• Anonym (Oerfaren)

36 år gammal kille, aldrig haft en flickvän. Vad göra åt saken?:

Jag är som rubriken säger en 36 år gammal kille som aldrig haft ett förhållande med en tjej. När jag var upp till 25 brydde jag mig inte. Det är sen 28-29 års åldern jag börjat fundera över detta. Provat lite Tinder i omgångar, men funkar inte. Känns som att dejtingappar och dejtingsidor tar en massa tid framför skärmen. Vill träffa någon IRL så att säga, mer naturligt. Men vet inte var jag kan träffa någon för att bli tillsammans med. Tidigare har jag gått en del kurser i olika saker och rest en del i Europa. Går ut en del på krogen, ibland med kompisar och ibland ensam. Men då går jag ut för att dricka och umgås med mina kompisar. Har hållit på mycket med träning, både simning och styrketräning och gör det fortfarande. Jobbar i en rätt kvinnodominerad bransch. Varit på samma ställe i över 10 år. Varit en och annan tjej som jobbat där som varit intressant. Tog en gång kontakt med en tjej över nätet, men fick aldrig något svar. 

Jag har på senaste veckorna funderat på att ta hjälp, professionellt. För att lära mig att våga bryta mönstret och träffa någon. Provade KBT för sju år sedan, men det hjälpte inte. En terapeut kan ju inte hjälpa mig att skaffa en flickvän. Men däremot hjälpa mig att bryta mönstret och ge sig hän. 

Har ni i forumet några bra tips och råd? På vad man kan göra för att bryta ensamheten. Någon som haft liknande erfarenheter och det löst sig? Vill inte förbli singel hela livet. 

• Svar på tråden 36 år gammal kille, aldrig haft en flickvän. Vad göra åt saken?:
  • Anonym (Nånstans)
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-10-03 13:54:31 följande:
    Jag känner flera par som var bekanta eller kompisar i flera år innan.
    Enligt många här på FL så blir man inte ihop på det sättet.

Inte heller via dejtsajter. Enligt många här så kommer jag aldrig träffa en tjej så.
    Ändå är det många som blir ihop efter att ha lärt känna varann via nätet.

Jag har inte träffat rätt, men många kvinnor har skrivit här att dom aldrig skulle kunna tänka sig en man som aldrig haft ett förhållande.
    Jag skrev "sällan". Det är klart man kan  träffa nån i nästan vilket sammanhang som helst. Även i gamla gäng. Men vissa platser och sätt är väl mer ovanliga. Många vi känner har träffats via samma dejtingsida vi var med på. Den finns inte längre. Men det finns ju andra och då kan man ju absolut träffa nån på det viset. Eller rättare sagt träffa en möjlig kandidat- det krävs ju att man träffas irl också. Då upptäcker man ju fort om det verkligen är en kandidat.

Jag har så många exempel på män och kvinnor i min bekantskap som inte tillhört de där som gått åt i första taget. Men de allra flesta har ändå hittat nån till slut. Det som ytterst ska till om man aldrig hittar nån är antingen att man aldrig vistas bland folk eller att man är jätteotrevlig eller totalt dödens sunkig. I övrigt finns det nån för alla. Eller jo- jag lägger på en kategori män till. De med på tok för högra krav. Vi har ju tex magerförespråkaren själv här på F.L. Han lär få svårt. Detsamma gäller ju kvinnor med för höga krav. Kom ner på jorden säger jag bara.
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (Lisen) skrev 2021-10-03 14:15:17 följande:

Jag träffade också min sambo när han hade fyllt 38, och då hade han inte heller haft förhållande med någon. Jag själv har träffat killar och haft förhållanden sedan tonåren. Är väl mer positivt än negativt tycker jag. Finns inga ex tjejer eller ev barn med i bilden! Min sambo är som folk är mest, trevlig och social men har aldrig kommit in i någon riktig relation, pga olika anledningar.

Jag trivs jättebra och han är världens bästa kille.

Anonym (Lisen) skrev 2021-10-03 14:15:17 följande:

Jag träffade också min sambo när han hade fyllt 38, och då hade han inte heller haft förhållande med någon. Jag själv har träffat killar och haft förhållanden sedan tonåren. Är väl mer positivt än negativt tycker jag. Finns inga ex tjejer eller ev barn med i bilden! Min sambo är som folk är mest, trevlig och social men har aldrig kommit in i någon riktig relation, pga olika anledningar.

Jag trivs jättebra och han är världens bästa kille.

Vad kul att höra! Bra att inte alla tjejer dömer ut oerfarna killar.
  • Anonym (No big deal)

I andra kulturer är det helt normalt att killen inte har haft ett förhållande innan, även om han är äldre. Speciellt många muslimska tjejer vill inte har någon som har haft flera lösa förhållanden. Han går lätt bort. Så olika det kan vara.

• Anonym (Pelle)
    Anonym (Nånstans) skrev 2021-10-03 14:29:06 följande:

Jag skrev "sällan". Det är klart man kan  träffa nån i nästan vilket sammanhang som helst. Även i gamla gäng. Men vissa platser och sätt är väl mer ovanliga. Många vi känner har träffats via samma dejtingsida vi var med på. Den finns inte längre. Men det finns ju andra och då kan man ju absolut träffa nån på det viset. Eller rättare sagt träffa en möjlig kandidat- det krävs ju att man träffas irl också. Då upptäcker man ju fort om det verkligen är en kandidat.

Jag har så många exempel på män och kvinnor i min bekantskap som inte tillhört de där som gått åt i första taget. Men de allra flesta har ändå hittat nån till slut. Det som ytterst ska till om man aldrig hittar nån är antingen att man aldrig vistas bland folk eller att man är jätteotrevlig eller totalt dödens sunkig. I övrigt finns det nån för alla. Eller jo- jag lägger på en kategori män till. De med på tok för högra krav. Vi har ju tex magerförespråkaren själv här på F.L. Han lär få svårt. Detsamma gäller ju kvinnor med för höga krav. Kom ner på jorden säger jag bara.

Att vilja ha en kvinna som inte är mullig eller överviktig är inte speciellt höga krav egentligen.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-10-03 21:03:11 följande:

Att vilja ha en kvinna som inte är mullig eller överviktig är inte speciellt höga krav egentligen.

Jo, om man anser att allt över BMI på 12 är övervikt.
  • Anonym (Nånstans)
    Anonym (Q) skrev 2021-10-03 21:05:27 följande:
    Precis. Vi vet alla att personen ifråga tycker 95% av alla kvinnor är drulfeta.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Q) skrev 2021-10-03 21:05:27 följande:

Haha , jag har aldrig nämnt BMI 12.

Jag söker en kvinna med BMI under 20.
  • Anonym (Ior)

Jag tror att första steget är att inse att inget är för sent och att detta inte gör dig konstig på något sätt. Fler än du tror befinner sig i samma sits! Att testa terapi igen låter som en väldigt bra idé. Målet då kanske framförallt bör vara att klura ut vad det hela beror på! Om man inte vet det så är det svårt att bryta mönstret. Jag tycker det är moget av dig att vara öppen inför det, och det tyder också på att du är beredd att jobba på detta till skillnad från många andra som hellre beskyller tjejerna och fokuserar på vad andra gör fel. 

Min gissning är att kurser och liknande antagligen inte är rätt plats att hitta någon om det inte handlar om universitetskurser. (Vad jag menar är att kurser i stil med en kurs i spanska på medborgarskolan, med 10 träffar per kurs, sällan leder till att riktiga relationer bildas.) Att gå en universitetskurs kan leda till roliga studentfester och vänskaper som sedan kan utvecklas vidare.  

Lycka till!

• Anonym (Sara)
    Anonym (Oerfaren) skrev 2021-10-03 13:25:24 följande:

Brukar markera mot min mor ibland när hon vill hålla på och bestämma för mycket. Tror många mammor är så även med vuxna barn, att de lägger sig i mycket. Har hört andra som också vittnar om det, även tjejer. 

Hur det kommer sig att jag inte träffat någon? Jag tror att jag är rädd för att visa att jag tycker om någon. Har även haft en del problem under skoltiden med mobbning och ensamhet under vissa delar av skoltiden, men inte hela. Är ganska social med nya människor. Tror jag hamnat i någon slags trygghet i hur jag lever; jag är singel, träffar kompisar, går och tränar, går ut på krogen och är nöjd med det, fastän jag inte är det egentligen.

Okej, det där med att bestämma/kontrollera sina barn är inget konstigt, man får såklart dra en gräns men jag menade mer att han var hemma och sov hos föräldrarna ofta.

Okej, är du rädd för att vara sårbar, rädd för att det ska göra ont? För det är ju risken med att visa att man tycker om någon. Min spontana tanke är att det ingår i processen. Vi kan ju tyvärr inte välja att bara uppleva det bra i livet. Min drivkraft för kärleksrelationer har varit så stark och det har gjort att jag blivit sårad så många gånger. Men det har varit värt det för jag har ju även upplevt den andra sidan och fått så mycket insikter som jag inte hade fått annars. Och jag förstått att jag kan inte vara välja det sköna/bekväma liksom.

Jag har också haft mobbning under skoltiden och mycket ensamhet. Även i vuxen ålder, ensamhet kan vara på olika sätt. Det är jättebra att ha sin trygghet och sitt eget liv och jag tror att man lätt kan bli bekväm. När jag under en period inte utsätter mig för nya situationer blir jag lätt bekväm utav mig. Ibland har jag tom fått tvinga mig själv att göra saker, som att våga! Brukar spela upp ett scenario i mitt huvud att jag blivit en 80 är gammal tant som sitter ensam i en gungstol och tänker tillbaka på mitt liv och tänker ?varför vågade jag inte ta den där chansen med den där personen?, varje gång jag känner mig bekväm, rädd, och håller tillbaka.

Då blir rädslan att utsätta sig för något obekvämt och ont så liten jämfört med vad jag kan gå miste om. För jag vet att kärleken är så mycket större. Är 30 år och livet går! Vi har inte föralltid! Vad gör det om 5 år om du visar intresse och blir avvisad? Man blir ledsen och det gör ont men det går över och om 5 år kommer det inte spela någon roll, det du kommer minnas är alla fina minnen som du får chansen att skapa men inte gör. Mitt tips till dig är att våga, börja med någon litet, vad som helst men bara gör det, låt det kännas jobbigt under tiden, har siktet inställt på det du önskar uppleva. Det är du värd!
  • mari123

Nätdejting har väl sina nackdelar som allt här i världen..... MEN jag skulle nog ändå säga att det är det bästa sättet att träffa någon. Varför? Jo för att jag tror faktiskt att det "finns ngn för alla" och det gäller bara att lyckas vaska fram denne ngn. På nätet är sökområdet ENORMT och självklart är då chansen större att man hittar personen än om man går på krogen i nästa gathörn.

Svar på tråden 36 år gammal kille, aldrig haft en flickvän. Vad göra åt saken?: