• Anonym (HH)

    Varför måste man dejta?

    Jag har aldrig haft en dejt med en kille innan vi blivit tillsammans och jag har varit tillsammans med en hel del killar..

    Som jag träffat ute på krogen, på stan, Facebook, mm och via mina jobb och sen har vi varit tillsammans...

    Inte ens med min man som jag är gift med nu sen många år dejtade jag med innan vi blev tillsammans..

    Jag har bara dejtat efteråt (om man kan kalla det dejting då) - som att gå på bio, restaurang, Cafe osv, osv

    Dejtar alla innan ni blir tillsammans med någon eller är jag ensam om detta?

  • Svar på tråden Varför måste man dejta?
  • Anonym (bäst före)
    Anonym (HH) skrev 2021-08-15 10:26:09 följande:
    Urvalsprocessen? Det låter som något djur gör!

    Var frågade jag om mejlande...Jag frågade om DEJTING, men inte om dejtingsidor specifikt i min TS!

    Vi som är lite äldre lärde känna varandra genom tex kompisar eller på bla jobbet och där lär man verkligen känna någon på djupet - och man vet snabbt om det finns någon personkemi och attraktion!

    Under corona tider? Äh jag träffade min man för 23 år sen på samma jobb är inte det IRL. det tog några månader, men sen blev det en träff hemma hos honom..Sen var vi tillsammans!

    Tycker det låter så komplicerat med dejtingsidor och inte veta hur man känner "innan" man haft flera intervjuer med karln...

    Inte undra på att så många är ensamma nu för tiden!

    Sen bor vi i Sverige och inte USA...
    Dejta före internet innebar väl i huvudsak att man gick på dejt först när man redan var attraherad för att sen se om det kunde uppstå något djupare eller sex. Man hade en fysiska kemin först. Idag med nätet börjar det i helt fel ände, ofta också med sex först något som ofta är förödande speciellt för kvinnor som söker en livspartner. Största problemet som jag ser det med dagens dejtande är att tid inte ges till fördjupning, alltså finns det ingen möjlighet att bygga upp en personkemi, förutom i den begränsade mail/smsformen. Många klarar väl inte av att prata i telefon längre heller vilket var en stor del av kontakten mellan människor före skärmarnas tid. Röster och den talade kommunikationen säger mycket och skiljer sig väsentligt från den skrivna.
    Förstår att folk hellre avstår både sex och relationer än att förnedra sig med ytliga anställningsintervjuer med främlingar, som från början inte är ute efter samma sak som en själv.

    Kärlek kräver NÄRKONTAKT! Man ska inte försöka tvinga sig till känslor som aldrig skulle uppstå normalt vilket mycket av nätdejtingen bygger på.
  • Anonym (HH)
    Anonym (bäst före) skrev 2021-08-15 11:35:48 följande:
    Dejta före internet innebar väl i huvudsak att man gick på dejt först när man redan var attraherad för att sen se om det kunde uppstå något djupare eller sex. Man hade en fysiska kemin först. Idag med nätet börjar det i helt fel ände, ofta också med sex först något som ofta är förödande speciellt för kvinnor som söker en livspartner. Största problemet som jag ser det med dagens dejtande är att tid inte ges till fördjupning, alltså finns det ingen möjlighet att bygga upp en personkemi, förutom i den begränsade mail/smsformen. Många klarar väl inte av att prata i telefon längre heller vilket var en stor del av kontakten mellan människor före skärmarnas tid. Röster och den talade kommunikationen säger mycket och skiljer sig väsentligt från den skrivna.
    Förstår att folk hellre avstår både sex och relationer än att förnedra sig med ytliga anställningsintervjuer med främlingar, som från början inte är ute efter samma sak som en själv.

