• Anonym (Alfre­d)
    Tue 11 May 2021 07:53
    3408 visningar
    52 svar
    52
    3408

    Tjejer tar visst första steget

    "fast inte med dig" ser man ofta här på forumet.

    Men hur ligger det till?

    Några säger att tjejer inte alls är för blyga att ta första steget, andra säger att det är dom visst det.

    Såhär säger en tjej: Får ta tag i blygheten och börja ta första kontakten.

    Såhär kan det se ut från killars synvinkel: Rätt tröttsamt att det i princip alltid förväntas att det är vi som tar initiativ. Det är ju ändå 2021. Tjejer är sjukt tafatta och bortskämda där, generellt sett.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tjejer tar visst första steget
  • Anonym (B)
    Tue 11 May 2021 18:39
    #30
    +1
    Anonym (Ointresse) skrev 2021-05-11 17:42:06 följande:

    Varför är det bara ointressanta kvinnor som tar första steget?


    De som är ointressanta för dig är inte nödvändigtvis ointressanta för övriga män.
  • Anonym (O)
    Tue 11 May 2021 19:52
    #32
    +1
    Anonym (Ointresse) skrev 2021-05-11 18:52:45 följande:
    Jag skiter väl i övriga män.
    Och du är förvånad över varför inga kvinnor tar första steget mot dig?
    Är det bara jag som inte är förvånad?
  • Anonym (B)
    Tue 11 May 2021 20:25
    #34
    Anonym (Ointresse) skrev 2021-05-11 20:01:02 följande:

    Jag har aldrig tagit första steget men har bara varit singel ett par år under de senaste 30 åren  Jag skulle aldrig förnedra mig att hålla på som i en gammal 50-talsfilm. Man har väl självrespekt.


    Ja då har du inget att klaga på heller.
  • Tue 11 May 2021 21:54
    #36
    Anonym (Ointresse) skrev 2021-05-11 20:50:46 följande:

    Vad bevisar en handfull undantag?


    Att du haft tur?
  • Anonym (Meh)
    Tue 11 May 2021 22:28
    #38
    +3
    Anonym (Ointresse) skrev 2021-05-11 22:24:14 följande:

    precis :) Jag är 190cm, mörkt hår, bruna ögon och normalbyggd, ser bra ut enligt kommentarer som fällts. Jag blir ofta festens medelpunkt då jag hörs och syns och brukar beskrivas som en väldigt social person men för kvinnor är jag osynliga mannen då jag tydligen har familjefar i pannan. 

    Jag tycker i och för sig att de flesta kvinnor är korta tråkiga och ointressanta när de mal på om familj och relationer. Helt ointressant. De flesta män är ointressanta oavsett längd och vikt och långa utläggningar om sina ointressanta jobb, usch!. Jag vet att jag inte har DET och kan därför röra mig ostört på krogar och andra uteställen vilket är skönt eftersom jag jobbat mycket i de miljöerna. Min egen teori är att jag ignorerar de signalerna som skickas eftersom jag som gift med två barn är helt ointresserad av att jaga kvinnor och uppenbarligen är ointresset besvarat utom i undantagsfall :) Frugan behöver inte vara orolig.

    Jag delar få intressen med kvinnor och är inte särskilt road av kvinnliga samtalsämnen. Det händer att jag reser mig upp och går därifrån. Varför skall jag anpassa mig bara för att jag är man? Kvinnor måste enligt min mening mötas halvvägs och diskutera det som intresserar mig. Sitter jag och tar en öl med en man som envisas med att prata fotboll går jag därifrån. Fotboll är helt ointressant.

    Jag har dock under många år i krogmiljö sett en viss skillnad att det är vanligare att yngre kvinnor tar initiativ även om det är en påfallande övervikt män som i varierande nyktert tillstånd samlar mod bara för att i de allra flesta fall få nobben eller så får de bjuda på en drink och efter toalettricket är kvinnan bortblåst!


    Stackars din fru.
  • Tue 11 May 2021 22:44
    #39
    Anonym (Ointresse) skrev 2021-05-11 22:24:14 följande:

    precis :) Jag är 190cm, mörkt hår, bruna ögon och normalbyggd, ser bra ut enligt kommentarer som fällts. Jag blir ofta festens medelpunkt då jag hörs och syns och brukar beskrivas som en väldigt social person men för kvinnor är jag osynliga mannen då jag tydligen har familjefar i pannan. 

    Jag tycker i och för sig att de flesta kvinnor är korta tråkiga och ointressanta när de mal på om familj och relationer. Helt ointressant. De flesta män är ointressanta oavsett längd och vikt och långa utläggningar om sina ointressanta jobb, usch!. Jag vet att jag inte har DET och kan därför röra mig ostört på krogar och andra uteställen vilket är skönt eftersom jag jobbat mycket i de miljöerna. Min egen teori är att jag ignorerar de signalerna som skickas eftersom jag som gift med två barn är helt ointresserad av att jaga kvinnor och uppenbarligen är ointresset besvarat utom i undantagsfall :) Frugan behöver inte vara orolig.

