• Anonym (Vill förstå)

Psykisk ohälsa sjukskrivning

Jag känner en person som varit sjukskriven pga psykisk ohälsa i mer än år. Jag tvivlar inte på att det varit ett helvete. Det som jag dock ställer mig undrande till är hur länge man kan få fortsätta vara sjukskriven.

Den sjuke verkar nu må bättre sedan ett halvår tillbaks. Det känns provocerande för mig att den sjukskrivna inte kan gå tillbaks till jobbet men trots det vara ledare för barn inom tennis, ordna middagar, åka ut på utflykter, åka iväg flera dagar för att besöka familj, ta emot gäster som stannar några dagar, träna var och varannan dag. Är det såhär att vara psykiskt sjuk att man kan allt det här men man kan inte jobba?

Jag vet att det jobbas på att få till rätt mediciner för den sjuke och att medicinen fortfarande ändras då och då.

Jag försöker bara förstå och inte känna mig så irriterad på min bekant.

• Svar på tråden Psykisk ohälsa sjukskrivning
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Åsa) skrev 2021-08-02 13:10:34 följande:

På vilket sätt kämpar hen emot att återgå i jobb?

Delvis att hen inte förstår hur hen ska kunna fortsätta med alla fritidsaktiviteter som hen skapat för sig själv. Även ett visst motstånd att gå tillbaks till jobbet och ta en tjänst som är mindre krävande då det innebär lägre lön och då hellre undviker att gå tillbaks. Det är väl sådana saker som provocerar lite.
  • Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (Avslag) skrev 2021-08-02 12:23:03 följande:

Visst är det så, att man kan se frisk ut. Jag ser också frisk ut men är trasig i kroppen. Ser också oförskämt ung ut, så man tror inte att vi är ett par. Eller sjukdomen syns ju när jag har kryckor, och hemma ser de när jag sover mycket. Har flera trauman genom livet som också gör att jag får ta bort kraven på fritiden och har valt att skaffa ett barn, inte flera. Många verkar tänka tvärtom, "jag orkar inte ha någon aktiv fritid om jag jobbar, alltså kan jag inte jobba". Jag förundras över hur vissa kan vara sjukskrivna för småsaker, för visst varierar självberättigandet när det gäller det från person till person, och hade vi inte varit så många sjuka som jobbar hade samhället aldrig gått runt.

Sjukskriven för småsaker? Vem blir det??
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-02 13:44:09 följande:

Men sluta vara bollplank då...? Känns som att du argumenterar för nån slags rättighet att döma din vän för att du funnits där genom åren, fast du inte ens vet hur det är att leva med vad hen nu går igenom. Du behöver inte förstå, du behöver bara acceptera. Jag sa inte att du ska överge din vän, bara sluta irritera dig, för du har inte med det att göra.

Jaha, så du kanske är lite avundsjuk också? Du ska vara glad att din vän orkar må bättre, ett jobb kan vara väldigt dränerande medan roliga aktiviteter tvärtom bygger upp människan inifrån. Se det som terapi för din vän, om det får dig att må bättre.

Avundsjuk vill jag inte påstå mest irritation när det kommer en massa dravel om hur galet det är att vi som samhälle lämnar barnen på institution ist för att vara hemma med dem. Att hur hinner man med träning och allt annat om man jobbar. Och det är väl varar så att vi får sluta prata om sådana saker när det bara gör mig provocerad
  • Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 13:54:44 följande:

Delvis att hen inte förstår hur hen ska kunna fortsätta med alla fritidsaktiviteter som hen skapat för sig själv. Även ett visst motstånd att gå tillbaks till jobbet och ta en tjänst som är mindre krävande då det innebär lägre lön och då hellre undviker att gå tillbaks. Det är väl sådana saker som provocerar lite.

Ja men släpp det då! Det angår INTE dig. Låt henne göra som hon vill med sitt liv. Dina åsikter är provocerande!
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 13:57:32 följande:
    Avundsjuk vill jag inte påstå mest irritation när det kommer en massa dravel om hur galet det är att vi som samhälle lämnar barnen på institution ist för att vara hemma med dem. Att hur hinner man med träning och allt annat om man jobbar. Och det är väl varar så att vi får sluta prata om sådana saker när det bara gör mig provocerad
    Dravel skulle jag inte påstå att det är. Skolbarn träffar andra vuxna fler timmar om dygnet än sina föräldrar, fullständigt vansinne om man har fsk-barn som är ännu yngre. Sen fattar inte jag heller riktigt hur andra hinner med alla sina aktiviteter med ett heltidsjobb men man får väl prioritera. Såg att din vän inte riktigt vill ge upp sina aktiviteter, och det förstår man ju, men samtidigt kan man inte alltid få allt. Jag tror det vore bra om du undvek ämnen som du vet är provocerande, och om hen tar upp nåt så försök vara glad för din vän att hen mår så bra och byt ämne om det blir jobbigt.
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Åsa) skrev 2021-08-02 13:10:34 följande:

På vilket sätt kämpar hen emot att återgå i jobb?

Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-02 14:03:26 följande:

Dravel skulle jag inte påstå att det är. Skolbarn träffar andra vuxna fler timmar om dygnet än sina föräldrar, fullständigt vansinne om man har fsk-barn som är ännu yngre. Sen fattar inte jag heller riktigt hur andra hinner med alla sina aktiviteter med ett heltidsjobb men man får väl prioritera. Såg att din vän inte riktigt vill ge upp sina aktiviteter, och det förstår man ju, men samtidigt kan man inte alltid få allt. Jag tror det vore bra om du undvek ämnen som du vet är provocerande, och om hen tar upp nåt så försök vara glad för din vän att hen mår så bra och byt ämne om det blir jobbigt.

