• Anonym (lys)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Min sambo har ingen sexlust längre och jag har försökt ta reda på varför och jag har frågat vad det kan bero på men min sambo säger sig inte veta. Hon gör ingenting för att ta reda på varför. Jag kan bara gissa mig fram och jag tror att det är så att hon inte är attraherad av mig längre. Har frågat henne om hon är attraherad av mig eller inte och svaret jag får är att hon tycker att jag är snygg och attraktiv men att hon inte känner för att ha sex. Har frågat om hon känner för att ha sex med andra eller om det bara är mig hon inte vill ha sex med och hon svarar då att hon inte vill ha sex med någon annan heller.

Jag märker att detta tär på vårt förhållande. Vi har inga barn. Vi har ett bra förhållande i övrigt, förutom att sexbiten saknas och hon vill inte heller vara intim på andra sätt. Det blir väl en kram som mest.

Har slutat ta initiativ till sex eftersom jag vet att hon aldrig vill och jag blir alltid nekad så det är ingen idé. Senast vi hade sex var för cirka två månader sedan.

Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. Några dagar i veckan vill jag helst ha sex. Med tanke på att jag trivs med henne i övrigt (och hon säger sig trivas med mig också) så har jag förslagit ett öppet förhållande så att jag kan få ha sex med andra men det går hon inte med på. Jag älskar henne och hon säger sig älska mig också men jag tror att hon älskar mig som en bästa vän.

Jag tänker inte vara otrogen.

Har varit tydlig med att om hon inte vill ha sex och inte heller tillåter mig ha sex med andra så kommer jag att lämna förhållandet när jag får nog. Hon blir då väldigt ledsen, gråter, skriker och har sig. Hon kan då säga att hon ska försöka få tillbaka lusten men det går inte när hon själv inte vet vad det beror på.

Hon säger att hon absolut inte vill att jag ska lämna henne, att hon skulle gå under och att jag är hennes allt. Det tar emot men vad ska jag annars göra? Jag mår verkligen inte bra i förhållandet som det är nu.

• Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra
  • Anonym (Li)
    Anonym (E) skrev 2021-10-19 16:51:28 följande:

Fast det handlar fortfarande om sex, i olika former.

Sex och kärlek är samma sak- för mig iallafall. Kanske också för TS.
  • New  Dawn
    Anonym (man 50) skrev 2021-10-19 16:29:48 följande:

För de flesta människor är sex en naturlig del av en relation. Om den ena partnern tappar sexlusten och det inte beror på medicinska skäl (inkl klimakteriet), psykiska problem (depression, stress osv), eller livssituationen (t ex sömnbrist pga småbarn) så är det oftast ett tecken på minskad attraktion. Oftast är det nog för att känslorna svalnat men det kan också vara att den ena partnern haft en naturligt väldigt låg eller obefintlig sexlust och när första förälskelsen lagt sig försvinner den lilla drift man haft. För den majoritet av människor som ser sex som en naturlig och viktig del av en kärleksfull relation är en sexlös relation lika med en kärlekslös relation, om sexlösheten inte beror på yttre omständigheter eller har rent medicinska orsaker. Om ens partner inte ens vill diskutera hur man kan försöka åtgärda den bristande sexlusten eller hitta en alternativ lösning så tyder det antingen på en brist på kärlek och/eller respekt för sin partner, eller i mer sällsynta fall (i varje fall för yngre människor) att den ena genuint saknar sexdrift. Asexuella personer kan naturligtvis ha bra förhållanden med andra asexuella, men ett förhållande mellan en asexuell person och en med normal sexualitet är i längden dödsdömd. Det blir i princip samma sak som att vara tillsammans med någon som har en annan sexuell läggning; det funkar bara om den ena partnern förnekar en viktig del av sin personlighet.

Om TS partner tappat sexlusten på grund av att hon tappat känslorna för TS, eller om hon är asexuell, så är det inte ett dugg konstigt att TS inte vill leva kvar i förhållandet. Det betyder inte att han därmed väljer sex över kärlek, utan att han väljer riktig och ömsesidig kärlek framför en ensidig och villkorad, och i TS och de flestas ögon, en utarmad kärlek.

Jag håller med om det du skriver.

Något som ändå är viktigt att komma i håg är tror att vissa människor (oftare män) vill ha sex trots att relationen är dålig och deras kärlek är låg.

Jag pratade väldigt ingående med en man som var missnöjd med sin relation och sexliv. En vänlig och omtänksam man. När jag frågade om han älskade sin fru var han osäker. Jag vet inte sa han.

En annan man var fruktansvärt elak mot sin fru, men sex ville han ha. Svårt att se att det fanns någon riktig kärlek.

Jag själv hade sex med mitt ex bara för att jag hade sexdrift. Kärleken hade i princip dött och vi levde mest ihop som gemensamma föräldrar. Jag tror det är viktigt att komma i håg att sexlust ibland kan drivas av annat än kärlek. Det betyder att känslomässiga brister likaväl kan finnas hos den med mest lust.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (H)
    Anonym (man 50) skrev 2021-10-19 16:43:49 följande:
    TS skriver ordagrant "jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet" och att "hon vill inte heller vara intim på andra sätt". Det handlar med andra ord inte bara om känslokall sex utan om den intimitet och närhet som sex med någon man älskar ger.
    Exakt som E skriver. Det handlar om sex i olika former. Varför vill ni omskriva det? Han skriver dessutom att han inte får ha sex med andra. Det är ju uppenbart att det inte är närheten och inimiteten med frun han söker, utan sex. Jag har full förståelse för att man har ett behov av sex. Men skriv inte om det till något annat för att göra det mer legitimt. Han vill ha sex. Om han inte får ha det med frun, så vill han ha det med någon annan, okejat av frun. Om han inte får det vill han lämna.
  • Anonym (H)
    Anonym (Li) skrev 2021-10-19 16:56:18 följande:
    Uppenbarligen inte då han kan tänka sig att ligga med andra.
  • New  Dawn
    Anonym (Li) skrev 2021-10-19 16:56:18 följande:

Men hur kan man då tänka att man kan lösa en relation genom att INTE ha sex med sin partner, utan i stället har sex med andra. Då måste han ju känna kärlek till andra. Om han nu känner kärlek till de han har sex med, är det inte konstigt att han väljer att leva med någon som han inte har sex med?

Förstår inte ditt resonemang.
  • New  Dawn
    Anonym (man 50) skrev 2021-10-19 16:43:49 följande:

TS skriver ordagrant "jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet" och att "hon vill inte heller vara intim på andra sätt". Det handlar med andra ord inte bara om känslokall sex utan om den intimitet och närhet som sex med någon man älskar ger.

Tror du på fullaste allvar att han skulle vilja leva kvar om de endast hade annan närhet? (Inte sexuell)

Hon vet nog att han skulle bli frustrerad och missnöjd om närhet inte ledde till sex. Det kan vara en anledning till att hon inte "vågar" inleda närhet. Hon är rädd att hon inte får lust. Rätt vanligt.
  • Anonym (L)
    Anonym (H) skrev 2021-10-19 16:33:09 följande:

Fast det är ju sex han vill ha. Det skriver han ju själv redan i rubriken. Det är väl lika bra att vi är ärliga med det, eller? Varför omskriva det till något annat?

Sex och intimitet. Sambon vill knappt röra vid honom. Varför är det så hemskt eller konstigt att förstå att han vill ha sex? Hon får väl gå med på hans lösning eller acceptera att relationen inte håller.
  • Anonym (L)
    Anonym (E) skrev 2021-10-19 16:09:17 följande:

Som jag ser det handlar det om två saker. Sex vs. kärlek/relation. Vilket är viktigast, om man absolut måste välja? TS verkar föredra sex.

Och jag tror jag förstår hur du menar Dawn. Att han ens lyfter frågan tyder på att man har helt olika grundsyn på sex och relationer, på ett sätt som för mig skulle innebära att relationen är över i vilket fall.

Man ska inte behöva välja antingen eller. I ett bra förhållande har man lust och kan kyssa varandra. Annars är det väl mer som vänskap.
  • Anonym (H)
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 17:16:42 följande:
    Sex och intimitet. Sambon vill knappt röra vid honom. Varför är det så hemskt eller konstigt att förstå att han vill ha sex? Hon får väl gå med på hans lösning eller acceptera att relationen inte håller.
    Jag har inte sagt att det är konstigt eller hemskt att han vill ha sex. Sexlusten kan vara stark. Det jag säger är att han vill ha sex. Det är sex det handlar om. Sex med frun. Eller sex med någon annan kvinna. Han vill ha sex. Punkt. Det är absolut inget fel i det. Men jag tycker inte om att det ska omskrivas till något "finare", som du försöker göra. För det är uppenbart att det är sexet han saknar. Med eller utan fru.
  • Anonym (E)
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 17:18:23 följande:
    Man ska inte behöva välja antingen eller. I ett bra förhållande har man lust och kan kyssa varandra. Annars är det väl mer som vänskap.
    Det finns alltid en prioritering.
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra