• Anonym (Bonusmamma)

Förlorat min bonusdotter

Jag separerade från min sambo för 5 månader sedan. Och nu till det tragiska jag har inte träffat min bonusdotter på 5 månader. Hon har blockat mitt nummer vilket jag misstänker att han har tvingat henne att göra. Jag mår så dåligt över detta, sover inget om nätterna gråter och har panik varje natt. Jag saknar henne så mycket mitt hjärta går i bitar när jag tänker på henne. Min fina tjej. Vi har haft våra diskussioner och bråk, och även det saknar jag. Min pappa säger att jag måste gå vidare och släppa detta. Men jag kan inte. Har ringt hennes pappa försökt att prata lugnt med honom. Det går tyvärr inte han lyssnar inte utan säger att hon inte är min dotter. Känner bara varför ska jag behöva förlora henne för att jag förlorat pappan i mitt liv. Snälla vad ska jag göra. Vad hade ni gjort? Jag orkar inte mer

• Svar på tråden Förlorat min bonusdotter
  • Anonym (*)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-05-23 18:35:11 följande:
    Det är inte upp till dottern att bestämma om hon är för ung och även om hon är i äldre tonåren är det helt olämpligt att fortsätta hänga sig kvar.
    Varför anser du att det är upp till dig att bestämma att det är olämpligt att TS är kvar i dotterns liv?

Om du har läst Brummas inlägg så ser du att barn enligt Föräldrabalken har rätt till kontakt med personer som står barnet nära, alltså inte bara sina biologiska föräldrar. Så du har rätt i att det inte är enbart upp till dottern att bestämma, men det är just dotterns bästa man tar hänsyn till i ett sådant fall. Och det är inte upp till pappan att bestämma heller.
  • Anonym (Bonusmamma)

Skrev att hon fick sova här. Känner dock har jag gjort fel, eftersom att jag sa ja?

Anonym (*) skrev 2021-05-25 07:02:28 följande:

Varför anser du att det är upp till dig att bestämma att det är olämpligt att TS är kvar i dotterns liv?

Om du har läst Brummas inlägg så ser du att barn enligt Föräldrabalken har rätt till kontakt med personer som står barnet nära, alltså inte bara sina biologiska föräldrar. Så du har rätt i att det inte är enbart upp till dottern att bestämma, men det är just dotterns bästa man tar hänsyn till i ett sådant fall. Och det är inte upp till pappan att bestämma heller.

• Anonym (Q)

Jag känner med dig. Jag har inte varit i din situation, men som barn har jag förlorat bonusföräldrar och, om möjligt än värre, bonussyskon när vuxnas relationer tog slut. Det gör ont.

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2021-05-25 14:02:36 följande:

Skrev att hon fick sova här. Känner dock har jag gjort fel, eftersom att jag sa ja?

Om det är ok med pappan har du inget att skämmas för.
  • Anonym (eee)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2021-05-25 14:02:36 följande:

Jag tycker du gör rätt som försöker hålla kontakten. Däremot undrar jag vad som sker om hon kommer för att sova över men inte sagt nåt till sin pappa? Han kanske polisanmäler henne som saknad eller i värsta fall anmäler dig för att du "tagit" henne (typ). 
  • Anonym (Bonusmamma)

Jag hatar att ha det såhär. Står inte ut. Jag som sagt ja till henne och säger jag nej kommer hon aldrig att lita på mig. Dessutom kommer jag att bli blockad igen. Skrev till henne att jag inte vill att hon ljuger för sin pappa. Då blev hon arg och skrev att ?jag kan säga att jag sover hos min kompis?. Sen tyckte hon att jag som mamma skulle bry mig mer. Blir så ledsen gör ju allting för henne.

Anonym (eee) skrev 2021-05-25 15:41:05 följande:

Jag tycker du gör rätt som försöker hålla kontakten. Däremot undrar jag vad som sker om hon kommer för att sova över men inte sagt nåt till sin pappa? Han kanske polisanmäler henne som saknad eller i värsta fall anmäler dig för att du "tagit" henne (typ). 

• nihka
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2021-05-24 21:30:22 följande:

Det är svårt att klippa, jag kan inte göra det. Idag skrev hon igen och frågade om hon fick sova här på morsdag. Så avslutar hon texten med att skriva hur mycket hon saknar mig och att jag är världens bästa mamma. Sa till henne att fråga pappa om hon får sova här, vilket hon inte vill. Kan inte neka henne att komma hit. Hur ska jag kunna det? Jag älskar henne. Känner mig så dålig. Oavsett vad jag gör så blir det fel.

Kan hon inte komma utan att sova över? Lite mindre för pappan att ondgöra sig över om det kommer fram och ökar chansen att ni kan ses igen om ni inte går så långt eller hur jag ska uttrycka mig.
  • Anonym (Bonusmamma)

Det är ju det som är problemet. Hon vill sova här, jag varken kan eller vill säga nej till henne. Mår väldigt dåligt fick missfall efter missfall när jag försökte få barn med hennes pappa. Vill försöka få barn på egen väg. Är bara rädd att jag inte kommer att kunna ge henne all uppmärksamhet då. Älskar ju henne så mycket. Hon är min dotter och jag vill aldrig förlora henne. Vill verkligen ha ett eget barn samtidigt som jag känner att jag är gammal.

nihka skrev 2021-05-25 20:57:48 följande:

Kan hon inte komma utan att sova över? Lite mindre för pappan att ondgöra sig över om det kommer fram och ökar chansen att ni kan ses igen om ni inte går så långt eller hur jag ska uttrycka mig.

• Anonym (ABC)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2021-05-29 16:46:19 följande:

Det är ju det som är problemet. Hon vill sova här, jag varken kan eller vill säga nej till henne. Mår väldigt dåligt fick missfall efter missfall när jag försökte få barn med hennes pappa. Vill försöka få barn på egen väg. Är bara rädd att jag inte kommer att kunna ge henne all uppmärksamhet då. Älskar ju henne så mycket. Hon är min dotter och jag vill aldrig förlora henne. Vill verkligen ha ett eget barn samtidigt som jag känner att jag är gammal.

Om du väljer att skaffa ett eget barn så kanske du kan göra bonusdottern till gudmor för att visa att det ev nya barnet inte är något som ska ersätta henne utan någon som du hoppas att hon kan ta till sig och älska på samma sätt som du har tagit till dig och älskat henne.
  • Anonym (Bonusmamma)

Självklart. Dock vill jag hellre att båda har en syskonrelationen. Hon vill ju verkligen ha ett syskon säger hon. Hon var här hos mig idag, blev bråk igen när jag nämnde att jag så gärna vill att hon sover här. Dock så var jag tydlig med att jag inte vill att hon ljuger för sin pappa. Hon blev återigen förbannad och smällde igen dörren. Tycker detta är så jobbigt. Jag vill bara umgås och vara med henne.

Anonym (ABC) skrev 2021-05-30 07:55:58 följande:

Om du väljer att skaffa ett eget barn så kanske du kan göra bonusdottern till gudmor för att visa att det ev nya barnet inte är något som ska ersätta henne utan någon som du hoppas att hon kan ta till sig och älska på samma sätt som du har tagit till dig och älskat henne.

• Anonym (?)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2021-05-30 20:13:36 följande:

Självklart. Dock vill jag hellre att båda har en syskonrelationen. Hon vill ju verkligen ha ett syskon säger hon. Hon var här hos mig idag, blev bråk igen när jag nämnde att jag så gärna vill att hon sover här. Dock så var jag tydlig med att jag inte vill att hon ljuger för sin pappa. Hon blev återigen förbannad och smällde igen dörren. Tycker detta är så jobbigt. Jag vill bara umgås och vara med henne.

Men varför bråkar du med flickan?? En tonåring är gammal nog att själv bestämma, vill hon umgås med dig så får hon själv ta fajten med pappan, det är inte din sak. Blocka pappan, ni har ju inte ens gemensamma barn, varför ha kontakt över huvud taget?
  • Anonym (ABC)
    Anonym (?) skrev 2021-05-31 06:12:47 följande:

Men varför bråkar du med flickan?? En tonåring är gammal nog att själv bestämma, vill hon umgås med dig så får hon själv ta fajten med pappan, det är inte din sak. Blocka pappan, ni har ju inte ens gemensamma barn, varför ha kontakt över huvud taget?

Ja jag instämmer i det där. Bjud in dottern och säg att ni inte pratar om pappan (i annat än positiva ordalag och tex gemensamma minnen). Och hur hon löser det med sin pappa får hon hantera på egen hand. Uppmuntra henne inte att ljuga, men tvinga henne inte heller att välja mellan dig och honom (vilket du gör om du säger att hon inte får ljuga). Så välj att leva i "lycklig okunnighet" om vad som händer där.
  • Anonym (Hmm)

Håller med båda ovanstående. Du har ingen skyldighet mot pappan, han beter sig som en skitstövel just nu. Var istället lojal mot tjejen, det vinner alla på. Ge inte pappan makten när hans maktutövande bara är fel, svik inte henne.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-06-19 10:47:12 följande:
    Håller med båda ovanstående. Du har ingen skyldighet mot pappan, han beter sig som en skitstövel just nu. Var istället lojal mot tjejen, det vinner alla på. Ge inte pappan makten när hans maktutövande bara är fel, svik inte henne.
    Du har rätt.
  • Anonym (Anonym signatur)

Och jag som trodde att alla kvinnor valde bort män som hade barn sen tidigare eller åtminstone fick en usel relation till dem. Kanske finns hopp för mig trots allt.

Svar på tråden Förlorat min bonusdotter