• Anonym (undrar)

Mindre allvarlig otrohet?

Jag har en fråga till er som varit "otrogna light", alltså inte så allvarligt men ändå gått över gräsen, och er vars partner varit det. Anledningen är att jag varit med om detta själv så skulle vilja ha lite andra åsikter...

1. Vad var det som hände?

2. Vad fick dig/din partner att gå över gränsen?

3. Kunde ni gå vidare efter det?

• Svar på tråden Mindre allvarlig otrohet?
  • Anonym (Inte det minsta svartsjuk)
    Anonym (Andreas) skrev 2021-08-04 12:49:30 följande:

Att gå över gränsen ÄR att vara otrogen. Punkt.

Den springande punkten är ju VAR gränsen faktiskt går. Det råder det delade meningar om.
    Fjäril kär skrev 2021-08-04 12:48:43 följande:

Det finns inget som heter otro Light.

Antingen är man otrogen enligt sin partner eller så var man det inte.

Ett snuskigt sms kan förstöra lika mycket som ett samlag liksom... Allt beror på vart ens gräns går

Så du anser att det är partnern som sätter ribban och du lyder blint?
    Om man har olika gräns då?
  • Anonym (M)
    Anonym (undrar) skrev 2021-08-04 14:17:04 följande:
    Ja men det finns mindre allvarlig otrohet. En kyss anser nog de flesta är mindre allvarligt än att ha sex med någon. En kyss kan nog många förlåta, för om det bara är en kyss innebär det oftast att man kommit på bättre tankar och avbrutit det hela.
    Jag håller med. Otrohet är så klart alltid fel, men det finns ju grader i helvetet. Att hångla med någon en gång är mycket mindre allvarligt än att ha ett förhållande vid sidan av under en längre tid.
  • Fjäril kär
    Anonym (Inte det minsta svartsjuk) skrev 2021-08-04 19:19:08 följande:

Så du anser att det är partnern som sätter ribban och du lyder blint?

Om man har olika gräns då?

Om min partner blir förkrossad över ett sms med uppenbart sexigt innehåll, tex en nakenbild och jag inte tyckte det var så farligt så är det självklart min partner som äger den känslan av svek. Min partner tyckte det var över gränsen och jag svek. För min partner var det solklar otrohet. Jag skadade förtroende och tillit och gjorde saker bakom ryggen. Det kan inte bli mer tydligt än så....
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (Inte det minsta svartsjuk) skrev 2021-08-04 19:18:12 följande:

Den springande punkten är ju VAR gränsen faktiskt går. Det råder det delade meningar om.

Exakt.
    Anonym (M) skrev 2021-08-04 19:35:15 följande:

Jag håller med. Otrohet är så klart alltid fel, men det finns ju grader i helvetet. Att hångla med någon en gång är mycket mindre allvarligt än att ha ett förhållande vid sidan av under en längre tid.

Det är upp till var och en att avgöra. Jag hade kastat ut min partner för sånt beteende då det för mig är otrohet att hångla med någon annan. Där går min gräns i vårt förhållande.

Alla par har sina egna gränser för vad som anses vara otrohet. Går man över gränsen har man varit otrogen oavsett vad det är man gjort i praktiken.
    Fjäril kär skrev 2021-08-04 19:50:44 följande:
    Om min partner blir förkrossad över ett sms med uppenbart sexigt innehåll, tex en nakenbild och jag inte tyckte det var så farligt så är det självklart min partner som äger den känslan av svek. Min partner tyckte det var över gränsen och jag svek. För min partner var det solklar otrohet. Jag skadade förtroende och tillit och gjorde saker bakom ryggen. Det kan inte bli mer tydligt än så....
    Jo, kanske. Då är det iofs bäst att välja bort en så lättkränkt person.
    Nakenbild är att gå över gränsen, det tycker jag också. Dock ser jag det inte som otrohet.
    Anonym (Andreas) skrev 2021-08-04 19:56:37 följande:
    Exakt.
    Anonym (M) skrev 2021-08-04 19:35:15 följande:

Det är upp till var och en att avgöra. Jag hade kastat ut min partner för sånt beteende då det för mig är otrohet att hångla med någon annan. Där går min gräns i vårt förhållande.

Alla par har sina egna gränser för vad som anses vara otrohet. Går man över gränsen har man varit otrogen oavsett vad det är man gjort i praktiken.
    Ja herregud, den här tråden får mig iaf att inse att om och när jag träffar någon igen så ska den här frågan tas upp från allra första början.

Ett hångel? Tja, det är inte så man applåderar direkt. Men otrohet?
    Sen har du inte laglig rätt att bara kasta ut en sambo, visste du inte det?
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (Inte det minsta svartsjuk) skrev 2021-08-04 20:19:30 följande:

Ja herregud, den här tråden får mig iaf att inse att om och när jag träffar någon igen så ska den här frågan tas upp från allra första början.

Ett hångel? Tja, det är inte så man applåderar direkt. Men otrohet?

Sen har du inte laglig rätt att bara kasta ut en sambo, visste du inte det?

Det är inte juridik vi pratar här men okej... om jag uttrycker mig så här då.. att hångla med någon annan är otrohet för mig och resulterar i att jag gör slut och att min partner får så lov att flytta.
    Anonym (Andreas) skrev 2021-08-04 20:32:20 följande:
    Det är inte juridik vi pratar här men okej... om jag uttrycker mig så här då.. att hångla med någon annan är otrohet för mig och resulterar i att jag gör slut och att min partner får så lov att flytta.
    Okej, jaja skit samma. Hoppas hon vet dina gränser bara.
  • Fjäril kär
    Anonym (Inte det minsta svartsjuk) skrev 2021-08-04 20:17:03 följande:

Jo, kanske. Då är det iofs bäst att välja bort en så lättkränkt person.

Nakenbild är att gå över gränsen, det tycker jag också. Dock ser jag det inte som otrohet.

Fast det handlar inte om lättkränkt. Det är var och ens personliga preferenser vad som är otrohet eller inte. Det finns förmodligen en anledning till att man har sin gräns på ett visst ställe. Det handlar ju om tillit och respekt för sin partner.

Att skicka nakenbilder kan ju enkelt eskalera till något mer så jag tycker ju inte att det är särskilt oskyldigt. Varför gör man ens sånt om det inte finns ett bakomliggande syfte?
Svar på tråden Mindre allvarlig otrohet?