    Kärlek kräver NÄRKONTAKT! Man ska inte försöka tvinga sig till känslor som aldrig skulle uppstå normalt vilket mycket av nätdejtingen bygger på.
    Ja jag håller med!
    Förut träffades man på andra sätt via kompisar, fester, osv och lärde känna varandra på ett annat sätt om så bara genom telefon, eller genom samma jobb 
    Men jag har aldrig varit på en "riktig" dejt innan jag blivit tillsammans med någon-inte ens min man som jag träffade på samma jobb om man inte räknar en träff i soffan som en dejtSkrattande...Men vi kände i alla fall varandra innan dess väldigt väl!

    Men det där som (Dejta bör man...) och (Lotta) skriver om att om dom dejtar =har flera anställnings intervjuer (med olika killar också samtidigt) för att kunna välja den med högst betyg och som får deras hjärna att "gå igång" låter ju konstigt- sorry men jag tycker det..Hur lär man känna någon SÅ VÄL efter några stela anställnings intervju-dejter..Jag skullle ju sprungit därifrån om jag var kille och träffade på sådana tjejer!

    Tyvärr tror jag inte det blir så lyckat, men vem vet ni kan väl berätta när ni "fångat" någon på det sättet (D b m och Lotta) det vore ju kul att veta.

    (D b m...) skrev ju Jag låter förnuftet styra och vill ha hjärnan med mig i valet av partner. Vill välja den som är bäst, inte den som känns bäst för att tänka och planera långsiktigt. Omedelbar passion är bara idiotiskt.

    Nej det ska kännas bäst och man ska känna passion-tycker jag iaf - omedelbar eller inte spelar ingen roll!.
    OM man inte ska anställa någon då går man väl efter hjärnan, men även magkänslan tror jagDrömmer

    Tex Tinder har man ju läst här på FL att det är som en köttmarknad (visst det finns dom som träffats via tex Tinder vad jag läst) men det skulle vara kul att veta hur många som egentligen träffar sin stora kärlek via tex Tinder!?
  • Anonym (Lotta)
    Tukt skrev 2021-08-15 09:41:18 följande:
    Jag menar väl att atomsfären runt dejting är en brännande punkt mellan både kvinnor och män. Det skapar en stor bitterhet och rent av hat i båda läger.
    Därför menar jag att vi alla har ett ansvar i hur vi uppför oss. Förutsatt att vi inte tycker den bitterheten och hatet är något bra. Och det gäller också så mycket annan skit som finns där ute, det var därför jag blandade in annat hat i resonemanget.
    Okej då förstår jag lite bättre vad du menar. Äger ingen konkret erfarenhet av dejting "av idag" när jag inte är singel, men har god erfarenhet av processen tidigare. I mycket god atmosfär. Mig veterligen orsakades ingen bitterhet eller hat (starka ord) i nåt läger. :)

    Ja, vi har alla ett ansvar i hur vi uppför oss, gäller både kvinnor och män. Entusiasmerar vare sig kvinnohatare, homofober eller rasister vad jag vet. Det vore helt ologiskt. Jag är kvinna... Ett par nära vänner homosexuella... Är inne i fin vänskap med riktigt goda vänner från skilda världsdelar.... Hur vet man förresten om någon latent bär värderingarna du radar upp när de knappast är "rumsrena"? och därmed knappast uttalas öppet? Nåt sånt skulle ju iofs kunna hända i en dejting situation som du berör. Därför förhåller det sig som många kloka individer i tråden nämner. Det är super om man träffar någon man gillar på sitt jobb eller i studiesammanhang. Då ges man oftast en god bild av personens värderingar i vardagliga situationer, men långt ifrån alltid...

    Spekuleras utifrån färska erfarenheter på internet? Vissa tillskriver nämligen dylika epitet som du anför på sina meningsmotståndare (svartmålning) om de egna argumenten tryter. Man önskar därmed lämna själva sakfrågan/ämnet (fakta) och skapar en helt ny diskussion (åsikt). 

    Eller handlar ditt inlägg om en vänlig omtänksamhet. Till alla som är i färd med att möta en god, pålitlig och anständig man/kvinna. Fast lite off topic var nog din kommentar till mig tycker jag:

    "Det finns så himla mycket kvinnohatare, homofober och rasister som inte behöver entusiasmeras, så dumt ge dom det nöjet bara för att det är praktiskt för en själv".

     

     
  • Tukt
    Anonym (Lotta) skrev 2021-08-15 16:03:40 följande:
    Okej då förstår jag lite bättre vad du menar. Äger ingen konkret erfarenhet av dejting "av idag" när jag inte är singel, men har god erfarenhet av processen tidigare. I mycket god atmosfär. Mig veterligen orsakades ingen bitterhet eller hat (starka ord) i nåt läger. :)

    Ja, vi har alla ett ansvar i hur vi uppför oss, gäller både kvinnor och män. Entusiasmerar vare sig kvinnohatare, homofober eller rasister vad jag vet. Det vore helt ologiskt. Jag är kvinna... Ett par nära vänner homosexuella... Är inne i fin vänskap med riktigt goda vänner från skilda världsdelar.... Hur vet man förresten om någon latent bär värderingarna du radar upp när de knappast är "rumsrena"? och därmed knappast uttalas öppet? Nåt sånt skulle ju iofs kunna hända i en dejting situation som du berör. Därför förhåller det sig som många kloka individer i tråden nämner. Det är super om man träffar någon man gillar på sitt jobb eller i studiesammanhang. Då ges man oftast en god bild av personens värderingar i vardagliga situationer, men långt ifrån alltid...

    Spekuleras utifrån färska erfarenheter på internet? Vissa tillskriver nämligen dylika epitet som du anför på sina meningsmotståndare (svartmålning) om de egna argumenten tryter. Man önskar därmed lämna själva sakfrågan/ämnet (fakta) och skapar en helt ny diskussion (åsikt). 

    Eller handlar ditt inlägg om en vänlig omtänksamhet. Till alla som är i färd med att möta en god, pålitlig och anständig man/kvinna. Fast lite off topic var nog din kommentar till mig tycker jag:

    "Det finns så himla mycket kvinnohatare, homofober och rasister som inte behöver entusiasmeras, så dumt ge dom det nöjet bara för att det är praktiskt för en själv".

     

     
    Man kan nog säga att det är en viss omtänksamhet om både människa och samhället. Mycket blir bättre, men hatet på nätet betydligt värre. Det har också på något sätt blivit legitimt att inte visa andra hänsyn. 

    Jag dejtar inte själv aktivt, men vet många som gör det, och är med i olika diskussionsgruper runt dejting och det är rätt svart. Inte bara det runt själva dejtandet och misslyckanden med att hitta ens någon att dejta. 
    Men också då när det väl blir en relation verkar det vara oerhört svårt att få den fungera.
  • Anonym (Lotta)
    Tukt skrev 2021-08-15 16:15:15 följande:
    Man kan nog säga att det är en viss omtänksamhet om både människa och samhället. Mycket blir bättre, men hatet på nätet betydligt värre. Det har också på något sätt blivit legitimt att inte visa andra hänsyn. 

    Jag dejtar inte själv aktivt, men vet många som gör det, och är med i olika diskussionsgruper runt dejting och det är rätt svart. Inte bara det runt själva dejtandet och misslyckanden med att hitta ens någon att dejta. 
    Men också då när det väl blir en relation verkar det vara oerhört svårt att få den fungera.
    Ja, i media uppmärksammas evidens på eskalerande näthat; till en stor bedrövelse tycker även jag. Hänsynslösheten ökar tyvärr i vårt samhälle. Om den legitimeras var hamnar vi då. Kan det vara så att anonymiteten på nätet bidrar på nåt sätt? Vi ser inte omedelbart mottagarens reaktioner på vår input, vi blir möjligen mindre empatiska än vi normalt är, och tutar och kör på. Ingen sund utveckling om man nagelfar den. I en pennfejd nyligen "körde jag min linje" mer konsekvent än vad jag normalt gjort i verkliga livet... men landade till sist i en ökad förståelse inför mottagarens sits, med ånger inom mig.

