• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Melsson
    MalinJ skrev 2022-12-20 10:04:05 följande:

Men kan inte krämen ställa till med andra saker eller var det den andra krämen? Vet att det finns två och köpa, men inte läst så mycket om dom. 

Jag har börjat ta Q10 som ska hjälpa och boosta äggen också, får se om det kan hjälpa. Dock har jag precis börjat ta det så tror inte det kommer hjälpa denna gången men man kan väl alltid hoppas 🙈 sover bättre sen jag började ta dom iaf. 

Q10 förbättrar även mannens fertilitet men min sambo tar inte det så det är bara jag. 

Progestoron bildas ju naturligt i kroppen efter ägglossning. Jag har fått ta vagitorer på typ äl+3 fram till BIM. Det som är viktigt är att man inte tar det innan ägglossning för då kan det ställa till...Men är helt ofarligt, men som sagt, fortsätter du ta progestoron trots att du inte är gravid så kan man förskjuta mensen, därför måste man ta gravtest för att ev kunna sluta eller fortsätta. Är man gravid rekommenderas det att ta progestoron fram till v12. 

Spännande med Q10..Ska läsa på om det. Jag kikade på bidrottninggele nu men verkar som en del fått lite problem med sina cykler, så vet inte om jag vågar det... 
  • MalinJ
    Melsson skrev 2022-12-20 10:48:33 följande:
    Progestoron bildas ju naturligt i kroppen efter ägglossning. Jag har fått ta vagitorer på typ äl+3 fram till BIM. Det som är viktigt är att man inte tar det innan ägglossning för då kan det ställa till...Men är helt ofarligt, men som sagt, fortsätter du ta progestoron trots att du inte är gravid så kan man förskjuta mensen, därför måste man ta gravtest för att ev kunna sluta eller fortsätta. Är man gravid rekommenderas det att ta progestoron fram till v12. 

Spännande med Q10..Ska läsa på om det. Jag kikade på bidrottninggele nu men verkar som en del fått lite problem med sina cykler, så vet inte om jag vågar det... 
    Ja jag läste lite om det också och hittade detta.

BIDROTTNINGGELÉ OCH HORMONBALANS

Eftersom det inte finns någon forskning kring graviditet och bidrottninggelé så går det inte att säga att den ökar fertiliteten. Det finns dock kvinnor som upplever att hormonbalansen påverkas och verkar som ett stöd vid klimakteriebesvär, PMS och fertilitet. Många med problemhy som acne upplever också en förbättring då de använt produkter med bidrottninggelé.

??????

Så jag vet inte riktigt heller, tror jag ska fortsätta på det jag gör och sen hoppas det går vägen någon gång.
    Men det är tungt nu, undrar hur länge man kommer orka med att hålla på såhär? 

Varför ska det vara så svårt för 🙈

• Melsson
    MalinJ skrev 2022-12-20 11:07:28 följande:
    Ja jag läste lite om det också och hittade detta.

BIDROTTNINGGELÉ OCH HORMONBALANS

Eftersom det inte finns någon forskning kring graviditet och bidrottninggelé så går det inte att säga att den ökar fertiliteten. Det finns dock kvinnor som upplever att hormonbalansen påverkas och verkar som ett stöd vid klimakteriebesvär, PMS och fertilitet. Många med problemhy som acne upplever också en förbättring då de använt produkter med bidrottninggelé.

??????

Så jag vet inte riktigt heller, tror jag ska fortsätta på det jag gör och sen hoppas det går vägen någon gång.
    Men det är tungt nu, undrar hur länge man kommer orka med att hålla på såhär? 

Varför ska det vara så svårt för 🙈

Ja jag blev också lite rädd när jag läste runt...Vill inte ha problem:P Får ju ändå utslag nu osv....

Vi får kämpa på bara <3 Det händer när det händer...Men man vill ju gärna att det händer så snart som möjligt hehe ;) 
  • MalinJ
    Melsson skrev 2022-12-20 11:22:22 följande:
    Ja jag blev också lite rädd när jag läste runt...Vill inte ha problem:P Får ju ändå utslag nu osv....

