• Anonym (Orolig)

Min sambo var våldsam mot barnet

Jag kom på min sambo med att vara våldsam mot vår 1,5 åring. Barnet grät i sängen (sover ihop) tidig morgon. Hen vill såklart ha kärlek och tröst (är även förkyld och sover lite dåligt). Han sätter sig upp stirrar på hen frågar om hen vill upp, frågar om hen är sjuk, får såklart inga svar för hen kan inte berätta och är upprörd och gråter. Då säger han ?nu räcker det? och slänger snabbt och våldsamt ner hen i sängen genom att trycka sin hand mot hens huvud. Hen blir helt förstörd och skriker sätter sig upp, pekar att hen vill ut ur rummet. Då gör han det igen. Sen vill hen upp men han trycker ner hens lilla kropp i madrassen. Det hela slutar med att han ?kramar?/håller om hen/fast, tills hen slutat gråta.

Vad är det här? Jag har så svårt att veta hur jag ska ta detta. Allt detta såg jag på vår babywatch. Hade jag inte sett detta hade jag aldrig fått veta.

Jag konfronterade honom och han verkade från början inte tycka att han hade gjort särskilt fel.

Han påstår att hen var okontaktbar och att han gjorde så för att få hens kontakt.

Det är så jävla sjukt. Vem gör så mot en ledsen bäbis som man säger sig älska?

Men jag har varit så upprörd och arg och ledsen och nu verkar han ångra sig och säger att han gjorde jättefel och att det inte ska hända igen.

Min första tanke var att slänga ut honom med en gång. Rädda mina barn. Men hur blir det med delad vårdnad? Jag kommer ha ännu mindre koll på hur de har det om de är ensamma med honom i ett annat hem.

Överdriver jag? Är detta våld eller vad är detta?

Jag kom i chock/panik när jag såg detta. Jag mår illa, hela min kropp skakar. Det är svårt att beskriva, men jag har försökt så gott jag kan.

Snälla kan någon tipsa om hur man går vidare?

Jag har videon sparad.

• Svar på tråden Min sambo var våldsam mot barnet
  • Friger
    korngryn skrev 2021-05-10 11:34:49 följande:
    Detta har inget med psykiatri att göra. Barnet far psykiskt illa, ja, men klinisk psykiatri är något annat.
    Bup är större än så... Tänkte mest att TS får prata med någon utomstående som kan ge råd utan att vara socialtjänsten.

Men nu pratade ju TS med socialtjänsten. Verkar ju ändå som dom inte ser någon akut fara utan att det hela går att samtala, och lösa utan Ragnarök.
  • Citronsaft

Finns bara ett rätt här. Polisanmälan, socanmälan och lämna. Pappan kommer behöva få vård och lära sig hantera sin ilska. Umgänget kan ske med sockontakt.

Att du ens kunde sitta kvar och titta på det ske 2 gånger får mig att ifrågasätta även din föräldraförmåga. När du ser någon bli misshandlad så ingriper man. Allra helst ett litet barn och ens egna.

• Anonym (Vet)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-10 10:43:09 följande:

Vi har andra problem också, men mer vardagliga som ansvarsområden och pengar.

Han har inte varit våldsam mot någon i familjen fysiskt. Men han kan slå hårt i dörrar, vägg nån gång när han blir arg. Sällan, men det har hänt. Självbehärskningen är väl inte helt hundra men jag har aldrig varit rädd att han ska slå mig.

Han har inte haft en bra uppväxt men vägrar gå och prata med någon om det.

Vad du vet ja.

Det var ju bara tur du såg denna gång på film.

Hade det vart min sambo som gjort så mot våran 17månaders så hade jag sprungit in i i rummet och gett han en rak höger och tagit upp barnet själv, snarare än att stått och granskat videon.

Ja hade blivit tokig!

I mina ögon är det inte barnmisshandel, däremot anser jag att man absolut inte gör så!

Min sambo kan busa med vår dotter i sängen och puttas men då är det på skoj och man ser hennes reaktion, om det är roligt/läskigt/otäckt.

Det du beskriver är långt ifrån ok
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-10 10:43:09 följande:
    Vi har andra problem också, men mer vardagliga som ansvarsområden och pengar.

Han har inte varit våldsam mot någon i familjen fysiskt. Men han kan slå hårt i dörrar, vägg nån gång när han blir arg. Sällan, men det har hänt. Självbehärskningen är väl inte helt hundra men jag har aldrig varit rädd att han ska slå mig.

Han har inte haft en bra uppväxt men vägrar gå och prata med någon om det.
    Okej... jag frågade för att jag tänkte, om det finns många andra problem, så är man ju mer benägen att ta beslut till att lämna honom. Om det är en isolerad händelse.... det kanske skulle vara läge nu att gå och prata om det. Om du funderar på att lämna honom, det kanske skulle få honom att ändå prata med någon.

Du kan ju t.ex. ta kontakt med familjerådgivningen, de kan alltid börja prata med dig, du kan prata med dem om det som hände nu. Om han sedan får valet att antigen vara med och försöka rädda relationen eller att du går dit själv och pratar OM honom och kanske bestämmer dig då att lämna honom - det skulle förvåna mig om han då inte hellre också går dit. 
  • Anonym (Famrätt.)
    korngryn skrev 2021-05-10 11:43:22 följande:

Jo, vårdnaden är visst viktig, för den ger pappan möjlighet att jävlas med ts så mycket som möjligt, på barnens bekostnad förstås. Han kan t ex motsätta sig att de flyttar till ett boende hon har råd med, val av förskolor och skolor, vaccineringar och annan hälsovård osv osv

Självklart vet jag att vårdnad och boende är olika saker.

Vårdnaden är i närtid inte relevant. Om det skulle visa sig att pappan i egenskap jäklas och motarbetar TS så är det ett av de starkaste vägande skälen för att bli av med vårdnaden. Om TS är boendeförälder så har hon stort mandat att sköta barnens dagliga vård och där ingår både flytt och val av förskola. Du skrämmer TS helt i onödan och jag kan verkligen inte låta bli att fråga mig varför när det gäller nåt så viktigt som att stötta TS i att våga ta de steg hon behöver för att skydda sina barn från en farlig situation. Obehagligt är det... man undrar hur din agenda ser ut.
  • Anonym (Famrätt.)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-10 11:58:18 följande:

Jag har haft ett långt samtal med en socialsekreterare nu som arbetar med barn och familj. Hon ansåg att det var våld det jag beskrev, tyckte att vi skulle börja med att prata med någon tex familjerådgivning om hur han ska vara som förälder och hur man tar hand om ett barn m.m.

Hon tyckte inte videon jag har var viktig att visa upp.

Jag beskrev min rädsla i att inte agera, men hon tyckte att jag hade gjort det.

Jisses vilket stolpskott. Spar videon för guds skull. På flera ställen.
  • Cecilialia

Att läsa detta gjorde mig helt förkrossad. Tack för att du reagerar på att det inte var ett normalt beteende av din sambo. Det här är fruktansvärt och antagligen inte den enda gångna din sambo varit våldsam mot ert lilla barn.

Jag tycker du ska kontakta barnavårdcentralen, berätta var du sett och be om råd.

• Friger
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-05-10 13:45:45 följande:
    Nåja, du föreslår ju att mamma ska förklara "krig" mot pappa och att barnet mer eller mindre ska bryta med pappa. Var ju två ungar till som blir påverkade av den saken. Så tre ungar ska uppleva hur deras barndom blir krossad. Vad är det för råd när du vet nästan inget alls om händelsen...

Om vi snackar saker som kan skada barnen psykiskt dvs...

Man kan inte svara med kärnvapenkrig på allt. Folk gör fel. Folk gör mycket fel ibland. Men det bästa är inte alltid att starta krig i varje enskilt läge.

TS har kontaktat soc och dom hade ett långt samtal och säkert ställt relevanta frågor. Jag tror nog att dom kan hantera saken på ett bra och objektivt sätt.
  • Anonym (men agera för 17)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-10 11:58:18 följande:

Jag har haft ett långt samtal med en socialsekreterare nu som arbetar med barn och familj. Hon ansåg att det var våld det jag beskrev, tyckte att vi skulle börja med att prata med någon tex familjerådgivning om hur han ska vara som förälder och hur man tar hand om ett barn m.m.

Hon tyckte inte videon jag har var viktig att visa upp.

Jag beskrev min rädsla i att inte agera, men hon tyckte att jag hade gjort det.

Vad är det där för dålig socialsekreterare? hon ville inte ens se videon?

Du ska givetvis kräva att få en annan socialsekreterare som tar det på allvar och även göra en polisanmälan, nu får det vara slutdaltat av människor som misshandlar sina barn.
  • hollabolla
    Friger skrev 2021-05-10 14:05:18 följande:
    Nåja, du föreslår ju att mamma ska förklara "krig" mot pappa och att barnet mer eller mindre ska bryta med pappa. Var ju två ungar till som blir påverkade av den saken. Så tre ungar ska uppleva hur deras barndom blir krossad. Vad är det för råd när du vet nästan inget alls om händelsen...

Om vi snackar saker som kan skada barnen psykiskt dvs...

Man kan inte svara med kärnvapenkrig på allt. Folk gör fel. Folk gör mycket fel ibland. Men det bästa är inte alltid att starta krig i varje enskilt läge.

TS har kontaktat soc och dom hade ett långt samtal och säkert ställt relevanta frågor. Jag tror nog att dom kan hantera saken på ett bra och objektivt sätt.
    Om du anser att våld mot barn är småsaker bör du söka hjälp. Men du tycker det är pappans mående som man ska beakta  och inte barnens? Nej för barnen mår ju bättre av att ha en psyksjuk och våldsam pappa i närheten

TS ska självklart anmäla så att det utreds, socialarbetaren har inte gjort sitt jobb då man inte ens sett på video som finns av händelse eller gjort en ordentlig utredning, dom borde även hänvisat TS till polisen om det finns bevis på våld
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-05-10 13:45:45 följande:
    +1

Svar på tråden Min sambo var våldsam mot barnet