• Anonym (undrar)

Mindre allvarlig otrohet?

Jag har en fråga till er som varit "otrogna light", alltså inte så allvarligt men ändå gått över gräsen, och er vars partner varit det. Anledningen är att jag varit med om detta själv så skulle vilja ha lite andra åsikter...

1. Vad var det som hände?

2. Vad fick dig/din partner att gå över gränsen?

3. Kunde ni gå vidare efter det?

• Svar på tråden Mindre allvarlig otrohet?
  • Anonym (undrar)
    Stoppafuskarna skrev 2021-08-04 11:52:27 följande:

Går det att definiera en ?lightversion? i detta ämne ens?

Antingen är man eller så är man det inte ?

Kommer inte bidra mer än så

Det klart det finns grader av otrohet.
  • Anonym (Kvinna 39)

Håller med fröken Fjäril. All otrohet är otrohet. Meddelanden är också att gå över gränsen även om inget fysiskt hänt, all otrohet är alltså inte fysisk. Det spelar ingen roll om du vill kalla det "light" (t ex kyssar eller meddelanden), relationen är över i vilket fall.

Exempel på saker man inte kan vara "light": gravid, död, otrogen.

• Anonym (undrar)
    Anonym (Min åsikt) skrev 2021-08-04 13:02:38 följande:

Finns något som kallas Micro otrohet. Sexchatt, sms med någon annan. Eg är väl allt sånt att vara otrogen beroende på vart Din egen gräns går. Min fd kk är Micro otrogen mot sin flickvän med mig. Jag bryr mig inte, men hade jag varit hon hade jag sett det som otrohet. Big time. Att visa allt och ha sex online med någon annan är lika illa som att göra det irl eg. Man blir kåt på någon annan än den man är ihop med och utvecklar det. En gång fine, men flera med samma person, NEJ.

Att ha sex online med någon är ju inte lika illa som att göra det IRL, men båda är mycket allvarliga. Att vara kåt på nån annan än den man är ihop med är ju inte per definition otrohet.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-08-04 14:20:14 följande:

Håller med fröken Fjäril. All otrohet är otrohet. Meddelanden är också att gå över gränsen även om inget fysiskt hänt, all otrohet är alltså inte fysisk. Det spelar ingen roll om du vill kalla det "light" (t ex kyssar eller meddelanden), relationen är över i vilket fall.

Exempel på saker man inte kan vara "light": gravid, död, otrogen.

Exempel på light otrohet är en kyss, väldigt känslomässig och lång kontakt med någon annan utan sex, dansa med någon annan länge och närgånget, sexchatta, skicka nakenbild osv.

Nej inte samma som död, gravid. Det är däremot liknande att vara kåt. Du är kåt, men kåt kan vara olika grader, lite eller mycket osv. Du är ändå kåt. Samma med otrohet, det kan vara olika grader, men du är ändå otrogen.
  • Fjäril kär
    Anonym (undrar) skrev 2021-08-04 14:15:04 följande:

Så du anser att ett snuskigt sms är lika illa som att ha sex med någon?

Enligt min personliga åsikt ja
  • Anonym (FYI)
    Anonym (undrar) skrev 2021-08-04 14:26:46 följande:
    Exempel på light otrohet är en kyss, väldigt känslomässig och lång kontakt med någon annan utan sex, dansa med någon annan länge och närgånget, sexchatta, skicka nakenbild osv.

Nej inte samma som död, gravid. Det är däremot liknande att vara kåt. Du är kåt, men kåt kan vara olika grader, lite eller mycket osv. Du är ändå kåt. Samma med otrohet, det kan vara olika grader, men du är ändå otrogen.
    På vilken sida står du? Låt mig gissa...Den som varit "Mikro otrogen"Obestämd
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (undrar) skrev 2021-08-04 14:21:28 följande:

Att ha sex online med någon är ju inte lika illa som att göra det IRL, men båda är mycket allvarliga. Att vara kåt på nån annan än den man är ihop med är ju inte per definition otrohet.

Fast det är ju ingen allmän sanning. Alla har sina egna preferenser för vart gränsen går. Det min partner blir sårad av är för denne otrohet oavsett vad jag själv tycker.

JAG tycker att en kyss är otrohet. Av respekt för min partner kladdar man inte på andra oavsett om det är ett sms eller en kyss. Punkt.

Jag vet att många som gärna själva går över gränsen och töjer på sanningen har uppfunnit uttrycket otrohet Light och som hela tiden ursäktar sig med att det inte var så farligt och det hade kunnat vara värre..

Det man inte kan göra öppet inför sin partner och dess godkännande är och förblir otrohet.
  • Anonym (Kvinna 39)

Oavsett om man kysser någon eller ligger med någon har man varit otrogen. Man kan inte vara "lite" otrogen. Det finns inga grader där. Det du tänker på är grad av allvarlighet och det är en helt annan sak, men du kan inte vara halvt otrogen t ex.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-08-04 15:04:40 följande:
    Oavsett om man kysser någon eller ligger med någon har man varit otrogen. Man kan inte vara "lite" otrogen. Det finns inga grader där. Det du tänker på är grad av allvarlighet och det är en helt annan sak, men du kan inte vara halvt otrogen t ex.
    Antingen är man eller så är man inte.
  • Tecum

Det är klart att det finns olika grader av det som kan kallas otrohet, allt annat är bara nonsens. Men var den gränsen går kan bara du själv avgöra, du kan aldrig avgöra det åt någon annan. Så att försöka få fram ett facit på vad som är ok eller ej är meningslöst.
Svar på tråden Mindre allvarlig otrohet?