• Thu 24 Jun 2021 00:44
    5509 visningar
    12 svar
    -1
    12
    5509

    Utetider som 16 åring på sommarlovet

    Hej, jag skriver 16 åring själv för jag vill ha andra föräldrars syn punkter!

    Jag anser att mina föräldrar är stränga och förstör mitt sommarlov. Mina föräldrar har satt 11 som ute-tid på sommarlovet och jag är 16 år gammal. Alla mina kompisar har antingen ingen ute-tid alls eller ska vara hemma runt 1. Jag förstår mina föräldrars perspektiv som är att dom vill sova och inte gå och lägga sig innan jag kommer hem. Men helt ärligt så fungerar ju det för alla andra förutom mig? Jag kan inte ens försöka diskutera mina ute-tider eftersom dom då bara blir sura och avbryter mig och säger att det är deras regler som dom har och för att dom vill sova. Jag tycker inte detta är rätt eftersom jag alltid måste vara hemma först och missar mycket. De känns knappt värt det att ens gå ut om jag ändå ska vara hemma 11 (utan undantag). Att tillägga är även att jag inte ens får vara med min pojkvän efter 11 om vi inte sover över. En sak att tillägga är även att jag alltid passar tiden och respekterar mina tider.

    För er föräldrar låter detta kanske inte som ett så stort problem egentligen, men för mig förstör det hela mitt liv och sommarlov. Jag anser att jag borde få föra fram mina åsikter och att vi skulle kunna kompromissa. Jag kräver verkligen inte att jag ska få vara ute hur länge jag vill, men senare iallafall.

    Vad tycker ni andra föräldrar om detta?

  • Svar på tråden Utetider som 16 åring på sommarlovet
  • Anonym (Först­år dig)
    Thu 24 Jun 2021 01:31
    #1

    Jag är 20, bor hemma & jag kommer själv hem max 12. Trots att jag är 20 så vet jag att mina föräldrar är oroliga om jag är ute för sent och det försöker jag respektera. Mina vänner är också ute lite senare men oftast brukar de också åka hem när jag åker då deras föräldrar uppskattar att de är hemma tidigare. Tror dina vänners föräldrar också skulle uppskatta att deras barn är hemma tidigare även om dina vänners föräldrar är okej med att deras barn är ute längre.

    Jag satt i samma sits när jag var 16, och jag blev alltid hämtad 23. Hatade det så jävla mycket. Skrek i bilen för att jag inte ville gå hem, skämdes att gå först. Men idag förstår jag mina föräldrar. De gjorde helt rätt, nu när jag tänker efter. Det fanns ändå knappt något att göra efter 23 som 16 åring, iallafall inte i min krets.

    Om du känner att du vill vara ute längre, försök diskutera med dina föräldrar. Kanske max 12? Är ni ute och härjar till 23 eller är ni hemma hos en vän? Är du hemma hos en vän kanske du kan vara kvar lite längre eftersom ni trotsallt är hemma tänker jag. Du kanske kan göra lite små sysslor under veckan så du kan vara ute lite längre på helgen? Varför vill du vara ute länge? :)

  • Anonym (Alla andra får inte)
    Thu 24 Jun 2021 02:02
    #2
    +3

    Du har ingenting ute att göra klockan 1 på natten. Ni har hela dagarna på er att umgås. Det handlar inte bara om att man som förälder vill gå och lägga sig (jag går inte och lägger mig innan sent på natten ändå), utan om ett säkerhetsperspektiv. Det finns mycket hemskt som kan hända folk, och särskilt ungdomar, som är ute och ränner på nätterna. Rån, misshandel, våldtäkt, mord, kidnappningar, skjutningar mm. Det är större risk att sådant händer om nätterna. Det är fullständigt rimligt för dig att vara hemma vid senast 23. Även det kan jag anse är sent och du har getts relativt stor frihet. Och nej, alla andra får inte. Kanske dina vänner får (och jag anser att dina vänners föräldrar är slapphänta och direkt oansvariga som låter sina barn vara ute så sent som 01 eller komma hem när som helst), men alla andra i din ålder får inte nej. Och jag vet att tonåringar gärna överdramatiserar allt men nej, jag lovar dig att ditt liv inte förstörs för att du inte får springa ute om nätterna, även om du möjligtvis tror det nu. Som sagt, ni har hela dagarna och kvällarna på er att umgås och det finns absolut noll anledning att vara ute hela nätterna också. Du tror att du är stor men du resonerar otroligt omoget, vilket är helt i sin ordning för din ålder - det är därför du har föräldrar, för att de ska kunna ta vuxna och ansvariga beslut åt dig innan du förhoppningsvis mognat tillräckligt för att ta dem själv.

  • Anonym (Ezkq)
    Thu 24 Jun 2021 02:37
    #3
    +1

    Som förälder behöver man göra bedömningar angående risk vs avkastning. Vad ger det dig för glädje/nytta och vad är risken? Är nyttan högre än risken?

    Så i ditt fall - vad är nyttan och vad är risken? Nyttan- Du får vara ute längre på natten med dina vänner vilket du tycker är roligt samt gör att du inte känner dig så annorlunda eller att du missar något. Risken - det finns en ökad och reell inte helt orimlig risk att du råkar ut för en rad olika hemskheter som riskerar att skada dig fysiskt och/eller psykiskt för resten av livet eller i allra värsta fall göra att du mister livet.

    Så vad väljer man? Få dig att känna som om livet är förstört eller riskera att polisen knackar på för att meddela att du avlidit? Göra dig arg eller riskera ett samtal om att du befinner dig på sjukhuset eller våldtagen i ett dike någonstans? Valet är inte särskilt svårt.

    Dina föräldrar har ansvar för din hälsa och välmående och högst troligt älskar de dig på en nivå du antagligen inte förstår och de vill inte att något händer dig. Därför sätter man gränser. Föräldrar är människor och därmed olika. De gör olika bedömningar och val för sina barn baserat på sina egna erfarenheter, farhågor, personligheter, livsstil samt kännedom om sitt specifika barns förmågor och personlighet. Att jämföra med kompisens regler ligger nära till hands är förståeligt men det är irrelevant eftersom det ligger annan grund bakom dennes föräldrars regler. Annan familj, andra föräldrar, annan tonåring = troligtvis andra regler. Det är varken konstigt eller orimligt på något sätt.

  • Anonym (Om pojkvä­nnen följer dig då?)
    Thu 24 Jun 2021 06:13
    #4

    Kan ni inte kompromissa? Jag har en dotter som är 1 år äldre än dig. Är inte bekväm med att hon är ute på nätterna heller. Men om hennes pojkvän är med henne hela tiden känns det tryggare. Att han kör henne hem eller att jag vet att hon sover hos honom osv. Så kanske en bestämd ganska tidig tid när han inte är med och friare när han är med? Kan ju föreslå det för dina föräldrar och kompromissa?

  • Anonym (K)
    Thu 24 Jun 2021 06:22
    #5
    +1

    Hade du bott hos mig hade det senast varit kl 10 som gäller, det är då jag vanligtvis går och lägger mig.

    Nu är det ju inte så att det "funkar" för de andra du känner, att låta sina barn komma och gå fritt är inte att vara en ansvarsfull förälder. De har ingen aning om när deras barn kommer hem eller ens OM öht, ingen aning om deras tonåringar är i bra skick när de kommer hem eller om de råkat ut för något och de flesta tonåringar är ju inte så bra på att berätta allt heller.

    Vad är det du tror att du missar...? Konversationer, kompistid osv kan man ha på normala tider också. Det finns väl knappt nåt som är öppet så sent heller som bio eller nåt annat viktigt. Beroende på var man bor kan det vara helt olämpligt att vara ute sent på egen hand också.

