• Anonym1720

    Jag ångrar mitt andra barn

    Som rubriken säger, jag ångrar ihjäl mig över mitt andra barn det är så fruktansvärt smärtsamt, fick mitt andra barn när första dottern var tre år cirka. Jag började känna ganska fort att detta var inte vad jag tänkt mig att jag egentligen nog inte alls ville ha ett till barn, utan vi ?skaffade? ett syskon för vårt barns skull, för att denna inte skulle vara så utsatt, vi hade inte ens en bra relation utan det var mer en överenskommelse om att separera när yngsta barnet började på förskolan. Alla fel i boken man kunde göra. Det var oxå en tanke om att ångra sig, då jag är +40 och tänkte att det var sista chansen i så fall. Jag ville efter födseln få henne bortlämnad, kanske hon skulle komma på familjehem och vi kunde ha kontakt, men pappan vägrade.

    När yngsta kom var jag från början frisk, sen har det varit en lång tid med depression, inläggning och fortfarande inte frisk, men jag vet (eller känner så fortfarande) att jag inte kommer sluta ångra mitt andra barn. Hon är 10 månader nu. Ångern (och sorgen för mitt första barn) är så stark så den äter upp mig och känner absolut ingenting. Visst, hon är gullig. Men känns som att allt bara skedde i onödan, hela jävla graviditeten, ja allt. Önskar jag fick detta med 1:an så jag ALDRIG hade övervägt att skaffa ett till barn. Det blev bara så fruktansvärt jobbigt allt och en stor chock. Och var aldrig beredd på att jag skulle ångra att tiden med 1:an inte fanns där på samma sätt.

    Tilläggas ska att jag har ADHD och uttalad stresskänslighet men gick bra med ett barn; pappan kompenserade nog till viss del, eller så hade jag klarat det själv då med. Men som

    läget är nu så är det enda jag ältar och sörjer att min äldsta dotter förlorat sin mamma helt och hållet, hennes barndom dog när vi fick ett till barn (((( Jag kräks och får panik och skäms och allt därtill för jag sörjer så mycket över det, jag har förstört hennes liv. Allt var SÅ BRA när vi bara hade henne men sen skulle min fixering över ett syskon förstöra precis ALLT. Ni som har barn förstår nog hur man känner, att inte längre bo eller ens träffa sitt barn och eftersom jag bara inte kan få ha ett barn för pappan så kommer nu han få vårdnaden om båda, ser ingen annan utväg. Förlorar min lgh, allt, när jag kunde ha separerat med en frisk dotter som jag älskar över allt, vet inte vad jag ska ta mig till. Hjärnan slutar aldrig snurra över detta, jag hatar pappan mer än jag kan förklara, (som ställer massa villkor) slår på mig själv hur jag kunde vara så JÄVLA DUM, även om jag vet fler med mig som gjort samma misstag kan inte säga nog hur många ggr jag ångrar mig över att ha förstört min dotters liv och säg inte att det blir bättre. För jag känner att jag kommer inte sluta ångra mig, vill bara tillbaka till tiden när jag var FRISK och hade min enda dotter men skriv gärna ni som fått fler barn och ångrat er, ja även ni som kanske gjort det och om det blev bättre. Känner bara sådan ånger och sorg över vad jag ställt till med *gråter* det skulle aldrig ha hänt.

  • Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn
  • Anonym (k)

    Förstår faktiskt inte... känns som du sitter fast i ett tankesätt, mer än att situationen egentligen är så illa..?
    Du har en dotter som du älskar och du vill inte att hon ska förlora sin mamma, då måste du få hjälp med dina tankar så att hon inte gör det. 

    Nu tog ni ändå beslutet att skaffa ett till barn, det går liksom inte att ångra.. Ibland blir livet så och BÅDA dina döttrar behöver dig mest av allt, du har två friska barn som även kommer hitta glädjen i varandra senare. 

    Självklart vill inte pappan skiljas från sin yngsta dotter, det måste du väl ändå förstå och du kan inte kräva det av honom. Det är ju helt orimligt. 

  • Anonym (Inte friskt)

    Sök hjälp, för din och barnens skull.

    Att vara så mån om det ena barnet och samtidigt skita i det andra är inte friskt.

  • Embla twopointoh
    Anonym1720 skrev 2021-06-03 23:06:58 följande:

    Som rubriken säger, jag ångrar ihjäl mig över mitt andra barn det är så fruktansvärt smärtsamt, fick mitt andra barn när första dottern var tre år cirka. Jag började känna ganska fort att detta var inte vad jag tänkt mig att jag egentligen nog inte alls ville ha ett till barn, utan vi ?skaffade? ett syskon för vårt barns skull, för att denna inte skulle vara så utsatt, vi hade inte ens en bra relation utan det var mer en överenskommelse om att separera när yngsta barnet började på förskolan. Alla fel i boken man kunde göra. Det var oxå en tanke om att ångra sig, då jag är +40 och tänkte att det var sista chansen i så fall. Jag ville efter födseln få henne bortlämnad, kanske hon skulle komma på familjehem och vi kunde ha kontakt, men pappan vägrade.

    När yngsta kom var jag från början frisk, sen har det varit en lång tid med depression, inläggning och fortfarande inte frisk, men jag vet (eller känner så fortfarande) att jag inte kommer sluta ångra mitt andra barn. Hon är 10 månader nu. Ångern (och sorgen för mitt första barn) är så stark så den äter upp mig och känner absolut ingenting. Visst, hon är gullig. Men känns som att allt bara skedde i onödan, hela jävla graviditeten, ja allt. Önskar jag fick detta med 1:an så jag ALDRIG hade övervägt att skaffa ett till barn. Det blev bara så fruktansvärt jobbigt allt och en stor chock. Och var aldrig beredd på att jag skulle ångra att tiden med 1:an inte fanns där på samma sätt.

