• Anonym (Orolig)

Min sambo var våldsam mot barnet

Jag kom på min sambo med att vara våldsam mot vår 1,5 åring. Barnet grät i sängen (sover ihop) tidig morgon. Hen vill såklart ha kärlek och tröst (är även förkyld och sover lite dåligt). Han sätter sig upp stirrar på hen frågar om hen vill upp, frågar om hen är sjuk, får såklart inga svar för hen kan inte berätta och är upprörd och gråter. Då säger han ?nu räcker det? och slänger snabbt och våldsamt ner hen i sängen genom att trycka sin hand mot hens huvud. Hen blir helt förstörd och skriker sätter sig upp, pekar att hen vill ut ur rummet. Då gör han det igen. Sen vill hen upp men han trycker ner hens lilla kropp i madrassen. Det hela slutar med att han ?kramar?/håller om hen/fast, tills hen slutat gråta.

Vad är det här? Jag har så svårt att veta hur jag ska ta detta. Allt detta såg jag på vår babywatch. Hade jag inte sett detta hade jag aldrig fått veta.

Jag konfronterade honom och han verkade från början inte tycka att han hade gjort särskilt fel.

Han påstår att hen var okontaktbar och att han gjorde så för att få hens kontakt.

Det är så jävla sjukt. Vem gör så mot en ledsen bäbis som man säger sig älska?

Men jag har varit så upprörd och arg och ledsen och nu verkar han ångra sig och säger att han gjorde jättefel och att det inte ska hända igen.

Min första tanke var att slänga ut honom med en gång. Rädda mina barn. Men hur blir det med delad vårdnad? Jag kommer ha ännu mindre koll på hur de har det om de är ensamma med honom i ett annat hem.

Överdriver jag? Är detta våld eller vad är detta?

Jag kom i chock/panik när jag såg detta. Jag mår illa, hela min kropp skakar. Det är svårt att beskriva, men jag har försökt så gott jag kan.

Snälla kan någon tipsa om hur man går vidare?

Jag har videon sparad.

• Svar på tråden Min sambo var våldsam mot barnet
  • Anonym (Orolig)
    Citronsaft skrev 2021-05-10 13:07:04 följande:

Finns bara ett rätt här. Polisanmälan, socanmälan och lämna. Pappan kommer behöva få vård och lära sig hantera sin ilska. Umgänget kan ske med sockontakt.

Att du ens kunde sitta kvar och titta på det ske 2 gånger får mig att ifrågasätta även din föräldraförmåga. När du ser någon bli misshandlad så ingriper man. Allra helst ett litet barn och ens egna.

Men snälla, jag såg inte detta när det hände! Då hade jag självklart sprungit in! Vår babywatch spelar in och ibland kollar jag hur hen har sovit eller hur morgonen gått i efterhand.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Vet) skrev 2021-05-10 13:14:53 följande:

Vad du vet ja.

Det var ju bara tur du såg denna gång på film.

Hade det vart min sambo som gjort så mot våran 17månaders så hade jag sprungit in i i rummet och gett han en rak höger och tagit upp barnet själv, snarare än att stått och granskat videon.

Ja hade blivit tokig!

I mina ögon är det inte barnmisshandel, däremot anser jag att man absolut inte gör så!

Min sambo kan busa med vår dotter i sängen och puttas men då är det på skoj och man ser hennes reaktion, om det är roligt/läskigt/otäckt.

Det du beskriver är långt ifrån ok

Självklart hade jag ingripit om jag sett det när det hände! Jag tittade i efterhand på videoinspelningen och var inte en hemma.
  • Anonym (Bevis)
    Anonym (---) skrev 2021-05-10 10:58:06 följande:

Jag tror inte för en sekund att ts skulle få ensam vårdnad baserat på det här men pappan skulle säkert erbjudas stöd. 

Jag skulle inte få ensam vårdnad trots att pappan till barnen slog mig, tvingade oss att flytta. Ena barnet berättade för socialtjänst att pappa slår mamma..soc agerade absolut noll på det. 

Menar inte att förminska situationen men alla som säger att soc finns till för att hjälpa vet nog inte riktigt hur det är och hur illa det kan gå när man kontaktar dom.

Jag tänker att det faktiskt är en viss skillnad på att barn och mamma säger att pappan slår mamman, än att man som ts har bevis på hur pappan betett sig. Misstänker även att soc är mer benägna att agera när det är barnet och inte föräldern som utsätts för våld
  • Spucks
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-10 18:23:06 följande:
    Men snälla, jag såg inte detta när det hände! Då hade jag självklart sprungit in! Vår babywatch spelar in och ibland kollar jag hur hen har sovit eller hur morgonen gått i efterhand.
    Detta är ..... creepy.
    Det var såklart helt fel vad pappan gjorde, ingen fråga, och det är ju bra att du har kommit på det. 
    Men det f
    år mig undra vilken slags relation ni har, om du spelar in honom och sedan kontrollerar. För det är precis vad du gör, även om du kallar det att "kolla hur barnet har sovit", det är sjukt kontrollerande. Har du bara letat efter en anledning att lämna honom?
  • Anonym (....)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-10 18:23:06 följande:

Du borde jobba på ditt extremt stora kontrollbehov. Det är helt creapy att du öht taget spelar in. Låt barnet ha ett privatliv och sova ifred.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-05-10 10:52:43 följande:

Du lyssnar på folk i tråden som inte vet vad de snackar om. Jag har jobbat med detta i många år. Du måste söka hjälp och agera, annars brister även du i omsorgen. Det du beskrivet om hur han tittade med kyla och avsmak på det lilla lilla barnet är enormt oroande. Om du inte tar emot hjälp nu så kommer du att hamna i ett enormt underläge framöver. Han kommer alltid att kunna hänga detta över ditt huvud att du vetat vad som hänt men inte sökt hjälp. Det kommer att påverka din trovärdighet framöver när du kanske inser att du måste ta enot hjälp. Ring anonymt och rådgör med socialtjönst eller familjerätten i din kommun, om du behöver bli tryggad i att du kommer att få stöd. Bara det faktil att han nu tydligen är arg på DIG för att du reagerade på våldet mot barnet måste väl ändå få dig att förstå att det inte är tryggt?

Varför skulle det vara enormt oroande att titta med kyla och avsmak på barnet? Det gör jag med när jag känner mig totalt slutkörd och dessutom är irriterad. Det är en försvarsmekanism, ingenting annat.
  • Anonym (Famrätt.)
    Anonym (Mamman) skrev 2021-05-10 20:04:29 följande:

Varför skulle det vara enormt oroande att titta med kyla och avsmak på barnet? Det gör jag med när jag känner mig totalt slutkörd och dessutom är irriterad. Det är en försvarsmekanism, ingenting annat.

Va?? Nej det är INTE normalt, man kan se ledsen ut, förtvivlad, uppgiven, arg och trött ut. Men man tittar INTE med kyla och avsmak på en liten liten unge. Det är ingen försvarsmekanism. Det är sjukt. Stackars barn. Såna blickar och den känsla de förmedlar kan antagligen vara skadligare än en örfil.
  • Citronsaft
    Spucks skrev 2021-05-10 19:10:12 följande:

Detta är ..... creepy.

Det var såklart helt fel vad pappan gjorde, ingen fråga, och det är ju bra att du har kommit på det. 

Men det får mig undra vilken slags relation ni har, om du spelar in honom och sedan kontrollerar. För det är precis vad du gör, även om du kallar det att "kolla hur barnet har sovit", det är sjukt kontrollerande. Har du bara letat efter en anledning att lämna honom?

Vad fan spelar det för roll? Pappan slår ungen!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (....) skrev 2021-05-10 19:59:46 följande:

Du borde jobba på ditt extremt stora kontrollbehov. Det är helt creapy att du öht taget spelar in. Låt barnet ha ett privatliv och sova ifred.

Nja, nu är det ju inte jag som har köpt och installerat kameran.. det är sambon själv och det är inte jag som har valt att det spelas in.

Barnet sover i vår säng på andra våning och vi vill kunna se att han inte ramlar/kravlar ur när vi är på nedervåningen.
  • Anonym (Orolig)
    Spucks skrev 2021-05-10 19:10:12 följande:

Detta är ..... creepy.

Men det får mig undra vilken slags relation ni har, om du spelar in honom och sedan kontrollerar. För det är precis vad du gör, även om du kallar det att "kolla hur barnet har sovit", det är sjukt kontrollerande. Har du bara letat efter en anledning att lämna honom?

Nja, nu är det ju inte jag som har köpt och installerat kameran.. det är sambon själv och det är inte jag som har valt att det spelas in.

Barnet sover i vår säng på andra våning och vi vill kunna se att han inte ramlar/kravlar ur när vi är på nedervåningen.
Svar på tråden Min sambo var våldsam mot barnet