• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Ericky
    Tildasafira skrev 2021-08-17 21:09:20 följande:

Tack för alla fina peppande meddelanden, ni är fantastiska<3 ang. Progesteronet ska jag verkligen kolla upp, 1000-tack för tipsen Steph, soff och Ericky!

Känns verkligen enklare när man har er alla att bolla med och få tips eller bara faktiskt FÅ må dåligt tillsammans med. Denna resa, som jag trodde skulle bli en spännande upplevelse har blivit till en mardröm. Tacksam för er alla <3 nu blir nästa bim runt den 15/9 och jag ska göra precis allt i min makt för att läkarna ska ta mig på allvar. Har som sagt bokat in utredning av sköldkörteln på måndag och sen idag ringt en privat husläkare som är lite ?känd? för att våga ge ut och prova olika mediciner och metoder utan längre utredningar. Vi får se vad han säger när jag ska dit den 31/8.

NatMar005 PLUSSAT

Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

apan95, BIM 9/8, 25 år (inväntar FET)

Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

Ciccie86, BIM 11/8, 35 år, (6:e försöket.)

ananna, BIM 18/8, 29 år (14:e försöket, står i kö för utredning inom regionen)

Mirabilis89, BIM 19/8, 32 år (14:e försöket)

Vickan31, BIM 26/8, 32 år (15:e försöket)

Soffsen, BIM 30/8, 27 år (13:e försöket, två MF)

MsTintin, BIM 3/9, 29 år (18:e försöket)

RH93, BIM 4/9, 28 år (14:e försöket)

Sellcarro, BIM 7/9 (13:e försöket, 1 MA & 1 MF)

Soff, BIM 9/9 (18:e försöket)

Weloty, BIM 9/9, 30 år (14:e försöket, under fertilitetsutredning)

Janni91, BIM 11/9, 30 år (15:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)

Tildasafira, BIM 15/9, 28 år (18:e försöket, upprepade tidiga missfall - inväntar ivf)

Längtartillvår, BIM 30/9, 36 år (12e försöket, första IVF försöket)

Skönt att du har en plan framåt! Jag tyckte själv att det var lättare att stå ut och inte deppa ihop helt om jag agerade på något vis. Därför tipsade jag om Matriarch. Om det är så att du inte får progesterontabletter utskrivna, så kanske det känns bra att testa på egen hand med kräm tills dess att ni får en ordentlig utredning. 

Kram!
  • Soff
    Ericky skrev 2021-08-18 15:52:16 följande:
    Tack fina du <3 

Graviditeten går bra so far. Går in i v9 imorgon. Brottas med oro för MA eftersom jag mår så himla bra och är i det närmsta symtomfri, men försöker fokusera på att chansen för att det går bra är mycket större än att det skulle gå dåligt. Och att alla inte ligger i toastolen. Vill inte oroa bort den efterlängtade graviditeten, men det är lätt gjort <3 

<3 

Skönt att höra <3 Förstår mycket väl att du är orolig, när du gått igenom ett missfall tidigare också. Klart att det är svårt att våga hoppas liksom. Och man känner ju som man känner! Men det kommer säkert gå hur bra som helst denna gången <3 jag håller verkligen tummarna för det!! <3 försök njut så mycket du kan <3 

• Steeph
    Jenniepennie031 skrev 2021-08-18 14:35:01 följande:

Fick missfall vid midsommar ungefär - du då? Sen väntade jag några veckor innan jag tog Provera för att få igång mensen och Letrozol dubbeldos dag 3-7. Oki, fick du dag 25 trots Letrozol? Är på CD 22 idag? :( Ja det får vi göra! Känns så tungt om man inte ens kan försöka liksom!

Åh fy samma här.. hade tagit första tabletten dager innan midsommar, sen startade allt på midsommardagen. Aha då förstår jag. Är det första ägglossningen nu som du väntar på?

Nej jag har egen äl så fick äl på dag 25 utan letrozol. Har alltid haft äl på dag 14-16 med letrozol och dag 18-21 utan. Blir bara irriterad då det alltid fungerat klockrent med letrozol och nu verkar allt gå mycket mer segt. Vi hade ju liksom planerat att äl skulle komma senast imorgon och då skulle vi hinna försöka innan han drar. Men det är bara att deppa ihop och sen ta sig upp igen.
  • EMKR

Hej på er!

Blir så ledsen att se flera namn som jag känner igen här i denna grupp.

Har inte varit aktiv på väldigt väldigt länge, men uppdaterat med hur det går för er emellanåt.

Jag och min sambo har försökt sen Mars 2020, utan något som helst resultat!

Har skickat remiss till landstinget, men tänker mig utredning inom den privata sektorn. Då jag måste göra något åt vår situation.

Ser att många utav er är under utredning samt ivf behandling.

Kan ni inte vägleda mig i vilken klinik jag ska välja.

Pratat med Carl von Linné i Uppsala, dom tar gärna emot oss. Men har otroligt fullt upp just nu, en klinik i Jönköping ville ej ta emot oss om vi inte kunde svara på om vi skulle göra ev ivf hos dom eller inte. Svårt att veta i förväg tänker jag! Sänkt man blir av att ringa runt ;( speciellt efter sådant bemötande.

• Janni91
    Steeph skrev 2021-08-18 17:03:52 följande:
    Åh fy samma här.. hade tagit första tabletten dager innan midsommar, sen startade allt på midsommardagen. Aha då förstår jag. Är det första ägglossningen nu som du väntar på?

Nej jag har egen äl så fick äl på dag 25 utan letrozol. Har alltid haft äl på dag 14-16 med letrozol och dag 18-21 utan. Blir bara irriterad då det alltid fungerat klockrent med letrozol och nu verkar allt gå mycket mer segt. Vi hade ju liksom planerat att äl skulle komma senast imorgon och då skulle vi hinna försöka innan han drar. Men det är bara att deppa ihop och sen ta sig upp igen.
    Usch vad tråkigt Steeph, jag känner igen känslan av hopplöshet när det aldrig tycks bli positiva ägglossningstest! :( Men om ni får till det på fredag och söndag så ska ju det räcka gott och väl tänker jag! Håller tummarna för att du får omslag väldigt snart. Kramar!
  • Soff

Hade precis möte med Her Care. Det var bara ett 15 min möte så fick inte ut supermycket men det visste jag ju. Det som var av mest värde var att hon tyckte jag hade lite östrogendominans. Så det kan ju vara en ledtråd på vägen. Hon tyckte dock att vi skulle boka in ett längre samtal samt att jag skulle ta deras paket av prover. Känner att jag skulle vilja det men när jag går in och kollar vad det kostar så kostar det över 4000:- totalt och jag bara känner att jag blir så ledsen. Jag slänger pengar hit och dit för att få hjälp och jag är så trött på det. Det borde ju vara en självklarhet att få hjälp med detta, utan att man ska behöva slänga ut tusenlappar hit och dit. 

Vet inte vad jag ska göra. Känns typ meningslöst att fortsätta försöka utan någon slags hjälp, exempelvis progesteronkräm, men är inget jag vågar laborera med själv. Så jag behöver hjälp av någon som kan detta.

Jag är helt övertygad om att det är min stress som sätter stopp för att jag blir gravid, jag är övertygad om att det gör att jag har en obalans, men hur fan ska man lära sig hantera denna stress, som bara blir värre och värre för varje månad det inte blir nåt? Då kommer det ju aldrig bli nåt, för jag vet inte hur jag ska släppa den stressen. Känns som att det är lika bra att bara invänta IVF, för det kommer inte gå på egen hand. En IVF som blir påtvingad en stressad kropp som inte vill bli gravid egentligen, men jag har inte all tid i världen så vad ska jag göra?!... 

• Tildasafira
    Ericky skrev 2021-08-18 15:54:45 följande:

Skönt att du har en plan framåt! Jag tyckte själv att det var lättare att stå ut och inte deppa ihop helt om jag agerade på något vis. Därför tipsade jag om Matriarch. Om det är så att du inte får progesterontabletter utskrivna, så kanske det känns bra att testa på egen hand med kräm tills dess att ni får en ordentlig utredning. 

Kram!

Ja men verkligen! Känner mig helt hopplös just nu men vet att det vänder om ett par dagar när man landat i det. Jag ska ta definitivt ta upp en misstanke om progesteronbrist med läkaren också, för vad jag förstår det som kan sköldkörtelproblem och östrogendominans/progesteronbrist gå hand i hand. Läste på en del idag om det och har många symptom där med. Dessutom känner jag igen mig i hur dessa problem kan uppstå, exempelvis har jag haft problem med min mage och att mina tarmar inte mår helt toppen(kollat med kamera i vården), samt att långtidsstress kan vara en bidragande faktor till obalans i hormoner och sköldkörtelproblematik. Läskigt hur allt hänger ihop egentligen. Kroppen är finurlig och cool på många sätt i hur den alltid försöker nå välmående- dock kan då vissa delar av kroppens system ta stryk av det!

Hoppas du mår bra i din graviditet, lycklig för din skull, kramar <3
  • SierraLeone

Är inne på dag 29 i cykeln men ännu ingen mens. Brukar få mens 1-4 dagar tidigare. Tog ett clearblue test men visade negativt. Kan ett test visa negativt efter BIM fast man är gravid ändå? Har haft smärta i svanken i en vecka.

• Ericky
    Soff skrev 2021-08-18 18:48:06 följande:

Hade precis möte med Her Care. Det var bara ett 15 min möte så fick inte ut supermycket men det visste jag ju. Det som var av mest värde var att hon tyckte jag hade lite östrogendominans. Så det kan ju vara en ledtråd på vägen. Hon tyckte dock att vi skulle boka in ett längre samtal samt att jag skulle ta deras paket av prover. Känner att jag skulle vilja det men när jag går in och kollar vad det kostar så kostar det över 4000:- totalt och jag bara känner att jag blir så ledsen. Jag slänger pengar hit och dit för att få hjälp och jag är så trött på det. Det borde ju vara en självklarhet att få hjälp med detta, utan att man ska behöva slänga ut tusenlappar hit och dit. 

Vet inte vad jag ska göra. Känns typ meningslöst att fortsätta försöka utan någon slags hjälp, exempelvis progesteronkräm, men är inget jag vågar laborera med själv. Så jag behöver hjälp av någon som kan detta.

Jag är helt övertygad om att det är min stress som sätter stopp för att jag blir gravid, jag är övertygad om att det gör att jag har en obalans, men hur fan ska man lära sig hantera denna stress, som bara blir värre och värre för varje månad det inte blir nåt? Då kommer det ju aldrig bli nåt, för jag vet inte hur jag ska släppa den stressen. Känns som att det är lika bra att bara invänta IVF, för det kommer inte gå på egen hand. En IVF som blir påtvingad en stressad kropp som inte vill bli gravid egentligen, men jag har inte all tid i världen så vad ska jag göra?!... 

Det suger att behöva betala tusenlapp efter tusenlapp själv. Har själv varit så irriterad på vården efter att jag fått ta bort polypen och plussat, eftersom jag innan dess lagt ner tusenlapp på tusenlapp på en miljard ÄL-tester, vitaminer, egna provtagningar, medlemskap online kring hormonlära. Har inte skickat in min anmälan till IVO ännu, men är på G för såhär ska det inte få vara. Kvinnor ska inte behöva utreda sig själva och sedan presentera lösningen för vården. Det är vården vi betalar skatt för som ska hjälpa oss med den utredningen. 

Jag tänker att om du har möjlighet (alltså har råd), så ge dig själv hjälpen från Her Care. Även om det suger att behöva lägga pengarna själv. Har som sagt en vän som mår mycket bättre hormonellt efter hjälp från de. Nu var hon inte ute efter att bli gravid, men har ändå fått stor hjälp. Känslan av att man faktiskt gör något som kan hjälpa en på vägen gör mycket tyckte jag själv <3

Men mest av allt tycker jag, även om det är svårt, att du INTE skuldbelägger dig själv och intalar dig att det beror på att du stressar. Den tanken har jag också haft och den är inte hjälpsam på något sätt <3 Jag försökte istället fokusera på det min akupunktör sa, att barn föds i krigsdrabbade länder osv och att forskning kring stress och fertilitet är väldigt tvetydig. Kan dessutom ta mig själv som exempel. Jag har både varit sjukskriven för stress tidigare och var inne i en riktigt dålig stress-spiral när vi plussade första gången eftersom det aldrig tog sig. För att inte tala om mina stressnivåer efter missfallet- och då blev det ändå ett plus igen. Så försök att ta bort skulden från dig, för dels tror jag inte att det stämmer och dels är det inte alls hjälpsamt för dig att tänka det <3 

Massa kramar <3 
  • Ericky
    Tildasafira skrev 2021-08-18 19:38:53 följande:
    Ja men verkligen! Känner mig helt hopplös just nu men vet att det vänder om ett par dagar när man landat i det. Jag ska ta definitivt ta upp en misstanke om progesteronbrist med läkaren också, för vad jag förstår det som kan sköldkörtelproblem och östrogendominans/progesteronbrist gå hand i hand. Läste på en del idag om det och har många symptom där med. Dessutom känner jag igen mig i hur dessa problem kan uppstå, exempelvis har jag haft problem med min mage och att mina tarmar inte mår helt toppen(kollat med kamera i vården), samt att långtidsstress kan vara en bidragande faktor till obalans i hormoner och sköldkörtelproblematik. Läskigt hur allt hänger ihop egentligen. Kroppen är finurlig och cool på många sätt i hur den alltid försöker nå välmående- dock kan då vissa delar av kroppens system ta stryk av det!

Hoppas du mår bra i din graviditet, lycklig för din skull, kramar <3
    Soff skrev 2021-08-18 16:17:00 följande:

<3 

Skönt att höra <3 Förstår mycket väl att du är orolig, när du gått igenom ett missfall tidigare också. Klart att det är svårt att våga hoppas liksom. Och man känner ju som man känner! Men det kommer säkert gå hur bra som helst denna gången <3 jag håller verkligen tummarna för det!! <3 försök njut så mycket du kan <3 

Tildasafira, du ser där! Det finns hopp <3 

Och tack vad ni är gulliga <3 Önskar verkligen så att ni alla skulle plussa och att vi fick fortsätta följas åt i ett roligare forum <3 <3 <3 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet