• Anonym (Vill förstå)

Psykisk ohälsa sjukskrivning

Jag känner en person som varit sjukskriven pga psykisk ohälsa i mer än år. Jag tvivlar inte på att det varit ett helvete. Det som jag dock ställer mig undrande till är hur länge man kan få fortsätta vara sjukskriven.

Den sjuke verkar nu må bättre sedan ett halvår tillbaks. Det känns provocerande för mig att den sjukskrivna inte kan gå tillbaks till jobbet men trots det vara ledare för barn inom tennis, ordna middagar, åka ut på utflykter, åka iväg flera dagar för att besöka familj, ta emot gäster som stannar några dagar, träna var och varannan dag. Är det såhär att vara psykiskt sjuk att man kan allt det här men man kan inte jobba?

Jag vet att det jobbas på att få till rätt mediciner för den sjuke och att medicinen fortfarande ändras då och då.

Jag försöker bara förstå och inte känna mig så irriterad på min bekant.

• Svar på tråden Psykisk ohälsa sjukskrivning
  • Anonym (Zxcvb)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 14:45:16 följande:

Tillhör det även sjukdomsbilden att tycka sig ha en ?rätt? att vara hemma med barn genom bidrag? Eller inte acceptera en enklare tjänst om den erbjöds? Att komma med åsikter om att den ekonomiska ersättningen borde vara högre? Att uttrycka att livskvaliteten kommer sänkas om hen ska återgå till jobb (pga minskade fritidsaktiviteter)? För allt det där kan man ju lösa om man är villig att gå ner i tid och ta den ekonomiska kostnaden själv.

Jag förstår att jobbet känns mer kravfyllt än roliga självvalda aktiviteter. Men jag kanske inte förstår hur det blir tvärstopp med jobb vs allt det andra? Förklara gärna (jag vill genuint veta) hur kan man inte omvandla några av dessa åtagande till några timmars betalt arbete?

Du har redan fått en del svar, läs i tråden. Du kan också googla på nedsatt kognitiv förmåga.

www.vgregion.se/ov/ism/isms-forskning/stressrelaterad-ohalsa/kognitiva-funktioner/

www.suntarbetsliv.se/forskning/hallbar-rehabilitering/utmattade-patienter-har-kognitiva-nedsattningar-efter-sju-ar/
  • Anonym (Frilledille)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-02 18:36:00 följande:

Men snälla, kan vi sluta låtsas som om 54000:- är på nåt som helst sätt en normal månadslön?? De allra flesta tjänar mindre än så, självklart.

Enkel matematik. Om du är sjuk får du både mindre inkomst per månad och mindre pensionsavsättning än du hade fått om du hade arbetat. Inte konstigt alls.

Jag har ingenstans skrivit att 54.000 kr är en normal lön.

Jag roade mig med att göra en excelsnurra på vad effekten blir för en som tjänar på medianen på heltid. Man ska vara sjukskriven i flera år innan det gör skillnad på några hundralappar i pension vid 65 år. Prova själv, bara att lägga in formlerna. Att det blir mindre ja, men att det skulle vara någon katastrof är bara dumheter. Det är absolut mer i närheten jmf med om man jobbar. Majoriteten av de som jobbar är väl försäkrade. De som aldrig kommit in i systemet är det värre med.
  • Anonym (Lene)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 11:50:32 följande:
    Jag är nöjd. Men jag tror det är få förunnat att inte tycka att livet skaver ibland. Att man inte hinner med, att man stressar med hämtningar, att maten inte görs från grunden etc etc Att jobba mindre leder i sin tur till lägre pension och det är inte heller ett drömscenario. Så hur man än gör så kommer det att skava i någon ände. Så som vårt samhälle är uppbyggt så är det lite jobbigt för de flesta av och till. Vill man inte vara med på det så får man ju välja annorlunda såklart men då får man ju också stå sitt kast den dagen pensionen kommer tex. Och då blir det provocerande när det känns som en person stretar emot att gå tillbaks till det men inte känner att det är aktuellt att byta till en mer anpassad tjänst för att det innebär tex lägre lön utan ist ifrågasätter hur hen ska ha tid med det nya livet som skapats om den ska jobba samtidigt.

