• Glinda från Oz

Varför får jag avstämning jämt?

Jag får avstämning ca varannan gång på ICA när jag handlar med självscanning och nu har jag börjat få avstämningar när jag handlar i obemannad kassa också. Jag börjar fundera på om de misstänker mig för något. Det här är inte normalt, det känns som att någon måste ha lagt in en varning på mitt ICA kort så de kollar mig extra ofta. 

Jag har aldrig snattat eller scannat fel på en vara. Det har varit tre incidenter eller vad man ska säga. En gång skulle jag handla till en Corona sjuk granne, jag scannade mina varor och hade lagt hennes på sidan för att betala i en obemannad kassa senare. Jag fick avstämning och de trodde säkert att jag tänkt snatta. 

En gång råkade jag få med mig en rätt dyr vara utan att betala, jag gick tillbaka och betalade så fort jag såg det. Jag har läst att de ibland samlar bevis för kunna ta än för stöld istället för snatteri. 

En gång funkade inte scannern så jag la tillbaka den och handlade som vanligt. Jag sa till efteråt och de avbröt mitt köp. Det såg säkert misstänkt ut. 

Är det bara att ge upp att betala med självscanning nu? Det tar mer tid att få avstämning hela tiden än att bara betala i en bemannad kassa. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-19 15:47
    Varför är någon sur på mitt inlägg?

Jag har nu hittat svaret varför jag får så många avstämningar. Handlar man två eller fler av exakt samma vara måste man få med alla streckkoder. Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen.

www.flashback.org/p72322172
  • Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?
  • Anonym (....)
    Anonym (Elin79) skrev 2021-09-18 16:24:14 följande:

Jag förstår känslan av att du lika gärna kan gå i en bemannad kassa, för att det tar lika lång tid. Det är lite därför man handlar med självscanningen ju, för att spara tid. Eller som jag, jag har småbarn. Därför handlar jag allra helst med självscanning och börjar minsta barnet knorra (ja - jag måste ha barn med till affären ibland även om det max är 2ggr mån) så tar jag det jag fått ihop så att säga, betalar och går hem. Hade jag 7 varor kvar på listan som jag inte fick med mig så får jag ta dem en annan gång. Jämfört med om man plockat ihop en hel korg med varor och måste gå till en bemannad kassa, köa och sen betala. Då är ju ungen helt söndergråten innan man är klar. (Eller så måste man lämna en helt full korg med varor stående i butiken och det gör jag bara inte, jag har själv jobbat i butik!).

Så jag förstår att incitamentet att köra självscanning faller om det ska ta tid för avstämning. Du får nog leva med det ett tag dock. Det kan vara slumpen eller så kommer du behöva uppvisa x antal fläckfria avstämningstillfällen innan det är lugnt. Jag har haft EN missad vara en gång och det var ingen vara ens, jag hade missat att scanna påsen. Så kan det gå. Men efter det sen blev det avstämning rätt ofta ett tag.

Å andra sidan, det öppnade en ny Willys i vår stad. Jag hade kort för att jag hade handlat i deras butik på en annan ort innan. Och jag blev så förvånad för jag tänkte att de kommer göra avstämning på mer eller mindre alla nu rätt så frekvent i början. Men icke - jag tror det tog ett halvår innan jag fick min första delavstämning ens.

En påse är en vara.
  • Bastardised

Helt enkelt för att handlaren har goda skäl att inte lita på att du är ärlig. Ganska enkelt.

• Betty Boop

Jag har fått avstämning på Willys VARJE gång jag handlar. Pga detta har jag nu slutat handla där helt. Jag handlade inte så ofta, kanske en gång i månaden, ibland två ggr. Avstämning varje jävla gång trots att det aldrig har varit nåt som inte stämmer vid någon avstämning. När jag ifrågasatte så sa personalen bara nonchalant att det är datorn som väljer slumpvis. Jag frågade då vad vitsen med att handla med scanner är när det tar längre tid än att handla som vanligt. De bar ryckte på axlarna. Ja, men tjena liksom. Det blev droppen när jag handlade i en annan Willysbutik 5 mil från butiken hemma och det blev avstämning där också. Även där ryckte personalen på axlarna. Jag har inte handlat mer på Willys sen dess! Skitaffär! 

• Anonym (Alltid på Willys)

Får avstämning varannan gång på Willys där jag en gång precis när de började med självscanning missat att betala. Faktiskt rätt märkligt, eftersom det inträffade p.g.a. att jag fick avstämning och blev distraherad.

Grejen är att jag redan i bilen kom på att något var fel, dubbel-, kollade kontot och återkom. Men tydligen så får jag avstämning typ alltid sen dess.

• Glinda från Oz
    Bastardised skrev 2021-09-18 23:28:30 följande:

Helt enkelt för att handlaren har goda skäl att inte lita på att du är ärlig. Ganska enkelt.

De har alltså lagt in en varning manuell varning? För jag har aldrig missat en avstämning. 
    Anonym (Alltid på Willys) skrev 2021-09-19 00:01:37 följande:

Får avstämning varannan gång på Willys där jag en gång precis när de började med självscanning missat att betala. Faktiskt rätt märkligt, eftersom det inträffade p.g.a. att jag fick avstämning och blev distraherad.

Grejen är att jag redan i bilen kom på att något var fel, dubbel-, kollade kontot och återkom. Men tydligen så får jag avstämning typ alltid sen dess.

Trist att det inte lönar sig att vara ärlig. 
    Aniiee skrev 2021-09-18 23:01:27 följande:

Jag får alltid avstämning när jag köper bara godis och chips osv. Stöldbegärliga varor, så klart.

Det är konstigt, man stjäl ju inte varorna man scannat. Det verkar som att vad handlarna ser som misstänkt är väldigt godtyckligt. 
  • Corrie

Jag förstår inte heller? Jag har handlat på min Coop i mer än fyra år utan en enda avstämning. På sistone så har jag råkat ut för flera avstämningar under kort tid. Personalen kollar inte ens särskilt noga utan slänger en blick på kvittot och på påsen och avgör att det nog stämmer, sedan kan jag gå. Jag har aldrig försökt snatta eller fått någon anmärkning och personalen känner till mig som en trogen profil som dyker var och varannan dag. Varifrån kommer alla dessa avstämningar plötsligt? Någon teori?

• Tow2Mater
    Anonym (skrev ju själv) skrev 2021-09-18 15:17:48 följande:

Du har skrivit själv varför du får avstämning. Du har råkat för med dig en dyr vara, vilket absolut flaggas. Du har haft varor på sidan av, som uppmärksammats, där är det lite upp till personalen om de köper din historia eller inte. Är de misstänksamma så flaggas du. Det är alltid bättre att skanna alltihop och sen göra upp det hemma. Däremot att skannrar lägger av händer, det är inget som leder till att man flaggas. Sedan ovanpå det är randomkollen och även den är aningen bias mot personer som har flaggor på sina kontont, så om du och en som inte har några flaggor handlar lika många gånger så kanske du får en avstämning  efter 10 handlingar och den andra för en efter 12. Bara som exempel.

Avstämningarna kommer glesa ut igen när du gör rätt ett antal gänger.

Du känner själv om det är värt det att köra självskaning eller inte och gör så klart som du vill.

Nää, menar du verkligen det?

TS, en del har tydligen klagat de alltid får avstämning om de köpt folköl eller energidryck, en tanke....
  • Anonym (C)
    Tow2Mater skrev 2021-09-19 01:31:39 följande:
    Nää, menar du verkligen det? TS, en del har tydligen klagat de alltid får avstämning om de köpt folköl eller energidryck, en tanke....

Funderar på om de personerna blandar ihop avstämning med id-kontroll. För man måste ju alltid visa leg när man köper sådana varor.
  • mari123

Jag har scannat på Willys i åratal och hela sommaren har jag varit där MINST ett par ggr i veckan och ingen avstämning. NÄR jag fått avstämning vid enstaka tillfälle så har det varit "del-avstämning" där tre varor kontrolleras. Jag är ju ärligheten själv och jättenoga men inte känner man mig på Willys!

• Anonym (Steff)

Handlar man sent på kvällen, inte så mycket och vissa varor så är det större risk för avstämning.

Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?