• Elin1991

BIM oktober 2021

Hej. Hittar ingen tråd med BIM oktober så jag startar denna. Här hemma har vi en 3-åring och nu ska vi satsa på ett syskon :)

BIM

3/10 Elin1991 (ett barn, första försöket)

• Svar på tråden BIM oktober 2021
  • Beckizen
    pandarinen skrev 2021-10-08 09:20:24 följande:

Åh vad tråkigt! När hade ni sex i förhållande till äl? Jag vet inte/ tror inte tidpunkten spelar så sror roll. Men visst det bästa hade varit att veta exakt när ägget släpper :)

Vi hade sex dagarna fram till äl och sen två dagar efter. Men testar inte äl så har väl haft regelbundet typ varannan dag hela månaden förutom sista veckan. Men med tanke på mensen kommer när den ska känns det inte helt omöjligt att min äl är när appen säger ;p
  • Sofian81

Grattis till alla er som plussat, så roligt att läsa och ger hopp!

Jag har precis haft äl, i onsdags visade äl-testerna positivt och då sexade vi men på torsdagen (som bör vara den mest fertila dagen) blev det inte av. Så typiskt, känner redan nu att vi missade chansen. Finns väl en liten chans att nån spermie överlevde och väntar in ägget, men känslan är att det blir nya tag nästa månad. Hoppas dock att jag har fel :).

Kommer nog ända ha svårt att låta bli att leta symptom osv :D

• Ollebollen

Är på cykeldag 36, brukar ha 35 dagar. Men första utan spiral nu. Verkade ha en sen ÄL. Typ negativt test imorse (om jag inte redigerar och kisar med ögonen haha). Ska ha mens på söndag enl app men känner ingen mensvärk som jag brukar?. Inga andra symptom heller.. blir galen för vill bara veta nu om det blev något! 12 dagar efter ÄL nu, kan men få plus senare än så? Äh vet ju att man i praktiken kan det men känns hopplöst haha

• pandarinen
    Beckizen skrev 2021-10-08 10:34:44 följande:

Vi hade sex dagarna fram till äl och sen två dagar efter. Men testar inte äl så har väl haft regelbundet typ varannan dag hela månaden förutom sista veckan. Men med tanke på mensen kommer när den ska känns det inte helt omöjligt att min äl är när appen säger ;p

Testade så också en gång. Blev sex 6 gånger på 5 dagar. Numera fokuserar vi bara på glada gubben dagarna. Mer flytningar idag så i em borde den glada gubben dyka upp. Lite molnande värk också.
  • Pepsin
    Beckizen skrev 2021-10-07 22:16:14 följande:

Jag tog också ett test imorse, det var negativt. Men jag tror att min mens är på g, men annars kommer jag nog också testa om en vecka.

Ja jag ringde faktiskt bm för att kolla hur man gör och hon sa att om inte mensen kommit om en vecka kan jag ta nytt test då
  • Vittring89
    Sofian81 skrev 2021-10-08 12:37:35 följande:

Grattis till alla er som plussat, så roligt att läsa och ger hopp!

Jag har precis haft äl, i onsdags visade äl-testerna positivt och då sexade vi men på torsdagen (som bör vara den mest fertila dagen) blev det inte av. Så typiskt, känner redan nu att vi missade chansen. Finns väl en liten chans att nån spermie överlevde och väntar in ägget, men känslan är att det blir nya tag nästa månad. Hoppas dock att jag har fel :).

Kommer nog ända ha svårt att låta bli att leta symptom osv :D

Man har som bäst chans att bli gravid om man ligger dagarna innan ägglossning. När ägget väl släppt överlever det bara 12-24 h, och det kan ta flera timmar för spermierna att ta sig till äggledarna. Spermier överlever upp till 5 dagar i fertilt sekret, men mer typiskt 3 dagar. Statistik visar att par som har sex på någon av de tre dagarna innan ägglossning har 20-30 % chans att bli gravida den cykeln, medan själva ägglossningsdagen bara har ca 10 % chans. Därför skulle jag vara nöjd med er timing. Vi låg bara en gång den här cykeln (pga sjukt barn) och det var samma kväll jag fick ett positivt ägglossningstest.

Hur länge man har positiva test säger heller inget om hur länge man är fertil heller, utan ägglossning sker i snitt 12-48 h efter det första positiva ägglossningstestet oavsett om man får ett negativt test senare samma dag eller flera dagar senare.
  • Vittring89
    Ollebollen skrev 2021-10-08 13:14:16 följande:

Är på cykeldag 36, brukar ha 35 dagar. Men första utan spiral nu. Verkade ha en sen ÄL. Typ negativt test imorse (om jag inte redigerar och kisar med ögonen haha). Ska ha mens på söndag enl app men känner ingen mensvärk som jag brukar?. Inga andra symptom heller.. blir galen för vill bara veta nu om det blev något! 12 dagar efter ÄL nu, kan men få plus senare än så? Äh vet ju att man i praktiken kan det men känns hopplöst haha

Ofta brukar man kunna lita på ett negativt test 12 dagar efter ägglossning, tyvärr. Test kan upptäcka graviditetshormon i urinen inom 2 dygn från att ägget fästs i livmodern, och om ägget implanterats senare än 10 dagar finns det tyvärr en större chans att det har blivit fel i celldelningen vilket leder till att ägget slutar utvecklas och stöts ut. Dvs får man ett positivt test efter att ha haft negativa test på ÄL +12 finns det en större risk för kemisk graviditet (tidigt missfall). Det är ju ingen absolut sanning, det beror ju lite på hur koncentrerad urin man testar med och hur säker man är på ägglossningsdagen, men det finns en risk.
  • Sofian81
    Vittring89 skrev 2021-10-08 16:02:46 följande:

Man har som bäst chans att bli gravid om man ligger dagarna innan ägglossning. När ägget väl släppt överlever det bara 12-24 h, och det kan ta flera timmar för spermierna att ta sig till äggledarna. Spermier överlever upp till 5 dagar i fertilt sekret, men mer typiskt 3 dagar. Statistik visar att par som har sex på någon av de tre dagarna innan ägglossning har 20-30 % chans att bli gravida den cykeln, medan själva ägglossningsdagen bara har ca 10 % chans. Därför skulle jag vara nöjd med er timing. Vi låg bara en gång den här cykeln (pga sjukt barn) och det var samma kväll jag fick ett positivt ägglossningstest.

Hur länge man har positiva test säger heller inget om hur länge man är fertil heller, utan ägglossning sker i snitt 12-48 h efter det första positiva ägglossningstestet oavsett om man får ett negativt test senare samma dag eller flera dagar senare.

Tack för ditt hoppingivande svar! :D

Får hoppas att ägglossning skedde snabbt efter positivt test och att mannens "simmare" är ihärdiga och livskraftiga.

Det är verkligen lätt att fokusera lite för mycket på just dessa fertila dagar, lätt att bli besviken när det inte blir exakt som man vill. Ska försöka ha en lite mer avslappnad "går det så går det" attityd :)
  • Ollebollen
    Vittring89 skrev 2021-10-08 16:08:12 följande:

Ofta brukar man kunna lita på ett negativt test 12 dagar efter ägglossning, tyvärr. Test kan upptäcka graviditetshormon i urinen inom 2 dygn från att ägget fästs i livmodern, och om ägget implanterats senare än 10 dagar finns det tyvärr en större chans att det har blivit fel i celldelningen vilket leder till att ägget slutar utvecklas och stöts ut. Dvs får man ett positivt test efter att ha haft negativa test på ÄL +12 finns det en större risk för kemisk graviditet (tidigt missfall). Det är ju ingen absolut sanning, det beror ju lite på hur koncentrerad urin man testar med och hur säker man är på ägglossningsdagen, men det finns en risk.

Är jätteglad att du delar med dig och är ärlig! Men så besviken jag blir samtidigt haha?
  • pandarinen
    ÄNTLIGEN kom den glada gubben. Vi hade sex igår, ca ett dygn innan. ( Hade sex vid halv två. Jag fick glad gubbe halv fem.. ( så stregringen har skett någon gång mellan halv tio då jag fick tom ring och halv fem) 

Känns som bra tajming ändå, sex dagen innan. Och så ska vi försöka få till det två gånger till nu, imorgon bitti ( kanske i natt, vem vet) Och en dag till. 
    Känner verkligen som kram och molnande värk nu i äggledarna. Är det inför ägglossning eller har ägget lossat? 

Och en liten fråga. Jag brukar använda cb advance, men denna gång körde jag det enklare testet som inte visar blinkande gubbe. Och upptäckte också att på detta enklare test så försvinner gubben redan efter 8 minuter.
    Jag vet att man inte ska testa mer nu efter att glada gubben dykt upp och det borde jag väl inte göra. Men om jag testar imorgon bitti igen. Blir det rätt resultat då. Eller kommer hållaren kalibrera om sig nu så att det blir en tom ring igen som första för att kalibrera om sig som sagt. 

Vill ju veta om jag fortfarande har LH stegring eller inte. 
Svar på tråden BIM oktober 2021