• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Vickan31

Tack för svar bästa ni! Idag fick jag svar på mitt AMH men det är inte angett i samma mått som min förra utredning så jag vet inte hur jag ska jämföra det XD Nu hade jag AMH på 25 pmol/L och förra gången hade jag 4,2 mikrog/L. Någon annan som har något eget värde att jämföra mitt med? LJM91? Glad

Sophie: Så märkligt fortfarande, jag håller tummarna för att du får svar snart antingen genom att mensen kommer och du får börja om, eller att ett plus dyker upp.

lipa3646: Vad positivt trots allt att kroppen tagit hand om det och att allt hcg är ute ur kroppen nu. Håller tummarna för att nästa försök går bra Hjärta

• Dalarna91

Sophie; ja jag fick ägglossning senare än vanligt. 
    Det va ganska stressande. Kan vara så du har haft senare ägglossning denna månad. 

• LJM91

Så himla drygt för dig Sophie, hoppas att du får klarhet snart! Det är inte kul att sväva i ovisshet kring vad som pågår.

Vad skönt att testen var blanka igen lipa3646, håller tummarna för att du får plussa snart igen :)

Vickan, jag hade 9,1 mg/L, vet inte heller hur man omvandlar :P har sett någon tabell över det för längesen, ska försöka hitta den!

• Fyrklöverns

Sophie vad spännande! Hoppas du får ett plus :) Kan du inte tempa några dagar? Hade varit intressant att se. 

Dalarna har din ägglossning bekräftats? 

Vickan vad skönt att ha tagit blodprover! :) Jobbigt att AMH mäts i olika värden. Ditt låter rätt högt tycker jag, läste att om man ligger över 21 pmol/ml så är äggreserven bra. Jag har också läst om en amerikansk studie i dagensmedicin att det inte fanns någon skillnad i fertilitet mellan kvinnor med större eller mindre äggreserv. Det ska tydligen vara många flera faktorer som orsakar infertilitet. Hoppas ni får lite klarhet med utredningen:) Håller tummarna för oss på söndag <3

Här går man i väntans tider, har börjat testa som vanligt xD Helt okey temp än så länge. Brösten ömmar och spänner, annars mår jag som vanligt. 

• Sophiee92

Tack för allt ert engagemang tjejer. Igår kväll kom mensen med buller och bång. Haft sån mensvärk att jag varit tvungen att lägga mig i duschen flera gånger i natt :( fan vad man hatar den här mensen. Fantiserar om när man fått sitt efterlängtade barn sen att jag ska börja med någon form av p-piller. Mår inte bra av att ha så här mycket smärta varje månad.
    Äl måste ha kommit på CD21-22, aldrig haft så sen ÄL sen jag började försöka. Typiskt när man bestämde sig för att skippa testerna och tempandet för första gången 🙄

• Sophiee92

Nu håller jag alla tummar för er! <3 Kanske är lite i bakgrunden men kommer gå in och läsa alla era mwddelanden

• Vickan31
    LJM91 skrev 2022-12-07 19:01:41 följande:

Vickan, jag hade 9,1 mg/L, vet inte heller hur man omvandlar :P har sett någon tabell över det för längesen, ska försöka hitta den!

Fyrklöverns skrev 2022-12-07 22:08:00 följande:

Vickan vad skönt att ha tagit blodprover! :) Jobbigt att AMH mäts i olika värden. Ditt låter rätt högt tycker jag, läste att om man ligger över 21 pmol/ml så är äggreserven bra. Jag har också läst om en amerikansk studie i dagensmedicin att det inte fanns någon skillnad i fertilitet mellan kvinnor med större eller mindre äggreserv. Det ska tydligen vara många flera faktorer som orsakar infertilitet. Hoppas ni får lite klarhet med utredningen:) Håller tummarna för oss på söndag <3

Här går man i väntans tider, har börjat testa som vanligt xD Helt okey temp än så länge. Brösten ömmar och spänner, annars mår jag som vanligt. 

LJM: Ditt resultat låter ju högt och bra, toppen :D Tycker det är väldigt förvirrande med alla olika typer av måttenheter, haha, men vad sa läkaren om ditt värde?

Fyrklöverns: Ja men visst är det konstigt, då blir det ju svårt att jämföra när olika kliniker använder olika enheter XD Det låter ju ändå tryggt med det du berättar om den studien, för jag blev lite orolig ska jag erkänna när jag försökt konvertera mitt förra värde i mikrog/L till det nya värdet i pmol/L och tolkar det som att äggreserven gått ner en hel del (jag har ju också blivit äldre, surprise surprise, haha!) Jag räknar bara ner tiden tills vi ska få träffa en läkare i februari så att vi kan få veta mer. Vad härligt att din tempen håller sig bra, hoppas hoppas!

Min temp är tyvärr redan på väg neråt så hoppet börjar minska rejält :( Jag har också ömma bröst som vanligt innan mens. Jag skulle ju sluta tempa efter ägglossningen bekräftats sa jag förra månaden, men den har inte bekräftats ännu enligt FF! :O I min andra app Flo är den bekräftad, samt att jag hade extremt positivt ÄL-test och att mitt progesteronprov tyder på att ägglossning skett. Högt progesteron men låg temp, är inte det lite motsägelsefullt, eller tänker jag fel?

• Vickan31
    Sophiee92 skrev 2022-12-08 09:19:59 följande:

Tack för allt ert engagemang tjejer. Igår kväll kom mensen med buller och bång. Haft sån mensvärk att jag varit tvungen att lägga mig i duschen flera gånger i natt :( fan vad man hatar den här mensen. Fantiserar om när man fått sitt efterlängtade barn sen att jag ska börja med någon form av p-piller. Mår inte bra av att ha så här mycket smärta varje månad.
    Äl måste ha kommit på CD21-22, aldrig haft så sen ÄL sen jag började försöka. Typiskt när man bestämde sig för att skippa testerna och tempandet för första gången 🙄

Åååh nej, vad ledsen jag blir Sophie! :( Så otroligt taskigt när kroppen håller på så här och att cykeln strular och inte följer något slags mönster alls! Extra elakt med så hemsk mensvärk, jag lider verkligen med dig <3 Skickar en stor kram och tänker på dig!
  • Fyrklöverns

Sophie vad tråkigt att den kom till sist :( <3 Det är så hemskt att man blir dubbelt bestraffad. Jag sa alltid innan att man som kvinna får straff med mens en gång i månaden för att man inte reproducerar sig. Men nu när man har all vilja till det, att bidra till fortsatt överlevnad för mänskligheten, ja då går det inte och man blir ändå straffad :( så orättvist att vara kvinna. 

Vickan vad tråkigt att din temp är på väg ner. Jag tycker min också har negativ trend nu tyvärr. Mycket märkligt att du hade högt progesteronvärde och positiva tester men appen inte kan bekräfta ägglossningen ändå. Aja man kan iaf lita på blodproverna :). Att tempen inte legat så påtagligt högt kan kanske bero på termometern och miljöfaktorer. 

Här är min kurva nu. Tog bara test igår, inte idag. 

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?