Vi får kämpa på bara <3 Det händer när det händer...Men man vill ju gärna att det händer så snart som möjligt hehe ;) 
    Exakt så känner jag med, man vill inte riskera och ställa till något när man har en normal cykel nu.
    Och väntar hellre tills vi får komma in i januari på utredning isåfall. Då får man se mer vad som ev kan vara fel.

Vi får hoppas på det bästa helt enkelt!
    När har du BIM? 
  • Melsson
    MalinJ skrev 2022-12-20 11:48:15 följande:
    Exakt så känner jag med, man vill inte riskera och ställa till något när man har en normal cykel nu.
    Och väntar hellre tills vi får komma in i januari på utredning isåfall. Då får man se mer vad som ev kan vara fel.

Vi får hoppas på det bästa helt enkelt!
    När har du BIM? 
    Ja känner lite så med. Jag tycker det funkar bra för mig med inositol som jag tar, så fortsätter med det! 

Åhh vi ska också dit, om två veckor. Har du tagit några blodprover inför besöket? eller är det pga dina missfall? 

Jag har BIM på torsdag men för min del kan den få komma nu eftersom jag vet att jag inte är gravid (vanliga PMS-symptomen + neg grav test)...Så segt med mens på julafton liksom. 
  • Vickan31

MalinJ: Åååh, ja det hade varit så himla fint! Hjärta Spännande, det är roligare att få analysera sin temperaturkurva tillsammans med någon än att försöka tyda allting själv tänker jag  Glad

Ahaa då närmar sig ÄL förmodligen om du känner av det redan nu, håller tummarna för att det är en superägglossning! Intressant, Q10 har jag också velat testa men lite som du och Melsson var inne på så vågar jag inte testa för mycket nytt just nu när utredning och läkarbesök är så nära.

Åh fy, det låter verkligen hemskt :( Det är så orättvist vilka tunga saker man ska behöva gå igenom när allt man vill är att få ett barn, som man trodde var den mest naturliga och självklara saken i världen. Men snart är det våran tur! Hjärta

MalinJ skrev 2022-12-19 12:56:46 följande:

VICKAN31: Jag hoppas verkligen att vi får oss ett julmirakel ❤️

Ang tempningen, ja men precis. Det kan vi absolut göra, jag kanske dimper in med det redan under ägglossningen men vi får se.
    Min temp ahönk igår för att idag stiga igen.

Jag har börjat känna av äl också nu, herregud så ont jag haft. Hoppas på att det är ett bra ägg som blir av nu. Hahaha

Ang D-vitamin så ska jag ta en tablett dagligen av det jag köpt, är ett tillskott så tänker att jag kommer käka det tills längre framåt iaf. Sen får man se.
    är ju ett tillskott som är bra och ta både innan och efter och under graviditet om jag fattat det rätt. Q10 är jag mer ny på men det ska kunna tas också hela tiden.

Ja det där med gravidbesked är så jobbigt just nu. Tänker tillbaka på min sista hemska omgång med 3 ultraljud innan dom ens beslutade för att det inte var något som växte i fostersäcken. Andra ultraljudet hade nämligen säcken vuxit på sig från gången innan. 

Men ja; vi får försöka tänka framåt och hoppas att vi snart är där med ❤️

Emerald6: Stort grattis till graviditeten, så roligt att det äntligen tog sig efter all väntan! Glad Stort lycka till framöver!
    Emerald6 skrev 2022-12-19 16:50:05 följande:
    Fick ett mycket värdefullt tips från en barnmorska som sa att man ska ta bidrottninggelekapslar/royal bee jelly. "Säg inte det till någon, uatn du får det här tipset under bordet". Den ska vara en riktig fertilitetsboost, står mycket gott om det på nätet och herregud, vad den funkade! 

Jag och min sambo har försökt i över 1 år. Tog den i ett par veckor och vips! Nu är jag i vecka 8.