    Jag delar få intressen med kvinnor och är inte särskilt road av kvinnliga samtalsämnen. Det händer att jag reser mig upp och går därifrån. Varför skall jag anpassa mig bara för att jag är man? Kvinnor måste enligt min mening mötas halvvägs och diskutera det som intresserar mig. Sitter jag och tar en öl med en man som envisas med att prata fotboll går jag därifrån. Fotboll är helt ointressant.

    Jag har dock under många år i krogmiljö sett en viss skillnad att det är vanligare att yngre kvinnor tar initiativ även om det är en påfallande övervikt män som i varierande nyktert tillstånd samlar mod bara för att i de allra flesta fall få nobben eller så får de bjuda på en drink och efter toalettricket är kvinnan bortblåst!


    Men din fru lyckades snärja dig... vilken tur för dig att det fanns en intressant kvinna.
  • Wed 12 May 2021 07:15
    #42
    Anonym (Ointresse) skrev 2021-05-11 22:48:40 följande:

    Ungefär 20% av alla kvinnor och män jag träffat är intressanta. 


    20% är ändå en ganska hög siffra...

    Själv är jag intresserad av människor men finner dem ytterst sällan intressanta.....men jag har en introvert personlighet och då är det få som passerat nålsögat.
  • Anonym (Jagar hellre själv)
    Wed 12 May 2021 20:39
    #43
    Anonym (Ointresse) skrev 2021-05-11 17:42:06 följande:

    Varför är det bara ointressanta kvinnor som tar första steget?


    Fast sådär funkar det ju för oss kvinnor också. Har ärligt talat aldrig råkat ut för att en man som varit intressant tagit första steget. Därför insåg jag för väldigt många år sedan att jag måste göra det själv om jag skulle haffa en intressant man. Lyckades; är i ett parförhållande sedan många år tillbaka.
  • Anonym (Annat nu)
    Mon 12 Jul 2021 17:46
    #44

    Det är väl inget ovanligt alls att tjejer tar första Steget men det verkar vara en vanlig föreställning att så ej är fallet

  • Anonym (Kille­)
    Fri 16 Jul 2021 13:48
    #46

    Alla som strulat runt på krogen eller för den delen edejtat vet att det finns något slags marknadsvärde. Oftast om tjejer visar intresse, så är det för att killen ligger över hennes nivå.

    Men jag gjorde likadant, jag dissade dom som låg under min nivå och satsade på dom som låg över. Ibland gick det, ibland inte.

    Efter krogperioden så träffade jag en kvinna som jag passar väldigt bra ihop med och inte för att jag bryr mig längre, så tror jag ändå att vi ligger på ungefär samma nivå. Tillfällighet?

  • Fri 16 Jul 2021 15:33
    #47

    " Men hur ligger det till?"


    ClumsySmurf skrev 2021-07-12 13:14:41 följande: #13
    Primeval flirting patterns
    Om en kvinna är lite intresserad kan hon ge signaler som män reagerar på men inte fattar att det är signaler, det är som att vara hungrig på godis i tre veckor men när man ser en skylt som det står "Godis" på har män ändå inte en blekaste aning om vad som lockade in en i godisbutiken.

    Deceptive females
    Kvinnor skickar signaler som lurar män att visa om de är intresserade eller inte, män har som vanligt inte fattat att de har agerat på signaler.

    Optimistic males
    Män ser signaler som inte finns.

    " Vad tycker ni, är män korkade, eller är det förståeligt att män kanske tar fel ibland? "
    Som svar på din fråga:
    En kvinna gör en studie om signaler som män inte fattar är signaler, en man läser studien och skriver i en artikel "Dessa signaler kan mannen lätt misstolka..."
    The Flirting Report
    Kate Fox, Social Issues Research Centre, 2004
    www.sirc.org/publik/advanced_flirting.shtml

    Primeval flirting patterns

    Anthropologists have found that flirting follows universal patterns. From London night-clubs and New York singles bars to the highlands of New Guinea and the Amazonian jungle, people use the same flirtatious body language. Human flirtation involves sequences of gestures and expressions not unlike the 'courtship dances' of birds and other animals that we see on wildlife programmes. Characteristic features of the human flirtation sequence include what ethologists call the 'copulatory gaze' (intense eye contact), the smile, body synchrony, female coy looks and head-tossing, and male chest-thrusting.
      Contrary to popular opinion, researchers have found that two thirds of these flirtation sequences are initiated by women.In this respect, human behaviour is again similar to that of other species. Chimpanzee females, for example, actively solicit sex with males, going so far as to pull a resting male to his feet and insist on copulation. This is known as 'female proceptivity'. Among humans, female proceptivity is much more subtle: in fact, female solicitation is done so unobtrusively that most people think that men take the initiative in sexual advances. Women use subtle non-verbal cues to initiate the courtship sequence, but these signals are so discreet that men are not consciously aware of them, and usually believe that they have made the first move.