Det blir ju dravel när valet står en fullkomligt fritt att sluta jobba och vara hemma med sina barn. Men då får man ju lösa det ekonomiska själv och inte luta sig tillbaks på en sjukskrivning som man vill ska vara för evigt för att få betalt samtidigt. Det känns mycket provocerande när en person säger så till oss andra som är med och bekostar dennes sjukskrivning. Och sjukskriven ska man såklart vara när det behövs men det ska väl inte vara som en möjlighet att lösa det ekonomiska för att vara mer hemma med sina barn? Eller kunna träna på en tid som passar en perfekt. Eller kunna handla när barnen är på förskolan?
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 14:14:51 följande:
    Det blir ju dravel när valet står en fullkomligt fritt att sluta jobba och vara hemma med sina barn. Men då får man ju lösa det ekonomiska själv och inte luta sig tillbaks på en sjukskrivning som man vill ska vara för evigt för att få betalt samtidigt. Det känns mycket provocerande när en person säger så till oss andra som är med och bekostar dennes sjukskrivning. Och sjukskriven ska man såklart vara när det behövs men det ska väl inte vara som en möjlighet att lösa det ekonomiska för att vara mer hemma med sina barn? Eller kunna träna på en tid som passar en perfekt. Eller kunna handla när barnen är på förskolan?
    Nej, varför det? Om din vän (eller vem som helst) har valmöjligheten så är det väl upp till dem om de vill vara närvarande föräldrar? Återigen verkar du väldigt dömande. Känns som att du behöver jobba med den där biten rent generellt i livet.

Du måste ju förstå att din vän självklart blir sjukskriven för sitt mående och inte för att hen vill vara hemmaförälder. Det kan ta tid att komma tillbaka till arbetslivet, om din vän någonsin kommer att göra det alls. Du skriver ju bara "psykisk ohälsa" men det är väldigt stor skillnad på att ha något tillfälligt som en depression eller utbrändhet, eller om personen lider av en psykisk diagnos.
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-02 14:18:48 följande:

Nej, varför det? Om din vän (eller vem som helst) har valmöjligheten så är det väl upp till dem om de vill vara närvarande föräldrar? Återigen verkar du väldigt dömande. Känns som att du behöver jobba med den där biten rent generellt i livet.

Det vet du ju ingenting alls om hur jag är i ?övriga livet?, kanske du som är dämmande utifrån en text på FB? Jag har förklarat nedan av hen inte är intresserad att vara hemma utan att få betalt för det. Då har man inte ?valt?.

Du måste ju förstå att din vän självklart blir sjukskriven för sitt mående och inte för att hen vill vara hemmaförälder. Det kan ta tid att komma tillbaka till arbetslivet, om din vän någonsin kommer att göra det alls. Du skriver ju bara "psykisk ohälsa" men det är väldigt stor skillnad på att ha något tillfälligt som en depression eller utbrändhet, eller om personen lider av en psykisk diagnos.

Det är ju det jag menar. Personen tycker ju att vi andra som jobbar borde vara mer hemma med våra barn för att hen är det pga sin sjukskrivning. Och då menar jag att självklart får man vara det men då får man ju lösa den ekonomiska biten själv, inte genom bidrag.

Detta resonemang har uppkommit det senaste året. Innan jobbade hen och sa inget om dessa tankar. Jag tror att det kommer sig av att den långa ledigheten har gett upphov till dessa tankar och hen nu inte ser sig kunna bibehålla sin livkvalitet om hen går tillbaks till jobb, men är samtidigt inte villig att bära kostnaden själv.

Jag vet ju att personen inte är villig att ta en annan mindre krävande tjänst då det skulle innebära längre lön. Det är sådana saker som mig att undra.
  • Anonym (Zxcvb)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 10:00:37 följande:

Nej, det är inte så konstigt när man agerat bollplank åt den här personen under hela sjukdomsförloppet. Jag vet att personen varit väldigt sjuk. Full respekt för det. Men nu är det full rulle, som vanligt innan sjukdom skulle jag vilja säga, och jag har svårt att fortsätta vara bollplank utan att känna mig irriterad. Så jag vill förstå. Alternativet är ju att den sjuke mister mig som vän om jag skiter i den som du tycker.

Jag själv orkar som sagt inte med alla dessa åtagande som den sjuke har just för att jag jobbar. Självklart hade jag också tyckt det varit kul att ha massor med fritid att göra både det ena och det andra. Därför undrar jag om man verkligen inte kan jobba det minsta om man har möjlighet att göra alla dessa saker som den sjuke gör?

Förlåt, men läser du ens svaren du får? Det kan vara PLÄTTLÄTT att göra mentalt enkla saker som att spela tennis, promenera, spela golf eller förbereda en social tillställning. Men det kan ta totalt tvärstopp för den som är sjuk att göra sitt vanliga jobb som kanske kräver både tankeverksamhet och koncentration på en helt annan nivå.

Du måste ju skilja på vad personen förväntas prestera på sitt arbete och vad personen gör privat.
  • Anonym (Avslag)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-08-02 13:55:06 följande:

Sjukskriven för småsaker? Vem blir det??

I perioder kan man sjukskriva sig för missnöje med arbetsuppgifter. Eller bara olust att gå dit. Givetvis kan det inte fortgå hur länge som helst men nog finns det fusk med sjukskrivningar precis som fusk i andra stödsystem vi har. Kortare sjukskrivningar är inte speciellt svårt att få om man hävdar psykiska skäl, även relaterat till arbetet.
Svar på tråden Psykisk ohälsa sjukskrivning