    Om du nu vill kunna lägga fram dina åsikter och kompromissa, vad har du för argument för att vara ute senare? Det räcker inte att säga "jamen alla andra får ju!", om deras föräldrar skiter i sina barn är inte dina föräldrars problem, och verkligen inget att ta efter. Det räcker inte heller att säga att du är skötsam, även om det är bra så är det inte poängen, det handlar inte om deras tillit för dig utan dels om risker med att vara ute sent, dels om att hålla en normal dygnsrytm.

  • Thu 24 Jun 2021 06:42
    #6

    Håller med de andra i tråden TS, men känner också med dig för jag var också tonåringen med striktare föräldrar och tider.

    Såhär gjorde vi och kanske kan det också vara något för er:

    När jag var 16 år så satte vi oss ner och pratade för jag kände som du och mina föräldrar som dina (sömn + säkerhet).

    Jag menade på att jag var en skötsam ungdom med extrajobb, bra betyg som häll både tider och kommunikationen med mina föräldrar. Mitt förslag var att det var kl 10 som gällde på vardagar för alls sömn då familjen blev störd av att jag kom hem senare. Jag fick vara uppe hur länge jag ville väl hemma men under förutsättning att jag inte störde någon och skötte skola och jobb. Kl 11 på helger om man bara "rände ute". Kl 01 på helger förutsatt att vi var HEMMA hos någon för att hänga eller se på film men då gällde det stt jag textade/ringde och meddelade att jag hade kommit fram och var okej. Samt att jag fick skjuts hem. Var det fest hade jag ingen tid men skulle höra av mig om att jag var okej, att mina föräldrar skulle veta vilka jag var med och vart samt telefonnummer till dem och föräldrarna. Fester hos okända var bara att glömma.

    I takt med att detta sköttes fick jag utökad frihet och sedan bytte jag sovrum till ett med egen ingång. Då störde jag ingen.

    Den dagen jag kom hem full tex rök varenda liten frihet och tilliten fick byggas upp på nytt. Vi skötte även hushållet tillsammans och skötte jag inte min del fick det konsekvenser där de visste att det kändes: utetider, fester etc. Det handlade om respektive och för att få familjen att må bra.

    Hatade det som ungdom, kände precis som du. Men idag förstår jag det och tycker de gjorde helt rätt. Har en helt annan respekt för mina föräldrar idag och är evigt tacksam för deras omtanke och omsorg, det kommer du också vara en dag även om det suger nu. I takt med att jag upprätthöll vår överenskommelse så kunde vi även kompromissa om enskilda tillfällen. När jag sen ville gå på fest med äldre mer okänt folk skulle jag hem något tidigare (lätt att det urartar efter kl 00 tex) och mina föräldrar hämtade. Det var dealen och ej förhandlingsbart. Man får ta och ge, TS.

    Vill du att de ska ge dig något, får du också erbjuda något av värde. Börja med att fråga VARFÖR reglerna är viktiga för dem, säg att du frågar för stt du vill förstå. Om det handlar om trygghet och omsorg för dig, fråga dem vad som skulle få dem att känna dig tryggare. Handlar det om vilka du umgås med, vart ni umgås och att de ska kunna nå dig? Erbjud det då. Efterfråga en kompromiss och erbjud en prövotid för att se hur det känns för alla. Antingen så går det eller så går det inte men oavsett TS så är det en sån kort period till det handlar om innan du får fatta dina beslut själv. Håll ut.

  • Anonym (Ute)
    Thu 24 Jun 2021 07:29
    #7
    Anonym (Om pojkvännen följer dig då?) skrev 2021-06-24 06:13:10 följande:

    Kan ni inte kompromissa? Jag har en dotter som är 1 år äldre än dig. Är inte bekväm med att hon är ute på nätterna heller. Men om hennes pojkvän är med henne hela tiden känns det tryggare. Att han kör henne hem eller att jag vet att hon sover hos honom osv. Så kanske en bestämd ganska tidig tid när han inte är med och friare när han är med? Kan ju föreslå det för dina föräldrar och kompromissa?


    Är det inte en kille som frågar?
  • Anonym (Ute)
    Thu 24 Jun 2021 07:31
    #8
    Anonym (Förstår dig) skrev 2021-06-24 01:31:07 följande:

    Jag satt i samma sits när jag var 16, och jag blev alltid hämtad 23. Hatade det så jävla mycket. Skrek i bilen för att jag inte ville gå hem, skämdes att gå först. Men idag förstår jag mina föräldrar. De gjorde helt rätt, nu när jag tänker efter. Det fanns ändå knappt något att göra efter 23 som 16 åring, iallafall inte i min krets.


    Blev du och dina kompisar avbrutna mitt i tv spelet blev du sur för det? 
  • Anonym (17år)
    Thu 24 Jun 2021 07:40
    #9

    Så länge jag vet var jag har min dotter och hon svarar om jag ringer och hon ringer hem on de ändrar sina planer så har hon inga tider hon ska vara hemma.

  • Anonym (äää)
    Thu 24 Jun 2021 08:20
    #10

    Hos oss har vi ungdomar mellan 13-20 års ålder. Vi har egentligen inga tidsregler men om vi arbetar så vill vi så klart att det ska vara tyst i huset runt ca 23.00. Bara för att kidsen har sommarlov har inte alla föräldrar det. 

    Nu har det faktiskt aldrig varit något problem här för våra ungdomar dräller inte ute alltför mycket, men om de ska iväg på något så är det oftast på helger och då kan de komma hem sent, inget problem (för då ska inte vi jobb). Då "tar" jag att jag kanske hör när de låser upp ytterdörren och vaknar av det.
    På vardagar förväntar vi oss inte att någon är ute tills efter ca midnatt, även om de har sommarlov. Ibland kanske någon sover över hos en kompis familj och det är ok för oss om det är ok för de andra föräldrarna. Tex var en av ungdomarna borta en hel helg nyligen och följde med en kompis familj till deras stuga. 

    Jag tror det handlar mycket om hur man bor. Vi bor i stort hus, alla har gott om eget space, trädgård osv. Det verkar som om alla tycker om att vara hemma rätt mycket. Bor man trångt får folk ett större behov av att sticka ut och träffa vänner. TS, bor ni så, får du försöka förklara det för dina föräldrar, att du behöver "luft". Men sida måste ni ha en vuxen diskussion där du faktiskt får kompromissa med dina föräldrar. Tex som vi gör här - helt ok med att vara ute längre på helger men kanske inte på vardagar. 

  • Thu 24 Jun 2021 09:15
    #11

    Min 17-åring har i år börjat vara ute med sina gymnasiekompisar. Det är ett ganska litet gäng där en tjej dessutom bor åt samma håll som vi så hon och dottern cyklar hem tillsammans förutom då att dottern har 1.5 km längre.

    Jag har ingen absolut tid satt men brukar messa med dottern på kvällen för att få en ide om när hon kommer hem men till kl 23 brukar hon inte vara hemma. Där vi bor är det ljust dyget runt så de badar, spelar beach volley och annat sent.

    Jag är också kvällstrött men det är ju rent krasst inte dotterns problem tänker jag. Jag är inte rädd för faror ute och dottern är klok och har ett bra umgänge. Det är mer att jag inte vill vakna mitt i natten och börja leta henne. Så jag vill gärna veta att hon kommit hem. 

    Brorsan som är två år yngre hade jag nog satt midnatt som gräns för om han velat vara ute och cykla runt. Han kan behöva mer styrning. Är han bara hos grannarna får han komma när han vill.

  • Thu 24 Jun 2021 12:55
    #12

    Jag tycker också att min 16-åring ska vara hemma senast vid 23, om det inte är något speciellt (och de är hemma hos någon) och då får hon stå ut med att bli hämtad och får inte gå/åka hem själv. 

Svar på tråden Utetider som 16 åring på sommarlovet