• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (Äntligen)
    RBC skrev 2021-09-01 12:09:39 följande:

Hur säger man det här fint, har någon annan fått en mage som krånglar titt som tätt, liksom så man känner att man antingen behöver spriiinga till toan, och sedan inte alls behöva rusa till toan det minsta? :')

Känner igen mig i det där allt för väl!

Och maten också. Blir nästan illamående när jag äter men blir tokyr om jag inte äter. Men kvällen brukar kännas bättre så blir mindre mat på dagen och mer på kvällen. Blir mer sugen då. Har en åkomma som förvärras av stress som gör det svårt för mig att äta också. Så den gör också att kvällen är en bättre tid när jag kan slappna av helt.
  • Kiwikiwi

Hur säger man det här fint, har någon annan fått en mage som krånglar titt som tätt, liksom så man känner att man antingen behöver spriiinga till toan, och sedan inte alls behöva rusa till toan det minsta? :')

Ja samma här, eller jag har snarare att jag knappt behöver besöka toan, känner mig redan svullen trots bara v 3+6. Är också illamående hela tiden, eller de är ett illamående som ligger lite dolt, känner inte att jag behöver spy men får nästan tvinga i mig mat.. och de känns som de bara kommer bli värre med illamåendet framöver haha. Dock så tacksam över att få bli gravid så får tåla ett sämre mående känner jag.
  • Sheltie

Har också börjat få liknande besvär eehe... får nog börja ta något som gör magen lite mjukare
  • RBC
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-09-01 14:30:44 följande:

Känner igen mig i det där allt för väl!

Och maten också. Blir nästan illamående när jag äter men blir tokyr om jag inte äter. Men kvällen brukar kännas bättre så blir mindre mat på dagen och mer på kvällen. Blir mer sugen då. Har en åkomma som förvärras av stress som gör det svårt för mig att äta också. Så den gör också att kvällen är en bättre tid när jag kan slappna av helt.

Hoppas att du får tid att ta hand om dig, när det redan innan förvärrades av stress tänker jag! <3
  • RBC
    Kiwikiwi skrev 2021-09-01 15:03:11 följande:

Ja samma här, eller jag har snarare att jag knappt behöver besöka toan, känner mig redan svullen trots bara v 3+6. Är också illamående hela tiden, eller de är ett illamående som ligger lite dolt, känner inte att jag behöver spy men får nästan tvinga i mig mat.. och de känns som de bara kommer bli värre med illamåendet framöver haha. Dock så tacksam över att få bli gravid så får tåla ett sämre mående känner jag.

Vet inte vilket som är lättare :P Så man inte får ont i magen för att det går åt andra hållet bara.

Det där känner jag igen mig i, ett illamående som håller sig lite i bakgrunden men inte leder till att man behöver spy liksom.tänlte samma tanke idag, att jag var tacksam för symptomen!! Sedan tänkte jag hmm, hur känner de andra haha!
  • RBC
    Sheltie skrev 2021-09-01 17:05:59 följande:

Har också börjat få liknande besvär eehe... får nog börja ta något som gör magen lite mjukare

En kompis till mig gjorde en smoothie med måååånga torkade katrinplommon i när hon var gravid :')) det fick fart på hennes mage igen haha
  • Anonym (Äntligen)
    RBC skrev 2021-09-01 17:15:51 följande:

Hoppas att du får tid att ta hand om dig, när det redan innan förvärrades av stress tänker jag! <3

Väntar på en operation i november /december men förmodligen kommer den bli framflyttad nu till nästa höst. Gissar att de inte kommer vilja göra den när jag är gravid. Min man är väldigt förstående och försöker ge mig extra lugn genom att avleda vårt troll från mig när jag har mina jobbigaste perioder.
  • FruA88
    Anonym (Emma) skrev 2021-08-31 18:26:51 följande:

Hej :)

Hoppar gärna in här, går in i vecka 6 idag tror jag. Fick tyvärr missfall i vecka 8 i juli, men är väldigt säker på att jag hade ägglossning den 10 augusti så räknar med bf den 2/5.

Vi har två barn sedan tidigare en pojke född 2014 och en flicka född 2016, så detta blir vårt tredje barn om det går hela vägen :)

Är 31 år.

Tänkte fråga er med barn sedan tidigare? Är ni mycket svullna runt magen? Kan inte minnas att jag va så här svullen med andra graviditeten som jag är ju, kan knappt dölja det :O

Om man jämför med tidigare två graviditeter skulle jag påstå att jag va såhär stor i ca vecka 23.

Grattis till plusset! :)

Min mage är också svullen på kvällarna och det är bara v.5 för mig.

Har också 2 barn sen innan (2016, 2018) och med tvåan kom magen snabbt kommer jag ihåg. I v.10 var jag lika stor som i v.20 med första, haha.

Tur för mig att jag jobbar hemifrån just nu vilket gör det enkelt att dölja :)
  • Anonym (Orolig?)

Hej!
    Jag och min sambo har försökt att bli gravid i cirka 6 månader. I veckan fick jag känslan i kroppen av att något var annorlunda. Främst ömmande bröst, men det brukar jag ha även när mensen är på G - men mensen har ännu inte dykt upp. Har dock lite oregelbunden mens så har inte stenkoll på när den ska komma trots natural cycles. Tog ett grav-test igår och det visade positivt. Har aldrig någonsin tagit ett sådant test förut så vet egentligen inte hur starkt det ska vara. Men det var väldigt starkt rosa. Inte starkare än kontrollstrecket dock men väldigt starkt. Läste att det då är positivt. Tog ett nytt idag, samma. Köpte ett sådant med veckoindikation ikväll och ska testa imorgon bitti. 
    Jag är 32 och har inga tidigare barn så allt är sjukt nytt för mig. Har inte direkt någon jag känner att jag kan prata med såhär tidigt heller.

Men min fråga. Har haft sjukt mycket "mensliknande" smärtor till och från i flera dagar. I mellan åt gör det sjukt ont men det släpper igen efter en stund. Det kommer och går. Känns som det drar och stramar och sticker. Är det normalt? Vet någon det? Bör jag kontakta MCV? Har också fått rätt mycket flytningar och de luktar inte helt som de ska heller. Har dock haft problem med det vid alla mina mensperioder också ett tag. Så det är inget ovanligt för mig, men kanske inte ska vara så om man är gravid? Hade ni ringt och hört? 
    Har inte ens berättar för min sambo ännu för känns inte som jag ens tror på att jag är gravid. "Väntar" fortfarande på mensen.... 

Tack på förhand! :)

• Anonym (Orolig?)
    Anonym (Orolig?) skrev 2021-09-01 21:09:45 följande:

Hej!
    Jag och min sambo har försökt att bli gravid i cirka 6 månader. I veckan fick jag känslan i kroppen av att något var annorlunda. Främst ömmande bröst, men det brukar jag ha även när mensen är på G - men mensen har ännu inte dykt upp. Har dock lite oregelbunden mens så har inte stenkoll på när den ska komma trots natural cycles. Tog ett grav-test igår och det visade positivt. Har aldrig någonsin tagit ett sådant test förut så vet egentligen inte hur starkt det ska vara. Men det var väldigt starkt rosa. Inte starkare än kontrollstrecket dock men väldigt starkt. Läste att det då är positivt. Tog ett nytt idag, samma. Köpte ett sådant med veckoindikation ikväll och ska testa imorgon bitti. 
    Jag är 32 och har inga tidigare barn så allt är sjukt nytt för mig. Har inte direkt någon jag känner att jag kan prata med såhär tidigt heller.

Men min fråga. Har haft sjukt mycket "mensliknande" smärtor till och från i flera dagar. I mellan åt gör det sjukt ont men det släpper igen efter en stund. Det kommer och går. Känns som det drar och stramar och sticker. Är det normalt? Vet någon det? Bör jag kontakta MCV? Har också fått rätt mycket flytningar och de luktar inte helt som de ska heller. Har dock haft problem med det vid alla mina mensperioder också ett tag. Så det är inget ovanligt för mig, men kanske inte ska vara så om man är gravid? Hade ni ringt och hört? 
    Har inte ens berättar för min sambo ännu för känns inte som jag ens tror på att jag är gravid. "Väntar" fortfarande på mensen.... 

Tack på förhand! :)

För att förtydliga så ska jag normalt sätt ha mens nu i dagarna. Och om jag är gravid så kommer jag ha BF i maj, OM det kommer gå vill säga. Vill inte hoppas för mycket.
Svar på tråden BF maj 2022