Lycka till allihopa! 
    Melsson: Ja det är nästan lite overkligt när man tänker på det, att man är typ sist i sin bekantskapskrets med att inte vara gravid eller ha ett eller flera barn vid det här laget. Men du är inte ensam, jag är inte ensam, vi är inte ensamma Hjärta

Men nää, fy vad tråkigt! Men då vet du egentligen inte exakt när mensen är beräknad, pga progesteronkrämen? Jag tänker att det inte behöver vara kört och fortsätter att hålla tummarna för dig in i det sista! Jag har aldrig testat att ta progesteron, däremot pratade vi om mina värden efter att jag lämnat prover för fertilitetsutredningen Glad

Angående IVF:en så har jag för mig att från första kontakten med vården tog det nästan ett år innan vi fick göra själva IVF:en, men från ert besök nu strax efter nyår borde det inte ta så mycket mer än cirka tre månader att få svar på remissen ifall de skickar en sådan, och sedan när ni är godkända för IVF och ska välja klinik så beror det på den klinikens väntetid. I mitt fall tog det ytterligare tre månader pga klinikens väntetid, dvs lite mer än ett halvår från att läkaren skickade en remiss om IVF till att vi fick börja med behandlingen. Min nuvarande sambo är väldigt öppen för all hjälp vi kan få, och vi har pratat en hel del om min tidigare IVF så han vet om allt det och säger att om läkaren skulle rekommendera det så är han absolut på men att eftersom det mest påverkar min kropp så tycker han att det är främst mitt val att känna efter när jag skulle vara redo för IVF och jag känner lite att vi har ju ingen tid att förlora. Men först och främst får vi se vad utredningen och läkaren säger såklart Glad
    Melsson skrev 2022-12-20 07:41:55 följande:
    @MalinJ Jag känner precis som dig nu, typ ALLA mina kompisar är gravida eller har småbarn...Jag har verkligen ingen kompis alls som inte är gravid eller har barn så man känner sig så himla ensam.....

Det känns som alla andra är på en fest som jag inte är bjuden på....

Vad skönt att du snart har ÄL iaf, då brukar man ju få upp hoppet rejält ändå <3

Jag är på CD27 idag och tog ett test imorse (brukar aldrig ta gravtest för blir så besviken men körde ju med sån progestoronkräm denna cykel och den kan skjuta upp mensen och det vill man ju inte, så ville sluta smörja med den).. 

Såååå blir ytterligare en jul man sitter där och inte är gravid........ 

@Vickan31 Hur lång tid tog det för er innan ni fick sätta igång med er IVF? Vi är kallade nu till landstinget strax efter nyår...Men man vet ju inte hur dom tänker :P Hur känner din sambo kring IVF osv? Har du varit öppen om dina tidigare IVF:er osv? 
  • MalinJ

MELSSON OCH VICKAN31: Ska vi se om jag lyckas svara på er båda samtidigt.

Nej inga blodprover, ingenting utan detta är för att jag haft flera missfall med min partner.
    Ska bli kallad i januari månad sa dom. Så får se helt enkelt vad som kommer hända då för jag vet inte. 

Okej, men vad tråkigt att du känner av det, alltså att du är säker på att du inte är gravid. Men som vickan också sa så kan det fortfarande finnas hopp. 

Ja det är som sagt första gången som jag tempar mig för och hålla koll på ägglossningen på det sättet så jag tycker det är kul och spännande.
    Men sen har jag även min monitor som jag ör super nöjd med och som stämmer överens även med det jag känner själv från ägglossningen. 

Börjat få sekret nu också men inte mycket, krämig.
    Herregud så spännande! hahaha 

Jag tar Q10 och gjort en liten tid nu, tar även D-vitamin, omega 3 och optimal mamma (folsyra). Och hoppas detta ska hjälpa till. dvitamin och q10 har jag nyss börjat med men det andra har jag ätit länge.

• Melsson
    @Vickan31 Ja, jag trodde nog faktiskt inte att man skulle vara sist....Nu ångrar man lite också att man inte började försöka tidigare, men hade nog aldrig trott det skulle vara såhär svårt med babymaking:P 

Jag brukar alltid ha en 28 eller 29 dagars cykel, slutade med progestoron i måndagskväll (CD26) så den borde komma som vanligt nu...Har mina vanliga nattsvettningar som jag alltid får precis innan mens, lite finnar osv, molvärken börjar komma med tyvärr! Är skönt att IVF finns, även om jag verkligen hoppas att vi kan få till det den vanliga vägen!

Har du börjat testa för ÄL än??? 

@MalinJ Vad skönt att ni får komma på utredning iaf, det är ju en väldig trygghet!! Då är du garderad nu med temp och monitor :D Skönt att sekretet börjar komma på intåg :P 
  • MalinJ
    Melsson skrev 2022-12-21 07:49:50 följande:
    @Vickan31 Ja, jag trodde nog faktiskt inte att man skulle vara sist....Nu ångrar man lite också att man inte började försöka tidigare, men hade nog aldrig trott det skulle vara såhär svårt med babymaking:P 

Jag brukar alltid ha en 28 eller 29 dagars cykel, slutade med progestoron i måndagskväll (CD26) så den borde komma som vanligt nu...Har mina vanliga nattsvettningar som jag alltid får precis innan mens, lite finnar osv, molvärken börjar komma med tyvärr! Är skönt att IVF finns, även om jag verkligen hoppas att vi kan få till det den vanliga vägen!

Har du börjat testa för ÄL än??? 

@MalinJ Vad skönt att ni får komma på utredning iaf, det är ju en väldig trygghet!! Då är du garderad nu med temp och monitor :D Skönt att sekretet börjar komma på intåg :P 

Ja det är väldigt skönt, en liten trygghet men jag vill verkligen försöka med allt själv. 
    Känns så jobbigt och behöva gå dit och få hjälp på något sätt. 

Jag är också så himla skör, gråter för minsta lilla och vet inte hur jag ska klara av det där.
    Sist jag gick och undersöktes var innan mina missfall så då var jag mer där för och se så allt såg bra ut osv. 

Nu blir det för och ta reda på varför jag får mina missfall, det är mer skrämmande. Är livrädd för att jag inte kommer kunna behålla en graviditet. Tänk om det är så?

Min sambo har sagt det att vi kan alltid adoptera men ja självklart kan vi det men det är inte samma sak som att få uppleva allt från början till slut, att den är jord med kärlek mellan oss föräldrar. 

Ja ni vet ju säkert vad jag menar. Och jag blir ledsen nu bara av att skriva detta, jävla skit 😭😭 avskyr att jag är så blödig, känner mig så svag alltså..

• Vickan31
    MalinJ skrev 2022-12-20 17:50:46 följande:
    Malin jag förstår verkligen vad du menar, det där med att man känner sig skör och blir ledsen när man tänker på den oro och rädsla som finns för framtiden, men som jag ser det finns det ju absolut ingen skam i att man kan behöva lite hjälp på traven. Jag tror att man är ganska hård mot sig själv när man försökt så här länge, men samtidigt: skulle du tycka att någon av oss andra är misslyckade för att vi inte blivit gravida ännu, eller för att någon av oss behöver få hjälp av vården för att kunna bli gravida? Jag vet att svaret är nej, det skulle du ju inte tycka, och därför ska du inte tycka det om dig själv heller Hjärta Jag förstår såklart din oro, men jag vet flera som fått mer än ett missfall på raken och som nu har fått levande, friska barn, så jag tror att det kommer att gå vägen för dig snart. Innan adoption blir aktuellt finns det ju flera andra steg på vägen med saker man kan testa, så jag försöker i alla fall att inte tänka så långt fram som till adoption just nu. 

Hur känns det inför din ÄL? Jag har börjat få lite fertilt sekret idag vilket är tidigare än jag brukar få då jag inte märker av det så många dagar per cykel.

P.S. Du är inte svag, tänk på hur mycket du har gått igenom och hur länge du har försökt och längtat! Det hade brutit ned så många så att de hade gett upp, men du är stark Malin och du kommer att klara dig igenom det här och tänka när du är på andra sidan med en bebis i din famn "fy fan vad starka vi var"! Hjärta
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet