• Anonym (Nej)

    Min sambo vill ha en hund, inte jag

    Jag och min sambo har varit tillsammans i två år och flyttade ihop för cirka en månad sen.

    Hon har alltid velat ha en hund och hon har funderat ganska länge på att skaffa en. Hon säger att hon vill skaffa en hund så fort som möjligt nu. Jag hade inte brytt mig om hon hade bott ensam men jag vill verkligen inte ha en hund i vår lägenhet. Vill inte bo med en hund.

    Det blir grisigt, hårigt och jag vill inte behöva ha något ansvar över den, och jag vet att det blir så om ens sambo skaffar en hund.

    Min sambo säger att hon verkligen vill ha en hund och att det alltid har varit en stor dröm för henne. Känner mig elak som gör detta omöjligt för henne men jag vill verkligen inte behöva leva med en hund. Hon är ledsen och arg nu..

    Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Min sambo vill ha en hund, inte jag
  • Anonym (N)
    Paradisee skrev 2021-07-26 17:18:19 följande:

    Hur är det ens en relevant fråga?

    Låt säga att det är ts sambo som får stanna i lägenheten. Vad ska du då göra med den informationen? Menar du då att hon har större rätt att bestämma och att det är viktigare att hon får sin vilja igenom än att ts kan trivas och må bra i sitt eget hem som han betalar hyra för?


    Det är relevant om de gör slut och någon av dem får flytta ut.

    Det har inget att göra med vem har mer rätt att bestämma, men TS sambo är kanske är mer villig att välja hunden över TS om hon stannar i lägenheten än om hon får flytta ut.
  • Alessia
    Anonym (Nej) skrev 2021-07-25 18:56:39 följande:

    Jag och min sambo har varit tillsammans i två år och flyttade ihop för cirka en månad sen.

    Hon har alltid velat ha en hund och hon har funderat ganska länge på att skaffa en. Hon säger att hon vill skaffa en hund så fort som möjligt nu. Jag hade inte brytt mig om hon hade bott ensam men jag vill verkligen inte ha en hund i vår lägenhet. Vill inte bo med en hund.

    Det blir grisigt, hårigt och jag vill inte behöva ha något ansvar över den, och jag vet att det blir så om ens sambo skaffar en hund.

    Min sambo säger att hon verkligen vill ha en hund och att det alltid har varit en stor dröm för henne. Känner mig elak som gör detta omöjligt för henne men jag vill verkligen inte behöva leva med en hund. Hon är ledsen och arg nu..

    Vad hade ni gjort?


    Jag hade lämnat dig och skaffat hund - gärna två. Jag vill inte leva med någon som har synpunkter på hundhår och annat, för den personen kommer troligen inte heller att klara av att ta anvar för och leva med små barn som grisar ner, för det är de riktigt duktiga på.  Faktum är att jag har lämnat ett förhållande för en hunds skull. Men kort tid därefter träffade jag min man, som redan hade en egen hund. Det finns alltid en lösning på problemet...
  • Paradisee
    Ignoramus skrev 2021-07-26 16:32:47 följande:

    Det behöver som sagt inte bli så, folk kan ha förutfattade meningar och ändra sig längs vägen. Jag har sett det på nära håll, flera gånger. Men visst, insatserna är väldigt höga så det är kanske ingenting jag rekommenderar. Speciellt inte till totala främlingar.

    Ja, en hund kräver massor av tid, jobb och pengar. Av ägaren. Sambons del i det hela behöver inte bli speciellt stor alls. Jag har en kompis som sköter precis ALLT med sin hund HELA tiden för att sambon inte ska behöva lyfta ett finger eftersom det inte är hans hund? men visst, hon lever också ett liv där det är möjligt. Det är verkligen inte alla förunnat.

    Jag tar också det STORA ansvaret för min hund - det är någon gång om året det kör ihop sig och jag behöver hans hjälp med nån passning eller rastning. Det tycker jag gott han kan ställa upp på när han vet hur lycklig hundlivet gör mig. Faktiskt. Precis som jag gör mängder av andra kompromisser och uppoffringar i min vardag för att han ska få det lite bättre.

    Jag avstår katt för att han är allergisk, och det är väldigt tråkigt för jag hade hemskt gärna haft en liten kisse. Men det är inte på långa vägar samma trauma som ett liv utan hund hade inneburit - där går gränsen ;)


    Visst kan saker ändras längs vägen men det är väl inget som man ska räkna med.

    Det var ju en person som föreslog i tråden att de kan göra på det här sättet, alltså att sambon får skaffa hund men att det då är hon som ska ta fullt ansvar för den. Jag tänker att det är en god tanke men jag tror inte att det kommer att funka i praktiken. Hunden blir ju en del av familjen och hårigt och smutsigt kommer det ju att bli, mer eller mindre. Ts lär behöva ta hand om hunden mer eller mindre, på något sätt. Så blir det automatiskt när man är tillsammans.

    Skulle ju kunna vara så att ts sambo hade tagit hand om hunden hela tiden men det brukar inte bli så när ett par skaffar hund, även fast det egentligen bara är den ena personens hund. Sambon lär säkert vilja att ts ska passa hunden ibland och så blir det bara oftare och oftare och plötsligt så sitter ts där och har ansvar för en hund som han egentligen inte vill ha.

    Visst kan de göra på det här sättet men jag tror att det blir bäst om båda parterna är överens om hundköpet. Det är en fin tanke men i praktiken så tror jag att det blir svårt att sambon ska ta fullt ansvar för hunden och ts inte behöva göra något. Oftast blir det nog inte riktigt så.

    Hur de nu väljer att göra är ju givetvis upp till de själva.
  • Paradisee
    Alessia skrev 2021-07-26 18:06:28 följande:

    Jag hade lämnat dig och skaffat hund - gärna två. Jag vill inte leva med någon som har synpunkter på hundhår och annat, för den personen kommer troligen inte heller att klara av att ta anvar för och leva med små barn som grisar ner, för det är de riktigt duktiga på.  Faktum är att jag har lämnat ett förhållande för en hunds skull. Men kort tid därefter träffade jag min man, som redan hade en egen hund. Det finns alltid en lösning på problemet...


    Att skaffa barn är dock viktigare för de flesta än att skaffa hund. Därför står man ut med stök och gris som barn ställer till med.

    Om ts sambo väljer att lämna förhållandet så är det ju bra att ts får chans att finna den riktiga kärleken istället. I sådana fall är det bara synd att sambon inte kom på tidigare att de aldrig borde ha flyttat ihop om hund nu är så viktigt för henne. Slöseri av ts tid och hennes egen tid.
  • Paradisee
    Ignoramus skrev 2021-07-26 17:24:21 följande:

    Har han sagt att han inte vill ha hund när han bor själv är det väl åtminstone öppet för tolkning skulle jag säga. ;) Det var väl en felskrivning men lite osoft att skriva ?min lägenhet? när man bor tillsammans

    Ja i det här fallet hade jag ju uppenbarligen inte flyttat ihop med ts till att börja med, eftersom hans ståndpunkt var tydlig redan då.


    Han har ju sagt att han inte vill ha hund i sitt hem. Detta innebär ju att han varken vill ha hund i sin egen lägenhet som han har för sig själv eller i en lägenhet som han delar med sin partner..

    Det är ju ts lägenhet, till 50%. Han måste väl inte specificera det. Jag fattade i alla fall att han menade deras gemensamma lägenhet..
  • Anonym (Nej)

    Ni kan sluta spekulera huruvida jag och min sambo kommer att fortsätta förhållandet eller ej. Vi ska inte göra slut och vi ska inte vara särbos.

    Det blir ingen hund och hon vill inte lämna förhållandet. Däremot ska vi kanske skaffa en katt lite senare.

  • sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2021-07-26 18:43:53 följande:

    Ni kan sluta spekulera huruvida jag och min sambo kommer att fortsätta förhållandet eller ej. Vi ska inte göra slut och vi ska inte vara särbos.

    Det blir ingen hund och hon vill inte lämna förhållandet. Däremot ska vi kanske skaffa en katt lite senare.


    Kan det vara så att, när hon bodde själv hade hon inte ekonomi och möjlighet att ha hund?

    Nu när förutsättningarna fanns så blev det mer aktuellt.

    Bra att hon backade. Det är så viktigt för djurets mående att båda vill ha hund
  • Anonym (?)
    Anonym (Sötahunden) skrev 2021-07-26 08:49:33 följande:
    Eh jo, du behöver läsa på mer om hundar.
    Hundar härstammar från vargen. Vargar är djur som har stort behov av frihet.
    Du tror säkert att hundar inte har samma behov bara för att dom är domistikerade.
    Gud vad du är tramsig. Hundar har framavlats exakt så att de ska passa människan i många många år och behöver inte frihet, de behöver sällskap. Och självklart kan man inte låta sin hund skälla hela dagen i lägenhet, men om man bor i flerbostadshus får man tåla ett och annat hundskall. Och barnskrik. Det är nog du som ska ta och flytta ut på landet.
  • Drottningen1970
    Alessia skrev 2021-07-26 18:06:28 följande:

    Jag hade lämnat dig och skaffat hund - gärna två. Jag vill inte leva med någon som har synpunkter på hundhår och annat, för den personen kommer troligen inte heller att klara av att ta anvar för och leva med små barn som grisar ner, för det är de riktigt duktiga på.  Faktum är att jag har lämnat ett förhållande för en hunds skull. Men kort tid därefter träffade jag min man, som redan hade en egen hund. Det finns alltid en lösning på problemet...


    Fast alltså. Anledningen till att man står ut med allt skit som barn för med sig är ju för att man älskar sina barn och velat ha dom. Det är ju väldigt konstigt att dra slutsatsen att man inte kommer att klara av sina önskade barn för att man INTE vill ha en hund och allt som hunden medför. Om man blivit påtvingad ett barn som man verkligen inte velat ha däremot så är nog risken stor att man inte heller pallar allt det som ett barn medför.
  • Anonym (Sötahunden)
    Alessia skrev 2021-07-26 18:06:28 följande:
    Jag hade lämnat dig och skaffat hund - gärna två. Jag vill inte leva med någon som har synpunkter på hundhår och annat, för den personen kommer troligen inte heller att klara av att ta anvar för och leva med små barn som grisar ner, för det är de riktigt duktiga på.  Faktum är att jag har lämnat ett förhållande för en hunds skull. Men kort tid därefter träffade jag min man, som redan hade en egen hund. Det finns alltid en lösning på problemet...
    En tjej som väljer hunden före mig får gärna lämna mig. Helst igår.
    Det är vanligt att tjejer ställer ultimatum.
    Och så är en tjej aldrig nöjd förrän hon får sin vilja igenom.
  • Anonym (Sötahunden)
    Anonym (?) skrev 2021-07-26 20:34:11 följande:
    Gud vad du är tramsig. Hundar har framavlats exakt så att de ska passa människan i många många år och behöver inte frihet, de behöver sällskap. Och självklart kan man inte låta sin hund skälla hela dagen i lägenhet, men om man bor i flerbostadshus får man tåla ett och annat hundskall. Och barnskrik. Det är nog du som ska ta och flytta ut på landet.
    Nej, jag ska inte bo på landet. Men hundar ska göra det.
  • Dexter dot com
    Anonym (Nej) skrev 2021-07-26 18:43:53 följande:

    Ni kan sluta spekulera huruvida jag och min sambo kommer att fortsätta förhållandet eller ej. Vi ska inte göra slut och vi ska inte vara särbos.

    Det blir ingen hund och hon vill inte lämna förhållandet. Däremot ska vi kanske skaffa en katt lite senare.


    Skönt att ni nu är överens om att inte skaffa hund . Men tror du att en innekatt hårar och grisar mindre än en hund? En innekatt kräver ju också väldigt mycket sällskap, aktivering och ansvar och idag rekommenderas ju att man alltid tar 2 kattungar om man inte tex jobbar konstant hemma så katten har sällskap.
  • klyban

    Vet när hund var på tapeten här, då sade jag tror du jag kommer gå ut med hunden och när det tjatades som mest.
    Och man såg hur det malde till där, och sen har det aldrig mer pratats om en hund.
    Jag hade katt, och sambon skaffade en till sig själv blev lösningen för 'na.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Paradisee
    Dexter dot com skrev 2021-07-27 06:08:27 följande:

    Skönt att ni nu är överens om att inte skaffa hund . Men tror du att en innekatt hårar och grisar mindre än en hund? En innekatt kräver ju också väldigt mycket sällskap, aktivering och ansvar och idag rekommenderas ju att man alltid tar 2 kattungar om man inte tex jobbar konstant hemma så katten har sällskap.


