• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (Äntligen)
    Kiwikiwi skrev 2021-08-31 09:06:23 följande:

Hej,

Ny här i gruppen då jag tror att jag eventuellt plussat, bim -4, är isåfall min första graviditet och mycket är därför nytt. Vet någon vilken vecka jag skulle kunna vara i? Försökt att googla och får då den v.2 till v. 3 +5, jag hade min senaste mens med start from 8 augusti och hade då en cykel på 25 dagar. Vågar ännu inte hoppas på att de verkligen är positivt och att de ska gå vägen, just nu funderar jag också mest på hur jag ska kunna dölja det första veckorna iallafall då många middagar är inbokade med vänner och familj

Enligt pampers graviditetsuträknare är du i v 3+4  baserat på att din senaste mens startade 8/8 :)

Grattis!

• Åldringen

Plussade i söndags. BF 8/5.

Om det går vägen skulle det isf bli mitt fjärde... Hoppas såklart, men har haft en del missfall tidigare (plus att varken jag eller pappan är några ungdomar längre precis) så jag vågar inte tro på det så här tidigt. Hellre missfall nu direkt, än i v11 som förra gången (upptäcktes först på RUL i v12 o blev en medicinsk abort i v13).

• Kiwikiwi
    RBC skrev 2021-08-31 10:19:20 följande:

Tack så mycket, jag gick in i vecka 6 idag :D

Jag är rädd för att om jag säger något sånt, så kommer jag göra det med ett gigantiskt leende haha, har noll poker face så kör det säkra före det osäkra :P

Skulle på en konferens under ett par dagar som blev inställd, vilket var lite skönt för att slippa ljuga och hitta på under flera dagar

Haha jag vet, men har pratat om det tidigare och både jag och sambon kommer köra det. Funderar ändå på att berätta för familjen när jag är i v. 7 för helgen efter ska jag iväg på 2 större middagar där de blir svårt att inte avslöjas.

Hade också en konferens i nästa v som blev framskjuten men kommer nog hållas under sep/början av oktober ändå och vi är bara 7 anställda så kommer bli svårt att inte få misstankar när jag tackar nej till alkohol..
  • Anonym (Äntligen)
    Kiwikiwi skrev 2021-08-31 11:08:17 följande:

Är de någon som funderar på att ta ett privat ultraljud i v. 7/8?

Har haft funderingar på det, kanske lite senare.. Vi gjorde det sist och fick till oss att allt såg fint och bra ut. Två veckor senare på sjukhus såg det allt annat än bra ut så jag vet inte om jag vågar göra det igen.

Vi gjorde det för att vi skulle få se bebis tillsammans första gången eftersom partner inte va välkommen till vårt mvc eller sjukhuset.

• Kiwikiwi
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-31 11:13:37 följande:

Har haft funderingar på det, kanske lite senare.. Vi gjorde det sist och fick till oss att allt såg fint och bra ut. Två veckor senare på sjukhus såg det allt annat än bra ut så jag vet inte om jag vågar göra det igen.

Vi gjorde det för att vi skulle få se bebis tillsammans första gången eftersom partner inte va välkommen till vårt mvc eller sjukhuset.

Åh vad tråkigt att höra att de inte såg bra ut på sjukhusbesöket. Kanske ska ha is i magen då och bara vänta ut första besöket, när brukar de vara, v.12? Har ni "anmält" er till ert första barnmoskebesök än, när brukar första besöket vara, någon med koll? Vet att allt går att googla men känns roligare att få svar här :)
  • Crazzy
    Kiwikiwi skrev 2021-08-31 11:08:17 följande:

Är de någon som funderar på att ta ett privat ultraljud i v. 7/8?

Jag har gjort i 6+4 mina två tidigare graviditeter, och har redan bokat in ett VUL i 7+0 den här gången. Vill säkerställa hjärtslag och att det inte är tvillingar, haha!
  • Kiwikiwi
    Crazzy skrev 2021-08-31 13:24:16 följande:

Jag har gjort i 6+4 mina två tidigare graviditeter, och har redan bokat in ett VUL i 7+0 den här gången. Vill säkerställa hjärtslag och att det inte är tvillingar, haha!

Läste lite olika att vissa ställen tog från 8+0 och något annat från 7+0, jag skulle egentligen vilja ta ett innan jag berättar för min familj vilket jag tänkte göra i v 7 då helgen sen bjuder på festligheter och jag vet att de kommer förstå att jag är gravid om tackar nej till alkohol, så känns roligare berätta själva innan då än bara misstankar.. Ska se om jag hittar fler ställen i Stockholm som erbjuder från v.7 då :) om de betyder 6+ antal dagar.
  • RBC
    Kiwikiwi skrev 2021-08-31 11:07:09 följande:

Haha jag vet, men har pratat om det tidigare och både jag och sambon kommer köra det. Funderar ändå på att berätta för familjen när jag är i v. 7 för helgen efter ska jag iväg på 2 större middagar där de blir svårt att inte avslöjas.

Hade också en konferens i nästa v som blev framskjuten men kommer nog hållas under sep/början av oktober ändå och vi är bara 7 anställda så kommer bli svårt att inte få misstankar när jag tackar nej till alkohol..

Vi har funderat på det också men samtidigt känns det jobbigt om det skulle hända något, vill ofta inte ha uppmärksamhet utan få vara lite själv när det händer saker.

Min plan var att be om halva glad med vin istället, och sedan låtsasdricka och så. För ingen hade tänkt på hur mycket man har kvar i glaset :P nu behöver jag inte min plan hehe, och vi är runt 40 personer så är ju alltid lite lättare då
  • Anonym (Äntligen)
    Kiwikiwi skrev 2021-08-31 11:53:22 följande:
    Åh vad tråkigt att höra att de inte såg bra ut på sjukhusbesöket. Kanske ska ha is i magen då och bara vänta ut första besöket, när brukar de vara, v.12? Har ni "anmält" er till ert första barnmoskebesök än, när brukar första besöket vara, någon med koll? Vet att allt går att googla men känns roligare att få svar här :)

Det är olika på olika mottagningar. Hälsosamtal brukar vara i v 7-8 nån gång och sen ett inskrivningssamtal runt v 10. Om man gör kub görs ultraljud mellan v 12 och 14. Kan va nånstans samma tid om man bara gör ett tul också.

Men jag förstår dig verkligen att du vill se så snart som möjligt. Det vill ju jag med egentligen. men just att vi fick hoppfulla besked och därför berättade för alla vänner efter första ultraljudet, så blev det så mycket tyngre när något som mest bara skulle vara en formalitet sen visade avvikelser som första två barnmorskorna missade.

Jag har anmält mig till mvc och har första tiden 13/9. Jag kommer va i 6+1 då. Första mötet där jag går är digitalt. 

Sen kan du se på 1177 där är en rätt bra lista över besöken vecka för vecka på mvc och vad de kollar varje gång å sådär :)

Svar på tråden BF maj 2022