• Anonym1720

Jag ångrar mitt andra barn

Som rubriken säger, jag ångrar ihjäl mig över mitt andra barn det är så fruktansvärt smärtsamt, fick mitt andra barn när första dottern var tre år cirka. Jag började känna ganska fort att detta var inte vad jag tänkt mig att jag egentligen nog inte alls ville ha ett till barn, utan vi ?skaffade? ett syskon för vårt barns skull, för att denna inte skulle vara så utsatt, vi hade inte ens en bra relation utan det var mer en överenskommelse om att separera när yngsta barnet började på förskolan. Alla fel i boken man kunde göra. Det var oxå en tanke om att ångra sig, då jag är +40 och tänkte att det var sista chansen i så fall. Jag ville efter födseln få henne bortlämnad, kanske hon skulle komma på familjehem och vi kunde ha kontakt, men pappan vägrade.

När yngsta kom var jag från början frisk, sen har det varit en lång tid med depression, inläggning och fortfarande inte frisk, men jag vet (eller känner så fortfarande) att jag inte kommer sluta ångra mitt andra barn. Hon är 10 månader nu. Ångern (och sorgen för mitt första barn) är så stark så den äter upp mig och känner absolut ingenting. Visst, hon är gullig. Men känns som att allt bara skedde i onödan, hela jävla graviditeten, ja allt. Önskar jag fick detta med 1:an så jag ALDRIG hade övervägt att skaffa ett till barn. Det blev bara så fruktansvärt jobbigt allt och en stor chock. Och var aldrig beredd på att jag skulle ångra att tiden med 1:an inte fanns där på samma sätt.

Tilläggas ska att jag har ADHD och uttalad stresskänslighet men gick bra med ett barn; pappan kompenserade nog till viss del, eller så hade jag klarat det själv då med. Men som

läget är nu så är det enda jag ältar och sörjer att min äldsta dotter förlorat sin mamma helt och hållet, hennes barndom dog när vi fick ett till barn (((( Jag kräks och får panik och skäms och allt därtill för jag sörjer så mycket över det, jag har förstört hennes liv. Allt var SÅ BRA när vi bara hade henne men sen skulle min fixering över ett syskon förstöra precis ALLT. Ni som har barn förstår nog hur man känner, att inte längre bo eller ens träffa sitt barn och eftersom jag bara inte kan få ha ett barn för pappan så kommer nu han få vårdnaden om båda, ser ingen annan utväg. Förlorar min lgh, allt, när jag kunde ha separerat med en frisk dotter som jag älskar över allt, vet inte vad jag ska ta mig till. Hjärnan slutar aldrig snurra över detta, jag hatar pappan mer än jag kan förklara, (som ställer massa villkor) slår på mig själv hur jag kunde vara så JÄVLA DUM, även om jag vet fler med mig som gjort samma misstag kan inte säga nog hur många ggr jag ångrar mig över att ha förstört min dotters liv och säg inte att det blir bättre. För jag känner att jag kommer inte sluta ångra mig, vill bara tillbaka till tiden när jag var FRISK och hade min enda dotter men skriv gärna ni som fått fler barn och ångrat er, ja även ni som kanske gjort det och om det blev bättre. Känner bara sådan ånger och sorg över vad jag ställt till med *gråter* det skulle aldrig ha hänt.

• Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn
  • fjanten

Utöver hur vidrig situationen måste vara för båda dina barn, reflekterar jag över något annat.

Du hade mest troligt hamnat exakt där du är idag även om det inte blivit ett barn till. Fast då hade det bottnat i hur fel det var att det bara blev ett barn, och allt fokus hade legat där istället.

Med det sagt hoppas jag verkligen att allt kommer gå väl för dig och för flickorna. Att du kommer ur detta och kan vara en mamma till dina oskyldiga barn.

• Anonym1720
    fjanten skrev 2021-06-05 18:37:04 följande:

Utöver hur vidrig situationen måste vara för båda dina barn, reflekterar jag över något annat.

Du hade mest troligt hamnat exakt där du är idag även om det inte blivit ett barn till. Fast då hade det bottnat i hur fel det var att det bara blev ett barn, och allt fokus hade legat där istället.

Med det sagt hoppas jag verkligen att allt kommer gå väl för dig och för flickorna. Att du kommer ur detta och kan vara en mamma till dina oskyldiga barn.

Ja situationen för barnen är vidrig

Jag hade inte hamnat där för min dotter hade aldrig mått dåligt över det, då hon hade fått vår hela uppmärksamhet och jag hade ALDRIG blivit sjuk så nej, det håller jag inte med om, detta hade aldrig hänt på den nivå det är nu

Ja det hoppas jag med, och barnen är helt oskyldiga till allt detta sörjer så för dom, men mer för min äldsta som hade en frisk mamma i tre år, den yngsta vet inte vad hon saknar men det gör min äldsta
  • Anonym (Liv)

Min mormors mamma fick förlossningsdepression och tog aldrig till sig sin första dotter, min mormor. Hon fick mat och kläder men ingen kärlek från sin mamma. Hennes pappa kompenserade och älskade henne. Det har gått bra för mormor. Hon växte upp och hade ett bra liv, träffade en bra man och fick tre barn.

Man måste faktiskt inte älska sitt barn. Det räcker för att du tar hand om henne och gör det du måst.

• Anonym (k)
    Anonym (Liv) skrev 2021-06-05 19:15:13 följande:

Min mormors mamma fick förlossningsdepression och tog aldrig till sig sin första dotter, min mormor. Hon fick mat och kläder men ingen kärlek från sin mamma. Hennes pappa kompenserade och älskade henne. Det har gått bra för mormor. Hon växte upp och hade ett bra liv, träffade en bra man och fick tre barn.

Man måste faktiskt inte älska sitt barn. Det räcker för att du tar hand om henne och gör det du måst.

Fast sådär kan du ju inte säga, brist på kärlek hemifrån kan ge hemska konsekvenser hela ens liv. 
    Har man däremot en förälder som gör allt för att väga upp bristerna hos den andra så kan det bli bra ändå, om det var så du menade. Men det är inte säkert, barn söker kärlek från bägge såklart
  • fjanten
    Anonym1720 skrev 2021-06-05 18:53:30 följande:

Ja situationen för barnen är vidrig

Jag hade inte hamnat där för min dotter hade aldrig mått dåligt över det, då hon hade fått vår hela uppmärksamhet och jag hade ALDRIG blivit sjuk så nej, det håller jag inte med om, detta hade aldrig hänt på den nivå det är nu

Ja det hoppas jag med, och barnen är helt oskyldiga till allt detta sörjer så för dom, men mer för min äldsta som hade en frisk mamma i tre år, den yngsta vet inte vad hon saknar men det gör min äldsta

Du hade gissningsvis då resoberat att hon mått dåligt över att vara enda barnet och hur dåligt det var av er att det blev så, så hade spiralen börjat där.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (k) skrev 2021-06-05 19:26:28 följande:
    Fast sådär kan du ju inte säga, brist på kärlek hemifrån kan ge hemska konsekvenser hela ens liv. 
    Har man däremot en förälder som gör allt för att väga upp bristerna hos den andra så kan det bli bra ändå, om det var så du menade. Men det är inte säkert, barn söker kärlek från bägge såklart
    Oavsett vad som är bra eller dåligt så överlever barn som har haft kärleksbrist i sina familjer. Många av dem har bra liv ändå.

Man kan inte tvinga sig själv att känna något om man inte gör det. Man kan bli tillräkligt god förälder om man tillgodoser barnets grundläggande behov i mat, kläder och omvårdnad.
  • Anonym1720
    Anonym (Liv) skrev 2021-06-05 19:15:13 följande:

Ja det är det pappan får göra i detta fall eftersom jag aldrig verkar komma tillbaka och jag kan inte ta hand om henne nu alls längre. Så hon förlorar sin mamma och pappan får kompensera, allt detta är så fruktansvärt så jag går mitt itu
  • Anonym1720
    fjanten skrev 2021-06-05 20:26:59 följande:

Du hade gissningsvis då resoberat att hon mått dåligt över att vara enda barnet och hur dåligt det var av er att det blev så, så hade spiralen börjat där.

Som jag sagt. Hade aldrig blivit på det här sättet. För jag var frisk då, och visst hade kanske samvetet ett tag plågat mig men ALDRIG på det sättet det gör nu, aldrig detta blev för hon fick ett syskon och hade aldrig lidit annars då hon hade haft sin mamma där sluta säg att det skulle ha blivit såhär annars för det hade det inte; för jag hade aldrig blivit sjuk då.
  • Anonym1720
    Anonym (Liv) skrev 2021-06-05 21:07:28 följande:

Oavsett vad som är bra eller dåligt så överlever barn som har haft kärleksbrist i sina familjer. Många av dem har bra liv ändå.

Man kan inte tvinga sig själv att känna något om man inte gör det. Man kan bli tillräkligt god förälder om man tillgodoser barnets grundläggande behov i mat, kläder och omvårdnad.

Det är så jag måste försöka tänka, att de får ett bra liv ändå, förhoppningsvis, fast det gör så fruktansvärt ont att veta att jag inte kommer finnas där.

Pappan tillgodoser deras behov, för jag kan ju inte, så kärlek och omvårdnad får dom, bara inte av sin mamma
  • Anonym (k)
    Anonym1720 skrev 2021-06-05 21:10:40 följande:
    Som jag sagt. Hade aldrig blivit på det här sättet. För jag var frisk då, och visst hade kanske samvetet ett tag plågat mig men ALDRIG på det sättet det gör nu, aldrig detta blev för hon fick ett syskon och hade aldrig lidit annars då hon hade haft sin mamma där sluta säg att det skulle ha blivit såhär annars för det hade det inte; för jag hade aldrig blivit sjuk då.
    Du skriver hela tiden att du är så sjuk, samtidigt som du vet att det aldrig hade blivit så här om ni bara haft ett barn. Hur kan du veta det om du nu är så sjuk?
    Det går ju inte ihop. 

Jag tror ändå att du får ut någonting av att befinna dig där du gör just nu. Även om det låter märkligt så har du liksom blivit kompis med denna fixering om ett barn och att idén om att du är för evigt obotligt sjuk. Menar dock inte att du valt det medvetet, men någon slags trygghet ger det dig.
Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn