• Glinda från Oz

Varför får jag avstämning jämt?

Jag får avstämning ca varannan gång på ICA när jag handlar med självscanning och nu har jag börjat få avstämningar när jag handlar i obemannad kassa också. Jag börjar fundera på om de misstänker mig för något. Det här är inte normalt, det känns som att någon måste ha lagt in en varning på mitt ICA kort så de kollar mig extra ofta. 

Jag har aldrig snattat eller scannat fel på en vara. Det har varit tre incidenter eller vad man ska säga. En gång skulle jag handla till en Corona sjuk granne, jag scannade mina varor och hade lagt hennes på sidan för att betala i en obemannad kassa senare. Jag fick avstämning och de trodde säkert att jag tänkt snatta. 

En gång råkade jag få med mig en rätt dyr vara utan att betala, jag gick tillbaka och betalade så fort jag såg det. Jag har läst att de ibland samlar bevis för kunna ta än för stöld istället för snatteri. 

En gång funkade inte scannern så jag la tillbaka den och handlade som vanligt. Jag sa till efteråt och de avbröt mitt köp. Det såg säkert misstänkt ut. 

Är det bara att ge upp att betala med självscanning nu? Det tar mer tid att få avstämning hela tiden än att bara betala i en bemannad kassa. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-19 15:47
    Varför är någon sur på mitt inlägg?

Jag har nu hittat svaret varför jag får så många avstämningar. Handlar man två eller fler av exakt samma vara måste man få med alla streckkoder. Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen.

www.flashback.org/p72322172
  • Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?
  • Anonym (hreal)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-19 00:06:23 följande:
    De har alltså lagt in en varning manuell varning? För jag har aldrig missat en avstämning. 
    Anonym (Alltid på Willys) skrev 2021-09-19 00:01:37 följande:

Får avstämning varannan gång på Willys där jag en gång precis när de började med självscanning missat att betala. Faktiskt rätt märkligt, eftersom det inträffade p.g.a. att jag fick avstämning och blev distraherad.

Grejen är att jag redan i bilen kom på att något var fel, dubbel-, kollade kontot och återkom. Men tydligen så får jag avstämning typ alltid sen dess.

t. 
    Att påträffas med varor man inte scannat in och säga att man tänkt betala dem sen i vanlig kassa är att missa en avstämning. 
  • mari123

Vore ju väldigt intressant att få veta hur det verkligen ligger till! KANSKE är det en bransch-hemlighet? Man måste Wallraffa för att få veta? Man visas ju ett enormt förtroende när man kan gå ut ur en butik med mängder med varor som man själv betalat utan att ngn kollar. MÅSTE ju vara så att man har koll på ev svinn och att det inte ökat sedan man införde självscanningen?

• Anonym (Fanny)

Avstämning? Jag har handlat till å från sedan detta med självscanning kom, aldrig någon personal som velat se påsen å kvittot.

Dock är det väl rätt sällan iof jag betalar så men har inte ens hört att de förekommer . Bara att de ibland står personal å observerar så klart.

• Anonym (Fanny)

Jag menar alltså sån betalningsstation när man går ut.

• Anonym (E)
    Anonym (Fanny) skrev 2021-09-20 13:07:48 följande:

Jag menar alltså sån betalningsstation när man går ut.

Obemannade kassor eller att du går runt med scanner?

• Glinda från Oz
    EnAnonumius skrev 2021-09-20 02:26:41 följande:

Efter att lusläst länken i tråden DU hänvisar till här så hittar jag inget, absolut inget som stämmer överens med det du hävdar i din tilläggskommentar här.

Om du vill fortsätta att hävda att det är så, så anser jag att du kan benämna inläggsnumret i Flashbacktråden där det hävdar det du påstår här.

Du kan inte ha läst särskilt noga, det står i inlägg 5.
    Anonym (Beteende) skrev 2021-09-20 10:57:30 följande:

Det kan även ha med köpbeteendet att göra. 

Om man till 90% handlar mellan vissa belopp och med en viss mix av varor och sen går in och handlar helt avvikande, bara någon vara av något helt annat. Då kan du få en avstämning då systemet undrar om du försöker fuska. 

Tack för infon. Jag handlar nästan bara lockvaror och extrapris så det blir väldigt olika varje gång.
  • Anonym (Cindy)

Handla i en vanlig kassa istället, det gör alltid jag. Slutar folk med det så kommer det snart bara vara självscanning tillslut, hemska tanke. 

• LadyJane
    mari123 skrev 2021-09-20 12:58:12 följande:
    Vore ju väldigt intressant att få veta hur det verkligen ligger till! KANSKE är det en bransch-hemlighet? Man måste Wallraffa för att få veta? Man visas ju ett enormt förtroende när man kan gå ut ur en butik med mängder med varor som man själv betalat utan att ngn kollar. MÅSTE ju vara så att man har koll på ev svinn och att det inte ökat sedan man införde självscanningen?
    Googlar man får man helt skilda svar. Viss media rapporterar att svinnet ökar, andra säger att det inte gjort det.
    Dock så är en sak oomtvistat, att den ekonomiska vinsten ökat iom att självscanning innebär mycket lägre personalkostnad.

Och det säger sig självt, man har inte detta system om det inte skulle löna sig oavsett om svinnet ökar.
  • LadyJane
    Anonym (Cindy) skrev 2021-09-20 13:42:43 följande:
    Handla i en vanlig kassa istället, det gör alltid jag. Slutar folk med det så kommer det snart bara vara självscanning tillslut, hemska tanke. 
    Så gör jag också idag när jag tycker att det är uthärdligt.
    Dock är självscanning väldigt smidigt när man handlar i rusningstid och det är långa, långa köer till kassorna.
  • EnAnonumius
    mari123 skrev 2021-09-20 12:58:12 följande:

Alltså nu är ju inte dessa obemannade kassor helt fritt från personal. Det finna alltid en personal som rör sig kring självskanningskassorna, De har detta i fall det blir hel-/delavstämning eller för att utföra ålderskontroll eller för att hjälpa en nybörjare.

Sedan så har de faktiskt denna moderna uppfinning som kallas för övervakningskamera också.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?