• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Villblimamma96
    Villblimamma96 skrev 2022-03-13 19:44:33 följande:

Hej! Jag hoppas verkligen att embryot stannar hos dig! Håller alla tummar och tår! 

Ja, det är ju verkligen så med testerna. Jag skulle nog inte heller tro på ett positivt test? jag vet ju knappt hur det ser ut. Känns hopplöst och mensen kom idag... såklart! Jag tog ju ett progesteronprov som jag ska få svar på snart, så vi får se om det är normalt eller om jag behöver ytterligare hjälp med det. Det känns ju extra jobbigt också att man känner sig så dålig för att man inte lyckas få till ett barn, även om det absolut inte är vårt fel. Men det verkar så lätt för alla andra? har en bekant som missbrukat Heroin i flera år och nu blivit gravid med en kille som hon haft en relation med i ett halvår typ.. även om det är kul för henne och bra att hon hamnat på fötter så kan jag inte rå för att bli avundsjuk och arg och känna att jag har ju för faaan varit stabil länge och försökt skaffa barn längre tid än hon varit ren, det är MIN TUR nu. Håller ju såklart såna dumma och idiotiska tankar för mig själv, men nu är jag anonym och ni är säkert fler som känner igen er i att skämmas över att bli avundsjuka över andras lycka tänker jag? Jag önskar ju alla all lycka? men jag är fortfarande så ledsen att det aldrig tycks bli min tur. 

återigen: jag håller alla tummar och tår för att det tar sig för dig/er! <3

Vet inte varför alla ? . . . ? blir ??? Istället, men det ska vara . . . Där det är frågetecken 
  • Soff
    Villblimamma96 skrev 2022-03-13 19:44:33 följande:

Hej! Jag hoppas verkligen att embryot stannar hos dig! Håller alla tummar och tår! 

Ja, det är ju verkligen så med testerna. Jag skulle nog inte heller tro på ett positivt test? jag vet ju knappt hur det ser ut. Känns hopplöst och mensen kom idag... såklart! Jag tog ju ett progesteronprov som jag ska få svar på snart, så vi får se om det är normalt eller om jag behöver ytterligare hjälp med det. Det känns ju extra jobbigt också att man känner sig så dålig för att man inte lyckas få till ett barn, även om det absolut inte är vårt fel. Men det verkar så lätt för alla andra? har en bekant som missbrukat Heroin i flera år och nu blivit gravid med en kille som hon haft en relation med i ett halvår typ.. även om det är kul för henne och bra att hon hamnat på fötter så kan jag inte rå för att bli avundsjuk och arg och känna att jag har ju för faaan varit stabil länge och försökt skaffa barn längre tid än hon varit ren, det är MIN TUR nu. Håller ju såklart såna dumma och idiotiska tankar för mig själv, men nu är jag anonym och ni är säkert fler som känner igen er i att skämmas över att bli avundsjuka över andras lycka tänker jag? Jag önskar ju alla all lycka? men jag är fortfarande så ledsen att det aldrig tycks bli min tur. 

återigen: jag håller alla tummar och tår för att det tar sig för dig/er! <3

Jäkla skit att mensen kom igen :( skickar en stöttande kram! 

Kan skriva under på allt du skriver. Jag har pausat från vissa vänner pga att de har blivit gravida och fått barn under den tiden vi försökt, för att jag helt enkelt inte klarar av att träffas i det läget. Mina ärligaste känslor kring att de blir gravida är inga glada känslor överhuvudtaget just nu. Och det handlar inte om att jag är missunnsam. Jag är bara på ett ställe i livet där det påminner om min situation som gör ont, det får mig att känna mig dålig, ledsen, att ens kropp inte kan göra det den är byggd för att göra, arg, orättvisa etc. När dom känslorna inte tar över mig kommer jag kunna glädjas, men inte just nu. Och jag tänker att saker och ting får ha sin tid. Jag önskar inte någon av mina nära och kära något dåligt i livet, vill dom bara väl. Men känslorna är så pass starka kring detta och kan inte rå för det. Blir direkt förbannad när jag tänker på vad orättvist det är. Både min bror och flera vänner har fått barn under den tiden vi har försökt...och det kan få mig att vilja skrika rakt ut ibland. 

Bra att du kollar progesteronet! för kan ju vara en faktor ibland. För oss så finns inga svar alls varför vi inte blir gravida. Dom säger att vi har ?goda chanser?. Hm....ja.. man undrar vad som händer i kroppen egentligen, att man kunde få svar. 

Håller tummarna att du kan få svar, och att det kan få bli er tur snart! tack <3  Ta hand om dig! 

• Villblimamma96
    Soff skrev 2022-03-13 22:31:58 följande:

Jäkla skit att mensen kom igen :( skickar en stöttande kram! 

Kan skriva under på allt du skriver. Jag har pausat från vissa vänner pga att de har blivit gravida och fått barn under den tiden vi försökt, för att jag helt enkelt inte klarar av att träffas i det läget. Mina ärligaste känslor kring att de blir gravida är inga glada känslor överhuvudtaget just nu. Och det handlar inte om att jag är missunnsam. Jag är bara på ett ställe i livet där det påminner om min situation som gör ont, det får mig att känna mig dålig, ledsen, att ens kropp inte kan göra det den är byggd för att göra, arg, orättvisa etc. När dom känslorna inte tar över mig kommer jag kunna glädjas, men inte just nu. Och jag tänker att saker och ting får ha sin tid. Jag önskar inte någon av mina nära och kära något dåligt i livet, vill dom bara väl. Men känslorna är så pass starka kring detta och kan inte rå för det. Blir direkt förbannad när jag tänker på vad orättvist det är. Både min bror och flera vänner har fått barn under den tiden vi har försökt...och det kan få mig att vilja skrika rakt ut ibland. 

Bra att du kollar progesteronet! för kan ju vara en faktor ibland. För oss så finns inga svar alls varför vi inte blir gravida. Dom säger att vi har ?goda chanser?. Hm....ja.. man undrar vad som händer i kroppen egentligen, att man kunde få svar. 

Håller tummarna att du kan få svar, och att det kan få bli er tur snart! tack <3  Ta hand om dig! 

Jag förstår. Det är ingen av mina närmaste vänner som skaffat barn än, vilket känns skönt för mig för i nuläget för det skulle knäcka mig om de hann före nu, men det är många som jag gått i skolan med och så som får sitt första eller andra barn nu. Det känns sorgligt att man ska bli så avundsjuk på andra, men jag är ju inte mer än människa. . . Jag hoppas att vi alla här får våra egna snart, på ett eller annat sätt!
  • Soff
    Villblimamma96 skrev 2022-03-13 22:42:46 följande:
    Jag förstår. Det är ingen av mina närmaste vänner som skaffat barn än, vilket känns skönt för mig för i nuläget för det skulle knäcka mig om de hann före nu, men det är många som jag gått i skolan med och så som får sitt första eller andra barn nu. Det känns sorgligt att man ska bli så avundsjuk på andra, men jag är ju inte mer än människa. . . Jag hoppas att vi alla här får våra egna snart, på ett eller annat sätt!
    Ja det är vad det är helt enkelt. Man känner ju vad man känner liksom! Det hoppas jag verkligen med! 
  • Bumpy

Hej!

Jag hoppas att ni tycker att det är okej att jag postar här, annars tar jag givetvis bort inlägget :)

Jag har läst igenom denna tråd i syfte att lära mig mer om ofrivillig barnlöshet och vill skicka all styrka och kärlek till er som kämpar med att bli föräldrar. Vet att det är många som känner sig ensamma och isolerade under denna process. Jag jobbar på ett företag startat av mina kollegor som själva kämpar med ofrivillig barnlöshet och som har utvecklat en app för att stödja människor genom sin fertilitetsresa. 

Jag undrar om någon av er som skriver i denna tråd skulle vara intresserade av att ställa upp i en fokusgrupp i syfte att förbättra stödet som finns för personer som vill bli föräldrar och som genomgår en fertilitetsresa. Vill understryka att detta inte är för att marknadsföra vår app eller företag, utan snarare för att förstå vår målgrupp ännu bättre och i slutändan kunna erbjuda det bästa möjliga stödet till personer som kämpar med att bli eller förbli gravida. Vårt mål är att skapa en trygg plattform där ingen ska känna sig ensam och enkelt kan få kontakt med andra som faktiskt förstår.

Skulle detta vara av intresse eller om någon av er vill veta mer får ni hemskt gärna maila mig på [email protected]

Stort lycka till till er som kämpar, jag hoppas helhjärtat att ni alla snart är i mål <3

• Carina82

Hej alla! Idag ringde livio och berättade att tre ?fina blastocyster? klarade sig till frysen! Hade såklart hoppats på fler eftersom 11 ägg blev befruktade, men blev såklart ändå glad över att det blev några <3 Nu ska vi förhoppningsvis planera för återföring iii!

• Lilleplutt2022
    Carina82 skrev 2022-03-14 14:25:27 följande:

Hej alla! Idag ringde livio och berättade att tre ?fina blastocyster? klarade sig till frysen! Hade såklart hoppats på fler eftersom 11 ägg blev befruktade, men blev såklart ändå glad över att det blev några <3 Nu ska vi förhoppningsvis planera för återföring iii!

Grattis det är ju superbra!! HjärtaSolig 
  • Soff
    Carina82 skrev 2022-03-14 14:25:27 följande:

Men det är ju jättebra! Det tycker jag verkligen du ska vara nöjd med. Spännande!!
  • Carina82
    Soff skrev 2022-03-14 20:10:06 följande:
    Men det är ju jättebra! Det tycker jag verkligen du ska vara nöjd med. Spännande!!
    Jaa det känns bra, har förstått nu att det är många embryon som statistiskt aldrig blir blastocyster och att jag ska vara glad över mina tre <3 Hur mår du? Visst är testdag imorgon för dig? Eller idag? Aaa!! Lycka till <3 
    Lilleplutt2022 skrev 2022-03-14 16:40:57 följande:
    Tack <3 Känns jättebra, och stort! blev lite rörd igår över ?våra tre? haha! 
  • Soff
    Carina82 skrev 2022-03-15 08:39:29 följande:
    Jaa det känns bra, har förstått nu att det är många embryon som statistiskt aldrig blir blastocyster och att jag ska vara glad över mina tre <3 Hur mår du? Visst är testdag imorgon för dig? Eller idag? Aaa!! Lycka till <3 
    Lilleplutt2022 skrev 2022-03-14 16:40:57 följande:
    Tack <3 Känns jättebra, och stort! blev lite rörd igår över ?våra tre? haha! 

Ja men precis! Det ska du verkligen vara <3 Och förstår verkligen att du blir rörd <3 Jag tyckte det kändes helt otroligt att bara höra att dom blivit befruktade, då man gått så länge med 'ingenting' verkligen. Man tror ju typ inte att dom kan bli befruktade. Plötsligt känner man sig lite mer funktionell haha. 

På Fredag är det testdag, så några dagar till! >< .. hittils ingen mens iallafall!! Igår borde varit min "bim" då äggplocket då exakt var för 2 veckor sedan, vilket jag förstår ses som dagen man har ägglossning!? Men jag vet ju inte hur man reagerar på hormonerna, så kan ju vara lite lurigt det där.. så vågar inte riktigt hoppas heller. Jag har varit säker flera gånger att mensen ska komma för det känns EXAKT så, men så har det inte kommit något, och värken har gått tillbaka. Igår var jag helt säker på att det var kört, men idag har jag hittils knappt haft någon värk. Spännande detta... Tack <3 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet