• Glinda från Oz

Varför får jag avstämning jämt?

Jag får avstämning ca varannan gång på ICA när jag handlar med självscanning och nu har jag börjat få avstämningar när jag handlar i obemannad kassa också. Jag börjar fundera på om de misstänker mig för något. Det här är inte normalt, det känns som att någon måste ha lagt in en varning på mitt ICA kort så de kollar mig extra ofta. 

Jag har aldrig snattat eller scannat fel på en vara. Det har varit tre incidenter eller vad man ska säga. En gång skulle jag handla till en Corona sjuk granne, jag scannade mina varor och hade lagt hennes på sidan för att betala i en obemannad kassa senare. Jag fick avstämning och de trodde säkert att jag tänkt snatta. 

En gång råkade jag få med mig en rätt dyr vara utan att betala, jag gick tillbaka och betalade så fort jag såg det. Jag har läst att de ibland samlar bevis för kunna ta än för stöld istället för snatteri. 

En gång funkade inte scannern så jag la tillbaka den och handlade som vanligt. Jag sa till efteråt och de avbröt mitt köp. Det såg säkert misstänkt ut. 

Är det bara att ge upp att betala med självscanning nu? Det tar mer tid att få avstämning hela tiden än att bara betala i en bemannad kassa. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-19 15:47
    Varför är någon sur på mitt inlägg?

Jag har nu hittat svaret varför jag får så många avstämningar. Handlar man två eller fler av exakt samma vara måste man få med alla streckkoder. Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen.

www.flashback.org/p72322172
  • Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?
  • Glinda från Oz
    Anonym (f) skrev 2021-09-19 12:01:49 följande:

Det finns vissa beteenden som algoritmen reagerar på tydligen. Har läst det där på flashback i en tråd där om samma sak, men just nu minns jag inte vilka beteenden. Men att glömma en vara är ju självklart, men det fanns även andra saker. Jo, jag minns två, att scanna samma vara när man köpt flera av samma sak, då bör man scanna var och en, där det finns en egen scanner man scannar med så kan det bli avstämning även baserat på hur lång tid man befunnit sig i affären, hur man rört sig, dvs kollat på saker utan att köpa något osv

Tack för tipsen. Jag scannar alltid samma vara. Jag är ganska långsam, ibland när jag vill titta på saker, de har en stor avdelning med köksgrejer t.ex. Ibland vet jag precis vad jag vill ha så är jag snabbare. Det kanske ses som misstänkt. Jag tycker det är förjävligt att man inte får handla på vilket sätt man vill utan att bli misstänkt. Jag får alltid helavstämning också.
  • Anonym (Casanova)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-19 12:36:35 följande:
    Tack för tipsen. Jag scannar alltid samma vara. Jag är ganska långsam, ibland när jag vill titta på saker, de har en stor avdelning med köksgrejer t.ex. Ibland vet jag precis vad jag vill ha så är jag snabbare. Det kanske ses som misstänkt. Jag tycker det är förjävligt att man inte får handla på vilket sätt man vill utan att bli misstänkt. Jag får alltid helavstämning också.
    Kanske missförstår dig men...

Du går in i själv-skanningsdelen för att betala och får då en avstämning. Du berättar då att en del av varorna du har i vagnen inte är dina, att du ska betala dom vid sidan om?

Det låter som hittepå av någon som håller på att bli tagen med fingrarna i syltburken. Jag säger inte att det är så. Men det låter så.

Läste någonstans att det går att få en varningsflagga på sig. Hade jag jobbat på Ica den dagen hade jag satt en sådan på dig. Ring deras kundtjänst och se om du kan få den borttagen.
  • Anonym (f)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-19 12:36:35 följande:
    Ja, tyckte också det lät ganska knäppt. Handlar helst inte i affärer där jag ständigt kollas upp. Min vanliga butik nu har jag inte blivit avstämd på ett halvår.
  • Tow2Mater
    Anonym (C) skrev 2021-09-19 03:22:02 följande:

Funderar på om de personerna blandar ihop avstämning med id-kontroll. För man måste ju alltid visa leg när man köper sådana varor.
    Så kan det ju också vara iofs.
  • Anonym (X)

Jag fick avstämning jätteofta i en butik, ingen aning om varför och ingen kunde svara på varför heller. Har aldrig missat något. Bytte då butik. Det är ca 10 år sen, inga problem sen. Tydligen ville de inte ha mig som kund.

• Glinda från Oz
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-19 13:13:40 följande:
    Kanske missförstår dig men...

Du går in i själv-skanningsdelen för att betala och får då en avstämning. Du berättar då att en del av varorna du har i vagnen inte är dina, att du ska betala dom vid sidan om?

Det låter som hittepå av någon som håller på att bli tagen med fingrarna i syltburken. Jag säger inte att det är så. Men det låter så.

Läste någonstans att det går att få en varningsflagga på sig. Hade jag jobbat på Ica den dagen hade jag satt en sådan på dig. Ring deras kundtjänst och se om du kan få den borttagen.

Ja, precis så var det. Jag borde ha handlat allt i vanlig kassa och delat upp det. vad jag inte förstår är varför de inte lät mig passera kassan (om det nu var så att de trodde att jag inte tänkte betala) då hade de kunnat ta mig för snatteri/stöld direkt. Det måste vara bättre för dem än att hoppas på att jag ska göra det igen. 

Det var ca hälften av varorna, de var inte packade i någon kasse och låg på helt andra sidan av vagnen. Det jag hade scannat in var packat i påsar. 

Värt att nämna är att det här var när dödstalen var som högst och innan vaccinet fanns. 

Tack för tipset om att ringa kundtjänst. Något måste jag göra för det häri funkar inte. 

• Anonym (....)
    Anonym (f) skrev 2021-09-19 12:01:49 följande:

Det finns vissa beteenden som algoritmen reagerar på tydligen. Har läst det där på flashback i en tråd där om samma sak, men just nu minns jag inte vilka beteenden. Men att glömma en vara är ju självklart, men det fanns även andra saker. Jo, jag minns två, att scanna samma vara när man köpt flera av samma sak, då bör man scanna var och en, där det finns en egen scanner man scannar med så kan det bli avstämning även baserat på hur lång tid man befunnit sig i affären, hur man rört sig, dvs kollat på saker utan att köpa något osv

Nej, de mäter inter hur lång tid du varit i butiken, hur man rört sig eller vilka varor man ser på. Så nej, avstämning baseras inte på det.
  • EnAnonumius
    Glinda från Oz skrev 2021-09-18 14:23:41 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-19 15:47
    Varför är någon sur på mitt inlägg?

Jag har nu hittat svaret varför jag får så många avstämningar. Handlar man två eller fler av exakt samma vara måste man få med alla streckkoder. Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen.

www.flashback.org/p72322172
    Den personen på Flashback som har sagt detta till dig har fel.

Om du köper, exempelvis ICA tomatpuré 200g så har alla tuber som heter "ICA Tomatpuré 200g"  samma streckkod.

Jag själv scannar på det sättet. Har jag tre(/fler) likadana förpackningar så scannar jag en (samma) förpackning 3ggr.  Jag har sällan, mycket sällan hel-/delavstämning på ICA  trots att jag gör så. Det var faktiskt en ICA butikschef som sa till mig att man kunde göra så så länge "alla tre förpackningar" har samma streckkod.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Glinda från Oz
    EnAnonumius skrev 2021-09-19 17:47:20 följande:
    Den personen på Flashback som har sagt detta till dig har fel.

Om du köper, exempelvis ICA tomatpuré 200g så har alla tuber som heter "ICA Tomatpuré 200g"  samma streckkod.

Jag själv scannar på det sättet. Har jag tre(/fler) likadana förpackningar så scannar jag en (samma) förpackning 3ggr.  Jag har sällan, mycket sällan hel-/delavstämning på ICA  trots att jag gör så. Det var faktiskt en ICA butikschef som sa till mig att man kunde göra så så länge "alla tre förpackningar" har samma streckkod.

Jag är inte medlem på Flashback.

Jag har läst det på flera ställen och det verkar rimligt att det stämmer. Det är inte säkert att de har samma streckkod om de kommer från olika förpackningar (med förpackningar menar jag sådana som ICA köper in inte en tub) streckkoden ändras ibland. 

• Anonym (f)
    Anonym (....) skrev 2021-09-19 16:13:46 följande:
    Nej, de mäter inter hur lång tid du varit i butiken, hur man rört sig eller vilka varor man ser på. Så nej, avstämning baseras inte på det.
    De som sa det säger sig ansvara för handscanner-system, dvs sådana man har med sig in i butiken. 
Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?