• Anonym (undrar)

Mindre allvarlig otrohet?

Jag har en fråga till er som varit "otrogna light", alltså inte så allvarligt men ändå gått över gräsen, och er vars partner varit det. Anledningen är att jag varit med om detta själv så skulle vilja ha lite andra åsikter...

1. Vad var det som hände?

2. Vad fick dig/din partner att gå över gränsen?

3. Kunde ni gå vidare efter det?

• Svar på tråden Mindre allvarlig otrohet?
  • Anonym (Inte det minsta svartsjuk)
    Fjäril kär skrev 2021-08-04 20:38:07 följande:
    Fast det handlar inte om lättkränkt. Det är var och ens personliga preferenser vad som är otrohet eller inte. Det finns förmodligen en anledning till att man har sin gräns på ett visst ställe. Det handlar ju om tillit och respekt för sin partner.

Att skicka nakenbilder kan ju enkelt eskalera till något mer så jag tycker ju inte att det är särskilt oskyldigt. Varför gör man ens sånt om det inte finns ett bakomliggande syfte?
    Varför? Ja inte vet jag. Jag har aldrig skickat några nakenbilder till någon, vill heller inte ha några skickade till mig.

Nej, kanske inte så oskyldigt. Men inte otrohet.
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (Inte det minsta svartsjuk) skrev 2021-08-04 20:35:24 följande:

Okej, jaja skit samma. Hoppas hon vet dina gränser bara.

Självklart, såna gränser och värderingar kom naturligt i början av vårt förhållande och det har aldrig funnits nån orsak att ifrågasätta det.
  • Fjäril kär
    Anonym (Inte det minsta svartsjuk) skrev 2021-08-04 20:40:08 följande:

Varför? Ja inte vet jag. Jag har aldrig skickat några nakenbilder till någon, vill heller inte ha några skickade till mig.

Nej, kanske inte så oskyldigt. Men inte otrohet.

Du kanske inte tycker det är otrohet. Men många andra tycker det. Därför ska man aldrig ta något för givet när man möter en ny partner.
  • Anonym (Inte det minsta svartsjuk)
    Fjäril kär skrev 2021-08-04 20:43:20 följande:
    Du kanske inte tycker det är otrohet. Men många andra tycker det. Därför ska man aldrig ta något för givet när man möter en ny partner.
    Det har du fullständigt rätt i.
    Sånt får man ta tag i på ett tidigt stadie.
  • Anonym (Berätta?)

Det intressanta är inte vad man själv tycker utan vad man tror/vet att partnern tycker.

De flesta som försvarar olika övertramp är ganska väl medvetna om att partnern skulle bli upprörd och besviken.

Då går man alltså medvetet bakom ryggen på sin partner och det ÄR ett svek (vilket är en form av otrohet).

Kontrollfrågan är alltid: skulle jag göra detta öppet inför partnern eller berätta om det utan att tveka. Om du känner ett starkt behov att undanhålla, smussla och ljuga så är du på fel sida.

Moraliskt förlåtligt skulle det bara kunna vara om man verkligen inte vet/tror att partnern skulle ta illa upp.

Porr, exempelvis, tycker många är privat och kanske lite småäckligt. Därför är det något man kanske inte pratar öppet om. Det är därför svårt att per automatik betrakta som otrohet om man inte pratat om det.

Jag har aldrig pratat med någon partner om dessa gränser men vetat ganska säkert var gränsen gått. Den som påstår att detta är svårt eller godtyckligt lever troligen i förnekelse.

• Anonym (Julia)
    Anonym (undrar) skrev 2021-08-04 14:17:04 följande:
    Ja men det finns mindre allvarlig otrohet. En kyss anser nog de flesta är mindre allvarligt än att ha sex med någon. En kyss kan nog många förlåta, för om det bara är en kyss innebär det oftast att man kommit på bättre tankar och avbrutit det hela.
    Kysser man någon så kan det vara ett tecken på att man är förälskad.

Sex kan man ha utan kyssar och utan att vara förälskad.

Lika mycket otrohet

Gränsen för otrohet är nog olika från par till par, men en kyss eller liknande skulle vara lika mycket otrohet som sex för både mig och min man..
  • Anonym (Victim)
    Anonym (Julia) skrev 2021-08-05 03:29:16 följande:
    Kysser man någon så kan det vara ett tecken på att man är förälskad.
    Kysser man någon så kan det vara ett tecken på att man är kåt.
  • Fjäril kär

Vem avgör graden av allvarligt?

Den som blev utsatt för sveket eller den som var otrogen?

Intressant nog är det alltid den otrogna som aldrig tycker det var så farligt. Inte ens om dom haft ett långvarigt kärleksförhållande med massa sex, löften om framtiden etc... Nä det hade ju givetvis kunnat vara värre... Hurdå undrar jag? Om inte det räknas som otrohet så vad räknas som det då? Vad är det som är det värre alternativet? Och vem avgör det?

• Anonym (Min åsikt)
    Fjäril kär skrev 2021-08-05 09:47:21 följande:

Vem avgör graden av allvarligt?

Den som blev utsatt för sveket eller den som var otrogen?

Intressant nog är det alltid den otrogna som aldrig tycker det var så farligt. Inte ens om dom haft ett långvarigt kärleksförhållande med massa sex, löften om framtiden etc... Nä det hade ju givetvis kunnat vara värre... Hurdå undrar jag? Om inte det räknas som otrohet så vad räknas som det då? Vad är det som är det värre alternativet? Och vem avgör det?

Svårt att avgöra. Tror den som blivit sviken sätter ribban. Den som utfört handlingen ser den ju inte på samma sätt som den som blir lidande. Då hade personen nog inte varit otrogen. Att skylla på diverse tillstånd som onykterhet, uttråkad, söker bekräftelse etc funkar inte. Som jag sagt innan, en gång kan man nog överse, men upprepade gånger nej. Och särskilt inte med samma person. Att vara otrogen oavsett det är online eller irl med samma person är värre tycker jag. Särskilt om det finns historik mellan de.
  • 19mark82
    Anonym (undrar) skrev 2021-08-04 16:32:47 följande:
    Jo det förstår jag ju. Jag menade allvarligheten i otroheten.
    kan du berätta vilken light otrohet har varit utsatt för? Så vi kan komma med insikter utan att killgissa eller prata för allmänt.
Svar på tråden Mindre allvarlig otrohet?