    Självklart grisar inte en innekatt alls lika mycket som en hund. Går inte ens att jämföra. Jag har haft både hund och innekatt..

    Såklart skulle någon påpeka att en katt minsann också kräver aktivering. Det är ju inte alls på samma nivå som en hund. En hund kräver ju mycket mer. Blir inte alls samma jobb..

    Bättre att de skaffar en katt.
  • Anonym (Sötahunden)
    Anonym (Sötahunden) skrev 2021-07-26 22:50:54 följande:
    Nej, jag ska inte bo på landet. Men hundar ska göra det.
    Jag tror att många lider av de varmare somrarna nu, så en idé vore att flytta till Norrland. Släpp ut hundarna där. Vargarna blir glada då.
  • Anonym (Ö)
    Dexter dot com skrev 2021-07-27 06:08:27 följande:

    Skönt att ni nu är överens om att inte skaffa hund . Men tror du att en innekatt hårar och grisar mindre än en hund? En innekatt kräver ju också väldigt mycket sällskap, aktivering och ansvar och idag rekommenderas ju att man alltid tar 2 kattungar om man inte tex jobbar konstant hemma så katten har sällskap.


    Enorm skillnad på innekatt och hund! Vi har en innekatt, hon hårar som tusan men ska bara ha mat ett par gånger per dag och det från lådan öser vi över i toaletten och spolar ner.

    TS, jag skulle rekommendera att ni skaffar en vuxen katt från ett katthem om ni ska ha inomhus. Då är den redan "förstörd". Har ni inte barn så är det en bra miljö för en katt med dåliga erfarenheter.
  • nihka
    Anonym (Nej) skrev 2021-07-25 18:56:39 följande:

    Jag och min sambo har varit tillsammans i två år och flyttade ihop för cirka en månad sen.

    Hon har alltid velat ha en hund och hon har funderat ganska länge på att skaffa en. Hon säger att hon vill skaffa en hund så fort som möjligt nu. Jag hade inte brytt mig om hon hade bott ensam men jag vill verkligen inte ha en hund i vår lägenhet. Vill inte bo med en hund.

    Det blir grisigt, hårigt och jag vill inte behöva ha något ansvar över den, och jag vet att det blir så om ens sambo skaffar en hund.

    Min sambo säger att hon verkligen vill ha en hund och att det alltid har varit en stor dröm för henne. Känner mig elak som gör detta omöjligt för henne men jag vill verkligen inte behöva leva med en hund. Hon är ledsen och arg nu..

    Vad hade ni gjort?


    Den som vill minst vinner. Hon skulle ha tagit upp detta innan ni flyttade ihop och  då hade ni kanske inte flyttat ihop eller så hade ni valt en annan typ av bostad än lägenhet.
  • Anonym (XXX)

    Jag tycker att samma regel gäller för alla levande varelser: hundar, katter, råttor eller människobarn. Nämligen att man måste vara överens om att skaffa dem, annars ska man inte skaffa dem. Att INTE skaffa dem är default. Status quo. 

    I detta fallet känns det dessutom skumt, att hon vill skaffa hunden precis nu när ni har flyttat ihop. Om hon VERKLIGEN inte hade behövt varken din plånbok eller din tid och din arbetskraft för att kunna ha hund, så hade hon väl skaffat den tidigare? Känns som att hon ändå har planerat att utnyttja dig, oavsett vad hon säger om att du inte ska behöva göra något för hunden. 

    Dessutom GÅR det inte att komma undan en hund, som lever under samma tak. Lika lite som de går att undvika ett barn, som bara den andra parten ville skaffa. Och det är inte rätt mot hunden/barnet, för den/det kommer helt säkert att känna att den/det är oönskad och oälskad av den ena. 

Svar på tråden Min sambo vill ha en hund, inte jag