    When the biologist Timothy Perper, who studied pick-ups in American singles bars, asked men to describe the pick-up sequences he had observed, all but three of his many interviewees left out the initial parts of the sequence, where the woman had been sending out up to 52 different varieties of non-verbal signal, and spoke only about what they themselves had done. Other studies also indicate that men are not consciously aware of female seductive signals, although they clearly respond.

    Optimistic males

    Some of the 'crossed wires' of flirting, however, may stem from more deep-seated contradictions. Misunderstandings can arise, for example, from the fact that men tend to mistake women's friendliness for sexual interest. In fact, research has shown that men are inclined to interpret almost any positive female behaviour as a sign of sexual availability.

    This excessive optimism may seem irrational, but it has an important evolutionary adaptive function: if males were not optimistic about their chances, they would lack motivation to attempt sexual intercourse with females and spread their genes. The more optimistic of our male ancestors tried more often, by the law of averages succeeded more often, and produced more offspring.
    [...]

    Deceptive females

    More recent research has, however, revealed another reason why men may overestimate female sexual interest. A study published in the journal Evolution and Human Behaviour found that women send highly ambiguous, deceptive signals, particularly in the first minute of an encounter with a male.

    This is described by the researchers as a form of 'Protean' behaviour - named after the mythical Greek river-god Proteus, who evaded capture by his enemies by constantly and unpredictably changing his physical form, disguising himself as an animal, plant, cloud or tree. Women, albeit unconsciously, send unpredictable, misleading signals to 'trick' men into revealing more of their real intentions than they would otherwise do. This is because women (historically, genetically) have more to lose from making a poor choice of sexual partner than men, as they have a higher investment of time, energy and resources in the offspring of such matings.

    Women, according to the researchers, have evolved subliminal control strategies to manipulate men into revealing information about their mating interests and intentions, without the men being consciously aware of the signals involved. By sending erratic and ambiguous 'Protean' signals in the early stages of an encounter, women manipulate men into 'showing their hand' - expressing their interests and intentions verbally - allowing the female to evaluate the male's suitability as a potential mate.

    It is perhaps not entirely surprising, given the levels of ambiguity and deception to which they are subjected, that males of the species tend to become confused. The researchers conclude that female 'Protean' behaviour "may result in men's overestimation of female sexual interest."
  • Anonym (Jo)
    Fri 16 Jul 2021 19:44
    #48

    Tjejer tar första steget.

  • Anonym (Step up)
    Mon 13 Mar 2023 08:42
    #49

    Kvinnor skriver ofta här att dom skriver först till män som intresserar dom.
    Såhär skrev en kvinna i en tråd:
    Jag kan till och med föredra att själv vara den pådrivande då det är lättare att få de män man vill ha då, så har jag alltid resonerat. 

    Läst artiklar om sånt här, där kvinnor uppmuntras att ta första steget. Varför vänta på att mannen ska göra det, om du vill ha honom?

  • Mon 13 Mar 2023 11:18
    #50

    Sammanhang krävs.

  • Anonym (B)
    Tue 21 Mar 2023 14:08
    #51
    Anonym (Step up) skrev 2023-03-13 08:42:16 följande:

    Kvinnor skriver ofta här att dom skriver först till män som intresserar dom.
    Såhär skrev en kvinna i en tråd:
    Jag kan till och med föredra att själv vara den pådrivande då det är lättare att få de män man vill ha då, så har jag alltid resonerat. 

    Läst artiklar om sånt här, där kvinnor uppmuntras att ta första steget. Varför vänta på att mannen ska göra det, om du vill ha honom?


    Jaha, Kaffedraken väcker en gammal tråd till liv igen.
  • Carola­tom07
    Tue 21 Mar 2023 16:35
    #52

    I bägge mina tidigare längre förhållanden var det hon som tog första steget. Det är nog inte så ovanligt idag, även om många kvinnor fortfarande anser att mannen ska ta första steget och aktivt visa intresse.

    Att kvinnor ändå ofta ogärna gör det har nog med deras osäkerhet kring män ifråga att göra. De kanske tror att de genom att ta första steget visar sig allt för lättillgängliga eller är rädda för att mannen ska bli "för på" på ett sätt de inte hade önskat om de gör det.

Svar på tråden Tjejer tar visst första steget