    Håller med dig om det du säger om dejtande; det är idag inte en helt okomplicerad grej inser jag genom en väninna som är ute där och testar. Om det väl blir en relation väntar nya utmaningar... man undrar inom sig varför man landar på den rutan med alla sina goda intentioner. 

       
  • Hotelliggaren

    Jag är nog lite gammalmodig och tycker väl att dejt är en ömsesidigt planerad träff med syftet att lära känna varandra för att att ev gå vidare. Så ONS=inte dejt. Inte heller att träffas bara för att det känns bra, hänga med varandra som kompisar och kanske kan man börja gilla varandra. Jag anser oxo att en dejt kan krönas med en avskedspuss/kyss, men bestämmer man sig för att hångla eller ligga är dejten över och man har gått in i ett annat steg. För gör man det har man ju bestämt sig för att personen är riktigt intressat och att man kan tänka sig mer. Där är dejten slut och nåt annat blir. Vet inte vad man kallar det, men man får nån form av relation som inte bara är intresserelaterad. Så för min del har jag max två dejter. Vid det laget vet man om man kan tänka sig mer än att fika och titta på varandra eller om personen nog var lite ointressant ändå.

  • Tukt
    Hotelliggaren skrev 2021-08-16 22:05:53 följande:

    Jag är nog lite gammalmodig och tycker väl att dejt är en ömsesidigt planerad träff med syftet att lära känna varandra för att att ev gå vidare. Så ONS=inte dejt. Inte heller att träffas bara för att det känns bra, hänga med varandra som kompisar och kanske kan man börja gilla varandra. Jag anser oxo att en dejt kan krönas med en avskedspuss/kyss, men bestämmer man sig för att hångla eller ligga är dejten över och man har gått in i ett annat steg. För gör man det har man ju bestämt sig för att personen är riktigt intressat och att man kan tänka sig mer. Där är dejten slut och nåt annat blir. Vet inte vad man kallar det, men man får nån form av relation som inte bara är intresserelaterad. Så för min del har jag max två dejter. Vid det laget vet man om man kan tänka sig mer än att fika och titta på varandra eller om personen nog var lite ointressant ändå.


    Med risk för att bli lite "off topic" så ligger väl lite av det du beskriver i att personer som innan inte haft ett redskap att göra sin röst hörd, plötsligt har en arena att göra det på.
    Man behöver alltså inte kunna något. Knappt ens formulera sig. Men känslomässiga utbrott med hat t alla håll är enkelt. Och eftersom de syns, finns de...och blir "sanna":
  • Anonym (Lotta)
    Hotelliggaren skrev 2021-08-16 22:05:53 följande:

    Jag är nog lite gammalmodig och tycker väl att dejt är en ömsesidigt planerad träff med syftet att lära känna varandra för att att ev gå vidare. Så ONS=inte dejt. Inte heller att träffas bara för att det känns bra, hänga med varandra som kompisar och kanske kan man börja gilla varandra. Jag anser oxo att en dejt kan krönas med en avskedspuss/kyss, men bestämmer man sig för att hångla eller ligga är dejten över och man har gått in i ett annat steg. För gör man det har man ju bestämt sig för att personen är riktigt intressat och att man kan tänka sig mer. Där är dejten slut och nåt annat blir. Vet inte vad man kallar det, men man får nån form av relation som inte bara är intresserelaterad. Så för min del har jag max två dejter. Vid det laget vet man om man kan tänka sig mer än att fika och titta på varandra eller om personen nog var lite ointressant ändå.


    Jag är oxå lite gammalmodig i min syn på dejting men är lite mer konservativ än i ditt exempel, på så sätt att dejtingprocessen får gärna förlängas (killarna brukar alltid okeja min inställning) till fler än två dejter. dejtade (om jag singel) i flera veckor innan det avgjordes vem jag attraherad av/önskade hångla med. När valet avgjort så avrundade jag med de andra killarna för att inte köra dubbelt.

    Ja delar ditt synsätt på dejting: som en planerad träff med syfte att lära känna varandra närmre och för att eventuellt gå vidare om det klickar. Avskedspuss/kyss okej när man avrundar inför natten om man känner så första dejten :)

     
  • Tukt
    Hotelliggaren skrev 2021-08-16 22:05:53 följande:

    Jag är nog lite gammalmodig och tycker väl att dejt är en ömsesidigt planerad träff med syftet att lära känna varandra för att att ev gå vidare. Så ONS=inte dejt. Inte heller att träffas bara för att det känns bra, hänga med varandra som kompisar och kanske kan man börja gilla varandra. Jag anser oxo att en dejt kan krönas med en avskedspuss/kyss, men bestämmer man sig för att hångla eller ligga är dejten över och man har gått in i ett annat steg. För gör man det har man ju bestämt sig för att personen är riktigt intressat och att man kan tänka sig mer. Där är dejten slut och nåt annat blir. Vet inte vad man kallar det, men man får nån form av relation som inte bara är intresserelaterad. Så för min del har jag max två dejter. Vid det laget vet man om man kan tänka sig mer än att fika och titta på varandra eller om personen nog var lite ointressant ändå.


    Ber om ursäkt om jag rört till det....klickade på fel inlägg at citera. Mitt svar var mer ämnat för Lotta i den lätt flummiga resonemang vi haft och som legat farligt nära offtopic! ;)
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (HH) skrev 2021-08-15 10:26:09 följande:
    Urvalsprocessen? Det låter som något djur gör!

    Var frågade jag om mejlande...Jag frågade om DEJTING, men inte om dejtingsidor specifikt i min TS!

    Vi som är lite äldre lärde känna varandra genom tex kompisar eller på bla jobbet och där lär man verkligen känna någon på djupet - och man vet snabbt om det finns någon personkemi och attraktion!

    Under corona tider? Äh jag träffade min man för 23 år sen på samma jobb är inte det IRL. det tog några månader, men sen blev det en träff hemma hos honom..Sen var vi tillsammans!

    Tycker det låter så komplicerat med dejtingsidor och inte veta hur man känner "innan" man haft flera intervjuer med karln...

    Inte undra på att så många är ensamma nu för tiden!

    Sen bor vi i Sverige och inte USA.
    Urvalsprocessen valde jag mest av typ "yrkesskada" i mitt tidigare jobb. Du har helt rätt, det var ett illa valt ordval när det handlade om djupare känslor, passion och familjebyggande. Dejtingsidor har jag inte tipsat dig om när jag inget kan om dem förutom en väninnas beskrivning.

    Men jag är osäker på om en urvalsprocess handlar om nåt som allena djur gör. Vi människor är biologiska varelser som i viss mån påverkas av vår biologi och av våra hormoner. Forskning har visat att de senare inte är helt oviktiga i attraktionssammanhang, ex vis inverkar våra feromoner i våra partnerval.   

    Ja din fråga var om det är fler än du som hoppat över dejting när man träffat sin blivande partner via jobb, FB eller på krogen. Min uppfattning är att det nog är vanligare än man tror oavsett generation. Det är väl samtidigt bra ställen att möta någon man gillar! :) genom sitt arbete eller genom sin hobby eller i ett studiesammanhang. För då lär man känna varandra på bästa sätt :)
    Valde relatera till USA:s dejtingsystem när det är väl etablerat och när en annan skribent lyft samma.

         
Svar på tråden Varför måste man dejta?