Men absolut, jag kan sluta att umgås med personen och bara sköta mitt.
    Hade du varit nöjd med ditt hade du aldrig skrivit trådstarten. 
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-02 15:52:17 följande:

Det har ju inte med sjukskrivningen att göra, så kan man ju känna oavsett situation. Du tror inte personen fattar att pensionen är totalt körd om hen är sjukskriven istället...?

Nej, men då ska du ju bryta med personen istället för att må dåligt själv! Och du behöver fortfarande jobba på att släppa din irritation över hur andra lever eller vad de har för åsikter.

Har man kollektivavtal där man är anställd när man är sjukskriven så får man avsättningar till pensionen också vid sjukskrivning.

Jag tror det är få personer som inte har någon som helst tanke om hur andra lever eller har för åsikter. Det hade varit ett märkligt om jag inte tyckte något om varken positivt eller negativt som andra gjorde eller sa. Det ligger i vår natur och jag har ingen ambition om att sluta ta ställning till saker. Att jag borde irritera mig mindre på min bekant genom att låta bli att engagera mig ger jag dig rätt i då jag tror jag irriterar mig på annat än dennes sjukskrivning.
    Anonym (Lene) skrev 2021-08-02 18:59:18 följande:

Det kan du få lov att tro att tycka. Hur det egentligen är vet jag väl bäst själv.
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Zxcvb) skrev 2021-08-02 18:44:35 följande:
    Tack, ska kolla.
  • Anonym (Lene)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 19:09:22 följande:
    Har man kollektivavtal där man är anställd när man är sjukskriven så får man avsättningar till pensionen också vid sjukskrivning.

Jag tror det är få personer som inte har någon som helst tanke om hur andra lever eller har för åsikter. Det hade varit ett märkligt om jag inte tyckte något om varken positivt eller negativt som andra gjorde eller sa. Det ligger i vår natur och jag har ingen ambition om att sluta ta ställning till saker. Att jag borde irritera mig mindre på min bekant genom att låta bli att engagera mig ger jag dig rätt i då jag tror jag irriterar mig på annat än dennes sjukskrivning.
    Anonym (Lene) skrev 2021-08-02 18:59:18 följande:

Det kan du få lov att tro att tycka. Hur det egentligen är vet jag väl bäst själv.
    Din TS och dina övriga inlägg i tråden säger något annat. En person som är tillfreds med sitt och det man själv har reagerar inte som du gjort. Sen kan du intala dig själv hur mycket du vill att du är nöjd och glad. Allt det här bottnar ju i någonting hos dig själv, att det är något som skaver där, sen om det är att du själv är missnöjd med din egen arbetssituation, har svårt att få livspusslet att gå ihop, hade velat göra mer kul grejer på fritiden, känner dåligt samvete gentemot eventuella barn etc etc det kan ingen annan än du själv svara på. Men hade lagt lite energi på att reda ut det istället för att rikta misstankar och missunnsamhet mot din vän hade du nog mått bättre i längden. 

Verkar som att din vän genomgår en förändring i vad hon prioriterar i livet, vilket är rätt vanligt när man kravlar sig ur en krissituation. Även fast hon blir frisk kanske hon kommer fortsätta prioritera det där som verkar göra henne glad. Hon kanske aldrig mer jobbar heltid, fast hon kan, för att andra saker blivit viktigare. Eller så kommer hon aldrig mer kunna arbeta heltid för att hennes sjukdom omöjliggör det, ska hon inte få göra roliga saker trots att hon är sjuk? Om allt det där som hon "hinner med" nu gör att hon också har kraft att arbeta 50%, är det bättre att hon slutar göra roliga saker, blir deppig och bara orkar jobbar 25% istället? 

Hade det känts mer "rättvist" att din vän fått avslag på sin sjukpenning och tvingats tillbaka till arbetet tidigare än vad hon fysiskt och mentalt klarat av? Och sen kanske blivit sjukskriven igen, med ännu längre återhämtningsperiod? 
  • Anonym (Yllet)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 15:39:34 följande:
    Kanske för att förtydliga att situationen är mångfasetterad. Men jag är irriterad på personen sen innan då den är gränslös och något av er energitjuv. Så jag är nog inte i en position att förhålla mig till dennes sjukskrivning utan att vara dömande. Hade det varit någon av mina andra vänner så hade jag känns annorlunda, det kan jag erkänna. Så jag får låta bli att diskutera saker med denne person som bara irriterar mig.

Jag ser mig annars som mycket icke dömande. Men som sagt, denne person har gjort många märkliga saker sedan tidigare.
    Men då är det väl bara att dra slutsatsen av det och sluta umgås med personen, så slipper du irritera dig på hens knepiga sätt och ökande bidragstillvänjning.
  • Anonym (Psykisk ohälsa)

Jag kan ta mig själv som exempel om det kan hjälpa TS att förstå.

Jag har ett skrivbordsjobb som kräver stor koncentration. Vid min sjukskrivning klarade jag inte ens av att läsa en barnbok, så illa var det. Sitta vid en skärm? Glöm det. Inget fungerade. Jag kunde inte ens cykla på grund av att hjärnan inte var med!

Efter 6 månader kunde jag börja jobba 25%. Jag är nu, tre år senare, fortfarande inte helt återställd, men numera utförsäkrad. Klarar att jobba 75%, vilket är ett enormt stort steg framåt för mig. Jag tror att jag kanske kan vara tillbaka på 100% i höst, men jag tänker inte chansa. Så min plan är nu att gå tillbaka till heltid i vår.

Under min sjukskrivning kunde jag utan problem träna i en timme eller mer ett par dagar i veckan. Umgås med andra och verka vara fullt normal. Jag hade nog klarat av att träna barn. Kanske inte i början, men efter ett år eller så. Men om jag skulle läsa eller koncentrera mig klarade jag max 15 minuter innan jag behövde ta en paus. Jag kanske var 60 minuter effektiv på en tvåtimmars arbetsdag. Detta såg ingen på mig på min fritid. Det var ju inte så att jag berättade för personer jag träffade att jag knappt klarade av att läsa tidningsartiklar eller längre inlägg på Facebook. Så det är stor skillnad på vad som fungerar arbetsmässigt och privat.

Ber om ursäkt om texten är rörig. Jag har fortfarande svårt att strukturera en text och skäms lite över hur dåligt jag skriver numera.

• Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Lene) skrev 2021-08-02 19:54:17 följande:

Din TS och dina övriga inlägg i tråden säger något annat. En person som är tillfreds med sitt och det man själv har reagerar inte som du gjort. Sen kan du intala dig själv hur mycket du vill att du är nöjd och glad. Allt det här bottnar ju i någonting hos dig själv, att det är något som skaver där, sen om det är att du själv är missnöjd med din egen arbetssituation, har svårt att få livspusslet att gå ihop, hade velat göra mer kul grejer på fritiden, känner dåligt samvete gentemot eventuella barn etc etc det kan ingen annan än du själv svara på. Men hade lagt lite energi på att reda ut det istället för att rikta misstankar och missunnsamhet mot din vän hade du nog mått bättre i längden. 

Verkar som att din vän genomgår en förändring i vad hon prioriterar i livet, vilket är rätt vanligt när man kravlar sig ur en krissituation. Även fast hon blir frisk kanske hon kommer fortsätta prioritera det där som verkar göra henne glad. Hon kanske aldrig mer jobbar heltid, fast hon kan, för att andra saker blivit viktigare. Eller så kommer hon aldrig mer kunna arbeta heltid för att hennes sjukdom omöjliggör det, ska hon inte få göra roliga saker trots att hon är sjuk? Om allt det där som hon "hinner med" nu gör att hon också har kraft att arbeta 50%, är det bättre att hon slutar göra roliga saker, blir deppig och bara orkar jobbar 25% istället? 

Hade det känts mer "rättvist" att din vän fått avslag på sin sjukpenning och tvingats tillbaka till arbetet tidigare än vad hon fysiskt och mentalt klarat av? Och sen kanske blivit sjukskriven igen, med ännu längre återhämtningsperiod? 

Det är sant att något skaver. Den här personen skaver. Och har insett att jag måste vara mindre involverad eftersom det tar fram massa dåliga sidor hos mig. Där är som sagt tidigare incidenter som gör att jag är kritisk till situationen och som jag inte hade känt mot en annan person.

Typ som en snål person kan irritera en, inte för att man inte har råd att bjuda men för att det bara känns fel och utnyttjande. Lite så är det här med.
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 15:58:59 följande:

Jag vet, det är märkligt. Jag tycker om personen men irriterar mig också jättemycket. Vi har haft perioder där jag satt vår vänskap på paus (som jag också sagt till personen) men sedan återupptagit den. Vi har intressanta samtal och jag vill inte lämna personen ensam nu under sjukdomen. Irritationen som framkommer här på Forumet visar jag inte alls för personen utan stödjer så mycket som jag kan. Ser ingen anledning att vända ryggen till när hen har det svårt. Men för den sakens skull kan jag ju ha tankar, eller hur? Eller skriva här på ett forum skadar ju heller ingen? Om det hjälper att få kräkas lite anonymt såhär och jag sedan kan återgå till att vara stödjande så har ju både den sjuke och jag vunnit på det. Folks åsikter här ger ju också perspektiv på att det nog är mer personen som irriterar än att jag missunnar hen en sjukskrivning.

Personen är också väldigt snäll (men samtidigt energitjuv och gränslös) men saknar samtidigt möjlighet att någonsin vara ett stöd tillbaks, även som frisk. Kanske jag känner att som den friske av oss kan göra en skillnad genom att vara där trots att det kostar.

Tack, nu är det mer begripligt. Det låter inte alls omöjligt att personens sämre sidor hänger ihop med anledningen till sjukskrivningen, tänker jag. Det kan vara svårt att fungera normalt när psykisk ohälsa lurar i bakgrunden.
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (Frilledille) skrev 2021-08-02 18:44:17 följande:

Jag har ingenstans skrivit att 54.000 kr är en normal lön.

Jag roade mig med att göra en excelsnurra på vad effekten blir för en som tjänar på medianen på heltid. Man ska vara sjukskriven i flera år innan det gör skillnad på några hundralappar i pension vid 65 år. Prova själv, bara att lägga in formlerna. Att det blir mindre ja, men att det skulle vara någon katastrof är bara dumheter. Det är absolut mer i närheten jmf med om man jobbar. Majoriteten av de som jobbar är väl försäkrade. De som aldrig kommit in i systemet är det värre med.

Min fd man hade högre pension än vad jag hade. Trots det arbetade jag på 5 olika jobb samt hade företag. Han var förtidspensionär.

Han hade en hög grundlön innan han blev sjuk vid 23 års ålder. Det var sist han förvärvsarbetade och bidrog till samhället. Idag är han nästan 45år.
  • Anonym (...)

Herregud TS sköt ditt eget liv och ge fan I andras.

Det är inte lätt att bli sjukskriven idag och får man vara det finns det alltid en anledning.

Den här misstron mot psykiskt sjuka är förödande..

• Anonym (Anhörig)
    Anonym (...) skrev 2021-08-03 10:25:09 följande:

Herregud TS sköt ditt eget liv och ge fan I andras.

Det är inte lätt att bli sjukskriven idag och får man vara det finns det alltid en anledning.

Den här misstron mot psykiskt sjuka är förödande..

Misstron kommer ju från att det finns så enormt många fuskare.

Jag minns en tråd jag läste för lite sedan där en kvinna hade enorma relationsproblem. Det ända hon såg som lösningen var att sjukskriva sig.... hur kan det lösa sig när hon istället för distans till relationen tar sig ännu längre in i skiten. Arbetet var det som fick henne till en normal social situation, rutiner och distans till problemen hemma.

Plus mina två anhöriga som båda blev förtidspensionerade i arbetsför ålder. Den ena har IBS och den andre utmattningssyndrom. Två super vanliga sjukdomar idag. Ju fler som söker hjälp desto färre har vi råd att hjälpa. Idag ser folk sjukskrivning som nån sorts universal lösning på psykisk ohälsa, för det finns inga resurser till rehabilitering.

