• Glinda från Oz

Varför får jag avstämning jämt?

Jag får avstämning ca varannan gång på ICA när jag handlar med självscanning och nu har jag börjat få avstämningar när jag handlar i obemannad kassa också. Jag börjar fundera på om de misstänker mig för något. Det här är inte normalt, det känns som att någon måste ha lagt in en varning på mitt ICA kort så de kollar mig extra ofta. 

Jag har aldrig snattat eller scannat fel på en vara. Det har varit tre incidenter eller vad man ska säga. En gång skulle jag handla till en Corona sjuk granne, jag scannade mina varor och hade lagt hennes på sidan för att betala i en obemannad kassa senare. Jag fick avstämning och de trodde säkert att jag tänkt snatta. 

En gång råkade jag få med mig en rätt dyr vara utan att betala, jag gick tillbaka och betalade så fort jag såg det. Jag har läst att de ibland samlar bevis för kunna ta än för stöld istället för snatteri. 

En gång funkade inte scannern så jag la tillbaka den och handlade som vanligt. Jag sa till efteråt och de avbröt mitt köp. Det såg säkert misstänkt ut. 

Är det bara att ge upp att betala med självscanning nu? Det tar mer tid att få avstämning hela tiden än att bara betala i en bemannad kassa. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-19 15:47
    Varför är någon sur på mitt inlägg?

Jag har nu hittat svaret varför jag får så många avstämningar. Handlar man två eller fler av exakt samma vara måste man få med alla streckkoder. Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen.

www.flashback.org/p72322172
  • Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?
  • LadyJane
    Glinda från Oz skrev 2021-09-19 17:52:01 följande:

Jag är inte medlem på Flashback.

Jag har läst det på flera ställen och det verkar rimligt att det stämmer. Det är inte säkert att de har samma streckkod om de kommer från olika förpackningar (med förpackningar menar jag sådana som ICA köper in inte en tub) streckkoden ändras ibland. 

Nej, det stämmer inte. Jag har gjort så med personal närvarande och den hade inget att säga om det. (Scannern strulade och därför behövde jag hjälp)
    Även personal brukar göra så.
  • Anonym (teknator)

Jag har läst det på flera ställen och det verkar rimligt att det stämmer. Det är inte säkert att de har samma streckkod om de kommer från olika förpackningar (med förpackningar menar jag sådana som ICA köper in inte en tub) streckkoden ändras ibland. 

Nej, det stämmer inte. Det finns inte individuella streckoder på mat från samma batch/flak, det är alldeles för mycket jobb med det. Det är bara om man skulle råka få med produkter från olika batcher som det kan bli någon skillnad, och normalt tar man väl burkar eller förpackningar från samma låda och inte olika.

Man har senaste åren infört individuella 2D-koder (kallas serialisering) för rätt många receptbelagda läkemedelsprodukter och det tog flera år och kostade många miljoner för de produkter som måste ha det.

Du kan fetglömma att någon tillverkare skulle införa det utan att bli tvingad av lagkrav.
  • Anonym (....)
    Anonym (f) skrev 2021-09-19 18:41:06 följande:

De som sa det säger sig ansvara för handscanner-system, dvs sådana man har med sig in i butiken. 

Det är helt felaktigt.
  • EnAnonumius
    LadyJane skrev 2021-09-19 19:04:12 följande:
    Nej, det stämmer inte. Jag har gjort så med personal närvarande och den hade inget att säga om det. (Scannern strulade och därför behövde jag hjälp)
    Även personal brukar göra så.
    Precis.

Annars hade nog inte butikschefen tipsat en kund om att göra så om inte hen och personal gjort så själv.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

Vem har sagt att det "måste" just handla om tuber? Jag skrev för böflen EXEMPEL. 