    Tilläggas ska att jag har ADHD och uttalad stresskänslighet men gick bra med ett barn; pappan kompenserade nog till viss del, eller så hade jag klarat det själv då med. Men som

    läget är nu så är det enda jag ältar och sörjer att min äldsta dotter förlorat sin mamma helt och hållet, hennes barndom dog när vi fick ett till barn (((( Jag kräks och får panik och skäms och allt därtill för jag sörjer så mycket över det, jag har förstört hennes liv. Allt var SÅ BRA när vi bara hade henne men sen skulle min fixering över ett syskon förstöra precis ALLT. Ni som har barn förstår nog hur man känner, att inte längre bo eller ens träffa sitt barn och eftersom jag bara inte kan få ha ett barn för pappan så kommer nu han få vårdnaden om båda, ser ingen annan utväg. Förlorar min lgh, allt, när jag kunde ha separerat med en frisk dotter som jag älskar över allt, vet inte vad jag ska ta mig till. Hjärnan slutar aldrig snurra över detta, jag hatar pappan mer än jag kan förklara, (som ställer massa villkor) slår på mig själv hur jag kunde vara så JÄVLA DUM, även om jag vet fler med mig som gjort samma misstag kan inte säga nog hur många ggr jag ångrar mig över att ha förstört min dotters liv och säg inte att det blir bättre. För jag känner att jag kommer inte sluta ångra mig, vill bara tillbaka till tiden när jag var FRISK och hade min enda dotter men skriv gärna ni som fått fler barn och ångrat er, ja även ni som kanske gjort det och om det blev bättre. Känner bara sådan ånger och sorg över vad jag ställt till med *gråter* det skulle aldrig ha hänt.


    Jag undrar om du inte drabbats av en förlossningsdepression? Jag skulle starkt råda dig att ta kontakt med någon professionell som du kan prata med och ventilera dina tankar och känslor.

    Är det inte så att många med ADHD har en tendens att älta och gräva ned sig vid saker, så att det blir en nästan sjuklig fixering vid något negativt? Du behöver som sagt prata med någon om detta, du behöver hjälp att bryta dig loss från den negativa tankespiralen.

    Du har inte förstört ditt barns liv genom att det fick ett småsyskon. Du är en mamma som just nu kämpar för att hålla huvudet över vattenytan, och jag hoppas att du har någon som kan räcka ut sin hand och dra upp dig på land. Hoppas det ordnar sig för dig!
  • Anonym (k)

    Du säger att din fixering efter att skaffa ett syskon förstörde allt.
    Men nu har du ju ersatt den fixeringen med en ny fixering (om ett barn), som verkligen förstör allt. 

    Det är ju ändå du som sitter på makten över hur framtiden ser ut. Din äldsta dotter måste ju sakna och undra något enormt vilket du mår dåligt över, kan du på riktigt inte "tänka om" här? För er bådas skull? 

    Sen har du ett ansvar som förälder, oavsett. Dina döttrar gjorde inget val. 
    Om allt ändå fungerade med första dottern, då kan det ju knappast vara så att allt blir fullständigt eländigt bara för att ni utökat familjen. 

  • Wolfie13

    Om detta fortsätter, hur tänker du förklara det för döttrarna sen när de blir äldre och förstår mer? För de kommer ha frågor.

    Din yngsta förtjänar också kärlek och respekt och en fin barndom, som du ömmar för gällande första dottern...

    Hoppas din man finns där 110 % för dem..

  • Anonym (S)

    Du behöver professionell hjälp att komma vidare med detta. Ring vårdcentralen direkt och be om att få samtalshjälp. Båda dina barn behöver dig, och för att orka med vardagen så behöver du reda ut alla tankar du bär på. Ditt andra barn är en lika fin gåva som det första, det är bara svårt för dig att känna så just nu. Det kommer bli bättre. Det kan kännas svårt att ta steget att be om hjälp, men snälla gör det för din och dina bsrns skull.

  • Anonym (F)

    Vadå är yngsta barnet sjukt? Är det därför du ångrar det?

    Du skrev något om att du borde nöjt dig med att bara ha din äldsta dotter som är frisk

  • Wolfie13

    Känns som det yngsta barnet liksom är inget för dig? Hur kommer hennes liv bli...? Det är ditt barn, din bebis, som önskar sig en mamma mest av allt... varför tänker du endast på ettan som om hon är värd nåt inte barn två är?

    Depression eller ej, känns så oerhört egoistiskt detta. Du är över 40, men låter väldigt omogen..

    Jag blir så lessen för båda flickornas skull.

    Och all den glädjen som barn ger, som du nu missar för att leva i det förgångna. Inte klokt ju

  • Anonym (A)

    Detta är din andra tråd gällande din problematik, har du inte sökt hjälp än??

  • Anonym (k)
    Anonym (A) skrev 2021-06-04 17:02:01 följande:

    Detta är din andra tråd gällande din problematik, har du inte sökt hjälp än??


    Ja jag känner faktiskt också igen detta sen tidigare... och sen ingen respons från TS. Varför skriver man ett jättelångt ledsamt inlägg om man sen inte tänker bemöta något?
    Det måste ändå ligga någon slags payoff i att avskärma sig från familjen, annars gör man det ju inte. Frågan är vad det är.  
Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn