• Anonym (Undrande)

    Ingen märker…

    Hej! Det senaste halvåret har jag gått ner ca 35 kg men ingen säger något. Jag har förvisso ca 20 kg kvar att gå ner innan jag är normalviktig men jag har gått ner från storlek 50/52 till 52/54 till ca 44/46 men ingen verkar ha märkt något? Jag har påtalat att jag gjort en viktresa till vissa men även de säger ?oj, jaha! Bra jobbat!?

    Min fråga är; är det kanske oförskämt att prata om folks kroppar? Eller, de kanske inte bryr sig? För mycket annat i sina liv? Tänker bara, om någon nära dig, som du pga pandemin inte sett på ett halvår, blivit drastiskt mindre - säger du inte något?? Genuint nyfiken:)

  • Svar på tråden Ingen märker…
  • Anonym (L)
    Anonym (Coob) skrev 2021-08-05 21:17:12 följande:

    Ja man ser men man tänker att det är en känslig fråga och tar inte upp det. Det blir ju som att säga att personen var tjock innan och det vill man inte. Grattis ändå till dog som är så duktig. Kämpa på!


    Bara genom att resonera så, att man inte vill säga att någon har varit tjock, gör du det till att det är fult att vara tjock.
  • Anonym (Pelle)
    Ignoramus skrev 2021-08-05 22:09:09 följande:

    Det beror knappast på fettaktivism utan stillasittande jobb, stress och stor och enkel tillgång till mat. Fettaktivismen har väl på sin höjd gjort att tjocka hatar sina kroppar lite, liiiite mindre och what?s the harm in that?


    Skadan i det är att överviktiga inte tar ta i sin vikt. Det är ju så fiiiiiiiint att vara överviktig så varför bry sig ?
  • Anonym (L)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-08-05 22:26:23 följande:

    Jag kommer aldrig att tillåta mig att gå upp så igen. Jag är så lycklig att jag kommit så långt! Och jag har en bit till att gå, men jag kommer klara det. Jag äter bra & hälsosamt fem gånger per dag, såhär pigg och glad har jag aldrig varit i mitt liv. Jag som haft grava sömnproblem sover som aldrig förr! Och när jag går, flyget jag fram. Den mest underbara känsla!!! :)


    Bara av ren nyfikenhet, vilka omställningar gjorde du när det kommer till kost och motion? :)
  • Anonym (alla ser)

    Jag håller med alla andra i tråden. Alla i din omgivning ser förstås att du har gått ner, men de väljer att inte säga något. I mina ögon tyder det på att du omger dig med vettiga människor som inte kommenterar hur andra ser ut utan lägger fokus på annat. De enda gångerna jag själv kommenterar andras utseende är typ på speciella tillfällen när folk har lagt tid på att göra sig riktigt fina?eller har gjort något nytt med håret?och då såklart enbart positivt. I övrigt tycker jag att man ska få befinna sig okommenterad.

  • Ignoramus

    Vi går i regel inte ner i vikt oavsett. Och framförallt stannar vi inte nere i vikt.


    Anonym (Pelle) skrev 2021-08-05 23:00:05 följande:

    Skadan i det är att överviktiga inte tar ta i sin vikt. Det är ju så fiiiiiiiint att vara överviktig så varför bry sig ?


  • Anonym (L)

    Jag tror också att folk inte påpekar det på grund av att det kan vara känsligt att kommentera folks kroppar. Däremot tycker jag att det är konstigt att din familj inte har sagt något.

    Om en kollega som jag inte står nära hade gått ner i vikt så hade jag inte påpekat något såvida personen inte tog upp det själv. Då hade jag sagt att personen har gjort ett bra jobb. Alltså, om någon jag inte känner väl hade gått ner i vikt så hade jag inte sagt något, just eftersom att det kan vara känsligt att kommentera folks kroppar och jag vill inte sätta mig själv i den jobbiga situationen. Hade personen själv tagit upp det så är det en annan sak.

    Om däremot en person som står mig väldigt nära hade gått ner i vikt så hade jag sagt något, oavsett om personen själv tog upp det eller ej. Min mamma är ett exempel. Vi står varandra nära och jag såg direkt att hon har gått ner i vikt och då påpekade jag det. Vi har dock en sådan relation där vi faktiskt kan påpeka sådant utan att den andra tar illa upp. Jag vet var jag har henne. Jag känner henne. Vi kan säga sådant till varandra.

    När jag gick från mullig till skitsmal så påpekade många detta, utan att jag själv hade sagt något. Nu led inte jag av fetma men jag gick från mullig till väldigt smal och man såg tydligt skillnad. Min mamma påpekade det, min pappa påpekade det, mina vänner påpekade det och även personer som jag inte har en nära relation till påpekade det. Jag tog dock inte illa upp alls utan blev mer glad av att höra det.

    Kommer till exempel ihåg att min dåvarande pojkväns bästa vän sa till mig att det syns tydligt att jag har gått ner i vikt och att jag ser ut som en ny människa. Hade bara träffat den killen ett fåtal gånger. Som sagt så tog jag inte illa upp alls. Tvärtom. Att jag var mullig var ju liksom ingen hemlighet.

  • KingsCr0wn

    Om det är en vän i min bekantskapskrets så skulle jag absolut kommentera viktminskningen - med komplimanger och i sporrande ordalag förstås. Herregud vad besviken jag blivit om mina vänner inte gjort det, precis som TS. Om man däremot träffar nån på stan som man inte sett på flera år, då vågar jag inte säga nåt, för man vet ju inte anledningen till viktminskningen och om personen kanske är sjuk.

  • Xenia
    Anonym (Undrande) skrev 2021-08-05 22:26:23 följande:
    Jag kommer aldrig att tillåta mig att gå upp så igen. Jag är så lycklig att jag kommit så långt! Och jag har en bit till att gå, men jag kommer klara det. Jag äter bra & hälsosamt fem gånger per dag, såhär pigg och glad har jag aldrig varit i mitt liv. Jag som haft grava sömnproblem sover som aldrig förr! Och när jag går, flyget jag fram. Den mest underbara känsla!!! :)
    Låter härligt!

    Men berätta hur bra du mår av din viktminskning för dina arbetskamrater, då vågar de säga något. Det kan också uppmuntra andra som funderar på att gå ner i vikt/leva hälsosammare.
  • Anonym (E.)

    De är väl uppfostrade att inte kommentera folks kroppar, och det tycker jag är positivt. Särskilt på en arbetsplats ska man kunna vara professionell, kollegornas kroppar hör verkligen inte dit. 

  • Anonym (Moa)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-08-05 21:00:23 följande:
    Hej! Det senaste halvåret har jag gått ner ca 35 kg men ingen säger något. Jag har förvisso ca 20 kg kvar att gå ner innan jag är normalviktig men jag har gått ner från storlek 50/52 till 52/54 till ca 44/46 men ingen verkar ha märkt något? Jag har påtalat att jag gjort en viktresa till vissa men även de säger oj, jaha! Bra jobbat!
    Min fråga är; är det kanske oförskämt att prata om folks kroppar? Eller, de kanske inte bryr sig? För mycket annat i sina liv? Tänker bara, om någon nära dig, som du pga pandemin inte sett på ett halvår, blivit drastiskt mindre - säger du inte något? Genuint nyfiken:)

    Bra jobbat!


    Jäklar vad duktig du är. {#emotions_dlg.flower}Hjärta
    Jag vet hur svårt och jobbigt det är att gå ned i vikt. Bra jobbat!


    Om jag skulle säga något? Hmmm, om jag märkt att personen gått upp skulle jag inte säga något, om jag märkt at personen gått ned skulle jag kanske våga ställa frågan om personen gått ned i vikt. Beror helt på hur nära vi känner varandra. Det kan vara så känsligt och kan bero på sjukdom eller depression eller annat som jag inte riktigt vill att vi börjar prata om vid tillfället...

Svar på tråden Ingen märker…