Inlägg från: Anonym (next step) |Visa alla inlägg
  • Anonym (next step)

    "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?

    Grattis på födelsedagen eller så. Imorgon fyller jag 17 och här sitter jag på en busshållplats med min hund, skolväska och en större väska med lite kläder och grejer. Jag och min styvmorsa har bråkat i flera år och vi fick väl båda nog. Hon sa att jag skulle dra åt helvete och inte sätta min fot i hennes hem igen. Jag sa att jag gärna lät bli. Farsan är en jävla mes och håller sig undan eller så är han på hennes sida när vi bråkar. Så jag drog. 

    Jag tänker ta sista bussen som går ut till vårt landställe. Det blir jobbigt att ta mig till skolan i morgon bitti men skitsamma. 

    Jag vill egentligen inte prata med någon på skolan om det. Särskilt inte på min födelsedag. Jag har faktiskt aldrig pratat med någon annan än mina lärare på skolan. Men jag antar att jag måste? Vad ska jag annars göra?

  • Svar på tråden "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?
  • Anonym (next step)
    Anonym (Usch) skrev 2021-10-12 19:46:56 följande:

    Var finns mamma?

    Kontakta soc i din kommun. De får lösa det.


    Död. Sen jag var 6.

    Ok.
  • Anonym (next step)
    Billie38 skrev 2021-10-12 19:47:23 följande:

    Vad jobbigt för dig! Vad är det som gör att du och styvmor inte går ihop?

    Du kan inte prata med din mamma eller någon annan släkting om problemen?


    Jag vet inte riktigt varför vi inte går ihop. Vi är väldigt olika bara tror jag. 

    Min mamma är som sagt borta. Jag har smsat mormor, jag kan ringa henne när jag kommer fram sa hon, men hon bor i Umeå och jag bor i Stockholm.
  • Anonym (next step)
    Silverjenny skrev 2021-10-12 19:49:37 följande:

    Nej fy fan. Det är för jävligt, stor kram till dig!!

    Jag förstår om du inte vill berätta för någon men du borde prata med någon vuxen på skolan. Finns det en lärare, kurator, skolsköterska eller någon annan som jobbar där som du har förtroende för?

    De kan hjälpa dig, kontakta soc och kanske hjälpa dig så du får komma till ett akut familjehem eller få ett hotellrum, jag vet inte men något kan de göra.

    Om du absolut inte kan prata med någon på skolan, har du en kompis du kan få sova hos ett tag? Du ska inte bo själv i stugan. Det kan vara farligt och det är inte en lösning hur som helst. Du behöver mat, tak över huvudet och pengar till dig och din hund.

    Har du en mamma eller någon annan släkting du kan prata med?


    Tack för kramen. Jag vet inte vem jag kan prata med på skolan. Förra året var mitt första och vi hade distansundervisning hela året så jag lärde inte känna lärare och andra så bra. I år har jag lite bättre kontakt tror jag men jag är inte så framåt och behöver inte så mycket hjälp heller så lärarna är mer upptagna med andra och jag vill inte störa så mycket. Skolsköterskan har jag inte ens mött och hälsat på.

    Stugan är jättefarlig. Det kan komma en räv och stjäla kvarglömda brödbitar. Och bli utskäld av min belgiska vallhund. Fast du har rätt i att jag inte kan bo där hela tiden antagligen.
  • Anonym (next step)

    Jag väntar nu på buss nr 2. Jag har varit inne på Ica och köpt lite mat till oss. Middag och frukost, och hundmat. Bussen går om ungefär 10 minuter. Sen är det nästan 1 timme med bussen och sen får jag gå en ca en timme. Tur att jag inte är mörkrädd.

  • Anonym (next step)

    Jag har kommit fram nu för ett tag sen och jag har faktiskt pratat med både mormor och med farmor och farfar, mormor ringde dem och berättade. Jag har vädrat, lagt en brasa fär det går fortare att få varmt med under tiden elementen drar igång ordentligt, bäddat i soffan och fixat mat och ätit. Jag känner mig lite trött och konstig så jag har också skickat ett mejl till mentorn i plugget och bett om saker att göra hemma. Skrev bara lite vagt att det hänt grejer och jag behöver vara hemma imorgon. Vi får väl se vad som händer. Jag ska läsa vad mer ni har skrivit men jag tänkte att jag skulle uppdatera först.

  • Anonym (next step)
    Anonym (Åw) skrev 2021-10-12 21:24:23 följande:

    Du skriver ingenting om vad det är som gör att hon ville att du ska ut från boendet? Det finns alltid 2 sidor av ett mynt.


    Hon brukar säga sånt när hon är arg och bråkar på mig. Jag brukar gå ut ibland också men den här gången bestämde jag mig för att åka ifrån och inte komma tillbaka, som hon sa.

    Jag är ingen duvunge. Blyg att lära känna folk men när jag känner någon är jag ganska frispråkig. Jag säger ifrån om hon eller pappa behandlar mig eller mina syskon orättvist eller så. Det är inte så populärt hos henne.
  • Anonym (next step)

    Tack för alla grattis. Jag stack till plugget ändå, jag bad grannen närmast att kolla till hunden runt lunch eftersom hon var ute fortfarande. Annars hade jag lämnat hunden till bonden, där är hon alltid välkommen har de sagt. Hunden har en stor inhägnad rastgård med uppvärmd koja, vattenfontän och fri tillgång på torrfoder. Nu är jag på landstället med min bästa kompis.

    Min pappa kom till skolan och pratade med mig och mentorn. Vi kom inte fram till så mycket.

  • Anonym (next step)
    Anonym (J) skrev 2021-10-13 18:25:08 följande:

    Säg till farsan att köpa en bra modern EPA-traktor eller liknande, och bo kvar i stugan. De kan dra åt h-e.


    Nej, någon EPA-traktor är jag inte intresserad av men jag har en bra cykel med vagn här ute
  • Anonym (next step)
    trollhona skrev 2021-10-13 20:49:59 följande:

    Ytterligare fråga, är sommarstugan vinterbonad? Finns det el? Rinnande vatten? Toalett? Förvaring för färskvaror?

    Kan man bo där tryggt och säker även på vintern?

    Säg åt din pappa att köpa en överfallssprej till dig.


    Ja, huset är vinterbonad och har el, vatten och avlopp. Det är inte så mycket stuga som en liten villa. Jag har bott här själv förr också på lov några dagar till någon vecka sen jag var 14. Närmaste grannarna finns 150 meter bort ungefär, men de är mer sommarboende. Bondgården med folk är ungefär 400 meter bort.
  • Anonym (next step)
    Anonym (#) skrev 2021-10-13 18:39:31 följande:

    Men vad sa din pappa då? Är han villig att låta dig flytta hem? Fattar han inte att han inte har rätt att slänga ut dig? Vet han inte att han är försörjningsskyldig gentemot dig? Vad är hans plan? Att låta dig bo kvar i sommarstugan och skicka pengar då och då så att du kan köpa mat?


    Han sa mest att det kan vara skönt för både mig och min styvmamma att ha en paus från varandra eftersom det alltid varit lite knackigt mellan oss och det är har varit extra mycket senaste året. Hans ord. Han sa också att jag kommer hem när jag vill och annars kommer han och tar med mig och veckohandlar och så.
  • Anonym (next step)
    trollhona skrev 2021-10-14 10:26:07 följande:

    För att man bor i en sommarstuga under en säsong där de flesta stugor står tomma, och brukar vara mål för inbrottstjuvar. Kan vara bra med en överfallssprej om någon bryter sig in där man ligger och sover.

    Nödvändig kommentar där.


    Hunden skulle säga ifrån. De flesta tjuvar håller sig undan ställen där det finns hundar.
  • Anonym (next step)
    molly50 skrev 2021-10-15 10:23:15 följande:

    Är din pappa en toffel?

    Hur kan han låta den här kvinnan få kasta ut dig överhuvudtaget?

    Hade jag haft en ny man som kastat ut något av mina barn så hade han åkt ut på byxbaken.

    Jag hade aldrig accepterat att någon behandlade mina barn så.


    Ja, skrev att han är mesig. Han håller sig undan våra bråk mest.
  • Anonym (next step)
    Anonym (ooo) skrev 2021-10-15 13:02:16 följande:

    Kanske hon som skulle bo i stugan då och inte du? Din pappa borde prioritera dig. 


    Det är min och pappas ställe. Mamma och pappa köpte det. Sen när mamma dog ärvde jag hennes halva direkt för de var inte gifta. Min styvmamma gillar den inte, hon åker hellre utomlands på semester.
  • Anonym (next step)
    Anonym (X) skrev 2021-10-15 13:22:08 följande:

    Hur tar du dig till skolan?

    Verkade ju rätt besvärligt när du skulle dit, går det bättre förbindelser dagtid?


    Jag kan ta en annan buss från skolan som tar bara 10 minuter till buss nr 2 och det är kortare väntetid mellan, så det går fortare att åka. Och så har jag cykeln nu så det tar bara 10 minuter från busshålplatsen till landet istället för att gå nästan 1 timme.
  • Anonym (next step)
    Anonya skrev 2021-10-19 15:30:52 följande:

    Hur går det för dig, TS?


    Det går bra antar jag. Jag åker mellan skolan och landet, pluggar på och har det rätt skönt på sätt och vis . Saknar mina syskon men jag har pratat med dem på facetime. Farmor och farfar var här i söndags med renstek och potatisgratäng och tycker att pappa är dum och borde skärpa sig.

    Jag har en fråga om något lite löjligt. Kan man hänga tvätt ute om det är fint väder fast det är kallt? Jag har ett svagt minne att jag läste om en som hängde tvätt i vinbärsbuskarna i januari och det luktade så gott. Men kan det bli torrt?
  • Anonym (next step)

    Vad bra att det går bra att hänga tvätt ute även om det inte är sommar. Tvätt som hängt ute luktar så gott. Jag har en torktumlare och torkskåp så det är inte att jag måste, det var bara en tanke.

    Jag ska inte göra något särskilt på lovet. Jag ska verkligen fråga om glina vill komma hit, de har aldrig varit här. Jag och min kompis kan fixa halloweenmys för dem. Lillasyrran som är 5 älskar Coraline och Frankenweenie och Nightmare before Christmas och sånt.

    Jag tror nog att farmor skällt en del på pappa, så som hon grusade när hon var här.

  • Anonym (next step)
    EpicF skrev 2021-10-19 20:05:21 följande:

    Ts pappa är vuxen och har förhoppningsvis klippt navelsträngen med sina föräldrar. Det ts borde göra är att ta kontakt med soc och få till ett möte med dem och pappan.


    Varför? Jag är 17, inte 7.
  • Anonym (next step)
    EpicF skrev 2021-10-19 21:19:21 följande:

    Jaha? Din pappa är fortfarande en vuxen person. Ta kontakt med soc och få till ett möte mellan de och din pappa.


    Och jag frågar igen, varför? Du har väl en anledning till att tycka att jag ska det, trots att jag inte är ett barn?
  • Anonym (next step)
    Anonym (Jo) skrev 2021-11-12 19:13:38 följande:

    Hur har det gått TS?


    Jo det går väl bra. Jag hade mitt äldsta halvsyskon här på halloween, och pappa. Vi hade lite skräckmys med en bok om läskiga varelser från olika kulturer, jag minns inte vad den heter, de okända? Och lagade mat och såg på Coraline. Jag fortsätter att pendla till skolan, fixat dubbdäck till cykeln.

    Jag har pratat lite med pappa om allt men det är svårt. Jag vet aldrig vad jag ska säga, det är som det är.
Svar på tråden "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?