Jag är en av de som låter missunnsam och misstänksam när jag hör sjukskrivning. Dels för att jag själv inte fick ett skit när jag kollapsade efter hjärtstopp, men även för att ?fusket? är så utbrett att de snart är majoritet. Men fusket menar jag de som tror att sjukskrivning är lösningen på problem som inte alls är relaterat till arbetet. Och de som gör sig sjukare hos läkaren för att sedan ha ett späckat schema med kul saker.

Att vara nära en fuskare drar enormt med energi från en. Jag förstår ts frustration. Jag hade sagt åt vännen att jag inte har ork varenda gång jag träffar eller pratar med henne. Nä jag borde städa men jag orkar inte, barnen ska till träning men jag orkar verkligen inte idag, det får bli köpemat, jag orkar inte laga mat idag osv. Så roligt är det inte att ständigt vara stöttepelare för andra.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 09:21:26 följande:

Jag känner en person som varit sjukskriven pga psykisk ohälsa i mer än år. Jag tvivlar inte på att det varit ett helvete. Det som jag dock ställer mig undrande till är hur länge man kan få fortsätta vara sjukskriven.

Den sjuke verkar nu må bättre sedan ett halvår tillbaks. Det känns provocerande för mig att den sjukskrivna inte kan gå tillbaks till jobbet men trots det vara ledare för barn inom tennis, ordna middagar, åka ut på utflykter, åka iväg flera dagar för att besöka familj, ta emot gäster som stannar några dagar, träna var och varannan dag. Är det såhär att vara psykiskt sjuk att man kan allt det här men man kan inte jobba?

Jag vet att det jobbas på att få till rätt mediciner för den sjuke och att medicinen fortfarande ändras då och då.

Låter som du drabbats av avund-sjuka. Kanske ska du prata med en läkare... Eller ring FK, anmäl din bekant till granskning om det får dig att må bättre. 
  • Anonym (nonym)
    Anonym (Åsa) skrev 2021-08-02 20:37:11 följande:
    Tack, nu är det mer begripligt. Det låter inte alls omöjligt att personens sämre sidor hänger ihop med anledningen till sjukskrivningen, tänker jag. Det kan vara svårt att fungera normalt när psykisk ohälsa lurar i bakgrunden.
    Så tänker jag också. Att personen även sedan tidigare är gränslös och har svårt att lyssna kan mycket väl vara del av problemet. 

All psykisk ohälsa leder ju faktiskt inte till att man blir "trött" - det finns ju diagnoser som gör personen uppvarvad, också. 

Jag har själv erfarenhet av bipolär sjukdom. När jag först läste TS så höll jag med om att det var orimligt att orka allt detta, för aldrig i livet att jag själv skulle orka det under en depression. Men så slog det mig att det skulle kunna vara andra sidan av myntet - mani. Vissa antidepressiva mediciner kan också funka lite "för" bra, så att man blir speedad och liksom går i spinn. 

TS, du nämner inte vad din vän har för diagnos. Det har stor betydelse i sammanhanget! Kanske är det rentav ett av symptomen att din vän inte kan begränsa sig?
  • Hyllemor

Psykisk ohälsa kan vara mer än "utmattningssyndrom." Man kan vara schizofren, ha svår PTSD eller andra former av diagnoser  och fungera alldeles utmärkt i vissa sammanhang under några timmar, men inte alls under 8 timmar på en arbetsplats. Alla med psykisk ohälsa vill inte berätta exakt vad ohälsan egentligen berör utan säger att det rör sig om utmattning, för att slippa frågor.
  • Anonym (nonym)

Detta. Om medicinen fortfarande måste justeras tyder det på att personen fortfarande är ganska illa däran, särskilt eftersom sjukskrivningen tydligen godkänts av FK - det får man inte igenom bara hipp som happ, utan då finns nog ett ordentligt läkarintyg där det framgår att/hur sjukdomen begränsar arbetsförmågan.

Att vännen hinner med allt du räknar upp låter lite som mani för mig, eller som att medicineringen gått snett på något sätt. 
Svar på tråden Psykisk ohälsa sjukskrivning