• Tue 22 Jun 2021 22:34
    885 visningar
    14 svar
    14
    885

    8- månaders som somnar runt 22, normalt?

    Har 8-månaders dotter, fram till ca 1 månad sedan haft en någorlunda stabil dygnsrytm, sovit 2-3 ggr per dag och somnat för natten runt 19.30. Sedan ca 1 månad haft otroligt jobbiga och långa nattningar, kan ta upp till 2-3h per kväll och oftast kommer hon inte till ro förens runt 21.30, vid det laget är jag helt slut. Innan kunnat ammas till sömns men nu fungerar endast selen där hon kommer till ro efter flera kilometers (känns det som) promenader. Blivit mycket orolig och rastlös inför läggningen, vrider och vänder sig, ålar sig ur ens grepp etc. Försökt att ge extra mycket mat på kvällen för att mätta men avvisar maten. Det jobbiga är också att hon inte heller sover längre på morgonen för att kompensera de timmar hon är vaken på kvällen, utan vaknar kl 7. Jag är helt utmattad efter nattningen och känner att jag inte orkar mer ibland.

    Ni som har/haft barn i denna ålder, brukar sömnen bli mer orolig i denna ålder? Brukar det gå över? Är det en fas i utvecklingen? Eller kan det helt enkelt vara värmen? (Det är över 25 grader på kvällen där vi befinner oss). Tror jag behöver höra att jag inte är ensam i detta för att orka med, och att det kommer bli bättre förhoppningsvis...

  • Svar på tråden 8- månaders som somnar runt 22, normalt?
  • Tue 22 Jun 2021 22:38
    #1

    Hon är väl inte trött. Prova dra ner dagsömnen till 1-2 ggr per dag.

  • Tue 22 Jun 2021 22:45
    #2

    Ja, det är en normal fas i utvecklingen. Tiden runt 8 månader kallas Separationsfasen.
    Alla barn utvecklas olika och inget barn beter sig exakt som något annat, men just Separationsfasen är ganska likadan för de flesta. Sömnen blir orolig, barnet blir ängsligt. Många blir livrädda för att bli lämnade och måste ha mamma eller pappa nära dygnet runt för att inte bli alldeles i från sig. Barn som sovit själva i spjälsängen måste plötsligt sova i föräldrarnas säng. Sedan finns det vissa barn som inte är mest rädda för att bli lämnade utan är mer rädda för främmande människor (att ha med barnet på affären t ex kan bli en katastrof).

    Separationsfasen håller i sig 4-8 veckor, men den går inte bara över plötsligt, utan det blir lite bättre i taget. Kom bara i håg att det då inte blir som det var "förr", utan nu är barnet större och sover på ett annat sätt vid andra tider.

    Att somna 22 på kvällen är inget konstigt. Vissa somnar kl 19 och sover till 04, medan andra somnar vid midnatt och sover till 9. Jag har haft alla sorter. Lyxigast var han som sov 18-06 + 4 timmar på dagen. Värst var nog hon som sov 24-06 och två gånger under dagen. Det var korta nätter och en trött mamma då ...

  • Tue 22 Jun 2021 22:50
    #3

    Tänker också att det bör räcka med 2 sovpass dagtid i den åldern. Tror min var vaken 3 timmar ca mellan sovstunderna i den åldern.

    Har ni testat att natta lite senare? Förmodligen kanske hon somnar ungefär samma tid men ni slipper ha kämpat i 2-3 timmar. Vet själv att man kan bli galen av det.

  • Tue 22 Jun 2021 22:51
    #4
    lövet2 skrev 2021-06-22 22:45:52 följande:

    Ja, det är en normal fas i utvecklingen. Tiden runt 8 månader kallas Separationsfasen.

    Alla barn utvecklas olika och inget barn beter sig exakt som något annat, men just Separationsfasen är ganska likadan för de flesta. Sömnen blir orolig, barnet blir ängsligt. Många blir livrädda för att bli lämnade och måste ha mamma eller pappa nära dygnet runt för att inte bli alldeles i från sig. Barn som sovit själva i spjälsängen måste plötsligt sova i föräldrarnas säng. Sedan finns det vissa barn som inte är mest rädda för att bli lämnade utan är mer rädda för främmande människor (att ha med barnet på affären t ex kan bli en katastrof).

    Separationsfasen håller i sig 4-8 veckor, men den går inte bara över plötsligt, utan det blir lite bättre i taget. Kom bara i håg att det då inte blir som det var "förr", utan nu är barnet större och sover på ett annat sätt vid andra tider.

    Att somna 22 på kvällen är inget konstigt. Vissa somnar kl 19 och sover till 04, medan andra somnar vid midnatt och sover till 9. Jag har haft alla sorter. Lyxigast var han som sov 18-06 + 4 timmar på dagen. Värst var nog hon som sov 24-06 och två gånger under dagen. Det var korta nätter och en trött mamma då ...


    Tack snälla för svaret, det var det jag behövde höra tror jag för att orka med :) Då är det bara att invänta förbättringen och ?stå ut? :)
  • Tue 22 Jun 2021 23:38
    #5

    Det är för ljust. Mörkläggningsgardiner!

  • sextio­talist
    Wed 23 Jun 2021 06:03
    #6

    Sonen sov mellan 23-05 under hans första år.

    Vi lät honom få den sömn han behövde på dagarna.

  • Wed 23 Jun 2021 08:16
    #7

    Det är en tuff period just runt åtta månader. Min lilla började nattamma igen och fick svårare att sova i egen säng.

    Ljus, värme och för mycket dagsömn kan såklart också spela in.

  • Wed 23 Jun 2021 14:55
    #8

    Nu fungerar förstås alla barn olika men 2 gånger om dagen borde räcka för en åtta månaders. Jag drog ner från 2 till 1 gång när min son var 10 månader. Och jag skulle personligen inte söva ett så stort barn i selen eller med amning, om det inte handlade om väldigt stora sömnsvårigheter, då vet jag förstås inte hur jag skulle reagera eftersom jag inte har upplevt det.

  • sextio­talist
    Wed 23 Jun 2021 14:58
    #9
    elin1989 skrev 2021-06-23 14:55:50 följande:

    Nu fungerar förstås alla barn olika men 2 gånger om dagen borde räcka för en åtta månaders. Jag drog ner från 2 till 1 gång när min son var 10 månader. Och jag skulle personligen inte söva ett så stort barn i selen eller med amning, om det inte handlade om väldigt stora sömnsvårigheter, då vet jag förstås inte hur jag skulle reagera eftersom jag inte har upplevt det.


    Vi reglerade aldrig vår sons sömn. Han fick sova det han behövde, men å andra sidan hade vi sällan problem med nattning eller väckning. Det enda som hade det lite tufft var jag, som vackert fick knata upp tidigt på morgonen (men då jag är den är/var morgonmänniska, så var det lättast att jag tog det)
  • Wed 23 Jun 2021 16:01
    #10

    Mina barn har sovit 1-2ggr/dag vid den åldern så kanske kan prova att plocka bort en sovning på dagen?

  • Wed 23 Jun 2021 17:50
    #11
    elin1989 skrev 2021-06-23 14:55:50 följande:

    Nu fungerar förstås alla barn olika men 2 gånger om dagen borde räcka för en åtta månaders. Jag drog ner från 2 till 1 gång när min son var 10 månader. Och jag skulle personligen inte söva ett så stort barn i selen eller med amning, om det inte handlade om väldigt stora sömnsvårigheter, då vet jag förstås inte hur jag skulle reagera eftersom jag inte har upplevt det.


    Hur kommer det sig att du inte skulle söva med amning/ sele?

    Det är mest det att hon somnar av dig själv i selen eller när hon äter och då känns det fel att väcka henne. Låter liksom henne sova naturligt det hon behöver, särskilt med tanke på att sovstunderna är korta, ca 30-60 min. Har läst att barn i 8-månadersåldern ska ha 2-3 timmars sömn på dagen. Är väl den sammanlagda sovtiden som är viktig, inte antalet sovstunder, eller?
  • Tue 29 Jun 2021 20:29
    #12
    -1

    Varför skulle det vara ett problem? Min tjej brukar ofta somna vid midnatt. Låter henne umgås med mig tills hon blir trött och vill sova. Låter väldigt omständligt att försöka tvinga barnet att sova vid en viss tid.

  • Wed 30 Jun 2021 01:27
    #13
    Katinka89 skrev 2021-06-23 17:50:06 följande:

    Hur kommer det sig att du inte skulle söva med amning/ sele?

    Det är mest det att hon somnar av dig själv i selen eller när hon äter och då känns det fel att väcka henne. Låter liksom henne sova naturligt det hon behöver, särskilt med tanke på att sovstunderna är korta, ca 30-60 min. Har läst att barn i 8-månadersåldern ska ha 2-3 timmars sömn på dagen. Är väl den sammanlagda sovtiden som är viktig, inte antalet sovstunder, eller?


    Angående sovstunderna så är det min personliga erfarenhet att det blev väldigt mycket bättre när jag drog ner på antalet sovstunder och slutade med diverse insomningrutiner. Jag brukade köra min son fram och tillbaka i vagnen för att söva honom dagtid fram till att han var ca 10 månader. Det kunde ta jättelång tid och han sov aldrig mer än max 1 timma. På natten somnade han själv i sängen från typ 2 månader, aldrig någon vagn, sele, amning etc. Så rutinen med vagnen dagtid var bara en dålig vana, och jag önskar att jag hade varit lika hård där som jag var med nattsömnen! Vid 10 månader så bestämde jag mig för att nej, från och med nu sover vi bara i sängen. Så jag drog ner från 2 till 1 tupplur och var benhård på att sömnen skulle ske i sängen. Första dagen skrek han i typ 5 minuter och efter det somnade han alltid glatt i sin säng och sov 2 timmar i sträck. Personligen tycker jag att det blir så sjukt mycket lättare när barnet lär sig att somna själv i sin säng. Om jag fick ett till barn skulle jag göra allt för att lyckas med det i princip från början, både dag och natt. Jag har aldrig suttit med min son tills hans somnar, inte sen han var mer än ett par månader iaf. Jag läser om föräldrar på familjeliv som ligger bredvid och väntar på att skolbarn ska somna, vilket för mig låter befängt.
  • HVM
    Wed 30 Jun 2021 17:37
    #14

    Du är inte ensam. Min dotter blev precis 8 månader och somnar som alltid vid 19, sen vaknar hon efter en timme och är vaken till efter 22. Trött men vägrar somna. Vi vaggar henne till sömns och börjar vara tungt

Svar på tråden 8- månaders som somnar runt 22, normalt?