• Glinda från Oz

Varför får jag avstämning jämt?

Jag får avstämning ca varannan gång på ICA när jag handlar med självscanning och nu har jag börjat få avstämningar när jag handlar i obemannad kassa också. Jag börjar fundera på om de misstänker mig för något. Det här är inte normalt, det känns som att någon måste ha lagt in en varning på mitt ICA kort så de kollar mig extra ofta. 

Jag har aldrig snattat eller scannat fel på en vara. Det har varit tre incidenter eller vad man ska säga. En gång skulle jag handla till en Corona sjuk granne, jag scannade mina varor och hade lagt hennes på sidan för att betala i en obemannad kassa senare. Jag fick avstämning och de trodde säkert att jag tänkt snatta. 

En gång råkade jag få med mig en rätt dyr vara utan att betala, jag gick tillbaka och betalade så fort jag såg det. Jag har läst att de ibland samlar bevis för kunna ta än för stöld istället för snatteri. 

En gång funkade inte scannern så jag la tillbaka den och handlade som vanligt. Jag sa till efteråt och de avbröt mitt köp. Det såg säkert misstänkt ut. 

Är det bara att ge upp att betala med självscanning nu? Det tar mer tid att få avstämning hela tiden än att bara betala i en bemannad kassa. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-19 15:47
    Varför är någon sur på mitt inlägg?

Jag har nu hittat svaret varför jag får så många avstämningar. Handlar man två eller fler av exakt samma vara måste man få med alla streckkoder. Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen.

www.flashback.org/p72322172
  • Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?
  • Anonym (E)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-20 16:59:19 följande:
    .
    Anonym (E) skrev 2021-09-20 14:01:20 följande:

Nej, det gör inte det. Citera? Ett i övrigt intressant inlägg men säger föga om att man ska undvika att scanna samma vara flera gånger.

EXAKT det jag sa. Förstår inte vad du bråkar om, att du orkar.

för vi har ju haft denna diskussion...I ett inlägg?

"Jag har nu hittat svaret varför jag får så många avstämningar. Handlar man två eller fler av exakt samma vara måste man få med alla streckkoder. Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen"

Det är HELT fel. Vad du nu argumenterar mot är väldigt oklart...

• Anonym (Casanova)
    LadyJane skrev 2021-09-20 17:05:20 följande:
    Du har inte läste en endaste tidning på många år?
    Var ska vi bygga alla de där fängelserna som vi ska fylla med snattare?
    Jo, läser en hel del. Även internationella tidningar. Vart vill du komma med ditt påstående?

Det antalet fängelser som ett praktiskt problem som är lösbart. Givetvis kommer fängelserna behöva hålla en betydligt enklare standard mot idag.

Ser framför mig att får du bort yrkesverksamma brottslingar från gatorna så kommer de hederliga människorna att få det bättre.
  • LadyJane
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-20 17:16:41 följande:
    Jo, läser en hel del. Även internationella tidningar. Vart vill du komma med ditt påstående?

Det antalet fängelser som ett praktiskt problem som är lösbart. Givetvis kommer fängelserna behöva hålla en betydligt enklare standard mot idag.

Ser framför mig att får du bort yrkesverksamma brottslingar från gatorna så kommer de hederliga människorna att få det bättre.
    Du behöver tänka 32443816  varv till.
  • EnAnonumius
    Glinda från Oz skrev 2021-09-20 13:42:23 följande:
    Du kan inte ha läst särskilt noga, det står i inlägg 5.
    Anonym (Beteende) skrev 2021-09-20 10:57:30 följande:

Det kan även ha med köpbeteendet att göra. 

Om man till 90% handlar mellan vissa belopp och med en viss mix av varor och sen går in och handlar helt avvikande, bara någon vara av något helt annat. Då kan du få en avstämning då systemet undrar om du försöker fuska. 

Det samma säger jag till dig. Du kan ju fan inte läst inlägg #5 noga.

Du skriver i din tilläggs kommentar citera dig och dina egna ord: 
    Glinda från Oz skrev 2021-09-18 14:23:41 följande:

Jag har nu hittat svaret varför jag får så många avstämningar. Handlar man två eller fler av exakt samma vara måste man få med alla streckkoder. Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen.

"Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen."

Jag hittar INGET i inlägg #5 som säger att man måste scanna varje individuell vara om man har exempelvis tre förpackningar av "samma vara".  Och kom inte med en tyken kommentar om att jag inte "Läst noga". Jag har suttit och lusläst det upprepat.

Nu kan man direkt läka till enskilda inlägg på Flashback. Så jag lägger med en länk till inlägg #5 som du påstår att det skulle stå så.

Jag anser att du ska citera från det inlägget #5 på Flashback där du har stöd för ditt påstående.
    Och nej du skall inte försöka ducka nu med tykna kommentarer som att "läs noga igen" eller "svara först på denna fråga".. Du har hävdat att det står där i det inlägget. Då är det också DIN sak att BEVISA att det står där.  Jag skall vara extremt snäll emot dig och länka direkt till inlägg #5, då Flashback tillåter att man kan direktlänka till individuella poster på deras forum.  De andra kan läsa och kolla själva om de är intresserade.

Här är en direktlänk till det enskilda inlägget #5 i den tråden Glinda från Oz hänvisade till.
    https://www.flashback.org/sp72322104

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • LadyJane
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-20 17:27:19 följande:
    Det är vanlig banal härskarteknik du försöker dig på. Är du den typen?

Den typen av regler finns redan i världen. Jag tycker dom länderna gjort rätt.

Det är i regel inte helt kört efter tredje gången men du får en ordentlig volta vid återfallsförbrytelser. Jag tycker den principen är bra.
    Nej det är det inte. Det är ett enkelt konstaterande. Pratar man om saker man inte fattar ett smul om så behöver man tänka 32443816  varv till.

Hur var resultatet i USA menar du?
  • Glinda från Oz
    Anonym (E) skrev 2021-09-20 17:13:13 följande:

"Jag har nu hittat svaret varför jag får så många avstämningar. Handlar man två eller fler av exakt samma vara måste man få med alla streckkoder. Handlar jag t,ex tre förpackningar krossad tomat brukar jag scanna in samma förpackning tre gånger, det räknas som ett fel i avstämningen"

Jag tror att det ligger något i det. Systemet går ju på streckkoden.
  • Anonym (E)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-20 19:22:13 följande:
    Jag tror att det ligger något i det. Systemet går ju på streckkoden.
    Streckkoder byts extremt sällan. De flesta har samma kod trots att de är omdesignade 1, 2 eller femtielva gånger. Vad personen på Flashback säger är att en streckkod och personalens egna PLU för en vara inte är samma sak.
  • EnAnonumius
    Anonym (E) skrev 2021-09-20 19:25:10 följande:
    Streckkoder byts extremt sällan. De flesta har samma kod trots att de är omdesignade 1, 2 eller femtielva gånger. Vad personen på Flashback säger är att en streckkod och personalens egna PLU för en vara inte är samma sak.
    Precis.. Här har vi en som fattat vad som faktiskt står i inlägget på Flashback.Glad
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Casanova)
    LadyJane skrev 2021-09-20 18:37:50 följande:
    Nej det är det inte. Det är ett enkelt konstaterande. Pratar man om saker man inte fattar ett smul om så behöver man tänka 32443816  varv till.

Hur var resultatet i USA menar du?
    Jag använder argument som argument och du använder förolämpningar som argument. Det är skillnaden mellan oss.
  • Anonym (skrev ju själv)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-18 14:23:41 följande:

Inte här. Här har varorna samma streckkod så länge det är samma vara och samma märke. Det finns inte nog streckkoder för att varje enskild vara ska kunna få en unik. Det är helt stört omöjligt rent matematiskt, streckkoderna hade varit slut för länge sen.
  • Tow2Mater
    Anonym (E) skrev 2021-09-20 17:13:13 följande:

Hos oss går de obemannade kassorna även på vikt, så för varje vara du scannar måste den specifika varans vikt läggas i kassen innan du kan scanna nästa vara. Så att scanna samma vara tre ggr utan att placera dem i kassen skulle inte fungera utan att larma. Så det kan ju även bero på olika system.
  • Anonym (Micke)
    LadyJane skrev 2021-09-20 16:25:28 följande:
    Så du tänker att vi ska fylla fängelser med snattare?
    så vad tycker du ?  Skall vi göra det lagligt att handla utan att betala om det är
    under 1000 kr vi handlar för.

Så är det ju idag i stora delar av Stockholm,  snattaren stoppas, varorna åter in i butiken och snattaren blir upplyst om att han/hon inte är välkommen.
    Vilket personen skiter i helt och hållet.
    Polisen kommer inte vid snatterier. Dom blir irriterade om man ringer.

• Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2021-09-22 02:07:45 följande:
    Hos oss går de obemannade kassorna även på vikt, så för varje vara du scannar måste den specifika varans vikt läggas i kassen innan du kan scanna nästa vara. Så att scanna samma vara tre ggr utan att placera dem i kassen skulle inte fungera utan att larma. Så det kan ju även bero på olika system.
    Sånt vet jag att någon enstaka butik har här också men då lär det vara tydligt skyltat och alla har samma streckkod ändå :)
  • LadyJane
    Anonym (Micke) skrev 2021-09-23 16:48:21 följande:
    så vad tycker du ?  Skall vi göra det lagligt att handla utan att betala om det är
    under 1000 kr vi handlar för.

Så är det ju idag i stora delar av Stockholm,  snattaren stoppas, varorna åter in i butiken och snattaren blir upplyst om att han/hon inte är välkommen.
    Vilket personen skiter i helt och hållet.
    Polisen kommer inte vid snatterier. Dom blir irriterade om man ringer.

Jag undrar hur mycket skatt du vill betala eftersom du vill sätta alla vardagsbrottslingar i fängelse.
    120% eller var går din gräns?
  • Anonym (Micke)
    LadyJane skrev 2021-09-23 18:30:14 följande:
    Jag undrar hur mycket skatt du vill betala eftersom du vill sätta alla vardagsbrottslingar i fängelse.
    120% eller var går din gräns?
    Trams svar. Klart vi inte skall legalisera ringa stöld. Och det kostar inte 120 % och det vet du.  Är det andra brott som du vill legalisera för att det blir för många
    i fängelse ?  Ringa misshandel ? Ringa sexualbrott ?
  • cosinus

Nu har jag inte läst alla svar men jag fråga på coop för många år sen hur det egentligen fungerade och då svarade de såhär.

Det är en 6-gradig stege där man börjar på 3 och sen åker man uppåt eller neråt beroende på avstämningarna. Har man väl tagit sig upp på högsta nivån så får man väldigt sällan avstämningar medans gör man några fel tätt så rasar man i systemet och får jobba sig uppåt igen. Det skulle även vara baserat på hur stora felen är. Missar du typ ett tuggumi-paket på en 1500 kr handling ska det inte vara hela världen som engångsföreteelse.

Själv blir jag extremt sällan avstämd och jag skannar alltid multipla varor på en enda förpackning. Stämmer alltid ändå om jag får avstämning.

Haft fel kanske 2 gånger på en femårsperiod. Första gången så hade jag skannat rätt men när det sen skulle genom kassan glömde jag bort att dottern höll i ett paket tuggummi så min skanning visade typ 12 kr mer än vad hon fick till det i kassan.

Andra gången hade min man hållit i skannern och bevisligen är han inte lika bra på att håll koll som jag så han hade missat en gräddfil. Han är numera bannad från skannern om det inte är han själv som dragit kortet. Orka få avstämningar för att han klantat sig :)

• Glinda från Oz
    cosinus skrev 2021-09-24 14:09:10 följande:

Nu har jag inte läst alla svar men jag fråga på coop för många år sen hur det egentligen fungerade och då svarade de såhär.

Det är en 6-gradig stege där man börjar på 3 och sen åker man uppåt eller neråt beroende på avstämningarna. Har man väl tagit sig upp på högsta nivån så får man väldigt sällan avstämningar medans gör man några fel tätt så rasar man i systemet och får jobba sig uppåt igen. Det skulle även vara baserat på hur stora felen är. Missar du typ ett tuggumi-paket på en 1500 kr handling ska det inte vara hela världen som engångsföreteelse.

Själv blir jag extremt sällan avstämd och jag skannar alltid multipla varor på en enda förpackning. Stämmer alltid ändå om jag får avstämning.

Haft fel kanske 2 gånger på en femårsperiod. Första gången så hade jag skannat rätt men när det sen skulle genom kassan glömde jag bort att dottern höll i ett paket tuggummi så min skanning visade typ 12 kr mer än vad hon fick till det i kassan.

Andra gången hade min man hållit i skannern och bevisligen är han inte lika bra på att håll koll som jag så han hade missat en gräddfil. Han är numera bannad från skannern om det inte är han själv som dragit kortet. Orka få avstämningar för att han klantat sig :)

Tack för svar. Jag hade fel på en avstämning en gång för åtta år sedan, då hade jag tappat bort streckkoden på frukt jag hade scannat in, när de vägde i kassan skilde det såklart något enstaka gram, har inte fått fel sedan dess. Avstämningarna började för ett år sedan, varför vet jag inte jag har bara teorier. 
Svar på tråden Varför får jag avstämning jämt?