Och om du tittar på när personalen i manuell kassa gör när de stämplar varor och det är "tre(/fler) likadana varor så tar det barra EN vara och scannar och sedan så tar de och gör två knapptryckningar på tangentbordet. (JA det kallas för tangentbord även på en kassaapparat)

Jag har även sett personal men handskanner göra så som jag skrev om det är tre likadana varor att de skannar en förpackning tre(/fler) gånger.
  • Glinda från Oz
    Anonym (teknator) skrev 2021-09-19 21:21:13 följande:
    Nej, det stämmer inte. Det finns inte individuella streckoder på mat från samma batch/flak, det är alldeles för mycket jobb med det. Det är bara om man skulle råka få med produkter från olika batcher som det kan bli någon skillnad, och normalt tar man väl burkar eller förpackningar från samma låda och inte olika.

Man har senaste åren infört individuella 2D-koder (kallas serialisering) för rätt många receptbelagda läkemedelsprodukter och det tog flera år och kostade många miljoner för de produkter som måste ha det.

Du kan fetglömma att någon tillverkare skulle införa det utan att bli tvingad av lagkrav.

Jag har sett att de har olika flak i butiken flera gånger. De brukar inte vänta tills det är helt slut innan de fyller på så flak blandas. Ibland finns det flera flak parallellt också.

De måste ändra koderna ibland, det har hänt flera gånger att koden inte finns i systemet.

EnAnonumius skrev 2021-09-19 22:20:24 följande:
    Vem har sagt att det "måste" just handla om tuber? Jag skrev för böflen EXEMPEL. 

Och om du tittar på när personalen i manuell kassa gör när de stämplar varor och det är "tre(/fler) likadana varor så tar det barra EN vara och scannar och sedan så tar de och gör två knapptryckningar på tangentbordet. (JA det kallas för tangentbord även på en kassaapparat)

Jag har även sett personal men handskanner göra så som jag skrev om det är tre likadana varor att de skannar en förpackning tre(/fler) gånger.

Jag har inte ens antytt att det måste handla om tuber, du måste ha blandat ihop mig med någon annan. 

Så gör det inte när jag får avstämning, jag får vackert ta varorna till en vanlig kassa sen scannar de in dem på samma sätt som om jag hade köpt som vanligt i bemannad kassa. De scannar alltså in varje vara för sig. 

• EnAnonumius
    Glinda från Oz skrev 2021-09-19 22:32:03 följande:
    EnAnonumius skrev 2021-09-19 22:20:24 följande:

Jag har inte ens antytt att det måste handla om tuber, du måste ha blandat ihop mig med någon annan.

Jupp du har rätt jag måste ha blandat ihop dg med någon annan, denna någon annan råkade heta OCKSÅ  "Glinda från OZ" och har likadan profilbild som dig. Viste inte att det gick att ha två identiska konton på FL.

Men sak samma.
    Den "Glinda från OZ" som jag citerade och svarade skrev så här....

(slut citat)

Ja skrev dessutom inte "en tub" , utan hade skrivit tre(/flera) tuber av samma märke. 
    Mitt exempel kunde lika gärna handla om Cloetta kexchoklad 60g och inte "ICA Tomatpuré 200g på tub" , det hade blivit samma där med.. Då alla Cloettas kexchoklad 60g har samma streckkod.
  • Anonym (E)

Det är extremt sällan som produkter byter streckkoder. Även produkter som bytt design brukar behålla samma. Att man tar samma produkt men enbart scannar en streckkod som kassörer brukar göra är helt orimligt att det skulle ge dåliga konsekvenser för självscanningen.

• EnAnonumius
    Glinda från Oz skrev 2021-09-18 14:23:41 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-19 15:47
    Varför är någon sur på mitt inlägg?

Jag har nu hittat svaret varför jag får så många avstämningar. Handlar man två eller fler av exakt samma vara måste man få med alla streckkoder. Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen.

www.flashback.org/p72322172
    Efter att lusläst länken i tråden DU hänvisar till här så hittar jag inget, absolut inget som stämmer överens med det du hävdar i din tilläggskommentar här.

Om du vill fortsätta att hävda att det är så, så anser jag att du kan benämna inläggsnumret i Flashbacktråden där det hävdar det du påstår här.
  • Anonym (Beteende)

Det kan även ha med köpbeteendet att göra. 

Om man till 90% handlar mellan vissa belopp och med en viss mix av varor och sen går in och handlar helt avvikande, bara någon vara av något helt annat. Då kan du få en avstämning då systemet undrar om du försöker fuska. 

Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?