver och det här inte alls är ett övergrepp? Vill bara höra andras åsikter för att jag själv kanske skall få ett svar då jag skuldbelägger mig själv mycket för händelsen men samtidigt mår lite dåligt ibland över den och kan ha mardrömmar.

Självklart är det ett övergrepp!
Svar på tråden Är detta våldtäkt?