• Anonym1720

Jag ångrar mitt andra barn

Som rubriken säger, jag ångrar ihjäl mig över mitt andra barn det är så fruktansvärt smärtsamt, fick mitt andra barn när första dottern var tre år cirka. Jag började känna ganska fort att detta var inte vad jag tänkt mig att jag egentligen nog inte alls ville ha ett till barn, utan vi ?skaffade? ett syskon för vårt barns skull, för att denna inte skulle vara så utsatt, vi hade inte ens en bra relation utan det var mer en överenskommelse om att separera när yngsta barnet började på förskolan. Alla fel i boken man kunde göra. Det var oxå en tanke om att ångra sig, då jag är +40 och tänkte att det var sista chansen i så fall. Jag ville efter födseln få henne bortlämnad, kanske hon skulle komma på familjehem och vi kunde ha kontakt, men pappan vägrade.

När yngsta kom var jag från början frisk, sen har det varit en lång tid med depression, inläggning och fortfarande inte frisk, men jag vet (eller känner så fortfarande) att jag inte kommer sluta ångra mitt andra barn. Hon är 10 månader nu. Ångern (och sorgen för mitt första barn) är så stark så den äter upp mig och känner absolut ingenting. Visst, hon är gullig. Men känns som att allt bara skedde i onödan, hela jävla graviditeten, ja allt. Önskar jag fick detta med 1:an så jag ALDRIG hade övervägt att skaffa ett till barn. Det blev bara så fruktansvärt jobbigt allt och en stor chock. Och var aldrig beredd på att jag skulle ångra att tiden med 1:an inte fanns där på samma sätt.

Tilläggas ska att jag har ADHD och uttalad stresskänslighet men gick bra med ett barn; pappan kompenserade nog till viss del, eller så hade jag klarat det själv då med. Men som

läget är nu så är det enda jag ältar och sörjer att min äldsta dotter förlorat sin mamma helt och hållet, hennes barndom dog när vi fick ett till barn (((( Jag kräks och får panik och skäms och allt därtill för jag sörjer så mycket över det, jag har förstört hennes liv. Allt var SÅ BRA när vi bara hade henne men sen skulle min fixering över ett syskon förstöra precis ALLT. Ni som har barn förstår nog hur man känner, att inte längre bo eller ens träffa sitt barn och eftersom jag bara inte kan få ha ett barn för pappan så kommer nu han få vårdnaden om båda, ser ingen annan utväg. Förlorar min lgh, allt, när jag kunde ha separerat med en frisk dotter som jag älskar över allt, vet inte vad jag ska ta mig till. Hjärnan slutar aldrig snurra över detta, jag hatar pappan mer än jag kan förklara, (som ställer massa villkor) slår på mig själv hur jag kunde vara så JÄVLA DUM, även om jag vet fler med mig som gjort samma misstag kan inte säga nog hur många ggr jag ångrar mig över att ha förstört min dotters liv och säg inte att det blir bättre. För jag känner att jag kommer inte sluta ångra mig, vill bara tillbaka till tiden när jag var FRISK och hade min enda dotter men skriv gärna ni som fått fler barn och ångrat er, ja även ni som kanske gjort det och om det blev bättre. Känner bara sådan ånger och sorg över vad jag ställt till med *gråter* det skulle aldrig ha hänt.

• Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn
  • Anonym (gg)
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 21:17:41 följande:
    Nu har jag fått ECT oxå som skadat mig, men hur lång tid tog det innan din depression gick över
    Jag har ju både adhd, ptsd och återkommande depressioner. För mig satt depressionen med yngsta barnet i ca 2 år (ledsen att säga det, behöver ju inte alls vara exakt samma för dig.) Jag var även deprimerad under graviditeten med det barnet, mycket pga att jag var rädd inför förlossningen pga att jag nästan dog vid min första förlossning, men nekades att få kejsarsnitt.

Det var iaf anledningen att jag började gå in i depression, men sedan blev det bara värre och jag slutade nästan helt äta och en massa annat. Jag minns väldigt lite av den tiden nu som sagt. Men jag minns att jag genuint trodde barnen skulle ha det mycket bättre om jag inte ens fanns, och det känns nu i efterhand hemskt och helt sjukt att jag på allvar trodde det. Det man tänker i depression blir så verkligt, särskilt när det är en djup depression.

Jag hoppas att du också når en punkt där allt ändras och du inte alls känner som nu. För mig gick det väldigt mycket gradvis.
  • Anonym1720
    Anonym (gg) skrev 2021-06-06 23:09:15 följande:

Jag har ju både adhd, ptsd och återkommande depressioner. För mig satt depressionen med yngsta barnet i ca 2 år (ledsen att säga det, behöver ju inte alls vara exakt samma för dig.) Jag var även deprimerad under graviditeten med det barnet, mycket pga att jag var rädd inför förlossningen pga att jag nästan dog vid min första förlossning, men nekades att få kejsarsnitt.

Det var iaf anledningen att jag började gå in i depression, men sedan blev det bara värre och jag slutade nästan helt äta och en massa annat. Jag minns väldigt lite av den tiden nu som sagt. Men jag minns att jag genuint trodde barnen skulle ha det mycket bättre om jag inte ens fanns, och det känns nu i efterhand hemskt och helt sjukt att jag på allvar trodde det. Det man tänker i depression blir så verkligt, särskilt när det är en djup depression.

Jag hoppas att du också når en punkt där allt ändras och du inte alls känner som nu. För mig gick det väldigt mycket gradvis.

Men du var hemma hos barnen då gissar jag, trots depression så din äldsta hade dig hemma...och inte bara försvann som jag gjorde

Ja jag vet inte om jag tänker så i framtiden, känner bara en så stor sorg över allt

Men hoppas det ändras, dock går det aldrig att ta igen försvunnen tid, det som är så sorgligt
  • Anonym (gg)
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 23:35:18 följande:
    Men du var hemma hos barnen då gissar jag, trots depression så din äldsta hade dig hemma...och inte bara försvann som jag gjorde

Ja jag vet inte om jag tänker så i framtiden, känner bara en så stor sorg över allt

Men hoppas det ändras, dock går det aldrig att ta igen försvunnen tid, det som är så sorgligt
    Jag var ju inlagd utan att träffa dem under den tiden, men inte lika länge som du. Däremot var jag ingen vidare förälder som sjuk heller när jag kom hem. Jag orkade liksom inte med dem, klarade inte av att ta hand om mitt hem och blev jättearg för ingenting. Kunde stå och skrika på barnens pappa och gråta och liksom förlora kontrollen totalt.

Känns jobbigt att tänka på idag.

Jag kan inte föreställa mig vad jobbigt det måste vara att inte få ha kontakt på så lång tid som du. Kan inte soc hjälpa till där, eller kurator? 
  • Anonym1720
    Anonym (gg) skrev 2021-06-07 00:26:32 följande:

Jag var ju inlagd utan att träffa dem under den tiden, men inte lika länge som du. Däremot var jag ingen vidare förälder som sjuk heller när jag kom hem. Jag orkade liksom inte med dem, klarade inte av att ta hand om mitt hem och blev jättearg för ingenting. Kunde stå och skrika på barnens pappa och gråta och liksom förlora kontrollen totalt.

Känns jobbigt att tänka på idag.

Jag kan inte föreställa mig vad jobbigt det måste vara att inte få ha kontakt på så lång tid som du. Kan inte soc hjälpa till där, eller kurator? 

Nej det är därför jag inte kan vara hemma, för jag känner att jag inte orkar/klarar av det och framförallt inte när jag är så speedad som jag är, vet inte längre ens hur man lever ett ?vanligt? liv känns det som

Men blev du frisk när barnet var två år och inte deprimerad idag eller hur är det?

Det är fruktansvärt men som sagt, klarar inte av det därför det känns bättre om barnen inte har mig alls, för detta vet jag inte ens om jag tar mig ur
  • Anonym1720

Det är SÅ JÄVLA SORGLIGT! Min äldsta dotter hade mig där VARJE dag efter förskolan, hela lov och helger och som lade henne varje kväll, till att få en mamma nu som inte ens träffar henne och som på sin höjd kanske träffar henne varannan helg, vad fan har jag gjort. Det gör så ont

• Anonym (gg)
    Anonym1720 skrev 2021-06-07 10:17:08 följande:
    Nej det är därför jag inte kan vara hemma, för jag känner att jag inte orkar/klarar av det och framförallt inte när jag är så speedad som jag är, vet inte längre ens hur man lever ett ?vanligt? liv känns det som

Men blev du frisk när barnet var två år och inte deprimerad idag eller hur är det?

Det är fruktansvärt men som sagt, klarar inte av det därför det känns bättre om barnen inte har mig alls, för detta vet jag inte ens om jag tar mig ur
    Jag får fortfarande depressioner till och från, men jag har blivit bättre på att hantera det med tid. Jag behöver aldrig bli inlagd längre. mina barn är stora idag, och idag älskar jag dem och anknyter till dem på samma sätt med båda. Men ja, den depression jag hade när yngsta var liten gick över när barnet var ca 2 år. Jag mår inte så bra av hormonpåslagen osv runt graviditet och förlossning, jag tror det för min del har bidragit också. jag blir väldigt knepig av att just vara gravid.

Jag blev gravid en tredje gång, men valde att göra en abort då, inte för jag inte ville ha barnet, men för att jag inte vågade riskera att bli sådär sjuk igen.

Jag menade inte att du skulle hem osv, men det måste ju som du säger vara tufft för både dig och den äldsta (den yngsta är ju så liten än) att inte ha någon kontakt alls. Pratar ni i telefon eller skriver brev eller liknande?

När det gäller speedigheten så håller jag med om att det låter som bipolaritet på något sätt, mitt ex som jag levde med i 12 år har det också. Han säger att det som påverkar hans bipolaritet idag är om det händer svåra känslomässiga saker i hans liv, som att han bråkar med någon i familjen, det kan göra att han blir hypoman eller manisk, så kanske påfrestningen det innebar för dig att föda, få ect osv har lett till att det blivit så? Även om det kanske legat där latent även tidigare.
  • Anonym1720
    Anonym (gg) skrev 2021-06-07 12:08:57 följande:

Jag får fortfarande depressioner till och från, men jag har blivit bättre på att hantera det med tid. Jag behöver aldrig bli inlagd längre. mina barn är stora idag, och idag älskar jag dem och anknyter till dem på samma sätt med båda. Men ja, den depression jag hade när yngsta var liten gick över när barnet var ca 2 år. Jag mår inte så bra av hormonpåslagen osv runt graviditet och förlossning, jag tror det för min del har bidragit också. jag blir väldigt knepig av att just vara gravid.

Jag blev gravid en tredje gång, men valde att göra en abort då, inte för jag inte ville ha barnet, men för att jag inte vågade riskera att bli sådär sjuk igen.

Jag menade inte att du skulle hem osv, men det måste ju som du säger vara tufft för både dig och den äldsta (den yngsta är ju så liten än) att inte ha någon kontakt alls. Pratar ni i telefon eller skriver brev eller liknande?

När det gäller speedigheten så håller jag med om att det låter som bipolaritet på något sätt, mitt ex som jag levde med i 12 år har det också. Han säger att det som påverkar hans bipolaritet idag är om det händer svåra känslomässiga saker i hans liv, som att han bråkar med någon i familjen, det kan göra att han blir hypoman eller manisk, så kanske påfrestningen det innebar för dig att föda, få ect osv har lett till att det blivit så? Även om det kanske legat där latent även tidigare.

Ja det är fruktansvärt tufft, just nu pratar vi inte alls tror min f.d inte säger ngt om det, just för att jag kanske inte kommer att träffa henne på lång tid.

Sörjer äger detta med bipolariteten med har aldrig haft det innan, utan som du säger, frågan är om det utlöstes av förlossningen, depressionen och ECT. INGET har blivit bra med att få ett barn till allt gick bara åt helvetet för mig och hela familjen
  • Anonym (P)
    Anonym1720 skrev 2021-06-07 13:52:46 följande:

Ja det är fruktansvärt tufft, just nu pratar vi inte alls tror min f.d inte säger ngt om det, just för att jag kanske inte kommer att träffa henne på lång tid.

Sörjer äger detta med bipolariteten med har aldrig haft det innan, utan som du säger, frågan är om det utlöstes av förlossningen, depressionen och ECT. INGET har blivit bra med att få ett barn till allt gick bara åt helvetet för mig och hela familjen

Stackars stackars ditt lilla barn.
  • Anonym (gg)
    Anonym (P) skrev 2021-06-07 22:56:05 följande:
    Stackars stackars ditt lilla barn.
    Ts lider nog just nu minst lika mycket, men troligtvis mer än barnet gör. Barnet har ju pappan och vet inte annat.

Jag tror och hoppas att ts kommer att må bättre så småningom.
  • Anonym (P)
    Anonym (gg) skrev 2021-06-07 23:16:56 följande:

Ts lider nog just nu minst lika mycket, men troligtvis mer än barnet gör. Barnet har ju pappan och vet inte annat.

Jag tror och hoppas att ts kommer att må bättre så småningom.

Ja det får man ju hoppas. Ingen kan växa upp och må bra om man vet att mamma ångrade en såpass att hon valde bort en ur sitt liv.
Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn