• Anonym (Förkrossad)

Hjälp

Hur överlever man när den man älskade med hela sin själ valt en annan och sedan blir gravid med denne inom en snar framtid? Med snar framtid menar jag att det gått 6 månader sedan vårt uppbrott. Hon hade träffat en annan, därför ville hon lämna mig. Hon kontaktade mig och berättade om sin graviditet, som ju inte var planerad, idag. Jag vill dö. Jag vill lägga all skuld på henne. Hon förstörde mitt liv och nu vill jag hämnas och förstöra hennes. Orkar inte med detta. Jag är helt förkrossad

• Svar på tråden Hjälp
  • Anonym (Du har ingen äganderätt)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2021-08-09 19:08:36 följande:

Menar ni på riktigt att hon inte har något ansvar alls?

Ansvar över vadå menar du? Jag förstår att du känner dig sviken & förnedrad. Hon däremot, har ju egen fri vilja att göra som hon vill. Även om det kan svida. Hon tappade nog känslorna långt före hon valde att bryta upp med dig. Så ifall vi frågade henne skulle hon nog rycka på axlarna & konstatera att ni två är historia. Det är inte olagligt att dumpa en partner för någon annan som passar en bättre. Jag förstår att du har svårt att inte ta det personligt men försök hitta ett sätt att gå vidare. Du kommer bara gräva dig en grop av bitterhet om du fortsätter i dessa tankebanor.,
  • Anonym (Förkrossad)

Ansvar för ett snyggt avslut. Att respektera känslorna mellan oss. Om hon någonsin brytt sig om mig så hade hon kunnat ta ett par djupa andetag och inte bli på smällen direkt med en man hon knappt känner.

• Anonym (Förkrossad)

Hur menar ni att jag behöver svara på hennes meddelande om graviditeten då? Eller hur jag borde svarat? Jag var ju som sagt inte trevlig men det är ju för att jag älskar henne så som jag reagerar såhär. Jag vill dock på något sätt ta tillbaka något av det jag sagt och bara? försöka svara något bra för hennes skull.

• Anonym (Framåt)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2021-08-09 21:59:29 följande:
    Ansvar för ett snyggt avslut. Att respektera känslorna mellan oss. Om hon någonsin brytt sig om mig så hade hon kunnat ta ett par djupa andetag och inte bli på smällen direkt med en man hon knappt känner.
    Du vet ju inte om hon medvetet blev gravid eller om hon råkade bli gravid och valde att behålla. Nu har hon i vart fall inget ansvar för dig mer utan du och ditt mående vilar på dig. Du har ansvar för hur du går vidare- för det måste du. Sluta tänk på alla om hit och dit- det leder ingenstans. Ha ingen kontakt öht med henne. Låt henne inte stjäla din framtid genom att du fastnar i det som varit. Gjort är gjort.
  • Anonym (@)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2021-08-09 21:59:29 följande:

Fast återigen - det där angår inte dig. Det är upp till henne när hon vill skaffa barn och med vem. Hur väl hon känner honom är nog inte du rätt person att avgöra. Nej, man är faktiskt inte skyldig sitt ex att vänta med att gå vidare. Det är ju inte som att ni gjorde slut igår. Det var ett halvår sedan. Som vi redan har påpekat så tappade hon sannolikt känslorna för dig ett bra tag innan det tog slut och därför kan hon gå vidare betydligt fortare än vad du kan. Hon har helt enkelt kommit mycket längre i sin process än vad du har. Det betyder inte att hon aldrig har älskat dig. Men tyvärr tar kärleken slut ibland.
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Framåt) skrev 2021-08-09 22:07:49 följande:

Du vet ju inte om hon medvetet blev gravid eller om hon råkade bli gravid och valde att behålla. Nu har hon i vart fall inget ansvar för dig mer utan du och ditt mående vilar på dig. Du har ansvar för hur du går vidare- för det måste du. Sluta tänk på alla om hit och dit- det leder ingenstans. Ha ingen kontakt öht med henne. Låt henne inte stjäla din framtid genom att du fastnar i det som varit. Gjort är gjort.

Hon säger att det inte var planerat men jag finner det högst otroligt. Man blir inte gravid bara sådär. Inte om man äter p-piller. Jag undrar också hur ni andra ställer er till att hon tog kontakt och berättade om graviditeten? Det har hon väl ändå skyldighet att berätta om om hon någonsin brytt sig om mig? Eller hade ni inte velat veta och det hade varit bäst så?
  • Anonym (@)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2021-08-10 06:41:12 följande:

Hon säger att det inte var planerat men jag finner det högst otroligt. Man blir inte gravid bara sådär. Inte om man äter p-piller. Jag undrar också hur ni andra ställer er till att hon tog kontakt och berättade om graviditeten? Det har hon väl ändå skyldighet att berätta om om hon någonsin brytt sig om mig? Eller hade ni inte velat veta och det hade varit bäst så?

Nej, hon hade ingen som helst skyldighet att berätta för dig om graviditeten! Vad du vill eller inte vill veta är ovidkommande. Hennes graviditet angår inte dig. När ska du inse det? I början tyckte jag synd om dig. Nu är du mest bara tröttsam och egocentrisk.
  • Zoldaten76

Hon gjorde rätt som berättade det för dig..

Hade du fått höra det på omvägar hade du blivit förbannad för det.

Var glad ni inte har barn. Skriv inga jävla dumma mess. Låt henne vara. Den bästa "hämnden" om man nu vill tänka i de banorna är att inte bry sig om henne. Nu ska dom in i en babyvärld efter en kort period tillsammans. Ganska dåliga odds för ett förhållande.

Men skit I om de har det bra eller inte. Sätt inga käppar i hjulet för dom. Det kommer göra att du går vinnande ur detta..jag vet vad jag talar om..Har upplevt nått liknande själv

• Anonym (Gå vidare.)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2021-08-09 19:08:36 följande:

Menar ni på riktigt att hon inte har något ansvar alls?

Lika lite som du kan styra dina känslor för henne kan hon styra att hon slutade älska dig och fick känslor för någon annan. Hon har ingen skyldighet alls mot dig och berättade förmodligen om sin graviditet av hänsyn så du slapp höra det på omvägar. Bryr du dig om henne så gratulera till graviditeten och var glad att hon är lycklig och gå vidare!
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2021-08-08 22:14:00 följande:

Hur överlever man när den man älskade med hela sin själ valt en annan och sedan blir gravid med denne inom en snar framtid? Med snar framtid menar jag att det gått 6 månader sedan vårt uppbrott. Hon hade träffat en annan, därför ville hon lämna mig. Hon kontaktade mig och berättade om sin graviditet, som ju inte var planerad, idag. Jag vill dö. Jag vill lägga all skuld på henne. Hon förstörde mitt liv och nu vill jag hämnas och förstöra hennes. Orkar inte med detta. Jag är helt förkrossad

Vad tråkigt TS <3 hur är det mellan er nu, hörs ni nånting? Hur längesen var det ni separerade?
  • molly50
    Jag tycker det var onödigt av henne att berätta om graviditeten.
    I synnerhet om hon vet att du redan mår väldigt dåligt över ert uppbrott.
    Sen har ju hon såklart inget ansvar över ditt liv och dina känslor.
    Men att försöka undvika att strö salt i såren är inte för mycket begärt.

Sen är det ju så att inga p-medel är 100 % säkra. Så det kan mycket väl ha varit oplanerat.
  • molly50
    molly50 skrev 2021-08-10 12:37:17 följande:
    Jag tycker det var onödigt av henne att berätta om graviditeten.
    I synnerhet om hon vet att du redan mår väldigt dåligt över ert uppbrott.
    Sen har ju hon såklart inget ansvar över ditt liv och dina känslor.
    Men att försöka undvika att strö salt i såren är inte för mycket begärt.

Sen är det ju så att inga p-medel är 100 % säkra. Så det kan mycket väl ha varit oplanerat.
    Jag vill också tillägga att jag på ett sätt kan förstå om hon vill berätta om graviditeten för att du ska slippa höra det på omvägar.
    Det hade förmodligen inte fått dig att må bättre heller.
    Men hon hade kanske kunnat vänta med det tills det gått ett längre tag,i alla fall.
  • Guldnovan
    Zoldaten76 skrev 2021-08-10 07:03:37 följande:

Hon gjorde rätt som berättade det för dig..

Hade du fått höra det på omvägar hade du blivit förbannad för det.

Var glad ni inte har barn. Skriv inga jävla dumma mess. Låt henne vara. Den bästa "hämnden" om man nu vill tänka i de banorna är att inte bry sig om henne. Nu ska dom in i en babyvärld efter en kort period tillsammans. Ganska dåliga odds för ett förhållande.

Men skit I om de har det bra eller inte. Sätt inga käppar i hjulet för dom. Det kommer göra att du går vinnande ur detta..jag vet vad jag talar om..Har upplevt nått liknande själv

Håller med dig. Ingen tvivlar på att det gör ont och vi upplever det flera ggr under ett liv. Ditt råd att backa och inte agera är bra. I affekt och chock säger man ofta saker man sedan ångrar.

Trots allt kan man ändå aldrig påverka annat än sig själv och det man gör.
  • Anonym (Framåt)

Ang. p-medel och att man inte blir gravid då kan jag berätta om min bästa vän som trots 4 olika p-medel ändå blev gravid. Hon steriliserade sig efter 5 barn. Inget är nämligen 100% säkert. Så det kan visst vara helt oplanerat. 

• Tom Araya
    Anonym (Förkrossad) skrev 2021-08-08 22:14:00 följande:

Du behöver fokusera på något annat än henne för att må bra. Dra inte ner dig själv i djupare skit som du inte kommer att klara att ta dig ur.
  • Anonym (Rosie)

Jag känner att du kanske behöver få prata med någon professionell för att få reda ut dina känslor. För du behöver verkligen släppa henne och gå vidare med ditt liv. Bara för att hon hittade någon annan betyder inte att hon aldrig älskade dig, eller inte såg sig själv leva och skaffa barn med dig. Men nu blev det inte så. Att gräva ner dig i ältande och att börja fundera på om hon var otrogen, om hon planerade graviditeten etc. kommer inte hjälpa dig alls.

Du säger att du är 41. Om hon är i en liknande ålder är det ju verkligen inte konstigt att hon väljer att behålla barnet trots att relationen är ny. Man kan ju inte styra när man blir gravid, så de valde ju troligtvis att satsa och hoppas att det håller nu när hon ändå råkade bli gravid.

Jag tycker att det var bra att hon berättade. Det tycker jag tyder på att hon respekterar dig och vill att du ska få veta det direkt från henne och inte få en chock om du råkar se henne med stor gravidmage på ICA nån gång i framtiden. 

Hon har ju dessutom ingen skyldighet mot dig att berätta om sånt eller "respektera känslorna mellan er". Ert förhållande är slut och du har inget att säga till om när det kommer till hennes liv. Det är ju synd att du är ledsen och att det blev som det blev, men det är ju en del av livet. Ibland blir det inte som man vill och då måste man hitta sätt att hantera såna känslor och göra det bästa av situationen ändå.

• Lainie Kennedy

Nej, hon har inga skyldigheter gentemot dig. Det var väl bra gjort av henne att berätta det för dig så att du slapp ha den här reaktionen inför någon annan som i annat fall skulle berättat det eller om du såg henne ute med stor mage.

Sen kan du inte ställa upp kriterier för hur hon ska agera nu för att bevisa om hon har brytt sig om dig tidigare. Det här är ditt problem. Dina känslor, ditt problem som du bör hantera genom att få hjälp.
  • Anonym (@)
    Lainie Kennedy skrev 2021-08-10 16:53:42 följande:
    Sen kan du inte ställa upp kriterier för hur hon ska agera nu för att bevisa om hon har brytt sig om dig tidigare.
    DETTA
  • Anonym (Ja)

Bra att du skriver av dig här i stället för att ta ut frustrationen på henne. Du verkar vara en smart man som tur är. Man äger ju ingen annan. Det borde män lära sig tidigt för vi har sett hur illa det kan gå med kränkta lämnade män där hämnden är värt allt. Hundratals kvinnor har mist livet i Sverige pga dessa kränkta män och det måste få ett slut. Varje individ är fri att leva hur denne vill. Beteende kan ifrågasättas och man har rätt till sina egna känslor men inte mer än så. Fler män borde skriva av sig här så kanske kvinnomorden minskar.

Svar på tråden Hjälp