• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Nojjig
    Sheltie skrev 2021-09-06 18:48:38 följande:

Men fy vad hemskt det måste ha varit att gå så länge med så starka symtom för ingenting!! 

Lite liknande funderar jag på att göra, mest för att se att det finns ett litet hjärta som pickar. 

Ja snarare ligga med så mycket symptom för jag kunde inte ta mig upp ur sängen. Jag grät mig igenom nätterna mellan kräkningarna. Jag tittade i min dagbok där jag skrivit att "inget kan vara värre än detta, förutom om någon jag älskar dör. Snälla hjälp mig" men det är så att ha extremt graviditetsillamående, minns inte det krångliga namnet på tillståndet. Det är därför jag oroar mig nu, för jag känner ingenting alls, mår som vanligt.
  • Anonym (Äntligen)
    Nojjig skrev 2021-09-06 19:33:39 följande:

Ja snarare ligga med så mycket symptom för jag kunde inte ta mig upp ur sängen. Jag grät mig igenom nätterna mellan kräkningarna. Jag tittade i min dagbok där jag skrivit att "inget kan vara värre än detta, förutom om någon jag älskar dör. Snälla hjälp mig" men det är så att ha extremt graviditetsillamående, minns inte det krångliga namnet på tillståndet. Det är därför jag oroar mig nu, för jag känner ingenting alls, mår som vanligt.

Va det hyperemesis gravidarum du hade?

Man måste inte då det igen.

Jag har mått olika i mina graviditeter. Första började jag kräkas i v 11-12 när alla säger att det ska gå över. I graviditet två hann jag knappt känna efter innan jag fick mf. I graviditet tre mådde jag sjukt illa å hade svårt att äta i massa veckor men kräktes aldrig. Nu i fjärde mår jag illa vid ansträngning och när jag är hungrig och när jag just ätit. Men inte kräkts än men det är ju rätt tidigt än 5 +1 så vågar inte ropa hej ännu. Jämför absolut inte mitt mående med hyperemesis gravidarum menar bara att det bara för att man mådde på ett visst sätt ena gången behöver inte nästa gång bli likadan.
  • Nojjig
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-09-06 19:47:42 följande:

Va det hyperemesis gravidarum du hade?

Man måste inte då det igen.

Jag har mått olika i mina graviditeter. Första började jag kräkas i v 11-12 när alla säger att det ska gå över. I graviditet två hann jag knappt känna efter innan jag fick mf. I graviditet tre mådde jag sjukt illa å hade svårt att äta i massa veckor men kräktes aldrig. Nu i fjärde mår jag illa vid ansträngning och när jag är hungrig och när jag just ätit. Men inte kräkts än men det är ju rätt tidigt än 5 +1 så vågar inte ropa hej ännu. Jämför absolut inte mitt mående med hyperemesis gravidarum menar bara att det bara för att man mådde på ett visst sätt ena gången behöver inte nästa gång bli likadan.

Ja så hette det

Nej drömmen vore att få må ok, iaf så jag kan ta hand om min son som är snart 3 år. Beklagar ditt mf vet hur det känns. Jag tar en dag i sänder och håller tummarna att det går vägen.
  • Kiwikiwi
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-09-06 19:27:26 följande:

Ultraljud är bara ljudvågor och inte röntgen. Om man har en tvillinggraviditet och det inte kan konstateras att det är tvåäggstvillingar får man göra ultraljud varannan vecka för att följa så allt ser bra ut. Det behövs nog bra många ultraljud för att det ska kunna ge någon medicinsk påverkan på mamma eller barn.

Ja de låter ju rimligt, kanske ska se om de finns en tid ändå runt v.9/10.. svårt att hålla sig.
  • Anonym (Äntligen)
    Nojjig skrev 2021-09-06 20:53:40 följande:

Ja så hette det

Nej drömmen vore att få må ok, iaf så jag kan ta hand om min son som är snart 3 år. Beklagar ditt mf vet hur det känns. Jag tar en dag i sänder och håller tummarna att det går vägen.

För mig är inte missfallet det jobbiga utan graviditeten jag hade efteråt. Fick föda i v18 pga missbildningar han inte skulle överlevt. Det tog hårt och jag va sjukskriven i ett par månader efteråt. Har en liten som va drygt 1 år när cirkusen drog igång. Solen i tillvaron samtidigt som jag inte klarade att va så närvarande som jag behövde vara. Har fått ta upp kontakten med min kurator igen för jag mår mentalt dåligt av att vara gravid igen. Kan inte glädjas, blir sanslöst arg för saker och ja.. jag försöker ha små delmål för att ta mig igenom det. Hade trott jag skulle bli glad men grät av rädsla istället när vi fick ett plus igen.

Som du skriver, en dag i sänder är bra. Det går bara så otroligt långsamt :( håller tummarna att allt går bra för oss båda denna gången! <3
  • Anonym ((Belle))
    Nojjig skrev 2021-09-06 20:53:40 följande:

Ja så hette det

Jag har haft hyperemesis gravidarum med alla mina 3 graviditeter tyvärr.. Mycket sjukhusvistelse med dropp. Hoppades varje gång att det inte skulle bli så extrem. Men icke..

Gravid med nr 4 nu, bara väntar på att kräkningar börjar snart . Jag kommer bli sjukskriven och mannen får vara hemma med 1 åringen. Menar bara att har man haft hyperemesis tidigare, är det tyvärr större risk att få det igen. Såklart är alla graviditeter olika men tyvärr inte för min del.
  • Hannamk

Tack så mycket!

Är inte hundra på hur man räknar men det verkar som att det blir runt 11 maj.

Är det någon som lider av halsbränna? Jag har det varje dag från lunch till kväll. Varit jätteförsiktig med att inte äta mat som ska förvärra men det spelar ingen roll vad jag stoppar i mig :(

• RBC
    Hannamk skrev 2021-09-07 07:23:14 följande:

Tack så mycket!

Är det någon som lider av halsbränna? Jag har det varje dag från lunch till kväll. Varit jätteförsiktig med att inte äta mat som ska förvärra men det spelar ingen roll vad jag stoppar i mig :(

Jag hade också en hel del halsbränna varje dag precis i början men det har lugnat ner sig lite grann nu. Hoppas att det går över för dig också, är ju inte jättenajs med halsbränna ärligt talat!
  • Crazzy
    Hannamk skrev 2021-09-07 07:23:14 följande:

Tack så mycket!

Jag har också lite svårt att beräkna den här gången, verkar också hamna runt 11/5, men 12 och 13 är också rimliga, haha.

Jag får halsbränna av specifika saker, som te?. Vilket suger, för jag älskar te :<

Slänger in en påminnelse om fb-gruppen, skicka PM till mig om ni vill vara med - den är privat och dold.
  • Kiwikiwi

Nu har jag bokat in ett tidigt ultraljud i v 8+4, samma vecka har vi vårt första besök hos barnmorskan, allt detta i början av oktober så nu vill jag bara att tiden ska få fort tills dess. Har känt av mindre symtom sen igår så blir lite orolig, men vill försöka att bara leva på och hoppas på det bästa fram tills vi ska på UL.

Har ni andra symptom som kommer och går lite eller är finns de ett mönster?

Svar på tråden BF maj 2022