• Anonym (lys)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Min sambo har ingen sexlust längre och jag har försökt ta reda på varför och jag har frågat vad det kan bero på men min sambo säger sig inte veta. Hon gör ingenting för att ta reda på varför. Jag kan bara gissa mig fram och jag tror att det är så att hon inte är attraherad av mig längre. Har frågat henne om hon är attraherad av mig eller inte och svaret jag får är att hon tycker att jag är snygg och attraktiv men att hon inte känner för att ha sex. Har frågat om hon känner för att ha sex med andra eller om det bara är mig hon inte vill ha sex med och hon svarar då att hon inte vill ha sex med någon annan heller.

Jag märker att detta tär på vårt förhållande. Vi har inga barn. Vi har ett bra förhållande i övrigt, förutom att sexbiten saknas och hon vill inte heller vara intim på andra sätt. Det blir väl en kram som mest.

Har slutat ta initiativ till sex eftersom jag vet att hon aldrig vill och jag blir alltid nekad så det är ingen idé. Senast vi hade sex var för cirka två månader sedan.

Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. Några dagar i veckan vill jag helst ha sex. Med tanke på att jag trivs med henne i övrigt (och hon säger sig trivas med mig också) så har jag förslagit ett öppet förhållande så att jag kan få ha sex med andra men det går hon inte med på. Jag älskar henne och hon säger sig älska mig också men jag tror att hon älskar mig som en bästa vän.

Jag tänker inte vara otrogen.

Har varit tydlig med att om hon inte vill ha sex och inte heller tillåter mig ha sex med andra så kommer jag att lämna förhållandet när jag får nog. Hon blir då väldigt ledsen, gråter, skriker och har sig. Hon kan då säga att hon ska försöka få tillbaka lusten men det går inte när hon själv inte vet vad det beror på.

Hon säger att hon absolut inte vill att jag ska lämna henne, att hon skulle gå under och att jag är hennes allt. Det tar emot men vad ska jag annars göra? Jag mår verkligen inte bra i förhållandet som det är nu.

• Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra
  • New  Dawn
    Anonym (XY) skrev 2021-10-19 19:28:13 följande:

Det finns ingenting i tråden som pekar på att ts inte älskar sin sambo. Att dra den slutsatsen enbart utifrån det ts har skrivit i denna tråd är mycket märkligt, som att ts skulle vara the bad guy här.

Att ts försöker få det att fungera och vill kämpa för att lösa detta tyder ju på att han älskar henne. Han vill egentligen inte lämna förhållandet. Det enklaste vore att lämna men han är kvar än.

Argumentet att han inte älskar henne på grund av att han kan tänka sig ha sex med andra håller inte. Det finns en hel del människor som älskar en person men som ändå har sex med andra personer, av olika skäl.

Inte utifrån ditt sätt att se det, men jag undrar hur många män som accepterat och stöttat en kvinna som ville ha sex med andra pga att mannen hade potensproblem. Jag hade absolut inte uppfattat hans agerade som kärleksfullt.. Han borde ju veta att han skulle få nej när han frågar om att ha sex med andra. Jag ser det bara som ett uselt försök att komma med någon lösning som han vet INTE funkar för henne. Han vet att han sårar henne. Varför inte nöja sig med att fråga om hon är beredd att jobba för deras sexliv. Säger hon nej kan han ta ställning till skilsmässa. Om hon nu faktiskt vill jobba på det, är det mycket bättre utgångspunkt än om han låtit bli att nämna andra

Ja, det finns personer som vill ha sex mex andra men då måste man också leta en partner som har samma uppfattning. Att plötsligt tro att det ska funka och upplevas kärelksfullt låter inte speciellt förstående.

Håhå....Du tror att det äf enklare att lämna. Allvarligt. Det är sjukt jobbigt att separera. Har du själv separerat. Upplevde du det så enkelt?

För mig var det oerhört tufft, extremt jobbigt och smärtsamt. Nu är jag lycklig över att jag orkade, men jag vet med 100% säkerhet att det, för många, är betydligt mer jobbigt att ta steget att skiljas, än att leva kvar.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-19 20:54:18 följande:

Ja, och det gäller även den som inte vill ha sex. Det är bara elakt att vara kvar och ge den andra falska förhoppningar om att det kanske kan bli bättre när man vet att det troligen inte är så.

Fast om den som inte vill ha sex inte mår dåligt av det är det faktiskt den som inte trivs som måste ta ställning till att skiljas. Den som vill leva sexlös har ju liksom ingen anledning att skiljas. Det funkar tyvärr så.

Om någon aldrig vill ha sex. Hur kan man då uppfatta det som falska förhoppningar?
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (XY)
    Anonym (Men) skrev 2021-10-19 19:57:26 följande:

Men vilken fjantig tråd. Återigen en man som ser sex som det viktigaste i ett förhållande. Vad sägs om att gifta dig med en hora istället?

Bara för att du kanske vill leva i ett sexlöst förhållande så betyder det inte att alla andra vill det eller att de är konstiga för det.
  • Anonym (Kvinna som förstår)
    Anonym (lys) skrev 2021-10-19 12:32:54 följande:

Min sambo har ingen sexlust längre och jag har försökt ta reda på varför och jag har frågat vad det kan bero på men min sambo säger sig inte veta. Hon gör ingenting för att ta reda på varför. Jag kan bara gissa mig fram och jag tror att det är så att hon inte är attraherad av mig längre. Har frågat henne om hon är attraherad av mig eller inte och svaret jag får är att hon tycker att jag är snygg och attraktiv men att hon inte känner för att ha sex. Har frågat om hon känner för att ha sex med andra eller om det bara är mig hon inte vill ha sex med och hon svarar då att hon inte vill ha sex med någon annan heller.

Jag märker att detta tär på vårt förhållande. Vi har inga barn. Vi har ett bra förhållande i övrigt, förutom att sexbiten saknas och hon vill inte heller vara intim på andra sätt. Det blir väl en kram som mest.

Har slutat ta initiativ till sex eftersom jag vet att hon aldrig vill och jag blir alltid nekad så det är ingen idé. Senast vi hade sex var för cirka två månader sedan.

Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. Några dagar i veckan vill jag helst ha sex. Med tanke på att jag trivs med henne i övrigt (och hon säger sig trivas med mig också) så har jag förslagit ett öppet förhållande så att jag kan få ha sex med andra men det går hon inte med på. Jag älskar henne och hon säger sig älska mig också men jag tror att hon älskar mig som en bästa vän.

Jag tänker inte vara otrogen.

Har varit tydlig med att om hon inte vill ha sex och inte heller tillåter mig ha sex med andra så kommer jag att lämna förhållandet när jag får nog. Hon blir då väldigt ledsen, gråter, skriker och har sig. Hon kan då säga att hon ska försöka få tillbaka lusten men det går inte när hon själv inte vet vad det beror på.

Hon säger att hon absolut inte vill att jag ska lämna henne, att hon skulle gå under och att jag är hennes allt. Det tar emot men vad ska jag annars göra? Jag mår verkligen inte bra i förhållandet som det är nu.

Förstår dig till 110%. Det kommer inte att bli bättre. Tillfälliga svackor är en sak men ett förhållande utan sex är dömt att misslyckas. Jag har varit där - man går under tillslut. Lämna, bli lycklig
    Anonym (Men) skrev 2021-10-19 19:57:26 följande:

Men vilken fjantig tråd. Återigen en man som ser sex som det viktigaste i ett förhållande. Vad sägs om att gifta dig med en hora istället?

självklart är sex viktigt i ett förhållande
  • Anonym (XY)
    New Dawn skrev 2021-10-19 20:34:06 följande:

Om man inte känner sig älskad tex, och man vet att terapin endast har avsikten att öka sexlusten kan det kännas skrämmande. Jag förstår situationen . Det skulle kännas oerhört skrämmande om jag hade en man som hotade att lämnade mig om jag inte ökade min sexlust, eller hotade att ha sex med andra. Jag hade gråtit. Kanske tom blivit arg för att jag inte kände mig förstådd. Jag tror inte jag hade skrikit, men jag är inte helt säker.

Jag hade en svacka sexuellt men min man visade all förståelse man kan tänka sig, så det löste sig efter några månader. Lusten återkom. Hade han pressat mig och pratat om sex med andra, eller överhuvudtaget inte förstår mig, vore vår relation slut.

Men snälla. Av med offerkoftan. Ts lever med en person som varken vill röra honom eller ha sex med honom. Hon verkar dessutom inte vilja ta tag i problemet heller. Svacka eller inte, hon vet ju inte själv vad det beror på och hon verkar inte göra någonting för att förändra saken heller.

Förståelse hit och dit, när är det dags att ha förståelse för TS och att han också har rätt att må bra i relationen? Vill hon inte bli lämnad så får hon försöka lösa problemet. Så enkelt är det. Klart att ingen vill vara med en barnrumpa som bara skriker och inte gör någonting åt problemet.
  • Anonym (XY)
    New Dawn skrev 2021-10-19 20:49:44 följande:

Man kan välja att skiljas om man inte trivs.

Japp och det är nog ts väl medveten om. Han är inte heller en hemsk människa för det.

Sambon däremot, hon verkar inte vilja separera, men ändå kan hon inte komma med några lösningar.
    Anonym (E) skrev 2021-10-19 17:41:10 följande:

Ja ts sambo trodde ju dumt nog att hon räckte till för att göra honom lycklig, men han behöver tömma sig i ett kvinnohål och då är det så. Inget att skämmas för, många har det behovet. Men det går över gränsen när det behovet är så pass viktigt att man lämnar en i övrigt bra relation, som han kallar det.

Fast det är för de flesta helt normalt och självklart att man vill ha sex och närhet med sin partner- det är snarare väldigt märkligt och udda att inte vilja det och tro att partnern ska finna sig i det utan minsta protest
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2021-10-19 21:08:27 följande:
    Fast om den som inte vill ha sex inte mår dåligt av det är det faktiskt den som inte trivs som måste ta ställning till att skiljas. Den som vill leva sexlös har ju liksom ingen anledning att skiljas. Det funkar tyvärr så.

Om någon aldrig vill ha sex. Hur kan man då uppfatta det som falska förhoppningar?
    Men nyss trodde du ju att den som inte vill ha sex kände sig så oälskad och olycklig i förhållandet. Nu tycker du plötsligt att den inte har någon anledning att skiljas. Hur ska du ha det?

Om man är ärlig om att man inte vill ha sex för att man inte tänder på eller inte har känslor för partnern, eller för att man är missnöjd med något i förhållandet är det en sak. Men om man förnekar att det finns något problem så är det inte rätt mot partnern.
  • Anonym (XY)
    New Dawn skrev 2021-10-19 21:02:37 följande:

Inte utifrån ditt sätt att se det, men jag undrar hur många män som accepterat och stöttat en kvinna som ville ha sex med andra pga att mannen hade potensproblem. Jag hade absolut inte uppfattat hans agerade som kärleksfullt.. Han borde ju veta att han skulle få nej när han frågar om att ha sex med andra. Jag ser det bara som ett uselt försök att komma med någon lösning som han vet INTE funkar för henne. Han vet att han sårar henne. Varför inte nöja sig med att fråga om hon är beredd att jobba för deras sexliv. Säger hon nej kan han ta ställning till skilsmässa. Om hon nu faktiskt vill jobba på det, är det mycket bättre utgångspunkt än om han låtit bli att nämna andra

Ja, det finns personer som vill ha sex mex andra men då måste man också leta en partner som har samma uppfattning. Att plötsligt tro att det ska funka och upplevas kärelksfullt låter inte speciellt förstående.

Håhå....Du tror att det äf enklare att lämna. Allvarligt. Det är sjukt jobbigt att separera. Har du själv separerat. Upplevde du det så enkelt?

För mig var det oerhört tufft, extremt jobbigt och smärtsamt. Nu är jag lycklig över att jag orkade, men jag vet med 100% säkerhet att det, för många, är betydligt mer jobbigt att ta steget att skiljas, än att leva kvar.

Det finns nog fler män som accepterar att kvinnan har sex med andra än kvinnor som accepterar att mannen har sex med andra, i alla fall om man ska utgå ifrån trådarna här på familjeliv. Ett öppet förhållande är en lösning för vissa par där sexlusten har försvunnit helt. Bättre att fråga om man vill veta. Hur ska ts veta vad hon tycker om den saken om han inte frågar? De kanske aldrig ens har pratat om den saken tidigare. Att det kommer upp på tapeten nu är ju inte så konstigt, med tanke på rådande omständigheter.

Han har säkert redan försökt jobba på sexlivet men vad ska han göra när sambon inte vill? Hon vet ju tydligen inte varför det har blivit såhär så hur ska ts kunna veta? Nu ligger det på sambon att presentera olika möjliga lösningar och aktivt försöka lösa problemet. Annars är det ju bara att göra slut men det vill hon ju inte. Antingen kämpar man och försöker lösa problemet eller så separerar man. Men det funkar inte om bara den ena personen kämpar.

Den lättare vägen är egentligen att lämna men det beror ju på. Lämnar man så slipper man stanna kvar och KÄMPA, vilket kräver oerhört mycket från båda parterna. Det kan vara väldigt påfrestande, jobbigt och tufft. Eh, ja, jag har separerat. Mer än en gång. Nej, det var inte enkelt, men jag är rätt övertygad om att det hade varit ännu svårare att stanna kvar och kämpa när det bara var en av oss som var beredd att kämpa. Säger inte att det är så för alla.

Nu kommer ju dock sambon bli lämnad, om hon inte är villig att försöka göra någonting åt saken. Jag tror dock inte att hon älskar ts längre och då är det dödsdömt.
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra