• Anonym (lys)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Min sambo har ingen sexlust längre och jag har försökt ta reda på varför och jag har frågat vad det kan bero på men min sambo säger sig inte veta. Hon gör ingenting för att ta reda på varför. Jag kan bara gissa mig fram och jag tror att det är så att hon inte är attraherad av mig längre. Har frågat henne om hon är attraherad av mig eller inte och svaret jag får är att hon tycker att jag är snygg och attraktiv men att hon inte känner för att ha sex. Har frågat om hon känner för att ha sex med andra eller om det bara är mig hon inte vill ha sex med och hon svarar då att hon inte vill ha sex med någon annan heller.

Jag märker att detta tär på vårt förhållande. Vi har inga barn. Vi har ett bra förhållande i övrigt, förutom att sexbiten saknas och hon vill inte heller vara intim på andra sätt. Det blir väl en kram som mest.

Har slutat ta initiativ till sex eftersom jag vet att hon aldrig vill och jag blir alltid nekad så det är ingen idé. Senast vi hade sex var för cirka två månader sedan.

Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. Några dagar i veckan vill jag helst ha sex. Med tanke på att jag trivs med henne i övrigt (och hon säger sig trivas med mig också) så har jag förslagit ett öppet förhållande så att jag kan få ha sex med andra men det går hon inte med på. Jag älskar henne och hon säger sig älska mig också men jag tror att hon älskar mig som en bästa vän.

Jag tänker inte vara otrogen.

Har varit tydlig med att om hon inte vill ha sex och inte heller tillåter mig ha sex med andra så kommer jag att lämna förhållandet när jag får nog. Hon blir då väldigt ledsen, gråter, skriker och har sig. Hon kan då säga att hon ska försöka få tillbaka lusten men det går inte när hon själv inte vet vad det beror på.

Hon säger att hon absolut inte vill att jag ska lämna henne, att hon skulle gå under och att jag är hennes allt. Det tar emot men vad ska jag annars göra? Jag mår verkligen inte bra i förhållandet som det är nu.

• Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra
  • Anonym (Kvinna som förstår)
    Anonym (Men) skrev 2021-12-25 17:14:40 följande:

Är det ett behov menar du?

För de allra flesta ja
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Men) skrev 2021-12-25 17:14:40 följande:
    Är det ett behov menar du?
    Ja, i alla fall om man är i ett förhållande så brukar det ingå.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (BeenThere) skrev 2021-12-25 20:11:24 följande:

Ett första steg är att gå i parterapi. Det kan med rätt terapeut vara ett bra sätt att tala ut. 

Tror att många människor lurar sig själva i relationer. Anledningen till att sexlusten försvunnit 'är inte pga "han tjatar" el "inte hjälper till tillräckligt mycket" etc. Anledningen är helt enkelt oftast att hon inte längre tänder på sin partner. Det är säkert "bra i övrigt" för att det är bekvämt och en bättre finansiell situation etc.

Hon kan säkert komma med en milslång kravlista med saker han skull uppfylla för att honom skall "ha lust" men jag kan nästan garantera att det det ändå inte kommer hjälpa.

Här håller jag med. När man är kär - eller åtminstone väldigt attraherad av en man - så finns det EN sak som man alltid orkar, hur utarbetad man än är, och EN sak som man alltid tar sig tid till, hur stressad man än är. Man är glad, tacksam och förundrad över att man fick den här mannen, att man fick uppleva detta!

Sedan kan man_ visst_ tjata om att ha ska hjälpa till med disken och gå ut med soppåsen, men vägra sex för att han inte gör det finns inte på kartan, för då missunnar man ju sig själv något också. 

Om en kvinna inte vill ha sex med sin man, så har hon slutat att tända på honom helt enkelt. Att hon ändå inte vill göra slut, beror förmodligen på att hon trivs tillsammans med honom som en god vän, att hon känner sig trygg, kan bo i en bättre bostad och ha bättre ekonomi, än hon skulle ha kunnat med sin egen lilla lön. 

(Runt graviditet, barnafödande och amning kan dock lusten försvinna ett tag av rent hormonella orsaker, och att bebisen tar upp tankarna. Men det var ju inte aktuellt här, eftersom TS skriver att de inte har barn.)

• Anonym (Mman)
    Anonym (Men) skrev 2021-12-25 14:59:00 följande:

Runka är väl samma sak som sex?

Då är du bra dum, punkt.
  • Anonym (Men)
    Anonym (Mman) skrev 2021-12-26 13:26:10 följande:

Då är du bra dum, punkt.

Hur då som? Min kille runkar när vi inte har sex
    Anonym (Men) skrev 2021-12-26 15:07:24 följande:

Jaha, för att han inte har något annat att välja på. Det är inte samma sak som att ha sex med sin partner och ersätter inte det. Varför har ni inte sex?
  • Anonym (Men)
    Anonym (Kvinna som förstår) skrev 2021-12-26 16:14:12 följande:

Jaha, för att han inte har något annat att välja på. Det är inte samma sak som att ha sex med sin partner och ersätter inte det. Varför har ni inte sex?

För att jag får ont av det. Alla kvinnor tycker inte sex är skönt.
  • Anonym (y)
    Anonym (Kvinna som förstår) skrev 2021-12-26 16:14:12 följande:
    Varför ses det som självklart att alla vill ha sex???
    Anonym (Men) skrev 2021-12-26 16:27:35 följande:

För att jag får ont av det. Alla kvinnor tycker inte sex är skönt.

Åh, du igen. Varför lever du inte ensam
    Anonym (y) skrev 2021-12-26 16:55:44 följande:

Varför ses det som självklart att alla vill ha sex???

För att de flesta människor vill ha det
  • Anonym (Men)
    Anonym (Kvinna som förstår) skrev 2021-12-26 20:43:04 följande:

Åh, du igen. Varför lever du inte ensam

Va?
    Anonym (Men) skrev 2021-12-26 22:02:18 följande:

Va?

Om du inte vill ha sex, lev ensam. Det är enbart ego att tvinga en partner att leva utan. Du har ju redan producerat hur många trådar som helst .
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Men) skrev 2021-12-26 15:07:24 följande:

Jag tränar på gymmet när vi inte har sex men inte är det samma som att ha sex, som sagt tror du det är du bra dum
  • Anonym (K88)

Rätt enkelt och krångligt på samma gång.

Men generellt.

1: Var ärlig med dig själv, kan du tänka dig att leva ett sexlöst förhållande med någon du älskar på alla andra sätt?

Om JA, acceptera situationen och fokusera på det som gör er lyckliga i ert förhållande.

Om NEJ (inte konstigt) Lämna, eller åtminstone förklara för din partner att du inte kommer kunna stanna i ett förhållande utan sex.
    Och nej, det är inte utpressning, det är att vara ärlig.

Man har inte rätt till sex, men man är inte heller tvingad att vara kvar i ett sexlöst förhållande om man inte vill det.

Ett personligt tips:
    Livet är för kort för att spendera tid på fel partner, man vet det aldrig i stunden men alltid när man tittar i backspegeln.

Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra