• Anonym1720

Jag ångrar mitt andra barn

Som rubriken säger, jag ångrar ihjäl mig över mitt andra barn det är så fruktansvärt smärtsamt, fick mitt andra barn när första dottern var tre år cirka. Jag började känna ganska fort att detta var inte vad jag tänkt mig att jag egentligen nog inte alls ville ha ett till barn, utan vi ?skaffade? ett syskon för vårt barns skull, för att denna inte skulle vara så utsatt, vi hade inte ens en bra relation utan det var mer en överenskommelse om att separera när yngsta barnet började på förskolan. Alla fel i boken man kunde göra. Det var oxå en tanke om att ångra sig, då jag är +40 och tänkte att det var sista chansen i så fall. Jag ville efter födseln få henne bortlämnad, kanske hon skulle komma på familjehem och vi kunde ha kontakt, men pappan vägrade.

När yngsta kom var jag från början frisk, sen har det varit en lång tid med depression, inläggning och fortfarande inte frisk, men jag vet (eller känner så fortfarande) att jag inte kommer sluta ångra mitt andra barn. Hon är 10 månader nu. Ångern (och sorgen för mitt första barn) är så stark så den äter upp mig och känner absolut ingenting. Visst, hon är gullig. Men känns som att allt bara skedde i onödan, hela jävla graviditeten, ja allt. Önskar jag fick detta med 1:an så jag ALDRIG hade övervägt att skaffa ett till barn. Det blev bara så fruktansvärt jobbigt allt och en stor chock. Och var aldrig beredd på att jag skulle ångra att tiden med 1:an inte fanns där på samma sätt.

Tilläggas ska att jag har ADHD och uttalad stresskänslighet men gick bra med ett barn; pappan kompenserade nog till viss del, eller så hade jag klarat det själv då med. Men som

läget är nu så är det enda jag ältar och sörjer att min äldsta dotter förlorat sin mamma helt och hållet, hennes barndom dog när vi fick ett till barn (((( Jag kräks och får panik och skäms och allt därtill för jag sörjer så mycket över det, jag har förstört hennes liv. Allt var SÅ BRA när vi bara hade henne men sen skulle min fixering över ett syskon förstöra precis ALLT. Ni som har barn förstår nog hur man känner, att inte längre bo eller ens träffa sitt barn och eftersom jag bara inte kan få ha ett barn för pappan så kommer nu han få vårdnaden om båda, ser ingen annan utväg. Förlorar min lgh, allt, när jag kunde ha separerat med en frisk dotter som jag älskar över allt, vet inte vad jag ska ta mig till. Hjärnan slutar aldrig snurra över detta, jag hatar pappan mer än jag kan förklara, (som ställer massa villkor) slår på mig själv hur jag kunde vara så JÄVLA DUM, även om jag vet fler med mig som gjort samma misstag kan inte säga nog hur många ggr jag ångrar mig över att ha förstört min dotters liv och säg inte att det blir bättre. För jag känner att jag kommer inte sluta ångra mig, vill bara tillbaka till tiden när jag var FRISK och hade min enda dotter men skriv gärna ni som fått fler barn och ångrat er, ja även ni som kanske gjort det och om det blev bättre. Känner bara sådan ånger och sorg över vad jag ställt till med *gråter* det skulle aldrig ha hänt.

• Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn
  • Anonym1720
    Annita skrev 2021-06-06 01:12:49 följande:

Så hemskt det låter TS, jag hoppas verkligen att du blir hjälpt där du är. Hur gammal är yngsta dottern nu? Hur länge har du varit inlagd?

Är du öppen med dina tankar mot läkarna på avdelningen? Det är viktigt för att de ska kunna ge dig rätt medicin. Förmodligen behöver du både antidepressiva, antipsykotiska och lugnande. Terapi tror jag inte är bra för dig just nu, du behöver snarare vila från dina tankar ett tag. Du upprepar maniskt samma saker om och om igen. Du har säkert möjlighet att få något lugnande, men viktigt att be om och även ta emot rätt medicin. Önskar dig verkligen att få må bättre än så här!

Steg ett är att må bättre, steg två kommer inte förrän därefter. Att ha flickorna varannan vecka som några föreslagit kan inte komma på fråga än på ett tag, om jag förstår ditt läge rätt.

Du tror inte det just nu, men till slut mår man bättre <3

Yngsta är 11 månader och jag har varit inlagd sen oktober så lång tid skulle kunna bo hos vänner därefter men är för speedad så ingen kan umgås med mig

Nej det kommer inte på fråga än eller troligen aldrig. Känns som jag aldrig kommer återhämta mig från det här och att barnen får växa upp med sin pappa, mår så dåligt och sådan jävla sorg över hur allt har blivit!!!! jag kan inte se ngn ljusning, ens för min egen skull, även om barnen var borta och jag skulle fokusera på mig själv bara
  • Anonym1720
    Annita skrev 2021-06-06 15:28:41 följande:

Vad fick du för biverkningar av ECT? Du känner dig kall skriver du, men kan det vara möjligt att medicinerna inverkar också...?

Nej jag tror inte det, personligheten beror mer på ECT
  • Anonym1720
    Annita skrev 2021-06-06 15:31:04 följande:

Just det du skriver är ju i stort sett alla symptom på depression. Tankarna är inte verkliga utan det är sjukdomen som talar.

Ja det kanske är så, aldrig haft en sådan här depression, om ens alls innan detta, ja efter förlossningen då, sen blev den bättre för att bli sämre igen
  • Anonym (gg)
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 15:25:05 följande:
    Psykiatrin men dom är rätt less på mig och inget hjälper ju, livrädd att jag ska behöva göra mer ECT pga det igen
    Sjukt att man får ge det under tvång, har du fortfarande lpt? Känner många som inte mått bra efter ect. Men jag tänker att eftersom det hade dålig effekt sist så kanske de inte ger det i första hand. Medicinerna du fått lär ju ska sättas in under en viss tid också, under den tiden mår man mycket sämre. Själv kan jag inte ta mediciner, utan i mitt fall har det fått ta tid. De flesta depressioner blir bra över tid.

Du skulle verkligen ha någon att prata med som lyssnar på dig och är snäll mot dig. Någon mer inriktad på just barn och anknytning osv, men det kommer säkert efter du fått vård på sjukhus, om du vill det.
  • Anonym (gg)
    Annita skrev 2021-06-06 15:31:04 följande:
    Just det du skriver är ju i stort sett alla symptom på depression. Tankarna är inte verkliga utan det är sjukdomen som talar.
    Ja, exakt sådär kände jag när jag hade små barn och var som mest deprimerad och blev inlagd. Jag tror det är riktigt vanligt.
  • Anonym (behöver)

man behöver inte älska sina barn och ja man får tycka bättre om något av dem. ts, nu är det som det är, du behöver utgå från verkligheten. känn sorg och ångest men gör vad du kan för att få en stabil tillvaro.

och: sluta scamma Ts alla präktiga småbarnsmammor därute som inte har samma problem.

• KKarate

Kemiska obalanser i hjärnan är inte att leka med. Du skulle behöva stöd av flera olika insatser och då är jag ganska mycket emot både slentrianmässigt användande av SSRI och ECT. Detta förstör mer än det bygger upp. Utan du borde jobba med ditt ego på ett väldigt djupt och andligt sätt, i kombination med B3-vitamin-behandlingar är väl det jag skulle tro var bäst. Men jag känner dig inte kan egentligen inte uttala mig om din situation, men det kan ju ingen här. Förstår att den är otroligt jobbig, men ditt andra barn är inte till last och pappans linje om att inte lämna bort dottern är det bästa, oavsett om du själv känner att det inte var rätt. Måste vara en ansträngande tid för hela er familj. Kanske kan ni fundera ut något tillsammans, kanske du behöver massivt med ensamtid för att bli återställd? Skulle pappan klara av det med barnen? Läka dig själv så att säga.

• Anonym (iko)
    Anonym1720 skrev 2021-06-03 23:06:58 följande:

Som rubriken säger, jag ångrar ihjäl mig över mitt andra barn det är så fruktansvärt smärtsamt, fick mitt andra barn när första dottern var tre år cirka. Jag började känna ganska fort att detta var inte vad jag tänkt mig att jag egentligen nog inte alls ville ha ett till barn, utan vi ?skaffade? ett syskon för vårt barns skull, för att denna inte skulle vara så utsatt, vi hade inte ens en bra relation utan det var mer en överenskommelse om att separera när yngsta barnet började på förskolan. Alla fel i boken man kunde göra. Det var oxå en tanke om att ångra sig, då jag är +40 och tänkte att det var sista chansen i så fall. Jag ville efter födseln få henne bortlämnad, kanske hon skulle komma på familjehem och vi kunde ha kontakt, men pappan vägrade.

När yngsta kom var jag från början frisk, sen har det varit en lång tid med depression, inläggning och fortfarande inte frisk, men jag vet (eller känner så fortfarande) att jag inte kommer sluta ångra mitt andra barn. Hon är 10 månader nu. Ångern (och sorgen för mitt första barn) är så stark så den äter upp mig och känner absolut ingenting. Visst, hon är gullig. Men känns som att allt bara skedde i onödan, hela jävla graviditeten, ja allt. Önskar jag fick detta med 1:an så jag ALDRIG hade övervägt att skaffa ett till barn. Det blev bara så fruktansvärt jobbigt allt och en stor chock. Och var aldrig beredd på att jag skulle ångra att tiden med 1:an inte fanns där på samma sätt.

Tilläggas ska att jag har ADHD och uttalad stresskänslighet men gick bra med ett barn; pappan kompenserade nog till viss del, eller så hade jag klarat det själv då med. Men som

läget är nu så är det enda jag ältar och sörjer att min äldsta dotter förlorat sin mamma helt och hållet, hennes barndom dog när vi fick ett till barn (((( Jag kräks och får panik och skäms och allt därtill för jag sörjer så mycket över det, jag har förstört hennes liv. Allt var SÅ BRA när vi bara hade henne men sen skulle min fixering över ett syskon förstöra precis ALLT. Ni som har barn förstår nog hur man känner, att inte längre bo eller ens träffa sitt barn och eftersom jag bara inte kan få ha ett barn för pappan så kommer nu han få vårdnaden om båda, ser ingen annan utväg. Förlorar min lgh, allt, när jag kunde ha separerat med en frisk dotter som jag älskar över allt, vet inte vad jag ska ta mig till. Hjärnan slutar aldrig snurra över detta, jag hatar pappan mer än jag kan förklara, (som ställer massa villkor) slår på mig själv hur jag kunde vara så JÄVLA DUM, även om jag vet fler med mig som gjort samma misstag kan inte säga nog hur många ggr jag ångrar mig över att ha förstört min dotters liv och säg inte att det blir bättre. För jag känner att jag kommer inte sluta ångra mig, vill bara tillbaka till tiden när jag var FRISK och hade min enda dotter men skriv gärna ni som fått fler barn och ångrat er, ja även ni som kanske gjort det och om det blev bättre. Känner bara sådan ånger och sorg över vad jag ställt till med *gråter* det skulle aldrig ha hänt.

Sluta tyck synd om dig och ta ansvar.

Jag hoppas verkligen denna bisarra tråd är rent "troll".
  • Annita
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 15:46:51 följande:

Ja det kanske är så, aldrig haft en sådan här depression, om ens alls innan detta, ja efter förlossningen då, sen blev den bättre för att bli sämre igen

Jag har haft flera depressioner och jag har även varit inlagd. När man är mitt i det känns det väldigt verkligt med de mörka tankarna man har och det blir ens sanning att det aldrig blir bättre. Men får man rätt hjälp så rättar tankarna så småningom till sig och molnen skingras. Du tänker "fel" kring barnen, även om du är övertygad just nu om att det inte är så.

Jag tycker ändå det låter som om du inte är rätt medicinerad. Vissa antidepressiva gör så att man blir manisk och speedad. I och för sig får man väl hoppas att läkarna har koll på detta... Får jag fråga vilka mediciner du har?
  • Embla twopointoh
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 15:24:22 följande:
    Jag idealiserar inte tiden; jag var en bra mamma; det har både min fd och familjen sagt; och min omgivning och jag vet det själv. Jag älskade min dotter över allt och gjorde allt för hon skulle ha det bra. Min adhd har funnits men under kontroll, utan medicin, arbetade heltid, så allt gick bra innan andra barnet, inget jag idealiserar, men har absolut en djup depression nu
    Fast det finns ingenting som säger att ditt fantastiska liv hade fortsatt så även om du stannat vid ett barn. Något annat kunde ha hänt som kastade in dig i en depression. Det är liksom det som är poängen, man kan aldrig veta hur det skulle ha varit om inte något hade hänt. Det är det jag menar med idealisering, inte att du inte hade ADHDn under kontroll förut.

Saken är den att alla människor begår misstag. Alla behöver lära sig att hantera och acceptera saker som inte blev som man tänkt sig, oavsett om det är resultatet av ett medvetet val eller om det bara råkat hända. Det du gör är att fixera dig vid detta misstag, du kan inte sluta älta, och det drar ned ditt mående ytterligare. Jag vet att det är lättare sagt en gjort, men du behöver hjälp med att sluta älta och acceptera det faktum att du har två barn som bägge förtjänar och behöver sin mamma.

Det är också så här att dina barn fortfarande är väldigt små, och det är jobbigt att ha små barn, även för föräldrar som är friska! Kanske kan du när de blir lite äldre och inte riktigt så krävande, orka med dem bägge två och få en fin relation till dem.
Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn